Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1401511_0001.png
ARBEJDSGRUPPEN OM MEDIEETIK OG MEDIEANSVAR UNDER
KULTURUDVALGET
NOTAT
1. Høringsnotat om beretning nr. 3 afgivet af Folketingets
Kulturudvalg og Retsudvalg
Folketinget sendte den 2. juli 2014 beretning om nedsættelse af en
parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for en bedre
beskyttelse af personfølsomme oplysninger og et effektivt tilsyn med offentlige
institutioner såvel som private virksomheders behandling af disse i høring
med frist den 29. august 2014.
Der er i overensstemmelse med beretningen blevet nedsat to arbejdsgrupper:
arbejdsgruppen om medieansvar og medieetik under Kulturudvalget og
arbejdsgruppen om datasikkerhed under Retsudvalget.
Begge arbejdsgrupper har sendt beretningen i høring hos udvalgte
interessenter (se vedlagte høringsliste for arbejdsgruppen under
Kulturudvalget, bilag 2).
Til arbejdsgruppen under Kulturudvalget har i alt 20 organisationer m.v.
afgivet høringssvar inden for høringsfristen (bilag 1). Blandt disse har
Advokatrådet, Domstolsstyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kulturministeriet, LO, Medienævnet, Pressenævnet og Radio- og tv-nævnet
tilkendegivet, at de ikke har bemærkninger.
I det følgende redegøres tematisk for hovedsynspunkterne i de modtagne
høringssvar til beretning nr. 3. Der henvises herudover til de samlede
høringssvar (bilag 3).
8. september 2014
Birgitte Toft-Petersen
Udvalgssekretariatet
[email protected]
2. Resumé
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
DANSK IT, Dansk Journalistforbund, Kreativitet & Kommunikation og lektor
Trine Baumbach bemærker indledningsvis, at initiativet til arbejdsgruppen er
positivt og arbejdet vigtigt.
Dansk Journalistforbund, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Danske
Medier bemærker i øvrigt, at det er positivt, at vigtigheden af en fri og kritisk
presse fremhæves i beretningen.
Pressens rolle
Trine Baumbach fremhæver, at pressens pligt til at sikre information til
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
befolkningen om vigtige samfundsforhold og pligten til at kontrollere
magthaverne gør det afgørende, at borgerne kan stole på de informationer,
de modtager gennem medierne.
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Danmarks Radio gør opmærksom
på, at eventuelle tiltag i forbindelse med arbejdsgruppens arbejde ikke må
svække pressens reelle frihed til at bringe kritiske og afslørende historier.
Betalte kilder og tiphonorering
Danske Medier mener, at betaling af kilder ikke har en nævneværdig
udbredelse blandt danske medier, men at der kan være situationer, hvor
betaling af kilder kan bidrage til at afdække historier af samfundsmæssig
relevans.
Danske Medier tager afstand til kontinuerlig betaling af kilder, men finder, at
tiphonorering og betaling af kilder er det enkelte medies sag. Danske Medier
tilføjer dog, at det enkelte medie med fordel kan offentliggøre sine
retningslinjer for betaling af kilder.
Dansk Journalistforbund mener, at det som udgangspunkt er i modstrid med
god presseskik, hvis medier systematisk anvender tiphonorering. Forbundet
anfører, at det kan være vanskeligt at opstille præcise regler for dette område.
Det skyldes for det første, at det er svært at definere grænsen mellem
tipbetaling og betaling for egentligt indhold, og for det andet, at det altid vil
være op til det enkelte medie at vurdere, hvilke journalistiske metoder der skal
anvendes for at sikre tilvejebringelsen af relevant kildemateriale. For det
tredje vil overordnede regler på området ifølge Dansk Journalistforbund være
i modstrid med selvreguleringen og pressefriheden.
DR bifalder en drøftelse af dilemmaer forbundet med mediers brug af betalte
kilder og imødeser en drøftelse af muligheden for generelle retningslinjer på
området.
Trine Baumbach påpeger, at der synes at være et påtrængende behov for at
overveje, om mediernes brug af betalte kilder skal reguleres nærmere, og i
givet fald om det skal ske ved en ændring af de vejledende regler om god
presseskik eller ved en mere forpligtende regulering.
