Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 129
Offentligt
Til alle høringsparter, som er anført på vedlagte høringsliste
Jord & AffaldJ.nr. MST-7041-00016Ref. namki/lilmaDen 19. december 2013
Høring af ændringer af elektronikaffaldsbekendtgørelse og
bekendtgørelse om overførsel af affald
(implementering af det nye WEEE-direktiv)
Miljøstyrelsen sender følgende bekendtgørelser i høring:•Ny bekendtgørelse om markedsføring af elektrisk og elektronisk udstyrsamt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (nubekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætningsamt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr)(elektronikaffaldsbekendtgørelsen)•Ny bekendtgørelse om overførsel af affaldBegge bekendtgørelser udstedes som nye samlede bekendtgørelser. Baggrundenfor bekendtgørelserne er primært, at direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk ogelektronisk udstyr (WEEE) (det nye WEEE-direktiv) skal være implementeret den14. februar 2014. Der er i den forbindelse fremsat lovforslag L73 om ændring afmiljøbeskyttelsesloven, som forventes vedtaget ultimo januar 2014. Udstedelsen afde nye bekendtgørelser er derfor under forudsætning af, at Folketinget vedtagerændringerne af miljøbeskyttelsesloven.Høringsmøde
Miljøstyrelsen holder høringsmødefredag den 10. januar 2014 kl. 13.
Tilmelding til høringsmødet skal ske til Nanna Kildsig på mailadressen[email protected]senest tirsdag den 7. januar 2014.Miljøstyrelsen beder om, at eventuelle høringssvar sendes til[email protected](alternativt med post til Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K)senest
mandag den 27. januar 2014, kl. 10,
med angivelse af journalnummer MST-7041-00016. Høringssvarene vil blive offentliggjort og sendt til FolketingetsMiljøudvalg.Eventuelle spørgsmål kan rettes til:•Elektronikaffaldsbekendtgørelsen: Fuldmægtig Nanna Kildsig([email protected], tlf. 72 54 42 80) eller funktionsleder Lis Vedel([email protected], tlf. 72 54 43 81).•Bekendtgørelsen om overførsel af affald: Fuldmægtig Line Lander Madsen([email protected], tlf. 72 54 44 04)
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
Udkast til ny elektronikaffaldsbekendtgørelse
Indhold i hovedtrækBekendtgørelsesudkastet indeholdera) ændringer i forlængelse af det fremsatte lovforslag L73, som gennemførerdet nye WEEE-direktiv,b) øvrige ændringer, der gennemfører det nye WEEE-direktiv,c) ændringer, som branchen har ønsket af de eksisterende bestemmelser forat sikre lige konkurrencevilkår og nedbringe administrationsbyrden, ogd) øvrige ændringer.Ad a) Ændringer i forlængelse af det fremsatte lovforslag L73, som følger op på detnye WEEE-direktiv:•Nye regler om bevis for repræsentanters fuldmagtsforhold, jf.bekendtgørelsesudkastet §§ 6 og 7 (lovforslagets § 1, nr. 7).•Regler om videregivelse af oplysninger og dokumenter af betydning forproducenter, importører og repræsentanters efterlevelse af deresforpligtelser, jf. bekendtgørelsesudkastets §§ 20 og 21, (lovforslagets § 1,nr. 13).•Procedurer for tilbagebetaling til producenterne, når elektrisk ogelektronisk udstyr til brug for private husholdninger eksporteres til etandet land for at blive bragt i omsætning der, jf. bekendtgørelsesudkastets§ 52, stk. 1, nr. 6, (lovforslagets § 1, nr. 6).Ad b) Øvrige ændringer, der følger op på det nye WEEE-direktiv:•Nye nyttiggørelsesmål, jf. bekendtgørelsesudkastets § 39, stk. 1, § 40 stk. 1og bilag .