Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1309241_0001.png
1309241_0002.png
1309241_0003.png
1309241_0004.png
1309241_0005.png
1309241_0006.png
1309241_0007.png
1309241_0008.png
1309241_0009.png
1309241_0010.png
1309241_0011.png
Evaluering afkulturpakkerSæson 2012-13
kulturpakker.dk
„Det er vigtigt, at børnene – og vivoksne nogen gange mødernoget, der er ‘større end os selv’,at vi kan få mulige svar på nogetaf det uforklarlige i tilværelsen.Det kan også få os til at stilleflere og andre spørgsmål. Vi skalflyttes engang imellem – og derer jo ikke noget som kunsten, derkan det…“Marianne Uth, Den fri hestehaveskole,Skanderborg
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 2
INDHOLDOm Kulturpakker ....................................................................................................... 4Om evalueringen ....................................................................................................... 4Kunsten på skolen – det levende møde her og nu .................................................. 5De kunstneriske arrangementer og samspil medfagene ........................................ 5KulturCrew og elevinddragelse ................................................................................ 6Lettere adgang til kunsten ....................................................................................... 7En struktur, der giver mening ................................................................................... 7I Kulturpakker er man del af et netværk .................................................................. 8Og hvad med tiden? .................................................................................................. 8Hvorfor Kulturpakker i skolen? ................................................................................ 9Lidt tal ...................................................................................................................... 10
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 3
Moussa Diallo Trio – Foto: Christian Brandt
OM KULTURPAKKERKulturpakker har til formål at øge danske skoleelevers muligheder for at møde den professionelle kunst i deres skole-hverdag. Det er et samarbejde mellem danske kommuner og de tre kunstneriske organisationer Dansehallerne, LevendeMusik i Skolen og Teatercentrum. Samarbejdet tog sin begyndelse i 2009, hvor Haderslev som den første kommune kunnetilbyde samtlige folkeskoler en 3-i-1-pakke bestående af en danseworkshop, en skolekoncert og en teaterforestilling tilsine elever. Siden er Kalundborg, Skanderborg og senest Morsø kommuner også kommet med i samarbejdet om at skabeen kulturel infrastruktur i folkeskolen, der langsomt men sikkert baner vejen for, at den professionelle kunst får en naturligplads i skolehverdagen. Dette sker dels ved at lade kunstneriske arrangementer finde sted ude på de enkelte skoler fulgtop af undervisningsmaterialer eller lærerworkshops, dels ved at etablere lærernetværk, så hver enkelt skole har sin egenkulturpakkelærer.I 2010 udvidede Kulturpakker strategien ved at satse på en øget og aktiv elevinddragelse i form af dannelsen af lokale Kul-turCrews, hvor elever fra de enkelte skoler bliver trænet i at påtage sig værtsrollen i forbindelse med afvikling af kulturellearrangementer.Kulturpakker er i årene 2009-14 støttet af Statens Kunstråd, og skal fra sommeren 2014 finde alternative finansieringsmu-ligheder for at kunne fortsætte arbejdet.
OM EVALUERINGENKulturpakker er løbende blevet evalueret, dels i form af en ekstern rapport i 2010 , dels i form af interne brugerundersøgel-ser, hvor kulturpakkelærere, skoleledere og de ansvarlige kommunekoordinatorer har fortalt, hvad de synes samarbejdettilfører deres elever og skolehverdagen.Nærværende rapport tager udgangspunkt i de skriftlige tilbagemeldinger, som Kulturpakkers sekretariat har modtaget fralærere og kommunekontaktpersoner på baggrund af deres oplevelser med samarbejdet og de kunstneriske arrangemen-ter i skoleåret 2012-13. Alle citater stammer fra besvarelser i den pågældende undersøgelse.
