Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 189
Offentligt
Miljøministeriet, den 6. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKomitesagForslag til Kommissionens direktiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet mod forurening og
forringelse
1. Resume
Forslag til kommissionsdirektiv om ændring af bilag II til grundvandsdirektivet er forelagt medlems-staterne til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet den 12. februar 2014. Forslaget fastsætterprincipper for bestemmelse af naturlige baggrundskoncentrationer af forurenende stoffer i grundvand.Ifølge grundvandsdirektivet bør medlemsstaterne tage baggrundskoncentrationer i betragtning vedfastsættelse af tærskelværdier, for hvilke overskridelse indikererer risiko for manglende opfyldelse af måletom god kemisk tilstand for grundvand. Forslaget tilføjer endvidere nitriter og fosfor/fosfat til listen overstoffer, som medlemsstaterne skal overveje at fastsætte tærskelværdier for. Forslaget fastsætter endelig, atmedlemsstaterne i vandområdeplanerne skal oplyse om deres bestemmelse af baggrundskoncentrationer.Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet.Det vurderes, at de statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser er ubetydelige.Forslaget har heller ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.De lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget er, at der skal ske revision af miljømålsbekendtgørelsenog bekendtgørelse nr. 863 af 28. juni 2010 om ændring af bilag 2 til miljømålsloven om indholdet afvandplanen og om indholdet af indsatsprogrammet m.v.Regeringen støtter, at der fastsættes principper for bestemmelse af naturlig baggrundskoncentration afforurenede stoffer, at nitriter og fosfor tilføjes listen over stoffer, som medlemsstaterne skal overveje atfastsætte tærskelværdier for samt at medlemsstaterne skal oplyse om deres bestemmelse afbaggrundskoncentrationer.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. Baggrund
Ovennævnte forslag til kommissionsdirektiv har hjemmel i artikel 8, stk. 1 og 2, og artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet modforurening og forringelse (grundvandsdirektivet) og skal derfor vedtages af Kommissionen med bistand af etudvalg.Det forventes, at et endeligt forslag kommer til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet (herefterudvalget) den 12. februar 2014. Udvalget træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet iartikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512/EF af 17. juli 2006.Hvis der i udvalget er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet, efter at Parlamentethar gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelæggerKommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeretflertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet,efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Forslaget blev den 2. december 2013 uformelt forelagt udvalget i udkast med henblik på eventuellebemærkninger og foreløbig tilkendegivelse af delegationernes holdning. Efter tilretning på baggrund af deindkomne bemærkninger blev det endelige forslag herefter fremsendt til delegationerne den 28. januar 2014.3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er tilpasning af grundvandsdirektivets bilag II, del A, B og C,til den videnskabelige og tekniske udvikling.Medlemsstaterne skal ifølge grundvandsdirektivet bl.a. fastsætte tærskelværdier for forurenende stoffer, somtruer grundvandsforekomsterne. Tærskelværdierne skal fastsættes på en sådan måde, at overskridelse heraf iet repræsentativt overvågningspunkt indikerer, at der er risiko for manglende opfyldelse af målet om godkemisk tilstand for grundvand. Ved fastsættelse af tærskelværdier bør medlemsstaterne ifølge direktivet tagehensyn til eventuelle naturlige baggrundskoncentrationer.Bilagets del A indeholder retningslinjer for fastsættelsen af tærskelværdier. Med tilpasningen tilføjesprincipper, som medlemsstaternebørtage i betragtning ved bestemmelse af naturlige baggrunds-koncentrationer, herunder a) at bestemmelsen bør baseres på karakteriseringen af grundvands-forekomsterne (en del af basisanalysen) og resultaterne af grundvandsovervågningen, b) at yderligere databør tilvejebringes, hvis grundvandsovervågningen har været utilstrækkelig, og at tilgængelig viden omgeokemiske påvirkninger bør inddrages, og c) at hvor der mangler overvågningsresultater og viden om degeokemiske påvirkninger, bør sådanne tilvejebringes, og i mellemtiden bør baggrundskoncentrationerbestemmes på bedst mulige grundlag, eventuelt på baggrund af overvågningsresultater fra andre grund-vandsforekomster af samme type.Bilagets del B indeholder en liste over forurenende stoffer, som medlemsstaterne skalovervejeat fastsættetærskelværdier for. Med tilpasningen tilføjes nitriter og fosfor/fosfat til listen.Bilagets del C fastlægger de oplysninger om fastsættelse af tærskelværdier, som skal indgå i medlems-staternes vandområdeplaner. Med tilpasningen sker der en præcisering heraf, og der tilføjes pligt til også atoplyse om bestemmelse af baggrundskoncentrationer.Direktivet skal gennemføres i national lovgivning senest 24 måneder efter dets ikrafttræden.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk ret
Del A og B i grundvandsdirektivets bilag II er gennemført ved bilag 9 til bekendtgørelse nr. 1433 af 6.december 2009 om fastsættelse af miljømål for vandløb, søer, kystvande, overgangsvande og grundvand(miljømålsbekendtgørelsen). Del C i nævnte bilag II, der fastlægger hvilke oplysninger, der skal indeholdes ivandområdeplanerne om forurenende stoffer og indikatorer, for hvilke der er fastsat tærskelværdier, erendnu ikke gennemført i dansk ret.7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
2
Vedtagelse af forslaget medfører behov for revision af miljømålsbekendtgørelsen og bekendtgørelse nr. 863af 28. juni 2010 om ændring af bilag 2 til miljømålsloven om indholdet af vandplanen og om indholdet afindsatsprogrammet m.v.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserMed forslagets tilføjelse af nitriter og fosfor/fosfat til listen over forurenende stoffer i bilagets del B vil fast-sættelse af tærskelværdier herfor skulle overvejes. Afhængigt af resultaterne af disse overvejelser kan dereventuelt blive behov for at lade fosfor eller fosfat indgå i kontrolovervågning af grundvand under detnationale overvågningsprogram for vand og natur. De årlige omkostninger hertil forventes i givet fald atkunne udgøre i størrelsesordenen 50.000 kr. Udvidelsen af oplysningspligten i bilagets del C vil medføre etbeskedent ekstra resurseforbrug i Naturstyrelsen. Omkostningerne finansieres inden for Miljøministerietseksisterende budgetramme.Forslaget har ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.BeskyttelsesniveauForslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet.8. Høring
Rammenotatet har været i høring i miljøspecialudvalget 3.-5. februar 2014 og der har ikke væretbemærkninger.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har efter en uformel høring i udvalget tilrettet forslaget på baggrund af delegationernesbemærkninger. Medlemsstaterne vurderes derfor generelt at ville støtte Kommissionens forslag, hvorfor detforventes vedtaget uanset dansk stillingtagen.10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen finder, at grundvandsdirektivet så vidtmuligt bør implementeres på en ensartet måde i medlemsstaterne, og at fælles principper for medlems-staternes bestemmelse af naturlige baggrundskoncentrationer for forurenende stoffer i forbindelse medfastsættelse af tærskelværdier vil bidrage hertil. Principperne, som Kommissionen foreslår indføjet i bilagetsdel A, er efter regeringens opfattelse fornuftige. Regeringen er enig i, at det kan være relevant for medlems-staterne at overveje at fastsætte tærskelværdier for nitriter og fosfor/fosfat. Regeringen er derfor enig i, atdisse stoffer føjes til listen i bilagets del B. Regeringen er endvidere enig i, at medlemsstaterne i vandområde-planerne også bør oplyse om bestemmelse af baggrundskoncentrationer som foreslået af Kommissionen medændring til bilagets del C. Regeringen kan på det grundlag støtte Kommissionens forslag.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3