Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 122
Offentligt
ForslagtilLov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om råstoffer(opfølgning på evaluering af kommunalreformen)§1I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juli 2010, som ændret senest vedlov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:1.§ 66, stk. 5,ophæves.§2I lov om råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 7, stk. 1, § 7, stk. 2, 1. og 4. pkt., § 9, stk. 2, 1. pkt., § 10, stk. 1, nr. 3,§ 11, stk. 1 og stk. 2, § 32, stk. 1, § 33 g, stk. 4, og to steder i § 33 i, stk. 1,ændres»kommunalbestyrelsen«til:»regionsrådet«.
2.I§ 7, stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 2, 2. pkt., § 10, stk. 3, § 10, stk. 4, 2. pkt., § 10, stk. 6, 1. pkt., § 12, §27, stk. 1, § 31, stk. 1,og § 33 i, stk. 2,ændres»Kommunalbestyrelsen«til:»Regionsrådet«.3.I§ 10, stk. 4, 1. pkt., § 10, stk. 6, 2. pkt., og § 31, stk. 4,ændres»kommunalbestyrelsens«til:»regionsrådets«.4.Efter § 10, indsættes:»§10 a.Regionsrådet skal ved fastsættelse af vilkår om efterbehandling, jf. § 10, stk. 1, hørekommunalbestyrelsen. Høringsfristen skal fastsættes til mindst 4 uger.«5.I§ 13, stk. 1, 1., 2, og 3. pkt.,ændres»Kommunalbestyrelsens«til: »Regionsrådets«.6.I§ 13, stk. 1,indsættesefter 1. pkt.:»Regionsrådets afgørelse efter § 5 a, kan for så vidt angår retlige spørgsmål, påklages til Natur- ogMiljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet efter§§ 15 og 16«.7.I §13ophævesstk. 2,og stk. 3 bliver herefter til stk. 2.8.I§ 35, stk. 1,ændres»kommunalbestyrelsernes«til: »regionsrådenes«.9.I§ 35, stk. 2, 2. pkt.,ophæves..10.I§ 36, stk. 2,udgår:»ellerkommunalbestyrelsens«.
J nr. NST-700-00030
2
§31.Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger til lovforslaget1. Indledning2. Gældende ret3. Lovforslagets udformning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrundFormålet med lovforslaget er at gennemføre den aftale, som regeringen den 26. juni 2013 indgikmed Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti omrammer for justering af kommunalreformen for så vidt angår natur- og miljøområdet.Lovforslaget indeholder de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at gennemføre denneaftale.Med dette lovforslag foreslås det, at den særskilte bestemmelse om, at tilsynet med vissekommunale affaldsbehandlingsanlæg føres af ministeren, ophæves. Bestemmelsen bliveroverflødig, når godkendelseskompetencen med affaldsdeponeringsanlæg som følge af aftalen flyttestil miljøministeren med hjemmel i en eksisterende bemyndigelse.På samme måde bliverråstofloven ændret således, at kommunalbestyrelsens kompetence i henhold til råstofloven til atmeddele tilladelse til indvinding af råstoffer på land, føre tilsyn samt sikre overholdelsen af vilkårflyttes til regionsrådet.
2. Baggrunden for lovforslagetKommunalreformen trådte i kraft den 1. januar 2007. Med kommunalreformen blev degrundlæggende rammer for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service iDanmark reorganiseret.