Trine Baumbach gør opmærksom på, at medieansvarsloven regulerer straf-
og erstatningsansvaret for indholdet af medierne. Medieansvarsloven
vedrører derfor ikke presserelaterede handlinger såsom indsamling af
oplysninger, betaling af kilder m.v. Trine Baumbach anfører, at der synes at
være behov for en granskning af, hvorfor der ikke gælder de samme
ansvarsregler for materielle pressedelikter og overtrædelser i forbindelse med
indsamling af oplysninger.
TV 2 Danmark A/S tilslutter sig overordnet Danske Medier og tilføjer, at
koncernen ikke betaler for tip til journalistiske indslag, hvilket følger TV 2
Danmark A/S’s etiske retningslinjer.
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Freds- og æreskrænkelser
Trine Baumbach mener, at der er behov for at overveje, om de gældende
påtaleregler f.eks. i straffelovens § 275 bør ændres.
Hun påpeger videre, at der synes at være behov for at granske reglerne om
forældelse og i den forbindelse overveje, om det er nødvendigt at ændre
strafferammen for de strafbestemmelser, der oftest bliver overtrådt, eller få en
særskilt regulering af forældelsesfristerne vedrørende disse forbrydelser.
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole mener, at det er vigtigt, at
virksomheder ikke kan regne med en fortjeneste ved lovovertrædelser, og at
man derfor bør overveje, om de nuværende retsregler har en tilstrækkelig
præventiv effekt.
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole mener ikke, at godtgørelser til de
enkelte krænkede personer kan tage højde for, om der er tale om gentagne,
systematiske krænkelser.
I forbindelse med udvalgenes ønske om at gennemgå praksis og
normalstrafniveau over for medier i forbindelse med publicering af urigtige
historier (jf. beretning nr. 3), opfordrer Danske Medier til, at det tydeliggøres,
hvad der menes med »urigtige historier«, idet freds- og æreskrænkelser ofte
vedrører sande historier.
Erstatningsansvar
Danske Medier og DR henviser til Justitsministeriets redegørelse (KUU alm.
del 2013-14 - bilag 152), hvor det fremlægges, at der ikke aktuelt er anledning
til at forhøje kompensationsniveauet i sager om æreskrænkelser.
Dansk Journalistforbund støtter den nuværende medieansvarslov og mener,
at den eksisterende lovgivning for håndtering af erstatningsansvar er
tilstrækkelig.
DR mener, at tortgodtgørelsen skal afspejle dels overtrædelsens grovhed,
dels hvilke øvrige muligheder og rettigheder som medieansvarsloven og
straffeloven giver en person udsat for bagvaskelse/krænkelse, dels niveauet
for tortgodtgørelsen ved andre typer krænkelser.
Trine Baumbach mener, at der er behov for at overveje erstatningsniveauet
og strafniveauet i sager om uberettigede krænkelser af bl.a. privatlivets fred.
Registrering og tilsyn
Dansk Folkeoplysnings Samråd understreger, at tilsyn, kontrol og sikkerhed
med de offentlige myndigheder og private virksomheder, der indsamler data,
er central. I den forbindelse gør Dansk Folkeoplysnings Samråd opmærksom
på, at samkøring af forskellige dataregistre kan svække retssikkerheden
yderligere.
Videre fremlægger Dansk Folkeoplysnings Samråd det synspunkt, at der er
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
basis for en undersøgelse af, om samfundet har etableret en for omfattende
indsamling, registrering og samkøring af data om borgerne. Det fremhæves,
at det kan være både et demokratisk problem, men også et rent praktisk
problem i forhold til at overholde kontrol og tilsyn.
Det internationale aspekt
Dansk Folkeoplysnings samråd opfordrer til, at Folketinget er opmærksom på,
i hvilken grad det er muligt at fastholde og styrke sikkerheden omkring Nets’
opgaver for det offentlige, når Nets’ ejerkreds overvejende udgøres af
udenlandske virksomheder.
Kreativitet & Kommunikation opfordrer til, at man gennem internationale
konventioner og traktater også forpligter lande uden for EU til at prioritere
databeskyttelsesområdet.
