Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1287942_0001.png
1287942_0002.png
1287942_0003.png
1287942_0004.png
NOTAT
Kemikalierjukof/laern/kirstRef. MST-653-00604Den 6. oktober 2013
RAMMENOTAT TIL EU-MILJØSPECIALUDVALGETKommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter(kosmetikforordningen)Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er at begrænse anvendelsesområdet for triclosan til vissebestemte kosmetiske produkter og at forbyde fem parabener i alle typerkosmetiske produkter.Der skal stemmes om forslaget den 10. oktober 2013 i den stående komité forkosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da anvendelsen af fem parabener bliverforbudt, og triclosan bliver begrænset i kosmetik.Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dervil være lovgivningsmæssige konsekvenser, da de danske nationale regler omparabener skal ændres tilsvarende.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget indebærerforbud for fem parabener, og begrænsninger af anvendelsen af triclosan ikosmetik.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionen sendte den 26. september 2013 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 10. oktober2013.Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over godkendte konser-veringsmidler, for så vidt angår triclosan og visse parabener.
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftproceduremed kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-er i Bruxelles.Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentetog Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sinebeføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis deikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentetherom. Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen,kan Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget medkvalificeret flertal, vedtages det ikke.3. Formål og indholdTriclosanTriclosan er i dag godkendt som konserveringsmiddel i alle kosmetiske produktermed en maksimumkoncentration på 0,3 %. Den Videnskabelige Komité forForbrugerprodukter vedtog en udtalelse om sikkerheden ved triclosan i januar2009. Den blev efterfulgt af et tillæg i 2011 fra den Videnskabelige Komité forForbrugersikkerhed (VKF), som i mellemtiden havde afløst den VidenskabeligeKomité for Forbrugerprodukter.Af udtalelserne fremgår, at den udsættelse man som forbruger kan få, hvistriclosan anvendes i mange produkter, ikke er tilstrækkeligt sikker for forbrugerne.Dog blev det konstateret, at den nuværende maksimalkoncentration på 0,3 %stadig er sikker, hvis triclosan kun anvendes i et begrænset antal produkter.Forslaget begrænser således anvendelsen af triclosan, så det fremover alene måanvendes i tandpasta, håndsæbe, kropssæbe/brusegelé, deodorantstifter,ansigtspudder og dækstifter. Anvendelsen af 0,3 % triclosan i negleprodukter, tilafrensning af finger- og tånegle højst hver anden uge er også sikker, og ligeledesanvendelsen af triclosan i mundskyllemidler, hvis koncentrationsgrænsen sænkestil 0,2 %.ParabenerVKF vedtog en udtalelse om parabener i december 2010, efterfulgt af enpræcisering i oktober 2011, som svar på det danske forbud for propyl- ogbutylparaben og deres isoformer og salte i kosmetiske produkter til børn under 3år.Nærværende forslag omhandler kun fem af de eksisterende parabener, idetmethyl- og ethylparaben vurderes sikre og ikke giver anledning til ny regulering,og idet propyl- og butylparaben er omfattet af et andet forslag, det pt. er i offentlighøring.De fem parabener, dette forslag omhandler, er isopropylparaben, isobutylparaben,phenylparaben, benzylparaben og pentylparaben. VKF har i sin udtalelse fra 2010bemærket, at industrien havde fremlagt ingen eller højst begrænsede oplysningerom disse parabener. Derfor var det ikke muligt at sikkerhedsvurdere stofferne, ogpå den baggrund foreslås det, at de ikke længere tillades til brug i kosmetiskeprodukter.2
Det foreslås, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelsefor så vidt angår nye produkter på markedet, og 15 måneder for tilbagetrækningfra markedet.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet ellerproportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Det danskeforbud mod isobutylparaben og isopropylparaben vedrører produkter til børnunder 3 år og skal derfor ændres, så det svarer til det foreslåede EU-forbud, der eret totalt forbud.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet. Danmark har kun få produktionsvirksomheder påkosmetikområdet. De berørte parabener anvendes ikke i særlig vid udstrækning,og den nuværende brug af triclosan er i Danmark ret begrænset. Dansk erhvervslivbliver derfor ikke ramt af kravet om tilbagetrækning af resterende produkter inævneværdigt omfang.BeskyttelsesniveauetForslaget vil højne beskyttelsesniveauet i Danmark for såvel sundheden sommiljøet, da fem specifikke parabener bliver forbudt at anvende i alle former forkosmetik, og anvendelsen af triclosan bliver begrænset8. HøringDe foreslåede begrænsninger har været i høring hos den Videnskabelige Komitéfor Forbrugersikkerhed og i offentlig høring på Kommissionens hjemmeside.Der har været udsendt et rammenotat om sagen i høring i Miljøspecialudvalget fraden 2. – 4. oktober 2013. Der er indkommet følgende bemærkninger:3Fstøtter indstillingen, om at Danmark stemmer for forslaget.Det Økologiske Rådkan ikke støtte, at tricolsan kun bliver begrænset til vissekosmetiske midler, da f.eks. tandpasta ikke bliver omfattet, og støtter fremadrettetregeringens aktive arbejde med triclosan i EU.DØRstøtter fuldt ud firbuddet modde fem parabener.
3
9. Generelle forventninger til andres landes holdningerDer forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiskekemiske stoffer, herunder særligt de hormonforstyrrende stoffer.To af de fem parabener er således allerede inkluderet i det danske forbud for visseparabener i produkter til børn under 3 år, og et totalt forbud mod disse ansesderfor for at være meget positivt i retning af højere forbrugerbeskyttelse.Danmark arbejder aktivt med triclosan i EU, og er bl.a. i gang med at vurderetriclosan under EU's biocidvurderingsprogram og under EU's stofevaluering.Miljøstyrelsen har i en årrække anbefalet forbrugere at undgå produkter medtriclosan, da det i mange tilfælde vurderes at være overflødigt, og da der er enmistanke om, at stoffet kan skabe resistens blandt bakterier. Regeringen finderderfor, at begrænsningerne i EU af anvendelsen af triclosan er et skridt i denrigtige retning.Regeringen er derfor enig i, at de fem parabener forslaget omfatter forbydes somkonserveringsmidler i kosmetik, samt at brugen af triclosan som konserverings-middel begrænses til et mindre antal produkttyper.Forslaget regulerer konserveringsmidler, og begrænsningen af triclosan og for-buddet mod de fem parabener sættes til afstemning sammen. Samlet set støtterregeringen reguleringen og agter at stemme for det.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen forelægges Folketinget for første gang, til orientering.
4