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 4
KUNSTEN PÅ SKOLEN – DET LEVENDE MØDE HER OG NUSer man overordnet på tilbagemeldingerne, får Kulturpakker rosende ord med på vejen fra lærerne og kommunekon-takterne. Der er stor tilfredshed med såvel ordningen og samarbejdet med organisationerne bag Kulturpakker samt dekunstneriske oplevelser, der kommer ud på skolerne. Der bliver også peget på nogle konstruktive udviklingsmuligheder.Tilbagemeldingerne peger på, at et af de stærkeste kort i Kulturpakker, er kva-liteten i de kunstneriske oplevelser og aktiviteter, der finder sted på skolerne.I det levende møde med kunsten opstår fælles oplevelser, og lærere betoner,at der tilføres en vigtig værdi på skolen blandt elever og lærere. Kunsten åbnersanserne og bidrager til at åbne for nye dimensioner hos de involverede eleverog lærere, og løfter hele stemningen i læringsmiljøet. En lærer skriver bl.a.:„Når både elever og voksne har været til arrangementer, er de altid kommettilbage med en glæde og gåpåmod til at gøre noget nyt. Tænke i nye baner. Atder ofte er sket noget overraskende i stykket, som folk ikke var forberedt på. Enløftet stemning af at opleve en elev fra Kathøjskolen pludselig stå på scenen, harogså været noget som har givet folk noget særligt.“– Line Ibsen, Kathøjskolen, KalundborgNetop i det levende møde skabes rum for positive og lærerige oplevelser og un-dervejs nedbrydes barrierer. Det sker ikke mindst i kraft af kunstnernes engage-rende formidling og den kunstneriske kvalitet i det produkt, de kommer med:„I det levende møde med kulturen får eleverne en meget mere intens oplevelse -også fordi de møder kunstnerne face to face. Eleverne kan få direkte svar på despørgsmål, de måtte have. Kunstnerne bliver tydelige rollemodeller for de børn,der selv drømmer, om at arbejde med kunst senere i livet. Vi har haft en dreng,der købte en mundharpe efter en skolekoncert og nogle, der selv er begyndt atlege med elektronisk musik.“– Marianne Uth, Den fri Hestehaveskole, SkanderborgEn anden lærer supplerer om elevernes møder med Kulturpakker i skolen:„Det giver dem et møde med noget, de ellers ikke ville have mødt. Det udfordrerog åbner deres øjne for oplevelser, udtryksmåder og værdier, de ellers ikke villehave mødt. Det virker godt og stærkt, når de starter med forbehold, men endermed at overgive sig til forestillingen.“– Iben Würtz, Gyvelhøjskolen, Skanderborg
Dansekompagniet SAGA danser med eleverfra Over Jerstal skole i Haderslev. Foto: MartinDam Kristensen
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 5
DE KUNSTNERISKE ARRANGEMENTER OG SAMSPIL MEDFAGENEFor at skabe den gode oplevelse, er rammerne omkring oplevelsen vigtige. Det kan være gennem måder at tale om ople-velserne på, forberedende undervisningsmateriale, lærerworkshops mv. Her kan der være udfordringer i forhold til at fåinvolveret øvrige faglærere - primært i udskolingen. Flere peger på, at kunsten i højere grad kunne inddrages i projektop-gaver, og i fagrækken i det hele taget.„Der er stor forskel på indskoling, mellemtrin og overbygning. I indskolingen bruger næsten alle lærere undervisningsma-terialer og forbereder på den måde børnene. Det er min oplevelse, at mine kollegaer er glade for materialet. På mellem-trinnet er det lidt blandet, nogle bruger det, men andre springer over. På mellemtrinnet har der i år også ”kun” været enskolekoncert, så det er ikke sikkert, at de er så opmærksomme på det. Overbygningen bruger sjældent materialet, menmange af mine kollegaer kommer med tilbagemeldinger til mig, at det har været nogle super gode og relevante forestil-linger, som man godt kunne have gjort noget mere ud af.“– Iben Würtz, Gyvelhøjskolen, SkanderborgMen når det sker, åbnes nye døre.„De har udtrykt som glæde ved at deltage. Bl.a. har vores billedkunstlærer besluttet at lave en filmprojekt efter at hundeltog i en workshop.“– Karen Elkjær Andersen, Løve skole, Kalundborg„Det var SÅ sjovt at være til danseworkshoppen. Konkret har det betydet, at det har dannet inspiration for vores kommen-de forløb med huskunstneren. Flere af mine kolleger i indskolingen er blevet inspireret til at lave et bevægelsesforløb forde små.“– Elise Øland Kjærgaard, Morten Børup Skolen, Skanderborg„At have mulighed for at give børnene chancen for at samles omkring en fælles seance i form af et teaterstykke eller etdanseforløb, er af utrolig stor betydning. Det er en oplevelse, som der tales om inden og efter. Også længe efter.“– Anne Christensen, Buerup Skole, Kalundborg„Musikoplevelser, hvor vores elever har forberedt sig i flg. undervisningsmateriale, ‘hænger’ fast og kan tit opleves somhits i lang tid efter en forestilling! Derfor følger vi tit op på forestillingen og kan derved forlænge glæden.“– Ann-Mari Munk Nielsen, Skolen ved Stadion, Haderslev