4
I regeringsgrundlagetEt Danmark, der står sammenfra oktober 2011 er det anført, at regeringen vilforetage en evaluering af kommunalreformen og den nuværende arbejdsdeling mellem kommuner,regioner og stat.På den baggrund nedsatte regeringen den 9. februar 2012 et udvalg, som skulle evaluerekommunalreformen med det formål at undersøge mulighederne for bedre at understøtte en effektivog moderne offentlig sektor, der leverer ydelser af høj kvalitet, og som er rustet til fremtidensudfordringer.Udvalget afgav i marts 2013 en rapport om udvalgets evaluering af kommunalreformen med særligtfokus på blandt andet miljøområdet, herunder området for godkendelse og tilsyn samtkompetencefordelingen mellem kommunerne og regionerne inden for råstofområdet.For så vidt angår affaldsdeponeringsanlæg, fremgår det af udvalgets rapport, at udvalgetsovervejelser tog udgangspunkt i de ca. 125 kommunale affaldsdeponeringsanlæg og de 15privatejede anlæg, som staten fører tilsyn med, og som svarer til de listevirksomheder, som eromfattet af bilag 1, listepunkt 5.4 i bekendtgørelse nr. 1454 af 20. december 2012 om godkendelseaf listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen). I rapporten har udvalget anført, at den deltemyndighedskompetence i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med affaldsdeponeringsanlægkan være uhensigtsmæssig. Udvalget peger for det første på, at det kan være vanskeligt forkommunerne at følge med i statens tilsynsaktiviteter og virksomhedernes egenkontrol. For det andetpeger udvalget på, at der kan være uenighed mellem staten og en kommune i vurderingen af, om enændring af et affaldsdeponeringsanlæg udløser et krav om godkendelse. Og endeligt peges der på, atdet kan være svært at opbygge og vedligeholde de særlige miljømæssige kompetencer, som kræves,med så få affaldsdeponeringsanlæg pr. kommune.Udvalget har i rapporten belyst sammenhængen mellem regionsrådets og kommunalbestyrelsenskompetencer inden for råstoflovens bestemmelser om indvinding på land. Regionsrådet har ihenhold til råstofloven kompetencen til kortlægning og planlægning af råstofressourcerne på landherunder udlægning af graveområder. Ved at flytte kompetencen til at meddele tilladelser tilindvinding af råstoffer fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet vil den tætte kobling mellemplanlægning og meddelelse af konkrete tilladelser i regionalt regi give mulighed for ændret balancemellem overordnede råstofhensyn og lokale interesser. Det fremgår af rapporten, at der indvindesråstoffer i ca. 70 kommuner, og at der skønnes på landsplan at være ca. 70 ansøgninger pr. år.Flytning af kompetencen til at meddele tilladelse til råstofindvinding på land til regionsrådet, vilsåledes give regionerne en højere sagsfrekvens med mulighed for stordriftsfordele, større fagligemiljøer, der kan bidrage til en mere ensartet og smidig sagsbehandling, og der vil ud fra en samletvurdering kunne ske en styrkelse af kompetencerne på området. Udvalget anfører endvidere i deresrapport, at regionsrådet allerede har kompetencen til at træffe afgørelse om tilførsel af jord tilråstofgrave, hvilket relaterer sig til indvindingstilladelsen – særligt indvindingstilladelsens vilkårom efterbehandling.I det tilfælde, hvor tilladelseskompetencen flyttes til regionerne, bemærker udvalget, at råstoflovenssamordningsforpligtelse overgår til regionerne, hvilket vil indebære et tæt samarbejde mellemkommunerne og regionerne. I samme forbindelse bemærkes det også i rapporten, at det børovervejes, hvorvidt regionerne tilmed bør være VVM-myndighed, således at VVM-kompetencenfølger tilladelseskompetencen på samme måde, som når staten som godkendelsesmyndighed skalgennemføre VVM-vurderingen.
