Ligestillingsudvalget 2013-14
LIU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1315476_0001.png
1315476_0002.png
1315476_0003.png
1315476_0004.png
1315476_0005.png
Samrådstale
Tale til Folketingets Ligestillingsudvalg den 11. december 2013vedr. direktivforslag om en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelserSpørgsmål EVil ministeren redegøre for drøftelserne ved EU-rådsmødet mandag den 9. de-cember 2013 for beskæftigelse og sociale anliggender (EPSCO), og vil ministeren iforlængelse redegøre for den videre proces ift. direktivforslaget om flere kvinder ibestyrelser, og hvordan de enkelte EU-lande forholder sig til direktivforslaget?Frederiksholms Kanal 211220 KøbenhavnPostboks 2123 Kwww.lige.dk1015 København Kwww.km.dkTelefon 2268 8565E-post [email protected]
MinisterenDato: 11. december 2013J.nr.2013 – 950/TRING
Det talte ord gælder
Svar:Jeg vil gernetakke for invitationen til at komme her i dagog redegøre for drøftelserne ved EPSCO-rådsmødet ogden videre proces fordirektivforslaget om en mere lige-lig kønsfordeling i børsnoterede selskabers bestyrelser.

[Drøftelserne på EPSCO-mødet den 9. december]

Jeg vil starte med at sige et par ord om EPSCO-rådsmødet den 9. december.Direktivforslaget om en mere ligelig kønsfordelingibørsnoterede selskabers bestyrelser var på rådsmødetsom fremskridtsrapport. Der var dermed ikke lagt op tilen egentlig drøftelse af direktivforslaget.Formandsskabet konkluderer i fremskridtsrapporten, atselvom alle medlemslande går ind for at forbedre balan-cen mellem kønnene i bestyrelser, er der ikke enighedom metoden.
Side 2
Der er medlemslande, der støtter EU-lovgivning, mensandre lande foretrækker nationale tiltag eller ikke-bindende EU-tiltag.Formandsskabet vurderer i fremskridtsrapporten, atdet vil kræve et forsat arbejde og politiske overvejelser,inden der kan nås et kompromis.På rådsmødet takkede Kommissionen formandsskabetfor arbejdet med direktivforslaget.Både Belgien og Italien tog ordet for at beklage,at sagenikke er nået længere. Italien sagde, at de havde forsøgtmed ændringsforslag med henblik på et kompromis, ogat de vil give direktivforslaget høj prioritet under deresformandskab i efteråret 2014.Menderudover var der ikke nogen drøftelse af direktivetpå EPSCO-mødet.Rådet togfremskridtsrapporten til efterretning.For en god ordens skyld skal jeg også nævne, at Rådetvedtog rådskonklusioner om institutionelle mekanismertil fremme af kvinders lige muligheder og ligestilling.Rådskonklusionerne blev vedtaget uden drøftelse.

[Den videre proces]

I forhold til den videre proces er der faktisk store usik-kerheder.
Den 20. november vedtog Europa-Parlamentet – sombekendt –en betænkning med en række ændringsfor-slag, som reelt udvider direktivets forpligtelser.Ændringer omfatter blandt andet:oAt det kan blive sværereat anvende direktivetsundtagelsesbestemmelse,oAt direktivet også vil gælde indenfor brancher,hvor det ene køn udgør mindre end 10 pct. af ar-bejdsstyrken,oAt der stilles minimumskrav til medlemslandenessanktioner, herunder krav om at indføre bøder,annullere udpegede bestyrelser og udelukkelsefra offentlige udbud.Parlamentets ændringsforslag til direktivet betyder, atdet kan blive endnu sværere for Parlamentet og Rådetog nå til enighed.Formelt set er det nu sådan,at det er op til Kommissio-nen at vurdere, om direktivforslaget bør tilpasses ud fraParlamentets betænkning, og hvordan det skal ske.Det er endvidere uvist, hvor meget tid det græske for-mandskab vil bruge på direktivforslaget i foråret.Derfor ved vi ikke endnu, om der når at ske ret megetmere med direktivforslaget, inden Europa-Parlamentetgår på valg. Valgkampen går reelt i gang efter påskeferi-en, og der skal samtidig udpeges en ny Kommission.Som bekendt bortfalder direktivforslag ved nyvalg tilParlamentet. Den nye Kommission kan så selv vælge,om de vil fremsætte forslaget igen. Om Kommissionenvil gøre det – og i så fald i hvilken form – kan man kunspå om.
Side 3
Lige nu er der et blokerende mindretal i Rådet. Det be-tyder, at hvis Rådet stemte om direktivforslaget i dag,ville forslaget ikke gå videre. Danmark er som bekendten del af det blokerende mindretal.I forhold til det blokerende mindretal, kan jeg nævne, atden tyske holdning til direktivforslaget efter det tyskevalg er usikker. Hvis Tyskland vælger at indføre en kvo-temodel nationalt, er det ikke til at sige, hvordan det vilpåvirke deres holdning til direktivforslaget.Som det ser ud nu, vil der dog stadig være et spinkeltblokerende mindretal, selvom Tyskland trækker sig fradet.Men hvordan det blokerende mindretal udvikler sigpå længere sigt, er umuligt at sige.
Side 4

[De enkelte medlemslandes holdninger]

For så vidt angår spørgsmålet om enkelte medlemslan-des holdninger, skal jeg understrege, at jeg generelt ikkehar mulighed for at referere konkrete landeholdningerfra lukkede arbejdsgruppemøder i EU.Det, jeg dog godt kan sige, er, at 9 lande har underskre-vet den fælles erklæring imod direktivforslaget, og delandes holdninger er derfor kendte.Det drejer sig om Estland, Ungarn, Letland, Nederlande-ne, Den Tjekkiske Republik, Storbritannien, Sverige,Slovakiet og selvfølgelig Danmark.For så vidt angår Tyskland, er det som sagt også kendt,at den tyske holdning til direktivforslaget er usikker ef-ter det tyske valg.
Men derudover kan jeg kun sige, at en del lande er fordirektivforslaget, blandt dem Belgien og Italien, som togordet på rådsmødet. Og endelig er der nogle lande somendnu ikke har gjort deres holdning op.Som det også fremgår af Fremskridtsrapporten har tolande, der støtter direktivforslaget, fremsat en rækkeændringsforslag til direktivforslaget med henblik på atopnå et kompromis. De har senere trukket deres forslagtilbage. Jeg kan sige, at det ene af landene er Italien, somogså tog ordet under rådsmødet.
Side 5

[Afsluttende]

Så alt i alt er det ret uvist, hvad der sker med direktiv-forslaget nu. Men alt tyder på, at processen kan strækkesig over et stykke tid.Tak for ordet.