Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1341280_0001.png
1341280_0002.png
1341280_0003.png
1341280_0004.png
KulturministerietAtt: KulturministerenNybrogade 21203 København K
Brøndby, den 11. februar 2014
Vedr.: Kulturministeriets fornyede henvendelse af 3. februar 2014 ang. ”spillerfiskeri ”Under henvisning til ministeriets brev af 3. februar 2014 skal vi nedenfor forsøge at redegøre for desupplerende spørgsmål. For overskuelighedens skyld har vi tilladt os at opsummere ministeriets spørgsmålog dernæst besvare spørgsmålet.I det efterfølgende anvendes begrebet licensklubber om de klubber, der af DBU tildeles klubber med ettalentudviklingsmiljø, der lever op til en række krav til organisation, struktur, træneruddannelse, facilitetermv. Et af kravene er bl.a. efterlevelse af de etiske retningslinjer for klubskifter. Selve licenssystemet er etcertificeringssystem, hvorved den enkelte klub, ved at opfylde disse krav, får mulighed for at deltage iDBU's landsdækkende turneringer og får adgang til økonomiske tilskud. Licensordningen findes både fordrenge- og pigefodbold.

Hvordan kan f.eks. en overtrædelse af ”DBU’s etiske retningslinjer for klubskifter” sanktioneres?

DBU’s etiske retningslinjer for klubskifter, er som allerede nævnt implementeret bredt blandt landets mereend 1.600 fodboldklubber, men som anført i vores svar af 24. januar (side 3 øverst), er der alene tale omanbefalinger, hvorfor DBU på nuværende tidspunkt ikke har nogen sanktionsmuligheder overfor manglendeefterlevelse, medmindre klubben samtidig er licensklub. En overtrædelse af DBU’s etiske retningslinjer forklubskifter kan for de 34 licensklubbers vedkommende resultere i enten en bøde eller i afslag på tildeling aflicens/fratagelse af licens.

Kan manglende efterlevelse af retningslinjerne for ”Det gode fodboldmiljø” sanktioneres og i

bekræftende fald hvordan?

Svaret er det samme som ovenfor.

Vi forstår det således, at manglende efterlevelse af proceduren i ”Regelsæt for klubskifter under 18 år for

licensklubber” kan sanktioneres, men kan manglende efterlevelse af anbefalingerne også sanktioneres?

For en god ordens skyld skal vi præcisere, at det primært er klubskifter mellem en licensklub og en ikke-licensklub, der giver anledning til beskyldninger om "fiskeri".
Ministeriets henvisning til proceduren i ”Regelsæt for klubskifter under 18 år for licensklubber” omhandleralene licensklubber og altså ikke samtlige 1600 breddeklubber.Manglende efterlevelse af anbefalingerne i manualens bilag 2 kan også sanktioneres. Dette følger afmanualens L.01 hvorved klubben forpligter sig til at følge DBU’s etiske retningslinjer - altså den fulde ordlydi bilaget.

DBU peger på, at udfordringerne består i at opnå konsensus hos alle klubber og forældre. Hvad gør DBU

for at sikre konsensus hos alle klubber og forældre?

DBU har taget og tager fortsat en række initiativer for at præge holdningerne i primært klubberne:Møde med de sjællandske klubber om klubskifter (dec. 2013)Beslutning i bestyrelsen om at stramme reglerne for klubskifter (jan. 2014)Tema drøftelse på DBU Københavns repræsentantskabsmøde (jan. 2014)På dagsordenen på mødet med alle licensklubbers talentudviklingschefer (feb. 2014)Workshop med repræsentanter for både elite- og breddeklubber (marts 2014)
Hertil kommer, at licenssystemet i sig selv medfører, at der er en hyppig dialog mellem DBU og klubbernemed mulighed for at følge op på de områder, hvor der kan ske forbedringer i klubben.

Hvad gør DBU for at sikre, at forældrene kender deres ret og pligt i forbindelse med klubskifter?

Vi kan oplyse, at DBU pt. ser nærmere på muligheden for at oprette en ”forældre”-platform på DBU.dk.Klubskiftet for spillere under 18 år kan i øvrigt kun gennemføres med forældrenes accept.

Det fremgår, at der vil komme regelændringer fra den kommende sommer. Hvorfor venter DBU til

sommeren, og hvordan vil DBU sikre, at reglerne i praksis bliver overholdt, herunder sanktionere evt.

brud på reglerne?

Såvel regler for licenstildeling og de øvrige regler for afvikling af turneringer fastsættes en gang om året, sådet sikres at såvel tildeling af licenser og afvikling af turneringer, sker på et grundlag, der både er kendt ogens for alle klubber.En fodboldsæson strækker sig for landets 1.600 fodboldklubber fra efterår til forår. Regelændringerimplementeres derfor om sommeren gældende fra turneringsstart.Det bemærkes desuden, at klubskifter sædvanligvis (der kan dispenseres af sociale årsager) alene kan skemellem to halvsæsoner, dvs. i perioderne november-marts og juli-august.