Om EU’s dataforordning
Kreativitet & Kommunikation ønsker, at det undersøges, hvor tidssvarende og
balanceret udkastet til forordningen er. I den forbindelse understreger
Kreativitet & Kommunikation, at det er afgørende, at forordningen får et
konkret og præcist indhold, så reglerne tolkes ens i medlemslandene, idet det
vil sikre ens konkurrencevilkår.
Kreativitet & Kommunikation anbefaler, at Kommissionens beføjelser til at
supplere forordningen med retsakter udelades i forordningen, og hvis det ikke
gennemføres, at der i så fald opstilles regler om, at retsakter undergives en
grundig høringsprocedure.
Kreativitet & Kommunikation anbefaler, at de enkelte brancher i samarbejde
med forbrugerrepræsentanter og eventuelt med relevante myndigheder
udarbejder såkaldte best practice-anbefalinger, der supplerer forordningen.
Best practice-anbefalingerne skal særlig vedrøre områder, hvorpå det er
svært at lovgive, eksempelvis inden for datamining.
Kreativitet & Kommunikation håber, at der kan afsættes midler til også at
håndhæve forordningen over for virksomheder uden for EU.
3. Afslutning
Høringssvar behandles henholdsvis i arbejdsgruppen om medieetik og
medieansvar under Kulturudvalget den 10. september 2014 og i
arbejdsgruppen om datasikkerhed under Retsudvalget den 11. september
2014.
4. Bilag
Bilag 1. Organisationer med afgivet høringssvar
Advokatrådet
CSC Danmarks A/S
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Danmarks Radio
Dansk Folkeoplysnings Samråd
DANSK IT
Dansk Journalistforbund
Danske Medier
Domstolsstyrelsen
Forbrugerombudsmanden
Kreativitet & Kommunikation
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Kulturministeriet ved Koncern IT
Lektor Trine Baumbach
LO
Medienævnet
Pressenævnet
Radio- og tv-nævnet
Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet (SAML)
TV 2 Danmark A/S
Bilag 2. Høringsliste
Høringsliste til brug ved offentlig høring om beretning nr. 3 for arbejdsgruppen
om medieetik og medieansvar under Kulturudvalget.
Advokat Torben Koch
Advokatrådet,
Agenda
Aller Media A/S
Altinget.dk
Amnesty International
Berlingske Media
Bonnier Publications A/S
Brancheforum digitale medier (BDM)
Børsen
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Danske Specialmedier
Dansk Presseforbund,
Dansk Reklame og Relationsbureauers Brancheforening, Kreativitet og Kommunikation
Dansk Journalistforbund
Danske Advokater
Danske Dagblades Forening
Danske Fagmedier Aps
Danske Medier
Danske Mediers Forum
DanWatch
Datatilsynet
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De regionale TV 2-Virksomheder
Den Danske Dommerforening
Digitale Publicister
Domstolsstyrelsen
DR
Egmont Magasiner
FAEM (Foreningen af Arbejderbevægelsens Elektroniske Medievirksomheder)
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet
Forbundet Kommunikation og Sprog
Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM)
Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser
IDG Danmark
Information
JP/Politikens Hus
Jyske Medier
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Kristeligt Dagblad
Kulturministeriet
Landsorganisationen i Danmark (LO)
MediaWatch
Medienævnet
MetroXpress A/S
MTG A/S
Nordjyske Medier
Pressenævnet
Radio- og tv-nævnet
Radioerne – publicistiske radio- og tv-stationer
SAML (Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet)
Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer i Danmark (SLRTV)
Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark
Sjællandske Medier
Søndagsavisen A/S
Trine Baumbach, ph.D.
TV 2/DANMARK A/S
TV 2/Bornholm,
TV 2/FYN
TV 2/Lorry
TV/Midt-Vest
TV 2/Nord
TV 2/Syd
TV 2/Øst
TV 2/Østjylland
TV 3
Kanal 4
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UBOD
Ugebrevet A4
Ugebrevet Mandag Morgen
Bilag 3. Høringssvar
Samtlige høringssvar kan findes under Kulturudvalgets dokumenter (alm. del.
- bilag 179), på høringsportalen eller via følgende link:
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/KUU/bilag/179/index.htm.
7/7