Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Ringkøbing-Skjern KommuneNils NordholmByg og MiljøToften 66880 Tarm
Vurdering af sagen om støj fra vindmøller ved BindesbølBaggrundDELTA er af Ringkøbing-Skjern Kommune blevet rekvireret til at vurdere sagen, hvorRigmor og Erik Nielsen, Østermarksvej 8, 6880 Tarm har klaget til Folketingets Ombuds-mand over støjen fra 8 vindmøller opstillet nær klagernes bolig. Ombudsmanden har i brevaf 29. april 2013 bedt kommunen overveje, om klagernes oplysninger om støjforholdene kangive anledning til at iværksætte et tilsyn. Kommunen har efterfølgende bedt DELTA vurde-re, om der er nye oplysninger i sagen, herunder et brev fra AM-Gruppen, som kan give an-ledning til et tilsyn.Til at vurdere sagen har DELTA bl.a. fået tilsendt klagernes breve til kommune, ombuds-mandens breve til kommunen og klagerne, et brev fra AM-Gruppen til klagerne dateret16. januar 2012, hvori støjforholdene hos klagerne beskrives, klagernes brev til Miljømini-steren og dennes svar via Miljøstyrelsen dateret 17. september 2012 samt DELTA’s rapportAV 173/11 af 11. oktober 2011 om støjen fra vindmøllerne og disses støjbidrag i omgivel-serne. Endvidere har DELTA ringet til Bjørn Petersen, der for AM-gruppen foretog besøgethos klager i januar 2012 samt kontaktet klagerne vedr. et uspecificeret dokument i sagsak-terne.VindmøllebekendtgørelserEssentielt i sagen er, at vindmøllernes støjbidrag er målt og beregnet efter Bekendtgørelsenr. 1518 af 14. december 2006 [1], fordi vindmøllerne blev anmeldt inden 1. januar 2012,hvor den nye Bekendtgørelse nr. 1284 af 15. december 2011 [2] trådte i kraft. Førstnævntebekendtgørelse omhandler ikke lavfrekvent støj, hvilket den seneste bekendtgørelse gør.Klagerne fra beboerne på Østermarksvej 8 drejer sig hovedsageligt om lavfrekvent støj, derhøres indenfor i huset, som altså ikke er reguleret af den bekendtgørelse, der var gældendeved vindmøllernes anmeldelse. Kommunen har derfor ikke mulighed for at forlange målin-ger eller beregninger af lavfrekvent støj af vindmølleejeren. Ombudsmandens anmodning af29. april 2013 gælder derfor alene den ”almindelige” støj, der i [1] er defineret som støj ifrekvensområdet 50-10.000 Hz. Selvom lavfrekvent støj, der i [2] er defineret som støj i fre-kvensområdet 10-160 Hz, frekvensmæssigt ”overlapper” den almindelige støj, beregnesstøjbidragene forskelligt: Vindmøllernes almindelige støjbidrag beregnes til et punkt udenfor naboernes huse, og lavfrekvent støj beregnes indenfor i naboernes huse. Vindmøllebe-kendtgørelse [1] giver ikke mulighed for at bestemme den lavfrekvente støj indendørs.DELTA
Venlighedsvej 42970 HørsholmDanmarkTlf. +45 72 19 40 00Fax +45 72 19 40 01www.delta.dkCVR nr. 1227511028. maj 2013CB/ilkT205904Vor ref.: TC-100398
2 af 3
Vurdering af støjbidraget hos klagerBjørn Petersen, der for AM-Gruppen den 6. januar 2012 besøgte klagerne, kunne både in-denfor og udenfor høre støjen fra vindmøllerne, men foretog ikke støjmålinger. Klagerne be-skriver lyden fra vindmøllerne som støjen fra en lastbil, støj fra et fly der letter og støjen påen færges dæk. Alle tre beskrivelser tyder på, at klager generes af lavfrekvent støj.Kontakt til klagerDer optræder i sagsmaterialet lydmålinger mærket ”Sund pro” og ”Sund meter”, der ikkenærmere er beskrevet. Klager blev den 24. maj 2013 telefonisk kontaktet og forklarede, atdet var målinger foretaget med en mobiltelefon. Målingerne gælder ”almindelig” støj og alt-så ikke lavfrekvent støj. Klager oplyste desuden, at Aalborg Universitet tidligere har måltlavfrekvent støj LpA,LFpå ca. 27 dB(A) inden i huset.Måling og beregning af støj fra vindmøllerDa det på grund af støj fra