5
Ved flytning af kompetencen fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet skal det sikres, at der itilstrækkelig grad tages hensyn til øvrige interesser, herunder natur, miljø, og at det ikke medførertab af synergi til andre kommunale arbejdsopgaver.Regeringen fulgte i juni 2013 op på udvalgets evaluering medBedre kvalitet og samarbejde –Opfølgning på evaluering af kommunalreformen.Heri fremlagde regeringen et udspil omopfølgning på evaluering af kommunalreformen, hvor fokus i forhold til miljø er faglighed ogeffektivitet.På baggrund af udvalgets rapport og regeringens udspil om opfølgning på evaluering afkommunalreformen indgik regeringen den 26. juni 2013 aftale med Venstre, Dansk Folkeparti,Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om rammer for justering afkommunalreformen på natur- og miljøområdet. For så vidt angår affaldsdeponeringsanlæg er det iaftalen anført, at godkendelse af alle disse anlæg flyttes fra kommunerne til staten. Inden forråstofområdet er det anført, at kompetencen til meddelelse af tilladelser til indvinding af råstoffer påland, skal overføres fra kommunerne til regionerne.3. Lovforslagets hovedindhold3.1. Miljøbeskyttelsesloven3.1.1. Gældende retMed hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 40 er det i § 5, stk. 1, i godkendelsesbekendtgørelsenfastsat, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for at meddele godkendelse af nye kommunale ogfælleskommunale affaldsdeponeringsanlæg og ændringer på eksisterende anlæg. Det følger aflovens § 66, stk. 5, at staten har ansvaret for at føre tilsyn med anlæggene.Den delte myndighedskompetence mellem kommunalbestyrelsen og staten i forbindelse medgodkendelse af og tilsyn med kommunale og fælleskommunale affaldsdeponeringsanlæg blevindført med kommunalreformen, jf. lov nr. 569 af 24. juni 2005 om ændring afmiljøbeskyttelsesloven (udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår organiseringen afmyndigheder m.v.).Ændringsloven var en opfølgning på den daværende regerings aftale fra juni 2004 med DanskFolkeparti om kommunalreformen, hvor de grundlæggende principper for arbejdsdelingen mellemkommunerne, regionerne og staten inden for natur- og miljøområdet blev nærmere beskrevet ikapitel 13. Her fremgår det, at staten skulle tage sig af helt særlige myndighedsopgaver. Der varsåledes enighed om, at staten skulle tage sig af tilsynet med kommunale affaldsbortskaffelsesanlæg,der har størst forureningspotentiale. Ændringsloven indeholder endvidere i lovbemærkningernenogle hovedprincipper for fordelingen af godkendelseskompetencen mellem kommunerne og staten(se afsnit 2 i de almindelige bemærkninger til ændringsloven og bemærkningerne til § 1, nr. 28, jf.L 91, FT 2004-5, 2. samling).Hvad angår private affaldsdeponeringsanlæg ligger ansvaret for at meddele godkendelse af nyeanlæg og ændringer på eksisterende anlæg som udgangspunkt hos kommunalbestyrelsen, som ogsåhar ansvaret for at føre tilsyn med anlæggene. I forhold til eksisterende privateaffaldsdeponeringsanlæg ligger ansvaret for at meddele godkendelse af ændringer og tilsyn med
6
anlæggene imidlertid i praksis hos staten. Dette kommer sig af, at de eksisterende privateaffaldsdeponeringsanlæg er biaktiviteter på større virksomheder, som staten i medfør af § 5, stk. 2,har ansvaret for at godkende og føre tilsyn med. Hertil kommer affaldsdeponeringsanlæg, hvorministeren efter ansøgning har overført myndighedskompetencen til staten.Ved lov nr. 423 af 10. maj 2011 om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og lov ommiljøbeskyttelse blev der indført en mulighed for at henlægge miljøgodkendelseskompetencen tilmiljøministeren efter kapitel 5 for flere virksomheder, end der var forudsat i forarbejderne til dendagældende miljøbeskyttelseslovs § 40 (se de specielle bemærkninger til § 40, stk. 1, 2. pkt., iforslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om miljøbeskyttelse (L 164,FT 2010-11).Der er således i den gældende miljøbeskyttelseslovs § 40, stk. 1, 2. pkt., hjemmel til at henlæggekompetencen til at meddele miljøgodkendelser efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 tilmiljøministeren for så vidt angår affaldsdeponeringsanlæg.
