Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1313818_0001.png
1313818_0002.png

NOTAT

Jord & AffaldJ.nr. 001-10243Ref. niebuDen 23. november 2013

Ressourcestrategien - Eksport af affald

Nærværende notat redegør for eksport af hovedfraktioner af genanvendeligt affald,hvilket regelsæt der regulerer eksporten og en generel vurdering af påvirkningen afeksporten i konsekvens af implementeringen af Ressourcestrategien.Genanvendelige affaldsfraktioner som papir, pap, glas, plast og metal handles på etinternationalt marked. Den værdikæde, som affaldet/materialerne gennemløber,omfatter typisk udsortering hos affaldsproducenten, indsamling, yderligeresortering og oparbejdning eventuelt i flere led for derefter at indgå i produktion afnye produkter.Meget af den industriproduktion, som de genanvendelige materialer skal indgå iligger ikke i Danmark, hvorfor det for store dele af materialerne alene er etspørgsmål om hvornår i værdikæden de eksporteres og ikke om de i det hele tageteksporteres. Dette tidspunkt afhænger af den infrastruktur, der er til indsamling,sortering og oparbejdning i Danmark og hvilke omkostninger, den indebærerrelativt til omkostningerne udenfor Danmark.

Oversigt over eksport af genanvendeligt affald i runde tal

(udvalgte fraktioner, ton, 2011 tal)

Materiale

Papir og papGlasemballagePlastJern og metalBygge- oganlægsaffaldOrganiskdagrenovationm.v.

Samlet tonnage

535.000130.00038.0001.440.0002.300.00050.000

Eksport

420.00018.00017.0001.430.00025.0000

Anvendelse i DK

115.000112.00021.00010.0002.275.00050.000
Som det fremgår af tabellen udgøres den helt overvejende tonnage til eksport afpapir og pap og jern og metal. Baggrunden for eksporten af disse materialer er atindustriproduktionen indenfor disse sektorer er meget begrænset i Danmark. Deto største samhandelslande er Tyskland og Sverige.

Reguleringen

Overførsel af affald fra et land til et andet er reguleret af EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 1013/2006 af 14. juni
2006 om overførsel af affald og bekendtgørelse nr. 421 af d. 8. maj 2012 omoverførsel af affald. Forordningen opstiller et regime, hvorefter alt affald somudgangspunkt skal anmeldes til den nationale kompetente myndighed -Miljøstyrelsen. Ved anmeldelsesproceduren skal alle involverede myndighedertage stilling til, om overførslen er i overensstemmelse med reglerne, og om affaldetbliver håndteret på den rette måde, hvor det transporteres til. Under selvetransporten skal affaldet ledsages af konkrete dokumenter, hvor bl.a.myndighedernes tilladelse fremgår og for hvilken periode transporten må foregå.Fra at en virksomhed får tilladelse til at transportere affaldet har de op til 12 mdr.til at gennemføre transporten og derefter har behandlingsanlægget yderligere 12mdr. til at behandle affaldet. Når affaldet er færdigbehandlet skal det meddeles tilde kompetente myndigheder.I forordningen er der en undtagelse for de rene og ufarlige fraktioner (grønlistetaffald), som sendes til nyttiggørelse. Disse fraktioner er specifikt optaget påforordningens bilag III og er f.eks. rent træ eller aluminium. Affald optaget påforordningens bilag III og som sendes til nyttiggørelse, fritages fraanmeldelsesproceduren, men skal stadig ledsages af et konkret dokument, hvorafdet bl.a. fremgår hvor affaldet kommer fra, og hvor og til hvilken behandling dettransporteres til.Reglerne for overførsel affald har internationalt ophæng i Basel-Konventionen og iEU og været gældende siden 1993.For så vidt angår de ovennævnte fraktioner vil papir og pap, glasemballage, jern ogmetal, og plast som udgangspunkt kunne klassificeres som grønlistet affald, hvisde transporteres i sorterede og rene fraktioner. Tyskland har dog ved tidligeresager klassificeret plast udsorteret fra husholdninger som anmeldepligtigt affald.Visse fraktioner af bygge- og anlægsaffald vil kunne klassificeres som grønlistetaffald herunder rent gipsaffald, nedbrudt beton og tagsten og -plader.Organisk dagrenovation m.v. vil være klassificeret som anmeldepligtigt affald.

Konsekvenser af Ressourcestrategien

Ressourcestrategien forventes at føre til en markant forøgelse af genanvendelsen afalle ovennævnte fraktioner, med undtagelse af bygge- og anlægsaffald på grund afudsortering af PCB-holdigt materiale.Miljøstyrelsen forventer også en væsentlig udbygning af særligtsorteringsfaciliteter til sortering af genanvendelige materialer fra husholdningerneog servicesektoren.Det forventes derfor, at der vil ske en større andel af sorteringen og evt.forberedelsen til selve genanvendelsen i Danmark med implementeringen afRessourcestrategien.Selve genanvendelsen som materiale i produktionen af nye produkter vil dogfortsat finde sted, der hvor produktionen finder sted, hvorfor fordelingen afmaterialerne mellem anvendelse i Danmark og eksport må forventes at følge deteksisterende mønster.
2