Der henvises til ”lovenes § 44” i relation til sanktioner for overtrædelse af cirkulære 67 om beskyttelse af

spillere under 15 år. Hvilke love henvises til, og hvad er indholdet af lovenes § 44?

Vi har beklageligvis konstateret, at licensmanualernes gengivelse af DBU’s cirkulære nr. 67 om ”beskyttelseaf spillere under 15 år” indeholder en forkert hjemmelshenvisning til DBU’s love § 44. Der er retteligt taleom DBU’s love § 30, som forefindes påwww.dbu.dkog som har følgende ordlyd:
Hvis en under DBU hørende organisation, klub eller tredjemand, eller en hertilknyttet enkeltperson, herunder ansatte, ledere, trænere, spillere og dommere,hara. overtrådt love, reglementer og bestemmelser samt etisk kodeks,b. undladt at efterkomme en endelig afgørelse truffet af en kompetentmyndighed uden ugrundet ophold,c. udvist usportslig, illoyal eller usømmelig adfærd, eller i øvrigtd. bragt fodboldspillet i miskredit,kan disciplinærudvalget og appeludvalget træffe en eller flere af følgendedisciplinære foranstaltninger over for den eller de pågældende:1. Tildeling af misbilligelser og advarsler.2. Pålæg om at bringe lov- eller regelstridige forhold til ophør, jf. § 5.6.3. Idømmelse af bøder og fratagelse af fortjeneste på kampe.4. Fradømmelse af retten til at spille på hjemmebane med tilskuere i en ellerflere kampe.5. Påbud om at spille en eller flere kampe på et andet stadion end det stadion,der er holdets normale hjemmebane.6. Fratagelse af retten til at blive tildelt et sektioneret tilskuereafsnit i en ellerflere udekampe.7. Fradømmelse og tilkendelse af point samt ansættelse af målscore. Dømmesen kamp tabt for et hold, fastsættes målscoren, og eventuelle turneringspointtildeles det andet hold. I særlige tilfælde kan den disciplinære myndighed dogundlade at tildele turneringspoint til det andet hold.8. Inddragelse af en tilladelse til at drive kontraktfodbold og/eller tilladelse til atstille en sådan til rådighed for tredjemand jf. § 17.4, nr. 1-2 f.eks. også hvistilladelsens vilkår eller forudsætninger i øvrigt overtrædes eller brister.9. Fastsættelse af en ny kamp (omkamp), genoptagelse og færdiggørelse afen afbrudt kamp, eller fastsættelse af kampresultatet, hvis en kamp er blevetafbrudt og det besluttes ikke at genoptage og færdiggøre kampen.10. Disciplinær nedrykning af hold.11. Udelukkelse fra deltagelse i kampe, turneringer, administration,ledervirksomhed, trænervirksomhed og/eller dommervirksomhed.12. Udelukkelse fra en klub, en lokalunion og/eller DBU.13. Frakendelse af amatørstatus.14. Frakendelse af æresbevisninger og hæderstegn.”

Det bemærkes i ”Regelsæt for klubskifter under 18 år for licensklubber”, at der skal lægges en skriftlig

plan for spilleren ved skiftet, samtidigt med at der aftales, hvad der sker, såfremt spilleren ikke slår til i

den nye klub. Hvem har ansvaret for det? Og hvordan sikrer DBU at der følges op?

Det er klubbens talentudviklingsansvarlige der skal sikre, at der udarbejdes en skriftlig plan for spilleren iforbindelse med klubskiftet.DBU’s licensadministration foretager jf. manualens pkt. 3.2.2.1 stikprøvekontrol af hvorvidt reglerneefterleves.

Hvordan følger DBU op på overtrædelser af forbud og manglende efterlevelse af påbud i DBU’s cirkulære

67 om ”beskyttelse af spillere under 15 år”?

I henhold til cirkulærets § 1.4 og § 2.3 kan brud på cirkulæret sanktioneres efter DBU’s love § 30.Det er DBU’s disciplinærudvalg der er sanktionerende myndighed i første instans.Disciplinærudvalget kan tage sager op af egen drift men de fleste af udvalgets sager behandles efterindberetning eller protest.DBU følger ikke som sådan op på en sanktioneret klub men gentagelsestilfælde sanktioneres hårdere.

DBU bemærker, at DBU ikke har modtaget nogen formelle klager om spillerfiskeri siden

implementeringen af ”regelsæt for klubskifter under 18 år for licensklubber” sidste sommer. Påtænker

DBU en opfølgning i forhold til de konkrete sager, som omtales i artiklerne?

Vi kan kun opfordre klubberne til at stå frem og indsende klagerne til DBU, så vil vi foretage sagsbehandlingaf sagerne – også dem som omtales i aviserne. DBU vil normalt ikke påbegynde sagsbehandling påbaggrund af mere eller mindre anonyme historier i dagsbladene.Måtte Kulturministeriet fortsat have behov for uddybning stiller jeg og DBU’s administration gerne op til etmøde.Med venlig hilsenDansk Boldspil-Union
Allan HansenFormand