3.1.2. LovforslagetLovforslaget indeholder et forslag om at ophæve miljøbeskyttelsesloven § 66, stk. 5, sombestemmer, at tilsynet med visse kommunale affaldshåndteringsanlæg ligger hos miljøministeren.Bestemmelsen bliver overflødig, fordi det af miljøbeskyttelseslovens § 66, stk. 2, følger, at staten ertilsynsmyndighed, hvis godkendelseskompetencen er henlagt til staten i medfør af enbekendtgørelse udstedt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 40. Miljøbeskyttelseslovens § 40,stk. 1, 2. pkt., bestemmer således, at miljøministeren fastsætter nærmere regler om, hvilkevirksomheder kommunalbestyrelsen, henholdsvis staten godkender.Med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven § 40, stk. 1, 2. pkt., agter miljøministeren at fastsætte regler igodkendelsesbekendtgørelsen, hvorefter godkendelseskompetencen for alleaffaldsdeponeringsanlæg omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, listepunkt 5.4, flyttesfra kommunalbestyrelsen til staten. For enkelte slamtørringsanlæg og slamforbrændringsanlæg påkommunale renseanlæg, der i dag er underlagt delt kompetence, vil konsekvensen være, attilsynskompetencen ikke længere er hos staten. For så vidt angår disse anlæg samles tilsyns- oggodkendelseskompetencen herefter hos kommunerne.Tilsyns- og godkendelseskompetencen med mindre deponeringsanlæg, der er omfattet afgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 2, forbliver hos kommunerne.
3.2. Råstofloven3.2.1. Gældende ret
Ifølge råstoflovens § 7, har kommunalbestyrelsen kompetencen til at meddele af tilladelse m.v. tilråstofindvinding på land og i henhold til § 31 til at påse, at de regler, der er udstedt i henhold tilloven efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes. Kommunalbestyrelsen er i deresadministration af loven bundet af råstofplanen. Regionsrådet har, jf. råstoflovens § 5 a,kompetencen til at udføre en råstofkortlægning og en planlægning for råstofområdet, som skaludmønte sig i en bindende råstofplan, som skal omfatte en periode mindst 12 år.Den delte kompetencefordeling mellem regionerne og kommunerne blev indført i forbindelse medkommunalreformen, jf. lov nr. 566 af 24. juni 2005 om ændring af råstofloven (udmøntning af
7
kommunalreformen for så vidt angår råstofplanlægning- og indvinding på land), hvor amtsrådetsopgaver blev fordelt mellem kommunerne og regionerne med virkning fra 1. januar 2007. Herefterfik regionsrådet kompetencen til kortlægning og planlægning af råstofferne på land, hvilket skulleudmønte sig i en råstofplan med en varighed på mindst 12 år. Kommunalbestyrelsen fikkompetencen til meddelelse af tilladelser og føre tilsyn med råstofindvinding på land.Ændringsloven var en opfølgning på den daværende regerings aftale fra juni 2004 med DanskFolkeparti om kommunalreformen, hvor de grundlæggende principper for arbejdsdelingen mellemkommunerne, regionerne og staten inden for natur- og miljøområdet blev nærmere beskrevet ikapitel 13.Statens kompetence vedrørende kortlægning, planlægning og meddelelse af tilladelser tilråstofindvinding på søterritoriet og kontinentalsoklen, er ikke omfattet af dette forslag til ændring afråstofloven.Et centralt element i kommunalbestyrelsens sagsbehandling ved en ansøgning om råstofindvindinger kommunalbestyrelsens lovbestemte samordningspligt, jf. råstoflovens § 8, som fastætter, at enansøgning om råstofindvinding tillige gælder som ansøgning om tilladelse efter anden lovgivning tilråstofindvinding. En række af de tilladelser, som falder under samordningspligten, hører underkommunalbestyrelsens kompetence, herunder afgørelser efter vandforsyningsloven,naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og lov om offentlige veje. Derudover vil der skulleindhentes tilladelse fra den relevante myndighed efter anden lovgivning, f.eks. Trafikstyrelsen,Vejdirektoratet, Kulturstyrelsen, Statens Luftfartsvæsen.Tilladelse til indvinding af råstoffer skal indeholde en række obligatoriske vilkår, som følger afråstoflovens § 10. Heriblandt skal tilladelsen indeholde vilkår om indretning af virksomhedens driftog efterbehandling med henblik på at begrænse