Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1285167_0001.png
1285167_0002.png
1285167_0003.png
1285167_0004.png
1285167_0005.png
1285167_0006.png
Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksom-hed(Ny ordning for udsendelse af ikkekommercielt tv)
§ 1.I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober2011 som ændret ved lov nr. 513 af 27. maj 2013 og lov nr. 644 af 12. juni 2013, foreta-ges følgende ændringer:1.I§ 45indsættes efter stk. 2. som nyt stykke:
”Stk.3.Kulturministeren kan fastsætte, at Radio- og tv-nævnet uden udbud kan med-dele tilladelse til TV-Glad.”Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.2.Efter§ 45indsættes som ny paragraf:”§45a.Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemtantal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områdersvarende til de regionale TV 2-virksomheders områder.Stk. 2.Kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommer-ciel tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være hjemmehørende i dette om-råde, og at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer.
3.I § 47, stk. 2 ændres ”§ 45, stk. 1 og 2” til ”§ 45, stk. 1, 2 og 3”.
§ 2.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Dok. nr. 1857285
Side 2

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger1. IndledningPartierne bag den mediepolitiske aftale for 2012-2014 besluttede den 2. maj 2013 påbaggrund af et oplæg fra Kulturstyrelsen at gennemføre en ny lokal-tv-ordning medøget fokusering på kvalitet og lokalt indhold pr. 1. januar 2014.Beslutningen indebærer, at en ny lokal-tv-ordning skal rumme stærkere krav om, atprogrammerne skal have lokalt indhold. Det skal således være en forudsætning for til-ladelse og tilskud til lokal-tv, at programmerne er produceret fra og til og om/med be-folkningen i lokalområdet. Tilskudsmidlerne vil endvidere blive fordelt på færre lokal-tv-stationer, som derved får bedre mulighed for at producere tv. Der skal desuden kun-ne stilles krav om, at stationens programmer skal have et vist minimumspublikum, forat stationen fortsat kan ydes støtte. Endelig skal der afsættes særlig sendetid og etable-res en særlig støttepulje til TV-Glad, som producerer og udsender ikkekommercielt tvfor og med udviklingshæmmede.Langt størstedelen af beslutningens enkeltdele vil kunne gennemføres uden lovændrin-ger, men enkelte elementer forudsætter vedtagelse af nye bemyndigelsesbestemmelser iradio- og fjernsynsloven, således at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler tilgennemførelse heraf. Det drejer sig om adgangen til at fastsætte et nærmere bestemtantal mulige programtilladelser i hver enkelt region, til at fastsætte, at tilladelseshaverskal have hjemsted i det pågældende regionale sendeområde, og at tilladelseshaver selvskal producere sine programmer, og endelig til at fastsætte en særlig regulering for TV-Glad, således at TV-Glad kan opnå tilladelse til at udsende ved hjælp af de samme sen-demuligheder, som ikke-kommercielt tv benytter, uden at skulle leve op til kravene omlokalt indhold og minimumspublikum.2. Gældende retDen gældende ordning for ikkekommercielt tv blev indført i 2009 i forbindelse overgangtil digitalt tv i Danmark. Principperne for ordningen blev beskrevet i forbindelse medforslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed nr. 149, fremsat den25. februar 2009. Efter det nævnte lovforslags endelige vedtagelse og ikrafttræden ud-stedte kulturministeren med hjemmel heri nærmere regler i bekendtgørelsesform, jf.den gældende bekendtgørelse om ikke-kommercielt tv i MUX 1 nr. 1423 af 20. december2011.Af bemærkningerne til det nævnte lovforslag fremgår bl.a.,at ordningen i et nærmere beskrevet omfang skulle rumme mulighed for landsdæk-kende ikkekommercielt tv,
Side 3