•Opdaterede krav til produktets udformning med henblik på at lettegenbrug, adskillelse og nyttiggørelse af affald af elektrisk og elektroniskudstyr, jf. bekendtgørelsesudkastets § 4.•Opdatering af producentdefinitionen som følge af direktivet og forenkling ibekendtgørelsen, således at der nu alene skrives producent i stedet forproducent og importør, jf. bekendtgørelsesudkastets § 3, stk. 1 nr. 28. Nårder i bekendtgørelsen står producent omfatter det også importører.Betegnelsen ”importører” er som konsekvens heraf udgået af ibekendtgørelsen.Ad c) Ændringer, som branchen har ønsket af de eksisterende bestemmelse:•Reglen, om hvornår kollektive ordninger kan undtages frasikkerhedsstillelse, er ændret. På baggrund af de erfaringer, der er opnået,er det Miljøstyrelsens vurdering, at kravene til på opnå sikkerhedsstillelsekan lempes, jf. bekendtgørelsesudkastets kapitel 13. Ændringen er sket forat nedbringe de utilsigtede konkurrencemæssige bivirkninger af denuværende regler, som branchen har påpeget.•Fastsættelse af obligatoriske sorteringsforsøg med henblik på at få øgetviden om indholdet af de forskellige fraktioner af elektronikaffald, som harvist sig nødvendig i forhold til at afgøre, hvor meget affald hver producentskal indsamle og af hvilken type, jf. bekendtgørelsesudkastets § 29.•Sænke administrationsbyrden hos virksomheder ved at færrevirksomheder er forpligtet til at få udarbejdet revisorerklæring ommængden af markedsført udstyr, jf. bekendtgørelsesudkastets § 12. Det ervigtigt for den samlede datakvalitet, at de største virksomheder fortsat erforpligtede til at få udarbejdet revisorerklæring, derfor omfatterforpligtelsen alle producenter uanset, hvem de markedsfører til. Til2
•
gengæld sikres det, at de mindste producenter undtages ved at undtageproducenter der ikke er forpligtet til at udarbejde årsregnskab ellerunderlagt krav om at deres årsregnskab skal revideres af en revisor.Virksomhedsforum for enklere regler har efterspurgt en lempelse.Mængden markedsførte og tilbagetagne solcellepaneler opgøres separat.Bidrager endvidere til gennemførsel af WEEE-direktivet, der harsolcellepaneler som et prioriteret område.
Ad d) Øvrige ændringer:•Præcisering af, at Dansk Producentansvarssystems kan slette registreredeproducenter fra den offentlige del af producentregistret. Det fremgår nudirekte af bekendtgørelsen, at producenter, der misholder deresindberetningsforpligtelser eller ikke betaler det årlige gebyr, kan slettes fraproducentregisteret, jf. bekendtgørelsesudkastets § 10, stk. 2. DanskProducentansvarssystems afgørelse om sletning vil kunne påklages tilMiljøstyrelsen efter de almindelige regler herom.•Henvisningen til offentlighedsloven er taget ud af bekendtgørelsen fordiDansk Producentansvarssystem bliver direkte omfattet af denoffentlighedslov, der træder i kraft 1. januar 2014, jf. offentlighedslovens §5, stk. 1.•Andre ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
Udkast til ny bekendtgørelse om overførsel af affald
BaggrundUdkastet til ny bekendtgørelse om overførsel af affald er også hovedsageligtudarbejdet som led i implementeringen af det nye WEEE-direktiv. Direktivetindeholder krav om dokumentation for, at brugt elektrisk og elektronisk udstyr,der mistænkes for at være affald, er funktionsdygtigt, i forbindelse med eksport.Dette krav tilføjes som nye bestemmelser i §§ 11-13 i udkastet til nybekendtgørelse.De foreslåede danske regler lægger sig meget tæt op af WEEE-direktivets artikel23, stk. 2, og bilag VI, som er de af direktivets