miljømæssige gener og forebygge forurening afgrundvandet. Der skal endvidere udarbejdes en plan, som indeholder hovedelementerne forindvindingen og efterbehandlingen, og endelig skal ansøger stille økonomisk sikkerhed forefterbehandlingen, der afspejler de fastsatte krav. Tilrettelæggelsen af indvindingen ogefterbehandlingen vil ofte have nær sammenhæng og være gensidigt afhængige, f.eks. vil vilkår omskrænthældning være et centralt element i både grave- og efterbehandlingsplanen.3.2.2. LovforslagetLovforslaget indeholder et forslag om, at kommunalbestyrelsens kompetence i henhold tilråstoflovens § 7, og deraf følgende bestemmelser overgår til regionsrådet. Flytningen afkompetencen fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet medfører ingen ændringer i forhold tilindvindingstilladelsens indhold. Regionsrådet vil således også overtage samordningspligten ihenhold til råstoflovens § 8, hvilket vil indebære et tæt samarbejde mellem regionsrådet ogkommunalbestyrelsen om tilladelser efter vandforsyningsloven, naturbeskyttelsesloven ogmiljøbeskyttelsesloven m.fl., som fortsat hører under kommunalbestyrelsens kompetence.Det foreslås, at der i relation til råstoflovens vilkår om efterbehandling, jf. råstoflovens § 10,indføres en lovbestemt pligt for regionsrådet til at høre kommunalbestyrelsen, således atkommunalbestyrelsen inddrages i forbindelse med fastsættelse af vilkår om efterbehandling, somhar nær sammenhæng med kommunalbestyrelsens planlægning. Derudover er vilkår omefterbehandling fortsat et vilkår, der i høj grad bygger på lodsejers ønsker for den fremtidigeanvendelse af arealet.
8
Det er hensigten, at regionsrådet skal overtage kommunalbestyrelsens kompetence i henhold tilVVM-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1510 af 15. december 2010 om vurdering af visseoffentlige og private anlægs virkning på miljø (VVM) i medfør af lov om planlægning. Flytning afVVM-kompetencen fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet vil svare til de tilfælde, hvor staten erVVM-myndighed, jf. VVM-bekendtgørelsens §§10-11, og der vil med flytning af kompetencenikke blive ændret på, hvornår der indtræder VVM-pligt i forbindelse med tilladelse til indvinding afråstoffer. Regionrådets overtagelse af VVM-kompetence kan ske ved en ændring af VVM-bekendtgørelsen.Regeringens aftale om rammer for justering af kommunalreformen på natur- og miljøområdetgennemføres med virkning fra den 1. juli 2014, hvorfor det foreslås, at loven træder i kraft den 1.juli 2014. Det foreslås at samtlige igangværende sager overgår til regionsrådet fra dette tidspunkt,hvorefter regionsrådet træffer afgørelse. Endeligt forudsættes det, at regionsrådet overtagertilsynskompetencen i forhold til allerede meddelte indvindingstilladelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeAftalen om rammer for justering af kommunalreformen holdes inden for de eksisterendeøkonomiske rammer for strukturreformen. Ændringer i opgavefordelingen i forbindelse med deaftalte justeringer vil blive gennemført ud fra princippet om, at ændringen er udgiftsneutral, og atressourcerne følger opgaverne.Derfor er det Miljøministeriets vurdering, at der skal overføres ressourcer fra kommunerne til statensvarende til, hvad kommunerne på nuværende tidspunkt samlet anvender på opgaven med atmiljøgodkende de affaldsdeponeringsanlæg hvor godkendelseskompetencen som følge af aftalenskal overføres til staten. Ressourceforbruget i kommunerne vil blive modregnet debrugerbetalingsindtægter, som med flytning af opgaven også flyttes fra kommunerne til staten.På samme måde skal der overføres ressourcer fra kommunerne til regionerne svarende til, hvadkommunerne på nuværende tidspunkt anvender på opgaven med at meddele tilladelse til indvindingaf råstoffer.Miljøministeriet vurderer, at der ikke ved ændringen af myndighedskompetencen i forhold tilaffaldsdeponeringsanlæg eller råstofområdet vil ske en besparelse i ressourceforbruget, men atændringen på sigt vil kunne medføre en vis effektivisering.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Ændringen af myndighedskompetencen i forhold til de større affaldsdeponeringsanlæg vurderesikke at medføre ændringer i de økonomiske byrder for erhvervslivet. Ændringen vil medføre, atopgaver med de større affaldsdeponeringsanlæg samles i staten. Dette indebærer en forenkling, idetder herefter kun er én miljømyndighed at forholde sig til. Ændringerne af myndighedskompetencenved meddelelse af tilladelser til indvinding af råstoffer på land har ingen økonomiske elleradministrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerne
9
Ændringen af myndighedskompetencen i forhold til de større affaldsdeponeringsanlæg er enforenkling for borgerne, idet der kun bliver én miljømyndighed at forholde sig til. Ændringerne afmyndighedskompetencen ved meddelelse af tilladelser til indvinding af råstoffer på land villigeledes betyde, at råstofområdet samles hos en myndighed.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.[…]
10
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterIngenDer overflyttes medarbejdere ogdriftsmidler fra kommunerne tilregionerne.IngenDer overflyttes medarbejdere ogdriftsmidler fra kommunerne tilregionerne.IngenNegative konsekvenser/MerudgifterIngenDer overflyttes medarbejdere ogdriftsmidler fra kommunerne tilregionerne.IngenDer overflyttes medarbejdere ogdriftsmidler fra kommunerne tilregionerne.Ingen
Økonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Det foreslås at ophæve § 66, stk. 5, om at miljøministeren fører tilsyn med visse kommunaleaffaldshåndteringsanlæg. Forslaget er en konsekvens af, at myndighedskompetencen i forhold tilaffaldsdeponeringsanlæg samles i staten.Med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven § 40, stk. 1, 2. pkt., kan myndighedskompetencen herefterflyttes fra kommunalbestyrelsen til staten ved at udstede en bekendtgørelse, som ændrermyndighedskompetencen for listepunkt 5.4. i bilag 1 i bekendtgørelse nr. 1454 af 20. december2012 om godkendelse af listevirksomhed.Miljøministeren vil foretage de nødvendige ændringer til bekendtgørelse nr. 1454 af 20. december2012 om godkendelse af listevirksomhed så betids, at kompetenceoverflytningen kan effektueres,når den foreslåede ændring af miljøbeskyttelsesloven træder i kraft den 1. juli 2014.Til § 2Til nr. 1, 2 og 3Ifølge forslaget skal den konkrete kompetence til at meddele tilladelse og føre tilsyn medindvinding af råstoffer overflyttes fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet. Som konsekvens afforslaget om overflytning af tilladelseskompetencen foreslås loven konsekvensrettet, således atregionsrådet generelt overtager kommunalbestyrelsens beføjelser.Til nr. 4Det foreslås, at der indføres en bestemmelse, der pålægger regionsrådet en obligatorisk høring afkommunalbestyrelsen angående tilladelsens vilkår om efterbehandling. Bestemmelsen skal sikre, atregionsrådet inddrager i vilkåret om efterbehandling, som har nær sammenhæng medkommunalbestyrelsen øvrige planlægning.Til nr. 5, 6 og 7Det foreslås, at ændre ”kommunalbestyrelsen” til ”regionsrådet”, idet overflytningen kompetencentil at meddele tilladelse efter loven fra kommunalbestyrelsens til regionsrådet indebærer, at detfremover er regionsrådets afgørelser, der kan påklages.Det foreslås endvidere, at § 13, stk. 2, indsættes i § 13, stk. 1, idet der som konsekvens af forslagetikke længere er behov for at sondre mellem regionsrådets og kommunalbestyrelsens afgørelser.
Til nr. 8Efter den gældende § 35 kan miljøministeren udstede nærmere regler om kommunalbestyrelsensadministration af lovens § 7. Da kompetencen til meddelelse af tilladelse om indvinding nu flyttestil regionsrådet, vil ministerens beføjelser i stedet angå regionsrådets administration af § 7.Til nr. 9 og 10
12
Forslaget om overflytning af kompetencen til meddelelse af tilladelse om indvinding af råstoffer frakommunalbestyrelsen til regionsrådet indebærer, at miljøministerens beføjelser efter § 35, stk. 2, tilat udstede regler om kommunalbestyrelsens samarbejde med andre myndigheder ikke vil haverelevans. Det samme gælder for så vidt angår miljøministerens adgang i henhold til § 36, stk. 2, tilat overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven.