at den udvidede sendetid over hele landet som følge af overgang til digitalt tv i Dan-mark bl.a. skulle give mulighed for at udsende interessebestemt tv, som ikke sam-tidig har tilknytning til et bestemt geografisk lokalområde eller region,at der ikke skulle være noget til hinder for, at samme tv-foretagende kunne søge ogopnå tilladelse til at sende i flere regioner, og således ikke noget krav om at tv-fore-tagendet skulle have hjemsted i det regionale område, hvor programvirksomhedenudøves,at Radio- og tv-nævnet ved uddeling af tilladelser og tildeling af tilskud skulle søge atsikre en samlet programvirksomhed af alsidig karakter og herved prioritere tv pro-duceret til lokalområdet højest, dernæst egenproduceret lokal-tv i øvrigt, mens ind-købt tv i øvrigt skulle have lavest prioritet, ogat udtrykket ”egenproduceret” tv efter omstændighederne kunne omfatte programmerproduceret som co- eller entrepriseproduktioner.Det bemærkedes i det nævnte lovforslag, at det i øvrigt følger af gældende ret, at Radio-og tv-nævnet alene yder tilskud til ikkekommercielle stationer, der har bred kontakt tillokalsamfundet.3. Kulturministeriets overvejelser og forslagLovforslaget tilsigter at give hjemmel til, at kulturministeren i bekendtgørelsesformkan fastsætte nærmere regler, der gennemfører den politiske beslutning af 2. maj 2013om en ny ordning for ikkekommercielt lokal-tv.Som led i ønsket om at stille stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt ind-hold, skal der således være hjemmel til, at det bl.a. gøres til en forudsætning for tilla-delse og tilskud til lokal-tv, at programmerne er produceret fra lokalområdet og af tilla-delseshaveren selv. Endvidere er det tanken at fastsætte, at programmerne skal værerettet til befolkningen i det regionale tilladelsesområde, og at programmerne i nærmerebestemt omfang skal have lokalt indhold, hvorved forstås, at programmerne handler omeller er med personer fra lokalområdet.Med henblik på at øge kvaliteten af programmerne og skabe en mere overskuelig ogsammenhængende programflade er det endvidere hensigten at fastsætte en øvre grænsefor det antal tilladelser, der kan udstedes i de enkelte regionale sendeområder.Der skal afsættes særlig sendetid og etableres en særlig støttepulje til TV-Glad.Der skal således være hjemmel til, at ministeren kan fastsætte,at der etableres en særlig ordning for TV-Glad,at der i øvrigt alene skal kunne gives og opretholdes tilladelse og tilskud til program-virksomhed med betydelig grad af lokalt indhold, hvorfor der ikke skal være nogetlandsdækkende sendebånd,at udtrykket ”egenproduktion” inden for denne ordning ikke skal omfatte hverken co-eller entrepriseproduktioner,
Side 4
at tilladelseshaver skal have hjemsted i det regionale sendeområde, hvor program-virksomheden udøves, ogat Radio- og tv-nævnet ved udbud højest kan meddele et nærmere bestemt antal tilla-delser i de enkelte regionale sendeområder.[Der skal i forbindelse med lovforslagets fremsættelse indsættes bemærkning vedr. re-sultatet af den høring, der har været foretaget dels vedrørende selve lovforslaget, delsvedrørende et udkast til bekendtgørelse bl.a. indeholdende udmøntninger af lovforsla-gets substantielle elementer.]Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 45,stk. 3)Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kulturministeren kan fastsætte, at Radio- ogtv-nævnet efter ansøgning men uden udbud – og dermed ikke i konkurrence med andreansøgere – kan udstede programtilladelse til ikkekommercielt tv til TV-Glad til benyt-telse af de samme sendemuligheder som ikkekommercielt tv i øvrigt (MUX 1), og at TV-Glad ikke skal være omfattet af en række af ordningens krav bl.a. om lokalt indhold oglokalt publikum.Det er tanken, at tilskud til TV-Glad ikke skal ydes af Radio- og tv-nævnet men gennemen særbevilling på Finansloven. I overensstemmelse hermed foreslås ikke ændring aflovens § 43, hvorefter Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud, jf. § 92 a, til ikkekommer-cielle lokale radiostationer og ikkekommercielle tv-stationer, der udøver programvirk-somhed i henhold til tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet i medfør af § 45, stk. 1 og2.Tilskuddet til TV-Glad skal finansieres af den i medieaftalen vedtagne pulje - hidrøren-de fra licensmidlerne - til tilskud til ikkekommerciel lokalradio og -tv.Til nr. 2 (§ 45a)Den foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 1, indebærer, at kulturministeren kan fast-sætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikke-kommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende til de regionale TV 2-virk-somheders områder. Det nærmere bestemte maksimum for antal tilladelser i hvert re-gionalt område skal fastsættes ud fra en samlet vurdering, hvori indgår hensynet til be-folkningstallet, til det konstaterede publikum til ikkekommercielt tv, og til mangfoldig-hed i de enkelte regioner.Det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet ved uddeling af tilladelser og tildeling af til-skud som hidtil skal søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig karakter –med særlig vægt på det lokale indhold – men dog højst udstede tilladelser i hvert enkeltregionalt sendeområde svarende til det af ministeren fastsatte maksimale antal. Dette