KULTURCREW OG ELEVINDDRAGELSEPå de skoler, der har KulturCrew oplever man, at crew’et kan sikre ejerskab og kompetenceudvikling blandt eleverne,hvilket kan have stor betydning i et fremtidigt perspektiv. Eleverne får og tager et vigtigt ansvar i forbindelse med de for-skellige opgaver, der skal løses, når man som KulturCrew tager imod kunstnerne, præsenterer dem for kammeraterne ogskriver artikler i skolebladet om arrangementerne. En lærer siger:„KulturCrewet og jeg er rørende enige om, at det er et fantastisk godt arrangement, som giver ”provinsbørn” en unik mu-lighed for at opleve kunstnere og professionelle forestillinger. Good value, yes!“– Mette Nyboe Thomsen, Nyrupskolen, Kalundborg
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 6
Arbejdet med KulturCrew gør, at eleverne oplever og opdage nye stærke sider af sig selv og har også konkret givet mulig-hed for at arbejde på tværs og inddrage opgaverne i andre fag på skolen:„For KulturCrewet har det været en ganske unik oplevelse at være formidler og have en funktion på skolen i forhold tilvoksne og kammerater. Deres arbejde var betydningsfuldt. Der var brug for dem.[…] Som tovholdere for KulturCrewethar det for vores team betydet, at vi har kunnet lave meningsfuldt tværfagligt arbejde med fordybelse i opgaverne samtefterbearbejdning i form af fx stilskrivning osv.“Jette Olesen, specialskolen Sigrid Undset, Kalundborg
LETTERE ADGANG TIL KUNSTENDer er bred enighed blandt lærerne om, at det har stor værdi, at kunsten kommer ud og finder sted på skolerne. En lærerfremhæver, at ”Kulturpakker bringer bjerget til Mohammed”. Dermed når kunsten ud til alle børnene i de involveredekommuner, og der sker en udveksling af ny viden og inspiration ude på skolerne:„Kultur er mangt og meget, men Kulturpakker præsenterer kulturen på en meget anderledes måde, end det ellers ermuligt i skolens almindelige hverdag. Kulturpakker giver næring til elevernes fantasi. Oplevelserne er for børnene nogetsærligt, som de desværre kun oplever få gange i løbet af deres barndom.“– Anne Christensen, Buerup Skole, Kalundborg
EN STRUKTUR, DER GIVER MENINGEn betydningsfuld dimension af at samarbejde om netop Kulturpakker synes at være, at det er nemt, økonomisk over-kommeligt, og at man føler sig sikker på kvaliteten. Det påpeges også, at det er”Vigtigt med faste aftaler om kunst i skolen”for at være sikker på, det faktisk bliver til noget med de gode, fælles oplevelser.For Kulturpakker er det en opgave at få kunsten til spille sammen med skolen, så der skabes sammenhæng og dynamikuden at gå på kompromis med hverken den kunstneriske kvalitet eller den undervisningsmæssige dimension. I forlængel-se heraf bliver flere strukturelle aspekter i Kulturpakker fremhævet i evalueringerne. Det opleves fx positivt, at undervis-ningsmaterialer og arrangementer meldes ud i så god tid, at det kan lægges i årsplanerne og læreres øvrige planlægning.„Det har kontant betydet, at vi har sparet lærertimer, fordi vi har kunnet planlægge i så god tid. Og hvad der er sparet ertjent! Derudover har det konkret betydet, at vi i flere tilfælde har kunnet bruge undervisningsmaterialet….således har jegfx i mine 9. klasser genbrugt materialet fra sidste år omkring de syv dødssynder.“– Elise Øland Kjærgaard, Morten Børup Skolen, SkanderborgI strukturen spiller alle led i kommunikationen en vigtig rolle, og både engagement og det at være ude i god tid smitter afpå oplevelsen fra det ene led til det andet. Her har, nævnes det, kommunens kulturpakkemedarbejder en stor, faciliteren-de rolle, ligesom skolens kulturpakkekontakt(lærer) er vigtig.Endelig er mange inde på, at det at deltage i Kulturpakker som en større ordning giver både kvalitet og mangfoldighed.„Gammel Gørlev Kommune var også god til at finde stykker, men jeg tror det er lettere at finde ‘større’ ting gennem kultur-pakker. Det har givet flere oplevelser/ forestillinger.“– Kristina Essendrop, Kr. Helsinge skole, Kalundborg
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 7
