Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 190
Offentligt
1333178_0001.png
1333178_0002.png
1333178_0003.png
1333178_0004.png
NOTAT
MiljøteknologiJ.nr. MST-5200-00068Ref. Kaasm/maschDen 7. februar 2014
NOTATtil FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til Kommissionsforordning om ændring afforordning (EU) nr. 582/2011 med henblik på tilpasning til dentekniskeudvikling for så vidt angår partikelovervågning ved hjælp afegendiagnosesystemet og tilpasning at tekniske specifikationer vedr.iblanding af biobrændstoffer i benzin
1. ResuméKommissionen fremsætter forslag, der indfører en række specifikationer forgodkendelse af motorer, der lever op til den nyeste euronorm VI.Formålet er attilpasse reglerne efter den fastsatte revisionsklausul i kommissionsforordning582/2011/EU, hvor det skulle vurderes, hvorvidt sensorer til overvågning afegendiagnosesystemer var markedsmodne i forhold til den fastsatteimplementeringsdato.Forslaget indeholder to elementer. En udsættelse af ikrafttrædelsesdato fortærskelværdi for egendiagnose-systemer af det emissionsbegrænsende udstyr fortunge køretøjer og en metode til at godkende benzinbiler (lette køretøjer) medbiobrændstof der tilgodeser den kemiske struktur i ethanol.Den første del af forslaget, der vedrører egendiagnose,ændrer ikke påudledningskravet fra selve køretøjet, men kun overvågningsudstyreti køretøjet.Den anden del kan give en meget lille stigning i udslippet af kulbrinter målt eftervægt, men ikke efter antal molekyler.Forslagetvurderes derfor blot at have enmeget lille betydning i forhold til udledningen af kulbrinter, og ikke ingenbetydning i forhold til partikel- og NOx-udslip.Samlet set vurderes det, at den første del af forslaget ingen indflydelse har påbeskyttelsesniveauet og at den 2 del af forslaget har en lille, men uvæsentligbetydning for beskyttelsesniveauet.Forslaget vurderesikke at have lovgivningsmæssige, økonomiske ellererhvervsadministrative konsekvenser for virksomheder, stat, kommune ellerregioner.Forslaget forventes fremsat til afstemning den 11. februar 2014 i den tekniskekomité for motorkøretøjer.Regeringen vil ikke modsætte sig forslaget og undlader at stemme.
1
NOTAT
2. BaggrundForslag til Kommissionsforordning “No …/..of XX om ændring af forordning (EU)nr. 582/2011 med henblik på tilpasning til den tekniskeudvikling for så vidt angårpartikelovervågning ved hjælp af egendiagnosesystemetblev fremlagt til drøftelsefor komiteen for motorkøretøjer i november2013.Flere lande har udtrykt sig positivt over for forslaget, da det følger anbefalinger fraen teknisk redegørelse, der er iværksat på foranledning af kommissionen som følgeaf revisionsklausulen.Forslaget har hjemmel i artikel 5(4) og 12(3) i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning 2009/595/EF om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer medhensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI) og om adgang tilreparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer og om ændring afforordning (EF) nr. 715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om ophævelse af direktiv80/1269/EØF, 2005/55/EF og 2005/78/EF.Forslaget forventes fremsat til afstemning 11. februar 2014 i den tekniske komitéfor motorkøretøjer. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udstederKommissionen direktivet efter, at Rådet og Europa-Parlamentet har gennemførten legalitetskontrol af forslaget.3. Formål og indholdLastbiler, busser, vare- og personbiler er produkter som er reguleret afharmoniserede regler i EUkaldet euronormer, der bl.a. fastsætter krav tilkøretøjernes udledning af luftforurenende stoffer, som bilfabrikanter er ansvarligefor at overholde. Der stilles i reguleringen af euronormerne ikke direkte krav omteknologi, men krav til grænseværdier for køretøjernes udledning afkvælstofoxider (NOx), partiker (PM) mv. Grænseværdierne fastsættes efter debedste tilgængelige teknologier på markedet. Det er op til bilfabrikanten at vælgemed hvilke teknologier grænseværdien kan overholdes, og dermed hvilketefterbehandlingsudstyr, såsom partikelfilter mv., der anvendes.Formålet med forslaget er at tilpasse reglerne efter den fastsatte revisionsklausul ikommissionsforordning 582/2011/EU, og dermed efterkomme behovet for envurdering af, hvorvidt sensorer til overvågning af egendiagnosesystemerermarkedsmodne i forhold til den fastsatte implementeringsdato.Nærværende forslag indeholder tohovedelementer:1) Udsættelse af OBD krav for tunge køretøjerDieseldrevne lastbiler og busser har NOx-reducerende teknologier for euronorm 4og euronorm 5.Nye dieseldrevne lastbiler og busser ventes at havefabriksmonterede effektive partikelfiltre fra den 1. januar 2014, hvor euronorm 6bliver obligatorisk.Efterfølgende (692/2008/EU, 595/2009/EU og 582/2011/EU) er der etableretsupplerende krav såsom partikelantalsgrænseværdier mv., hvilket har ført til, ateuro VI krav træder i kraft over tre faser (A, B og C) med forskudteikrafttrædelsesdatoer.Sideløbende med, at grænseværdierne er skærpet, er der indført krav omovervågning i køretøjet af det emissionsbegrænsende udstyr, som kaldes ”On2