vegetationen er meget vanskeligt at få pålidelige og reproducerba-re støjmålinger ved naboernes huse (der skal måles i blæsevejr, hvor støjbidraget fra træer oganden vegetation er højt), skal støjen fra den enkelte vindmølle måles i en afstand cirka sva-rende til møllens totale højde. I det aktuelle tilfælde er der målt i den vandrette afstand135 m fra rotorplanet. Målingerne foregår på en plade på jorden, hvor vindhastigheden erlavest, og der derfor er mindst risiko for vindgenereret støj i mikrofonen. Når man har måltstøjen på pladen kan man med formlerne i [1] beregne vindmøllernes samlede støjbidrag hosnaboerne til vindmølleparken. Målingerne skal foretages ved en vindhastighed i 10 m højdepå 6 og 8 m/s, og grænseværdierne gælder alene ved disse vindhastigheder. Kun målinger ogberegninger foretaget efter anvisningerne i [1] og af et firma, der er akkrediteret eller certifi-ceret til at foretage miljømålinger, kan indgå i kommunens beslutninger i sagen. En listeover disse firmaer kan ses på www.referencelaboratoriet.dk.Støjbidrag hos klagerI DELTA’s rapport fra 17. september 2012 fremgår, at støjbelastningen hos klager, der erbenævnt Punkt C i rapporten, er Lr= 41,4 dB(A) og Lr= 43,8 dB(A) ved vindhastighed hen-holdsvis 6 og 8 m/s. Grænseværdierne er henholdsvis 42 og 44 dB(A), og disse overskridesaltså ikke.Lavfrekvent støjbidrag hos klagerDELTA har i forbindelse med vurderingen, som er bekrevet i dette brev, beregnet det lav-frekvente støjbidrag hos klager. Beregningerne er foretaget på grundlag af DELTA’s målin-ger og udført efter retningslinjerne i den nye – og i denne sag ikke-gældende – bekendtgørel-se [2], og kan derfor ikke benyttes i forbindelse med kommunens afgørelser i sagen. Bereg-ningerne gælder alene for de 8 møller, der er opstillet i afstandene ca. 570 til 1430 meter fraklagerenes bolig. Resultaterne skal kun betragtes som orienterende. Beregningerne viser, atdet interne lavfrekvente støjniveau LpALF,toter henholdsvis 16,6 dB(A) og 21,9 dB(A) i kla-gers hus ved vindhastighed henholdsvis 6 og 8 m/s. Hvis grænseværdien for LpALF,tothavdeværet gældende, var denne overskredet ved vindhastigheden 8 m/s.DELTA’s kommentarerRingkøbing-Skjern Kommune har på foranledning af Folketingets Ombudsmand bedt DEL-TA vurdere, om der i det tilsendte materiale findes grundlag for, at kommunen foretager for-nyet sagsbehandling for de dele, der gælder den almindelige støj fra 50-10.000 Hz.
3 af 3
Vindmøllerne i Bindesbøl er støjmæssigt reguleret af Bekendtgørelse nr. 1518 af14. december 2006. I denne angives i Kapitel 4, at kommunalbestyrelsen i forbindelse mednaboklager kan foranstalte fornyede støjmålinger på ejerens regning, hvis dette anses fornødvendigt.At dømme efter klagers beskrivelser er der tale om gener fra lavfrekvent støj, og det fremgåreller antydes ikke i sagsmaterialet, at bidraget fra almindelig støj er øget siden idriftsættelsenaf vindmøllerne. Der er således ikke grund til at tro, at den almindelige støj fra vindmøllerneog dermed det almindelige støjbidrag fra vindmøllerne hos klager skulle være ændret sidenmålingerne i 2011. Der er således ikke med hensyn til støjbidraget fra den almindelige støjgrundlag for at genoptage sagsbehandlingen.Med hensyn til det lavfrekvente støjbidrag, som er klagers ankepunkt, stilles der i ovenstå-ende bekendtgørelse ingen krav, hvorfor en genoptagelse af sagsbehandlingen ifølge den forvindmøllerne gældende bekendtgørelse ikke kan berettiges.
Venlig hilsenDELTA
Referencer:[1] Bekendtgørelse nr. 1518 af 14. december 2006: ”Bekendtgørelse om støj fra vindmøller”[2] Bekendtgørelse nr. 1284 af 22. december 2011: ”Bekendtgørelse om støj fra vindmøller”