Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 112
Offentligt
Jord & AffaldJ.nr. 001-10243Ref. Vibun/thfruDen 25. november 2013
Shredderaffald og afgifter ved deponering af farligt affald
ShredderaffaldShreddervirksomhederne har to aktiviteter, dels indsamling af formateriale -komplekst skrot såsom udtjentekøretøjer, kasserede vaskemaskiner og andremaskiner - dels selve shredningen og udsortering af især metaller.Ved shredningen neddeles formaterialet i mindre stykker, og sorteres i forskelligetrin. Med variation kander udvindes ca. 65 pct. jern og 15 pct. andre metaller,mens omkring 20 pct. i dag ender som affald, derdeponeres eller i mindre omfangforbrændes. Det er disse 20 pct., der benævnes shredderaffald.Shredderaffaldet består blandt andet af brændbare materialer så som plast, tekstilog gummi, der har været i formaterialet,visse jern- og metalrester, det ikke erlykkedes at sortere fra, og endelig en rest af sten, støv, glasskår rust mv.Farligheden af shredderaffaldet afhænger af hvilke materialer og stoffer, der erblevet tilført shredderanlægget. Det er derfor ikke entydigt, omaffaldet er farligteller ej, men ud fra et forsigtighedsprincip er det besluttet, at shredderaffaldsomudgangspunktet vurderes som farligt affald.Hvis en producent af shredderaffald mener, at det producerede affald ikke erfarligt, kan producenten vælge at dokumentere dette med en analyse af detkonkrete affald, hvorefter det konkrete affald ikke længerevil være klassificeretsom farligt affald.Miljøstyrelsen har tidligere fået udarbejdet et forprojekt1til analyse afshredderaffald i forhold til farlighed. Projektet indeholder enlitteraturgennemgang af eksisterende danske og udenlandske analyser afshredderaffald for at vurdere farligheden samt tre konkrete analyser afshredderaffald.Det kan ikke på baggrund af projektet konkluderes, at shredderaffald entydigtligger over eller under de grænseværdier, som er betydende for, om affaldet erfarligt som defineret i Bekendtgørelse om affald nr. 1309 af 18/12/2012(Affaldsbekendtgørelsen), § 3, stk. 1, nr. 22, samt bilag 2 og 4.En nyere endnu ikke fuldt afrapporteret undersøgelse fra Miljøstyrelsen indikererimidlertid, at shredderaffald indeholder visse stoffer i en sådan koncentration, atdet udløser en klassificering som farligt affald.Miljøstyrelsen har i 2013 igangsat en livscyklusvurdering og samfundsøkonomiskvurdering af alternative behandlingsmuligheder for shredderaffald. Disse
Nr. 1374, 2011, Forprojekt til analyse af shredderaffald ifht. farligheden,Miljøstyrelsen
1Miljøprojekt
vurderinger vil danne baggrund for en eventuel etablering af behandlingskrav forshredderaffald med henblik på øget udnyttelse af affaldets ressourcer.Afgifter på farligt affaldVedForårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skati 2009 blev afgiftsfritagelsernefor farligt affald ophævet. Afgiftsfritagelsen for deponering af farligt affald erophævet efter en overgangsperiode, hvor der betales enreduceret afgift fra 2012 til2014 (160 kr./ton), ogfuld afgift fra og med 2015 (475 kr./ton).Ved ophævelsen af afgiftsfritagelsen for farligt affald blev der samtidig indsatbestemmelser om modregning i den afgiftspligtige mængde ved fraførsel af farligtaffald fra deponier, jf. lov om affald og råstoffer (herefter affald- ogråstofafgiftsloven).Ved fraførsel af ikke-farligt affald fra et afgiftspligtigt deponi sker der modregningi tilførte mængder affald. Hvis mængden af fraført affald overstiger mængden aftilført affald, udbetales forskellen efter gældende sats.Samme princip var ikke gældende for farligt affald, da deponering af farligt affaldpå deponier for farligt affald indtil 2012 skete uden afgift, hvorfor godtgørelse tilgældende sats for farligt affald ville være tilskud til fraførsel i tilfælde, hvor farligtaffald var deponeret til 0 kr./ton eller til 160 kr./ton.Da de dagældende bestemmelser om fraførsel af farligt affald ikke gav incitamenttil af fjerne tidligere deponeret affald med henblik på nyttiggørelse, og farligt affaldblev behandlet afgiftsmæssigt hårdere end andet deponeret affald, blev det vedbehandlingen af lovændringen stillet Folketinget i udsigt, at Skatteministerietnærmere ville vurdere forholdene i