NOTAT
Board Diagnostic” (OBD). OBD-systemer er vigtige foremissionsbegrænsningen.Det identificerer, registrerer og fortæller chaufføren omforskellige typer forringelser eller fejl, herunder filtreringsprocesser ogkontinuerlige regenerationsprocesser,på systemerne i hele køretøjets livscyklus.De teknologier, der skal anvendes til denne overvågning, såsom en sodsensor, varikke markedsmodne da ikrafttrædelsestidspunktet for OBD-tærskelværdi forpartikler blev besluttet. Derfor blev kommissionen pålagt, at foretage engennemgang af overvågningskravene. Nærværende forslag er en udløber af ennærmere gennemgang af den tekniske gennemførlighed af tærskelværdier for OBD”On Board Diagnostic” (OBD), der overvåger det emissionsbegrænsende udstyr.Her er det generelt fundet, at sensorer til brug for partikelovervågning er enteknologi på vej til at være moden i forhold til at levere reproducerbare resultater,overholde holdbarhedskrav mv.Kommissionen vurderer dog ikke at denneteknologi er tilgængelig ifht. masseproduktion. Nærværende forlag indebærersåledes en udsættelse af ikrafttrædelsesdatoen for overvågningsudstyretstærskelværdi for partikler fastsat i tabel 1 i bilag 10 til forordning 582/2011/EU, dadet er vurderet, at der er brug for en længere overgangsperiode.De nye datoerfastsættes til 31. december 2015 for nye typer køretøjer og 31. december 2016 foralle nye køretøjer, hvilket svarer til 15 mdr. udsættelse.Forslaget ændrer ikke på udledningskravet fra selve køretøjet, men kunovervågningsudstyret.2) Metode til godkendelse af benzinbiler vedr. biobrændstof E75Med forslaget indføres endvidere en korrektion for måling af kulbrinter, derbetyder, at der tillades en lidt højere emission, når der gennemføres typetest medE75, som referencebrændstof. Dette sker for at kompensere for, at ethanol har enhøjere massefylde end almindelig benzin. Med forslaget tilgodeses såkaldte” flex-fuel” biler. Miljøstyrelsen vurderer, at ændringenkan give en meget lille stigning iudslippet af kulbrinter målt efter vægt, men ikke efter antal molekyler.Forslaget vurderes derfor blot at have en meget lille betydning i forhold tiludledningen af kulbrinter, og ikke ingen betydning i forhold til partikel- og NOx-udslip.4. Europaparlamentets udtalelserEuropaparlamentet skal ikke udtale sig om sagen.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for denne sag, da der er taleom udmøntning af gældende EU indre markedsregulering.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.7. Konsekvenser for DanmarkØkonomiske og administrative konsekvenser:Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for hverkenerhvervene, staten eller regioner og kommuner.3
NOTAT
Omkostning som følge af krav om OBD system for motorproducenternevarinkluderet i forbindelse med at euro 6 normen blev politisk vedtaget.Her er der tale om en udskydelse af kravene til OBD og nærværende forslag ventesderfor ikke at påføre en udgift.Den anden del af forslaget introducerer en ny testmetode for benzinbiler med enkorrektionsfaktor ved brug af E75. Denne del af forslaget vurderes ligeledes ikke atmedføre økonomiske eller administrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Egendiagnosesystem: Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive påvirket, da derer tale om udskydelse af visse ikrafttrædelsesdatoer for overvågningsudstyr – ogikke grænseværdier.Korrektionsfaktor for biobrændstoffer: Forslaget om en korrektionsfaktor forbiobrændstoffer vurderes at have en lille, men uvæsentlig indflydelse påbeskyttelsesniveauet.8. HøringForslaget har været i høring i Specialudvalget vedrørende Miljø fra den 5.- 6.februar 2014.3F bemærkede, at organisationen kunne støtte den foreslåede indstilling om atundlade at stemme og samtidig er enig i, at Danmark skal arbejde for, atEuronormerne får en så tidlig ikrafttrædelse som muligt.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget er drøftet i en kommissionsarbejdsgruppe i november 2013. En række afde store EU medlemsstater har forholdt sig positivt til den forslåedeikrafttrædelsesdato, som kan ventes at være uændret i kommissionens endeligeforslag.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark støtter, at der fastsættes tekniske specifikationer, som tager højde forden tekniske udvikling og medfører, at nye teknologier skal leve op tilsammenlignelige emissionskrav som konventionelle tunge vejgående køretøjer(lastbiler og busser) såvel som de lette køretøjer (vare- og personbiler).Danmark arbejder dog samtidigt generelt for at Euronormerne får en så tidligikrafttrædelse som muligt, og arbejder generelt imod udsættelse af krav.Danmark vil i den konkrete sag ikke modsætte sig en udsættelse af tidsfristen, dader er tale om en teknisk foranstaltning, som ikke påvirker udledningskravet tilpartikler.Danmark støtter desuden at brugen af biobrændstoffer fremmes og vil derfor ikkemodsætte sig den foreslåede tilpasning, selvom det kan medføre en lidt højereudledning af kulbrinter målt i vægt, men ikke i antal molekyler.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4