Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1323513_0001.png
1323513_0002.png
1323513_0003.png
NOTAT
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets MiljøudvalgKommissionens forslag til Rådets afgørelse om Den EuropæiskeUnions tiltrædelse af konventionen om international handel medudryddelsestruede vilde dyr og planter (CITES)KOM(2013) 867 final.

Resume

Konventionen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr ogplanter (CITES) trådte i kraft i 1975 og har til formål at sikre, at internationalhandel med vilde dyr og planter ikke truer disses overlevelse. I konventionensoprindelige ordlyd er medlemskab begrænset til stater, men på et ekstraordinærtpartsmøde i 1983 vedtog parterne en ændring, som muliggjorde, at regionaleorganisationer, herunder Den Europæiske Union (EU), kan blive medlem, nårændringen træder i kraft. Dette skete den 29. november 2013, idet 2/3 af de 80lande, der var parter, da ændringen blev vedtaget, havde ratificeret ændringen.Danmark ratificerede ændringen i 1989. EU, som hidtil har været observatør iCITES, kan derfor nu blive part i CITES. Formålet med forslaget til Rådetsafgørelse er derfor at godkende EU’s tiltrædelse af CITES.1. StatusKommissionen sendte den 6. december 2013 ovennævnte forslag til Rådet.Forslaget har endnu ikke været forelagt Europa Parlamentet. Det første møde imiljøarbejdsgruppen (WPE) fandt sted den 9. december 2013.Forslaget har hjemmel i Traktatens art. 192 (miljø), art. 207 (fælles handelspolitik)og art. 218 (indgåelse af internationale aftaler).2. Formål og indholdDen Europæiske Union (EU), som hidtil har været observatør i konventionen ominternational handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter (CITES), har numulighed for at blive part i CITES. Formålet med forslaget til Rådets afgørelse erderfor at godkende EU’s tiltrædelse af CITES og til at opfordre formanden forRådet til at udpege den person, der på EU’s vegne skal have kompetence til atdeponere tiltrædelsesinstrumentet.EU forventes at betale et bidrag i 2014 og 2015 (ca. 112 000 EUR, 2,5 % af CITES-fondens samlede beløb for 2015) i overensstemmelse med gældende praksis, hvorparterne bør bidrage, så snart de tiltræder.
EU´s tiltrædelse af CITES er et logisk skridt til at sikre, at Den Europæiske Unionfuldt ud er i stand til at forfølge målene i sin miljøpolitik.CITES trådte i kraft i 1975. Formålet er at sikre, at international handel med vildedyr og planter ikke truer disses overlevelse. I konventionens oprindelige ordlyd varmedlemskab begrænset til stater. På et ekstraordinære partsmøde i Gaborone iBotswana den 30. april 1983 vedtog man en ændring af konventionen, sommuliggjorde tiltrædelse af regionale organisationer, herunder EU.Ændringen træder i kraft, når 2/3 af de 80 lande, der var parter, da ændringenblev vedtaget, har ratificeret ændringen. Det skete den 29. november 2013.Alle EU-lande har ratificeret ændringen og Danmark ratificerede ændringen den10. januar 1989.3. Europa Parlamentets udtalelserForslaget forventes forelagt Europa Parlamentet før parlamentsvalget.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:CITES er gennemført i EU ved Rådets forordning nr. 338/97 af 9. december 1996om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlen hermed samttilhørende kommissionsforordninger. I Danmark er forordningerne gennemførtved Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 84 af 23. januar 2002 om beskyttelse afvilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed.Danmark agerer på vegne af rigsfællesskabet, dog har Færøerne ikke tiltrådtCITES. Da forslaget er en rådsbeslutning og ikke en traktatændring, påvirker detikke Danmarks mulighed for at benytte erklæring nr. 25 i Maastricht traktaten,som muliggør at Danmark, for at varetage oversøiske interesser, ikke stemmer ioverensstemmelse med de øvrige EU-lande,Forslaget medfører ikke lovændringer.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser forDanmark. Det danske bidrag til CITES, som i 2013 udgjorde 30.540 EUR vilnedsættes en anelse. EU´s nye bidrag vil medføre at de 178 partslandes bidragnedskrives, jf. FN´s fordelingsnøgle, således at det samlede bidrag tilkonventionens budget er uændret.Beskyttelsesniveau:Gennemførelse af forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.6. HøringForslaget har ikke været udsendt i høring.Grønland og FærøerneFærøerne er ikke part til CITES.2
Fra Grønlands Departement for Miljø og Natur er modtaget følgende:”Som CITES Management Authority for Grønland er det vigtigt at påpege at viønsker at fastholde vores ret til at varetage særinteresser og dermed mulighedenfor at tale.Det bemærkes i den forbindelse at Danmark har haft kontakt til Kommissionenog fået afklaret at en tiltrædelse ikke vil påvirke muligheden for at bebytteMaastricht-traktatens erklæring nr. 25 fra 1992.”Fra Grønlands Departement for Fiskeri, Fangst og Landbrug (APNN) er modtagetfølgende:” Departementet (APNN) vil forbeholde sig ret til fortsat at benytteMaarstrichtraktatens Erklæring 25 når der er sager dera) direkte berører Grønlandske arter,b) når der er principielle beslutninger som berører Grønlands interesser i Plantsog Animals Committee, som er APNN ressortområder.”
7. ForhandlingssituationenRådets miljøarbejdsgruppe (WPE) drøftede udkastet den 9. december 2013. Derblev ikke udtrykt modstand mod EU’s medlemskab af CITES, men allemedlemsstater, der tog ordet problematiserede, at beslutningen havde dobbelthjemmel. Generelt ønskede medlemsstaterne, at bibeholde hidtidige praksissåledes, at beslutningen kun baseres på miljøhjemlen i art. 192. Rådets juridisketjeneste støtter denne opfattelse, mens Kommissionen fastholdt, at beslutningenhar dobbelt hjemmel.Retsgrundlaget for de rådsbeslutninger, som dannede grundlag for EU´sforhandlinger ved de seneste CITES partskonference i 2010 og 2013 var kunhjemlet i art. 192 (miljø) og ikke også art. 207 (fælles handelspolitik). I dissetilfælde ønskede Kommissionen også dobbelt hjemmel, hvilket blev afvist af etflertal af medlemslandene. Kommissionen måtte acceptere dette og afgav på detpågældende rådsmøde en erklæring.Næste drøftelse forventes at ske medio januar.
8. Regeringens foreløbige generelle holdningSom en naturlig konsekvens af, at Danmark i 1989 har ratificeret den ændring, dermuliggør EU´s medlemskab af CITES, støttes forslaget, dog med den bemærkning,at Danmark som udgangspunkt følger EU domstolspraksis samt Rådets JuridiskeTjeneste (RJT). Dermed støtter Danmark én retshjemmel, med mindre derforeligger ligeværdige formål. Det primære formål med CITES er at beskytteudryddelsestruede vilde dyr og planter, som kan være truet af handel, ikke atfremme handlen med dem. På den baggrund støtter Danmark på linje medtidligere udtalelser fra RJT, at det kun er miljøhjemlen, art. 192, paragraf 1, sombenyttes som hjemmel og ikke handelshjemlen, art. 207.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen om EU´s medlemskab af CITES har ikke tidligere været forelagt FEU.
3