shredderbranchen i lyset af den særligebelastning, som en afgift på farligt affald har for shredderbranchen. Det blev i denforbindelse tillige tillagt betydning, at ophævelsen af afgiftsfritagelsen for farligtaffald har væsentlig betydning for forholdsvis få virksomheder, ved deponering affarligt affald særligt shreddervirksomhederne: HJ Hansen og Stena Miljø.Resultatet af Skatteministeriets arbejde fremgår afRedegørelseom virkningerneaf gradvis ophævelse af afgiftsfritagelse for farligt affald – en analyse af afgiftenpå deponering af farligt affald og afgifterne på varme fra forbrænding af farligtaffald,som i juni 2012 blev oversendt til Folketinget.Blandt andet på baggrund af konklusionerne i Skatteministeriets redegørelse blevder som led i gennemførelse af Aftale omen Vækstplan indgået af Regeringen,Venstre, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti den 24. april 2013indsatbestemmelser ommodregning i den afgiftspligtige mængde ved fraførsel af farligtaffald fra deponier. Herved opnås incitament til fraførsel af tidligere deponeretfarligt affald, og samtidig nedsættes den økonomiske belastning for farligt affald,da der vil ske modregning i afgiftsbetaling ved fraførsel af tidligere deponeretfarligt affald med den værdi, som affaldet var afgiftsbelagt med påtilførselstidspunktet.Afgifter i andre landeFlere lande i Europa har afgift ved deponering af affald, herunder oftest også veddeponering af farligt affald.I forbindelse med Skatteministeriets udarbejdelse afRedegørelse om virkningerneaf gradvis ophævelse af afgiftsfritagelse for farligt affald – en analyse af afgiftenpå deponering af farligt affald og afgifterne på varme fra forbrænding af farligtaffaldblev der indhentet oplysninger om afgifter i vores nabolande. Oplysningerneer gengivet nedenfor. Opremsningen er ikke udtømmende.SverigeI Sverige betales der som hovedregel afgift på 435 skr./ton svarende til knap 360dkr./ton på alt materiale, der tilføres deponeringsanlæg.2
Der er dog en række specifikke affaldstyper (pt. 23), hvor myndighederne harvurderet, at der ikke findes noget miljømæssigt acceptabelt alternativ tildeponering.Det bemærkes, at shredderaffald ikke er blandt de 23 affaldstyper, som er fritagetfor afgift, og så vidt Miljøstyrelsen er bekendt, har muligheden for at inkludereshredderaffald i undtagelsen heller ikke været diskuteret i Sverige.Noget tyder dog på, at shredderaffald i praksis ikke rammes så hårdt afdeponeringsafgiften i Sverige. Shredderaffald i Sverige sorteresefter Skatteministeriets oplysninger i 2 fraktioner (en lettere brændbar del og entung fraktion), hvor den enefraktion brændes sammen med slamfrarensningsanlæg, og den tunge fraktion anvendes til afdækning pålossepladser,hvor afdækning er fritaget for den svenske deponeringsafgiftDet bemærkes, at sammensætningen og håndteringen af shredderaffald i Danmarkog Sverige ikke er ens, og at forholdene derfor ikke kan sammenlignes direkte.UKAfgiften ved deponering af affald i UK var i 2011 £ 56 svarende til knap 475kr./ton. Der synes ikke atvære særlige fritagelser for farligt affald. Beton, murstenmv. kan deponeres til en lavere afgift.Estland og LetlandEstland og Letland har varierende afgifter ved deponering af affald, herunder ogsåfarligt affald.TysklandIfølge Skatteministeriets oplysninger har Tyskland ingen forbundsafgift vedforbrænding eller deponering afaffald.Deponering af shredderaffald i andre landeIfølge Skatteministeriets oplysninger har Finland og Tyskland i dag forbud moddeponering af shredderaffald.Finland har indført et forbud mod permanent deponering af shredderaffald, ogshredderaffaldet bliver iøjeblikket midlertidigt deponeret, men skal på sigtbortskaffes på anden vis, når der findes alternativer tildeponering.Tyskland har ligeledes et forbud mod deponering af shredderaffald.Shredderaffaldet oparbejdes, hvorefteren fraktion brændes og restfraktionenanvendes til opfyldning af minegange. Denne form for håndtering af affaldet ersom følge af emballering af affaldet og transportenned i minen dyrere end veddeponering.Sammensætning og klassificering af shredderaffald kan afvige i forhold til dendanske sammensætning. Det samme gør arbejdsløn, teknologivalg ogdeponeringsmuligheder.
3