Til § 3Regeringens aftale om rammer for justering af kommunalreformen på natur- og miljøområdetgennemføres med virkning fra den 1. juli 2014, hvorfor det foreslås, at loven træder i kraft den 1.juli 2014. Det foreslås at samtlige sager overgår til regionsrådet fra dette tidspunkt, hvorefterregionsrådet overtager kommunalbestyrelsens igangværende sager.
Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende retLovforslaget§1I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelsenr. 879 af 26. juli 2010, som ændret senest vedlov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages følgendeændringer:1.§ 66, stk. 5,ophæves
§ 66…Stk. 5.Ministeren fører endvidere tilsyn medvisse kommunale affaldshåndteringsanlæg.Ministeren fastsætter nærmere regler herom.
§2I lov om råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr.657 af 27. maj 2013, foretages følgendeændringer:
§ 7.Erhvervsmæssig indvinding af råstofferog etablering af anlæg på indvindingsstedet tilbrug for indvindingen må kun ske eftertilladelse fra kommunalbestyrelsen. Tilladelsetil indvinding på strandbredder og andrekyststrækninger, hvor der ikke findessammenhængende landvegetation, kan kunmeddeles med tilslutning fra Kystinspektoratet.Stk. 2.Ikke-erhvervsmæssige indvindinger påmere end 200 m3 årligt og prøvegravninger påmere end 200 m3 skal anmeldes til
1.I§ 7, stk. 1, § 7, stk. 2, 1. og 4. pkt., § 9, stk.2, 1. pkt., § 10, stk. 1, nr. 3,§ 11, stk. 1 og stk. 2, § 32, stk. 1, § 33 g, stk. 4,og to steder i § 33 i, stk. 1,ændres»kommunalbestyrelsen«til:»regionsrådet«.
2.I§ 7, stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 2, 2. pkt., § 10,stk. 3, § 10, stk. 4, 2. pkt., § 10, stk. 6, 1. pkt., §12, § 27, stk. 1, § 31, stk. 1,og § 33 i, stk. 2,ændres»Kommunalbestyrelsen«til:»Regionsrådet«.
13
kommunalbestyrelsen, inden indvindingen ellerprøvegravningen påbegyndes. Anmeldelsen skalindeholde oplysning om indvindingsområdetsamt arten, mængden og anvendelsen afråstoffet. Kommunalbestyrelsen kan inden 4uger efter, at anmeldelsen er modtaget, stillevilkår for indvindingen eller prøvegravningen.På strandbredder og andre kyststrækninger, hvorder ikke findes sammenhængendelandvegetation, kan kommunalbestyrelsen tilenhver tid forbyde yderligere indvinding ellerstille særlige vilkår for indvindingen.§ 9,Stk. 2.Inden for det område, somtilladelsen omfatter, kan der indvindes andreråstoffer eller større mængder end angivet itilladelsen, såfremt der sker anmeldelse tilkommunalbestyrelsen inden 4 uger efter, at denpågældende indvinding er påbegyndt.Kommunalbestyrelsen kan, inden 4 uger efter atanmeldelsen er modtaget, forbyde videreindvinding, der strider mod den meddeltetilladelse eller stille særlige vilkår forindvindingen.§ 10,Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kanfastsætte yderligere vilkår for at varetage dehensyn, der er nævnt i § 3.Stk. 4.Sikkerhedsstillelsen som nævnt i stk.1, nr. 2, skal dække kommunalbestyrelsensudgifter til efterbehandling ved enselvhjælpshandling, jf. § 33, stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan reguleresikkerhedsstillelsens størrelse, hvis grundlagetfor beregningen ændres væsentligt.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen foranlediger, atvilkår om efterbehandling tinglyses påejendommen for ejerens regning. Revideredevilkår som følge af forbud efter § 52 i lov omforurenet jord tinglyses dog forkommunalbestyrelsens regning.3.I§ 10, stk. 4, 1. pkt., § 10, stk. 6, 2. pkt., og §31, stk. 4,ændres»kommunalbestyrelsens«til:»regionsrådets«.