regler, der gennemføres ibekendtgørelsen om overførsel af affald.Derudover indeholder udkastet til ny bekendtgørelse en enkelt ændring af degældende regler i § 3, stk. 1, vedrørende oplysninger der skal indsendes iforbindelse med en anmeldelse om overførsler af affald. Denne ændring erforeslået af Virksomhedsforum for enklere regler.I bekendtgørelsesudkastet er gebyrsatsen i § 5 for indgivelse af anmeldelse omoverførsel af affald rettet til 13.400 kr., så den svarer til den gebyrsats, der somfølge af reguleringen af gebyret efter de eksisterende regler, vil være gældende pr.1. januar 2014. Der er således ikke tale om en ændring af gebyret.Indhold i hovedtrækBekendtgørelsesudkastet indeholder derfora) de nødvendige regler for at gennemføre det nye WEEE-direktivs krav omdokumentation for funktionsduelighed ved eksport af brugt elektrisk ogelektronisk udstyr, der mistænkes for at være affald, og
3
b) ophævelse af kravet om, at oplysninger om det anlæg, der modtageraffaldet og som ligger i udlandet, skal leveres ved fremsendelse afanmeldelse til Miljøstyrelsen om eksport af affald til udlandet.Ad a)•
•
•
•
Ved alle overførsler af brugt elektrisk og elektronik udstyr skalforsendelsen ledsages af et relevant transportdokument og en erklæringfra afsenderen vedrørende dennes ansvar, jf. bekendtgørelsesudkastets §11, stk. 1.Ved alle overførsler af brugt elektrisk og elektronik udstyr skal det sikres,at udstyret har passende beskyttelse mod skader i forbindelse medtransport, læsning og aflæsning, især ved tilstrækkelig emballage ogpassende stabling af forsendelsen, jf. bekendtgørelsesudkastets § 11, stk. 2.Ved overførsel af brugt elektrisk og elektronisk affald, som mistænkes forat være affald, skal forsendelsen ledsages af dokumentation for at udstyretvirker, jf. bekendtgørelsesudkastets § 12, stk. 1, nr. 1-3. Hvis der forud forpåbegyndelsen af en overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr skalforetages en klassificering af, om udstyret er affald, kan kommunenanmode om samme dokumentation for funktionsduelighed, jf.bekendtgørelsesudkastets § 13, stk. 3.Ledsages en forsendelse ikke af de oven for nævnte dokumenter, erudstyret ikke passende emballeret og stablet, eller fremlægges der ikkedokumentation for funktionsduelighed over for kommunen på anmodningherom, klassificeres udstyret som affald, jf. bekendtgørelsesudkastets § 13.
Disse regler skal alene sikre, at brugt elektrisk og elektronisk udstyr erfunktionsdueligt, når det eksporteres. Reglerne ændrer dog ikke på, atfunktionsdueligt udstyr kan anses for at være affald af andre årsager, f.eks. fordidet overdrages med henblik på at blive anvendt som reservedele eller med henblikpå genindvinding af visse af de metaller mv., som indgår i udstyret.Ad b)•
Kravet i § 3, stk. 1,nr. 1 og 2, i den gældende bekendtgørelse om, at enanmeldelse om overførsel af affald skal vedlægges oplysninger omvarighed og art af den godkendelse, som nyttiggørelses- ellerbortskaffelsesanlægget har, og beskrivelse af behandlingsprocessen ianlægget, der modtager affaldet, ophæves.
Der er alene tale om en ophævelse af det generelle krav om, at alle anmeldelserskal vedlægges de omhandlede oplysninger om modtageanlægget. HvisMiljøstyrelsen får behov for disse oplysninger ved behandlingen af en modtagetanmeldelse om overførsel af affald, skal disse oplysninger indsendes til styrelsenefter reglerne i transportforordningen.Med venlig hilsen
Nanna KildsigMiljøstyrelsen, Jord og Affald
4