Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1311897_0001.png
1311897_0002.png
1311897_0003.png
1311897_0004.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. 001-10314Ref. Nihla/kirstDen 5. december 2013
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XVII tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 omregistrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger forkemikalier (REACH) for så vidt angår 1,4-dichlorbenzenKomitésag1. ResumeForslaget har til formål at forbyde markedsføring og anvendelse af 1,4-dichlorbenzen til anvendelse som luftfrisker eller som deodoriseringsmiddel påtoiletter, i hjem, på kontorer eller i andre indendørs offentlige områder.Der skal stemmes om forslaget på et møde i REACH-komitéen den 17. december2013.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser: Forordningen vil ved ikraft-trædelsen være umiddelbart gældende i Danmark og vil have den konsekvens, atbilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september 2005 om foran-staltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materi-aler skal revideres.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkono-miske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske ellererhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod etsundheds- og miljøfarligt stof.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. 1,4-dichlorbenzen er klassifi-ceret som et kræftfremkaldende stof i farekategori 2 (mistænkt for at værekræftfremkaldende), stoffet kan fremkalde øjenirritation og har høj toksicitetmed langvarige virkninger for vandlevende organismer.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionen har den 25. november 2013 fremsendt ovennævnte forslag tilmedlemsstaterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den17. december 2013. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 68, stk.
1, og afstemning skal derfor ske i henhold til forskriftsproceduren med kontrol, jf.artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet iartikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der ikomiteenopnås kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionendirektivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal ikomiteen,forelægger Kommissionen sagen forRådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis deri Rådeterkvalificeret flertalimodforslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.VedtagerRådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke indenen frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indholdMed forslaget foreslås stoffet 1,4-dichlorbenzen optaget som et nyt punkt påREACH-forordningens bilag XVII, som indeholder en liste over visse farligestoffer, blandinger og artikler, for hvilke der er fastsat begrænsninger vedrørendefremstilling, markedsføring og anvendelse.Det skønnes, at der i EU årligt anvendes ca. 800 ton 1,4-dichlorbenzen til fremstil-ling af luftfriskere og toiletdeodoriseringsmidler, hvoraf 10 % er bestemt til hus-holdningsbrug og resten til erhvervsmæssig anvendelse (hovedsagelig som deodo-riseringsmidler på offentlige toiletter).Stoffet 1,4-dichlorbenzen er klassificeret som kræftfremkaldende i farekategori 2,stoffet kan fremkalde øjenirritation og har høj toksicitet med langvarige virkningerfor vandlevende organismer.Disse klassificeringer af stoffet indebærer imidlertid ikke i sig selv en miljø- ellersundhedsmæssig beskyttelse. Kommissionen har derfor foreslået, at 1,4-dichlor-benzen ikke må markedsføres eller anvendes som et stof eller som en bestanddel iblandinger i en koncentration på 1 vægtprocent eller derover, hvis stoffet ellerblandingen er beregnet til anvendelse som luftfrisker eller som deodoriseringsmid-del på toiletter, i hjem, på kontorer eller i andre indendørs offentlige områder.
4. Europa Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse, om det mener Kommissionen har overskredetsine beføjelser i forbindelse med forslaget; at udkastet ikke er foreneligt medbasisretsaktens formål eller indhold eller ikke overholder nærhedsprincippet ellerproportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser2
Der er tale om et forslag til en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil væreumiddelbart gældende i Danmark.Stoffet er omfattet af særregulering i bilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr.908 af 27. september 2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoenved arbejde med stoffer og materialer med senere ændringer. Stoffet er omfattet afforhåndsgodkendelse efter de danske kræftregler. Optagelsen af stofferne på bilagXVII i REACH med en anvendelsesbegrænsning vil indebære, at bilaget skalrevideres i overensstemmelse hermed.7. KonsekvenserForslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadmini-strative konsekvenser, idet der ikke i Danmark er kendte anvendelser af 1,4-dichlorbenzen til det omhandlede formål.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.BeskyttelsesniveauForslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod brug af etsundheds- og miljøfarligt stof i EU.8. HøringForslaget er baseret på et dossier, som på Kommissionens foranledning er udar-bejdet af det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) i henhold til REACH-for-ordningens artikel 69, stk. 1.Dossieret har været i offentlig høring i EU i perioden fra den 19. juni 2012 til den19. december 2012. I denne høring indkom ikke væsentlige indvendinger. Dossier-et blev den 19. april 2012 forelagt ECHA’s udvalg for risikovurdering (RAC) ogsocioøkonomisk analyse (SEAC), som begge har udtalt sig positivt om forslaget.I forhold til det oprindelige forslag anbefalede RAC dog, at begrænsningen afhensyn til håndhævelsen blev ændret således, at der blev faslagt en koncentra-tionsgrænse på 1 vægtprocent for 1,4-dichlorbenzen i de omhandlede produkter,således at produkter, der indeholder 1,4-dichlorbenzen som en urenhed, ikkeberøres.Forslaget, og et rammenotat om det, har været sendt i høring i Miljøspecial-udvalget fra 29. november til 4. december 2013. Der er indkommet følgendebemærkninger:3Foplyser, man støtter indstillingen i sagen.Dansk Byggerioplyser, at man ikke har bemærkninger til sagen.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget sættes til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 17. december2013.10. Regeringens generelle holdning3
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, og er positivt indstilletover for forslaget. 1,4-dichlorbenzen er klassificeret som et kræftfremkaldende stofi farekategori 2 (mistænkt for at være kræftfremkaldende); stoffet kan fremkaldeøjenirritation og har høj toksicitet ved langvarige virkninger for vandlevendeorganismer.Regeringen tilslutter sig behovet for en regulering af 1,4-dichlorbenzen på EU-planmed henblik på beskyttelse af miljø og sundhed, fordi regeringen principielt setønsker at begrænse befolkningens udsættelse for stoffer, som er mistænkt for atvære kræftfremkaldende.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4