4.Efter § 10, indsættes:»§10 a.Regionsrådet skal ved fastsættelse afvilkår om efterbehandling, jf. § 10, stk. 1, hørekommunalbestyrelsen. Høringsfristen skalfastsættes til mindst 4 uger.«§ 13.Kommunalbestyrelsens afgørelser efter5.I§ 13, stk. 1, 1., 2, og 3. pkt.,ændres
14
loven eller regler fastsat i medfør af loven kan,for så vidt angår forekomster på landjorden,påklages til Natur- og Miljøklagenævnet somsammensat efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov omNatur- og Miljøklagenævnet efter §§ 15 og 16.Kommunalbestyrelsens afgørelser efter kapitel 7a kan dog påklages til Natur- ogMiljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk.1, nr. 1, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 7, stk.2, § 9, stk. 2, og § 11 kan dog ikke påklages tilanden administrativ myndighed.§ 27.Kommunalbestyrelsen kan eksproprierefast ejendom, der ikke tilhører staten, ogrettigheder over sådan ejendom, nårekspropriationen vil være af væsentligbetydning for at realisere en planlægning tilfremme af de formål, der er nævnt i § 1.§ 31.Kommunalbestyrelsen påser for så vidtangår råstofindvinding på landjorden, at lovenog de regler, der er fastsat med hjemmel i loven,overholdes, at påbud eller forbud efterkommes,og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes.Stk. 4.Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler for udøvelsen af kommunalbestyrelsenstilsynsvirksomhed.§ 32.Miljøministeren ogkommunalbestyrelsen eller personer, der afdisse myndigheder er bemyndiget hertil, haruden retskendelse adgang til offentlige ogprivate ejendomme og lokaliteter samt skibeeller andet indvindingsmateriel for at udøve debeføjelser, der er tillagt dem i medfør af dennelov, herunder for at foretage undersøgelser afbetydning for lovens formål. Legitimation skalforevises efter anmodning.§ 33,Stk. 4.Miljøministeren kan fastsætteregler om, at kommunalbestyrelsen skalforelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 medhenblik på at indhente en bindende udtalelse framiljøministeren om, hvorvidt der foreligger enmiljøskade eller en overhængende fare for enmiljøskade, som skal behandles eftermiljøskadeloven. Miljøministeren kan desuden
»Kommunalbestyrelsens«til: »Regionsrådets«.6.I§ 13, stk. 1,indsættesefter 1. pkt.:»Regionsrådets afgørelse efter § 5 a, kan for såvidt angår retlige spørgsmål, påklages til Natur-og Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5,stk. nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnetefter §§ 15 og 16«.7.I §13ophævesstk. 2,og stk. 3 bliver hereftertil stk. 2.
15
fastsætte regler om, at den bindende udtalelseførst kan påklages som led i en klage over enafgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller3.§ 33 i.I sager, hvor kommunalbestyrelsen ertilsynsmyndighed, sender kommunalbestyrelsenafgørelsen om, at der foreligger en miljøskadeeller en overhængende fare for en miljøskade,og det materiale, der er indgået i vurderingen afsagen, til miljøministeren. Fremsendelse skalske samtidig med underretning af den ansvarligeherfor.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen offentliggørafgørelsen. Offentliggørelse kan skeudelukkende digitalt.
§ 35.Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler for kommunalbestyrelsernesadministration af § 7.Stk. 2.Miljøministeren kan efter forhandlingmed vedkommende ministre fastsætte regler forsamarbejdet mellem regionsrådet og andremyndigheder. Det samme gælder forsamarbejdet mellem kommunalbestyrelserne ogandre myndigheder.§ 36.Miljøministeren kan fastsætte reglerom, at tilladelser efter § 7, stk. 1, i nærmereangivne tilfælde af mere vidtrækkendebetydning meddeles af ministeren.Stk. 2.Miljøministeren kan beslutte atovertage regionsrådets ellerkommunalbestyrelsens beføjelser efter loven isager, der berører andre myndighederslovbestemte opgaver eller har større betydning.
8.I§ 35, stk. 1,ændres»kommunalbestyrelsernes«til:»regionsrådenes«.9.I§ 35, stk. 2, 2. pkt.,ophæves.
10.I§ 36, stk. 2,udgår:»ellerkommunalbestyrelsens«.
§31.Loven træder i kraft den 1. juli 2014.