I KULTURPAKKER ER MAN DEL AF ET NETVÆRKI Kulturpakker er det kommunale netværk og de halvårlige netværksmøder og de tværæstetiske lærerworkshops en vigtigdel af konceptet. I evalueringerne bliver der peget på, at det er godt at mødes på tværs af skoler og vidensdele, få følingmed, hvad der sker på området, og videregive erfaringer til organisationerne bag Kulturpakker.„Netværksmøde med foredrag ved Peter Bastian. Wow! En kapacitet. Inspirerende og med velplacerede spark.“Helle Kragelund, Bjedstrup skole, Skanderborg”Det jeg tænker tilbage på med størst glæde overhovedet, er kurset på netværksmødet, hvor vi arbejdede med, hvordanman kan tale om blandt andet dans.”Lone Iversen, Hvidebækskolen, Kalundborg„Det er givtigt at være med til netværksmøderne af mange grunde, men den vigtige er, at man ved om tanker bag kultur-pakke-arrangementerne og at være sammen om erfaringsudveksling.“Ann-Mari Munk Nielsen, Skolen ved Stadion, Haderslev„Jeg bliver altid vældig inspireret, når jeg har været sammen med andre, der brænder for det samme som jeg selv – nemligkunst og kultur. Vi kunne efter min mening i højere grad have glæde af at mødes og snakke om, hvordan vi kan samarbej-de og støtte hinanden i at holde fast i kulturen på vores skoler.“Marianne Uth, Den fri Hestehaveskole, Skanderborg„Det at have deltaget på workshopsne gør, at du bliver mere rustet til at gå hjem på skolen og gøre brug af uv-materialet.Allerhelst et par stykker fra hver skole, således at det bliver nemmere, at inddrage hele skolen.“Jette Olesen, Specialcenter Sigrid Undset, Kalundborg
OG HVAD MED TIDEN?En af de store udfordringer for Kulturpakkekontakterne og deres kolleger synes (stadig) at væres deres tid - at få skolele-deres opbakning til at bruge tid på Kulturpakke-relateret arbejde, over for de øvrige daglige arbejdsopgaver.„Politisk og i dagspressen prioriteres det fagfaglige, tests osv høj - det er derfor svært at se at en danseworkshop har nogetat byde på, og at man derfor skal prioritere sig tid til det.“Iben Würtz, Gyvelhøjskolen, Skanderborg„Jeg er rigtig glad for netværksmøderne, hvor vi dels får nogle input, om de forestillinger, som kommer, men også får af-klaret forskellige praktiske ting omkring forestillingerne. Jeg kan synes, at der er meget stor udskiftning blandt deltager-ne, hvilket er lidt ærgerligt. Jeg håber, at lederne fremover vil prioritere dette område lidt mere.“Kristina Essendrop, Kr. Helsinge skole, Kalundborg
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 8
HVORFOR KULTURPAKKER I SKOLEN?Og så er der citaterne om, hvorfor det er vigtigt at have Kulturpakker og kunst i skolen…„På SvS er skuespillere, musikere og dansere mere end velkomne, fordi de for vores børn er ensbetydende med en oplevel-se for øje, øre og krop. Det er GRUNDEN!!“Ann-Mari Munk Nielsen, Skolen ved Stadion, Haderslev„Børn skal have mulighed for at møde ‘de store oplevelser’, leveret af nærværende, autentiske mennesker! - Børn skalmøde høj kvalitet i form af voksne, der er professionelle inden for deres felt! - Børn skal møde ‘det svære’, kunsten, der ikkeer mainstream, de skal have et alternativ til dårlige og forudsigelige TV programmer.“– Marianne Uth, Den fri Hestehaveskole, Skanderborg„Vigtigt i en kommune, hvor der generelt er langt til kulturarrangementer - Det gør noget godt for både børn og voksne athave fælles oplevelser - Børn oplever her en anden slags glæde end ved skærmoplevelser.“– Line Ibsen, Kathøjskolen, Kalundborg„Kulturpakker fordi ‘Kultur i skolen’ er en del af det gode skoletilbud. - Kulturpakker tilbyder en anden slags læring endvi ellers kan understøtte ved at vise kreativitet i fuld udfoldelse, og give inspiration gennem æstetiske (sanselige ind- ogudtryk) oplevelser.“– Mette Nyboe Thomsen, Nyrupskolen, Kalundborg„For at være en del af vores kultursamfund, skal eleverne præsenteres for forskellige udtryk for at kunne tage ordentligstiiling.“– Elise Øland Kjærgaard, Morten Børup Skolen, Skanderborg
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 9
LIDT TAL1. Hvor tilfreds er du med de kunstneriske oplevelser ogbesøg i Kulturpakker? (sæt kryds)2. Hvor tilfreds er du med samarbejdet med Kulturpakkergenerelt? (sæt kryds)
12108
15
12
9664203
1.Megetutilfreds
2.
3.
4.
5.Megettilfreds
0
1.Megetutilfreds
2.
3.
4.
5.Megettilfreds
Gennemsnit 4,4
Gennemsnit 4,5
„Meget gerne flerearrangementer :)“Line Ibsen, Kathøjskolen, Kalundborg
Evaluering af kulturpakker sæson 2012-13
Side 10
KoordinatorUnne Loa JensenTelefon 86 19 78 94[email protected]
Støttet af