Side 5
betyder, at nævnet vil kunne meddele afslag, hvor der er indkommet flere ansøgningerend det fastsatte maksimale antal tilladelser, uanset om der måtte være ledig sendetid isendeområdet. Det er fortsat hensigten, at alle tilladelseshavere og kun disse skal væreberettiget til tilskud.Den foreslåede bestemmelse i første led af § 45 a, stk. 2, indebærer, at kulturministerenkan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhedi et regionalt område skal være hjemmehørende i dette område og selv skal produceresine programmer.Det er således tanken at genindføre det tidligere gældende princip om, at tilladelsesha-vere skal have hjemsted i det pågældende regionale område.Endvidere er det med andet led af den foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 2, tanken atskærpe kravene til lokal egenproduktion således, at co- og entrepriseproduktioner ikkeinden for denne ordning skal anses som produceret af tilladelseshaver selv. Hensigtenhermed er bl.a. at forhindre, at ordningen benyttes i samarbejdskonstruktioner, hvorprogramvirksomheden reelt udøves af tværregionale produktionsselskaber, som ikkemed sikkerhed har den lokale tilknytning og forankring, som ordningen tilsigter at til-godese.Kulturministeriet er i den forbindelse opmærksom på de EU-retlige forpligtelser, derfølger af artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterneom udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester),EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1, hvorefter medlemsstaterne, når det er muligt, medpassende midler skal drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsætter mindst10 pct. af den sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencerog tekst-tv, eller 10 pct. af programbudgettet til europæiske programmer fra producen-ter, der er uafhængige af tv-foretagendet.Som det fremgår, vil kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere sine program-mer, fuldt ud kunne stilles for programmer, der består af nyheder, sportsbegivenheder,konkurrencer og tekst-tv, mens kravet ikke fuldt ud vil kunne stilles for øvrige pro-grammer. Det er ikke hensigten at fastsætte en fast fordeling mellem de enkelte pro-gramkategorier for alle tilladelseshavere, idet denne fordeling må bero på den i hverenkelt ansøgning givne konkrete beskrivelse af den planlagte programvirksomhed, somRadio- og tv-nævnet ved tilladelsesudstedelsen vil forpligte den pågældende tilladelses-haver til at overholde. Behovet for – af hensyn til opfyldelsen af den EU-retlige forplig-telse – at kunne dispensere fra kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere sineprogrammer, vil derfor afhænge af den konkrete tilladelseshavers programmers fakti-ske fordeling på de enkelte programkategorier.Det er derfor hensigten at fastsætte, at Radio- og tv-nævnet skal have mulighed for atse bort fra kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere alle programmer, for andre
Side 6
programkategorier end de ovennævnte, for op til 10 pct. af en tilladelseshavers sendetideller 10 pct. af tilladelseshaverens programbudget, forudsat denne procentdel udgøresaf europæiske programmer fra producenter, der er uafhængige af tilladelseshaveren.Til nr. 3 (§ 47, stk. 2)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1. Hensigtenmed at ændre henvisningen ”§ 45, stk. 1 og 2” i § 47, stk. 2, til ”§ 45, stk. 1, 2 og 3” er atudvide bemyndigelsesbestemmelsen i § 47, stk. 2, således at kulturministeren kan fast-sætte, at TV-Glads programvirksomhed i MUX 1 forudsætter tilladelse fra Radio- og tv-nævnet, ligesom det gælder for de øvrige ikkekommercielle tv-stationer, der er meddelttilladelse på baggrund af et udbud (§ 45, stk. 2).
Til§ 2Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2014. Det bemærkes, at tilladelserne ud-stedt efter den gældende ordning udløber den 31. december 2013, og at det ikke er hen-sigten at forlænge disse uden et nyt udbud foretaget efter reglerne i den nye ordning.