Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1313931_0001.png
1313931_0002.png
1313931_0003.png
1313931_0004.png
MiljøstyrelsenJord & Affald
5. december 2013J.nr. 001-10232
GRUND- OG NÆRHEDSNOTATtilFOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til ændring af emballagedirektivet 94/62/EF med henblik på atmindske forbruget af letvægtsbæreposerKOM(2013)761 final1. ResumeIfølge ændringsforslaget til emballagedirektivet skal medlemslandene indføre foranstaltnin-ger med henblik på at mindske forbruget af letvægtsplastbæreposer, som udleveres til forbru-gere på salgssteder. Foranstaltningerne kan omfatte økonomiske instrumenter såsom afgifter,nationale reduktionsmål og handelsrestriktioner. Der fastsættes ikke et overordnet mål, mengives mulighed for, at medlemsstaterne selv kan fastsætte nationale reduktionsmål og iværk-sætte de nødvendige foranstaltninger. Målet er, at forbruget af engangsplastbæreposer senesti 2015 skal være mindsket betydeligt.Forslaget vil generelt hæve miljøbeskyttelsesniveauet i EU.I Danmark er der indført afgifter på plastposer, og Danmark er blandt de EU-lande, der an-vender færrest letvægtsbæreposer. Forslaget vurderes ikke at afføde lovgivningsmæssige ellerøkonomiske konsekvenser for Danmark.Regeringen bakker op om Kommissionens forslag.2. BaggrundDanmark modtog den 7. november 2013 Kommissionens ovennævnte forslag fra Rådssekre-tariatet. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 114, og skal derfor vedtages af Rådet med kva-lificeret flertal efter proceduren om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel294.Europaparlamentet har endnu ikke behandlet forslaget, og forhandlinger om forslaget vil førstblive iværksat under det kommende græske formandskab.3. Formål og indholdIfølge forslaget skal medlemslandene indføre foranstaltninger med henblik på at mindske for-bruget af letvægtsplastbæreposer, dvs. plastposer med en vægtykkelse på mindre end 50 mi-
2
kron (0,05 mm), som udleveres til forbrugere på salgssteder. Baggrunden for forslaget er, atdisse poser genbruges i mindre grad end tykkere poser og fremfor alt, at de ofte falder ud afaffaldshåndteringsstrømmene og ophober sig i miljøet, herunder især i havet.Forslaget indeholder ikke et fælles EU-reduktionsmål for forbruget af letvægtsplastbæreposer,der gælder for alle medlemsstater. Til gengæld indføres i emballagedirektivets (94/62/EF) art.4 om forebyggelse et krav om, at alle medlemsstater skal træffe foranstaltninger mhp. at redu-cere forbruget af disse poser, hvilket giver mulighed for, at landene selv kan fastsætte nationa-le reduktionsmål og iværksætte de foranstaltninger, der vurderes som mest velegnede. Måleter, at forbruget af engangsplastbæreposer senest i 2015 skal være mindsket betydeligt med detprimære formål at reducere denne kilde til havforurening.Foranstaltningerne, som medlemslandene skal indføre, kan omfatte økonomiske instrumentersom afgifter, nationale reduktionsmål og handelsrestriktioner, som en eksplicit undtagelse fradirektivets art. 18, der ellers udtrykkeligt forbyder medlemsstaterne at hindre markedsførin-gen af emballager, der opfylder bestemmelserne i emballagedirektivet.Derudover pålægges medlemsstaterne – i forbindelse med de løbende afrapporteringer i hen-hold til emballagedirektivet – at oplyse, hvorledes indsatsen overfor plastposer påvirker densamlede produktion af emballageaffald. Endelig indføres i emballagedirektivets art. 3 (defini-tioner) en definition af ”letvægtsplastbæreposer”.I betragtningerne til forslaget anføres det, at ”nogle medlemsstater har formået at nedbringeforbruget af plastbæreposer betydeligt, idet det gennemsnitlige forbrug i de syv bedst præste-rende medlemsstater (herunder Danmark) kun svarer til 20 % af EU’s gennemsnitlige for-brug”. Det angives endvidere som en målsætning i betragtningerne at fremme lignende reduk-tioner i de øvrige medlemslande, ligesom det anføres, at det i kravet til ”foranstaltninger børtages hensyn til det nuværende forbrugsniveau af plastbæreposer i de enkelte medlemsstater,så et højere niveau kræver en større indsats.”4. Europa Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.5. NærhedsprincippetKommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitets-princippet, jf. art. 5 i TEUF, da det begrænser sig til at ændre emballagedirektivet ved at ska-be en ramme, der fastsætter fælles mål, samtidig med at det overlades til de enkelte medlems-lande at vælge de præcise gennemførelsesmetoder.Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
3
6. konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Sammenlignet med de øvrige EU lande er forbruget af plastbæreposer (både tykke og tyndeposer) pr. indbygger lavt i Danmark. Der er en udbredt tradition for, at den danske detailhan-del benytter tykke plastposer, men der anvendes også plastposer, som ligger under den i for-slaget foreslåede grænseværdi på 50 mikron.I Danmark er der allerede indført afgifter på plastposer (22 kr. pr. kilo), hvilket er reguleret iemballageafgiftslovens (Lovbekendtgørelse nr. 1017 af 7. august 2013 om afgift af visse em-ballager, poser, engangsservice og pvc-folier) § 2a og § 2b.Danmark bliver da også i baggrundsrapporten til ændringsforslaget fremhævet som et af delande i EU, som anvender færrest letvægtsplastbæreposer, og som med succes har begrænsetbrugen af bæreposer ved indførelse af en afgift.Forslaget forventes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Da forslaget ikke forventes at medføre ændringer i dansk lovgivning eller ændringer i danskpraksis, vurderes det ikke at have økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget vil ikke påvirke det eksisterende danske beskyttelsesniveau. Andre EU-lande ople-ver imidlertid betydelige problemer med affald, herunder plastposer i havområder. Derfor vilforslaget generelt kunne hæve miljøbeskyttelsen i EU´s, havområder, hvilket også vil kunnekomme danske havområder til gode i det omfang affald fra andre lande med vandmassernetransporteres ind i de danske havområder.7. HøringForslaget har været sendt i ekstern høring hos Plastindustrien, De Samvirkende Købmænd,Dansk Erhverv og Coop.De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv og Coop har i deres høringssvar udtrykt forståel-se for, at Kommissionen ønsker at nedbringe anvendelsen af tynde plastposer, men menerikke, at der er behov for at indføre særlige regler i Danmark. Dette begrundes i, at tyndeplastposer med hank i Danmark allerede er afgiftspålagte, at de er af en kvalitet, som er egnettil gentagne brug, at der i Danmark sker en miljøforsvarlig affaldshåndtering, som sikrer, atposerne efter endt brug afleveres til forbrænding med energiudnyttelse samt at Danmark ibaggrundsmaterialet til forslaget fremhæves som mønstereksempel på et land, der allerede har
4
opnået store reduktioner. Også Plastindustrien anfører, at bæreposeafgiften dokumenterer, atdet er muligt at begrænse forbruget af bæreposer, og at der således ikke er behov for i Dan-mark at indføre yderligere foranstaltninger. Coop og Plastindustrien opfordrer dog til, at defi-nitionen på en letvægtsplastbærepose revurderes, idet flere af de plastposer, som anvendes ide danske supermarkeder, har en tykkelse under 50 mikron, og at en løsning herpå ikke bareskal være at øge tykkelsen på poserne til mere end 50 mikron, da det fører til et unødigt res-sourceforbrug.8. ForhandlingssituationenDen 21. november 2013 præsenterede Kommissionen forslaget i Rådets miljøarbejdsgruppe.Kommissionen præciserede, at forslaget alene omfatter letvægtsplastbæreposer med hank. Etantal medlemslande udtrykte tilfredshed med fleksibiliteten i forslaget. Nogle medlemslandefandt, at forslaget bør omfatte både tykke og tynde plastikposer og en række medlemslandespurgte til indsatsen fra medlemslande, hvor der allerede er taget initiativer. Formandskabetoplyste, at substansbehandlingen af forslaget vil blive overladt til det kommende græske for-mandskab.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for enregulering af emballageområdet, hvad angår letvægtsplastbæreposer, som i nogle EU landeophobes i naturen, herunder havmiljøet. Regeringen mener ikke, at der bør igangsættes størreforanstaltninger i Danmark, da Danmark allerede har opnået store reduktioner i forbrugetsammenlignet med de øvrige EU lande.Regeringen finder på den baggrund, at tilkendegivelserne i betragtningerne til forslaget om atformålet er at bringe forbruget af plastbæreposer ned på et niveau, svarende til det der er gæl-dende i Danmark og andre medlemslande med et meget lavt forbrug af plastbæreposer, børafspejles i direktivets operative artikler, således at der eksplicit ikke stilles krav til yderligereforanstaltninger i de medlemslande, hvor problemet i denne henseende er fraværende.I tilknytning hertil bør det endvidere fremgå af direktivet, at medlemslande der ikke pålæggesat træffe yderligere særskilte foranstaltninger for at nedbringe forbruget af plastbæreposer,ligeledes fritages for den rapporteringsforpligtelse herom, som er indeholdt i forslaget.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europa Udvalg.