Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1397567_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens meddelelse ”Handel, vækst og intellektuel
ejendom – Strategi for beskyttelse og håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder i tredjelande”, KOM(2014) 389
1.
Resumé
Kommissionen præsenterede den 1. juli 2014 en meddelelse indeholdende
indsatsområder vedr. beskyttelse og håndhævelse af intellektuelle ejendoms-
rettigheder (IPR) i tredjelande.
En evaluering af Kommissionens ”Strategi for håndhævelse af intellektuel
ejendomsret i tredjelande” fra 2004 har bekræftet strategiens relevans, men
vist at den, blandt andet på grund af en betydelig teknologisk udvikling, ikke
længere er tidssvarende.
I meddelelsen opstilles en revideret strategi for, hvordan man fremmer IPR
og bekæmper krænkelserne af disse i udlandet. Den reviderede strategi har til
formål at sikre kontinuitet i forhold til den politik, som EU har fulgt siden
2004, ved at bygge på, hvad der fungerede godt, og styrke den i lyset af de be-
tydelige teknologiske forandringer og IPR-relaterede nye udfordringer og so-
ciale udviklingstendenser opstået i de sidste 10 år.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 1. juli 2014 en meddelelse, der indeholder en
strategi for beskyttelse og håndhævelse af IPR i tredjelande.
Meddelelsen kommer efter, at Det Europæiske Råd i marts 2014 bekræftede
betydningen af IPR som hovedkraften bag vækst og innovation og samtidig
understregede, at bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering er
nødvendig for at styrke EU’s industrielle konkurrenceevne på globalt plan.
I 2004 præsenterede Kommissionen meddelelsen:
”Strategi for håndhævelse
af intellektuel ejendomsret i tredjelande”,
hvori der blev fastsat en bred ramme
for bekæmpelsen af krænkelserne af IPR i tredjelande samt specifikke tiltag,
der siden er blevet gennemført.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397567_0002.png
2/8
Kommissionen har i 2010 evalueret 2004-strategien og bekræftet dens rele-
vans. Afledt af denne evaluering blev det konstateret, at der inden for de sene-
ste 10 år er sket en betydelig teknologisk forandring og en betydelig udvikling
af arten og omfanget af udfordringer og risici i relation til IPR.
Det fremgår af meddelelsen, at IPR-intensive sektorer tegner sig for ca. 39 %
af EU’s BNP og for op til ca. 35 % af alle arbejdspladser, hvis man indregner
de indirekte arbejdspladser. Det skønnes, at EU hvert år mister ca. 8 mia. Euro
(ca. 60 mia. kr.) af sit BNP som følge af varemærkeforfalskning og piratkopie-
ring og at de globale omkostninger vil kunne nå op på 1,7 billioner USD (ca.
9,3 billioner kr.) i 2015.
BRIK-landenes (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) andel af verdenshandelen
er steget fra 8 % i 2000 til 18,2 % i 2010, og det skønnes, at udviklingslandene
vil tegne sig for næsten 60 % af det samlede BNP i 2030. Selvom udviklings-
landenes forhold til IPR ændrer sig fra efterligning til kreativitet, så spiller va-
remærkeforfalskning, piratkopiering m.v. stadig en stor rolle. Kommissionen
vurderer derfor, at det er nødvendigt at tilstræbe en bedre beskyttelse og hånd-
hævelse af IPR i udlandet – navnlig hos EU’s vigtigste handelspartnere.
Trods mere lovgivning på verdensplan har krænkelserne af IPR nået et rekord-
niveau stærkt hjulpet af fx digital teknologi, der muliggør billig reproduktion
af høj kvalitet i store mængder. Den internationale handel med varemærkefor-
falskede og piratkopierede varer blev i 2008 anslået til at have en værdi på ca.
250 mia. USD (ca. 1.362 mia. kr.), hvilket udgør ca. 2 % af verdenshandelen.
3.
Formål og indhold
Det overordnede formål med meddelelsen er at opstille en revideret og mere
tidssvarende udgave af strategien fra 2004, for hvordan man fremmer IPR og
bekæmper krænkelserne af disse i udlandet.
Kommissionen vurderer, at IPR spiller en vigtig rolle for håndteringen af aktu-
elle globale udfordringer), samt at en pragmatisk og fleksibel tilgang for ud-
viklingslandene vil betyde, at de kan udnytte deres potentiale mest muligt i
forbindelse med deres egne intellektuelle aktiver og fremme integrationen her-
af i den internationale handel, samtidig med at der opnås en øget samfundsvel-
stand.
I meddelelsen redegør Kommissionen generelt for ændringerne i de eksterne
forhold siden 2004 strategien. Ændringerne blev identificeret i forbindelse
med 2010-evalueringen. Under gennemgangen behandler Kommissionen sær-
ligt 8 områder:
-
-
-
-
-
Håndhævelse af IPR.
Offentlig debat af IPR
Internettet og IPR
Det potentielle bidrag til udviklingen af IPR.
Vækstøkonomier og IPR
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/8
-
-
-
Forskning, innovation og IKT (informations- og kommunikationstek-
nologi).
Udfordringer forbundet med adgang til lægemidler.
Miljømæssige udfordringer.
Kommissionen konkluderer, at det er hensigtsmæssigt at ajourføre 2004-
strategien for at tage højde for den viden, man har indhentet fra 2010-
evalueringen, og generelt tage de udfordringer op, der er gennemgået i medde-
lelsen, jf. ovennævnte områder.
Herefter gennemgår Kommissionen den reviderede strategi for IPR i forhold
til tredjelande. Den reviderede strategi har til formål at sikre kontinuitet i for-
hold til den politik, som EU har fulgt siden 2004, ved at bygge på, hvad der
fungerede godt, og styrke den i lyset af de betydelige teknologiske forandrin-
ger og IPR-relaterede nye udfordringer og sociale udviklingstendenser opstået
i de sidste 10 år.
Kommissionen anfører, at der er behov for en bredere dialog om IPR med de
berørte parter om IPR’s rolle og betydning mv. Tilvejebringelse af bedre data
og oplysning spiller en rolle heri. Kommissionen vurderer, at EU’s manglende
harmonisering på nogle områder inden for IPR kan vanskeliggøre EU’s mu-
ligheder for at håndtere visse spørgsmål om IPR gennem forhandlinger med
lande uden for EU, som eksempelvis forretningshemmeligheder.
I forhold til de multilaterale forhandlinger finder Kommissionen, at internatio-
nale forhandlinger om IPR i regi af WTO (Verdenshandelsorganisationen) og
WIPO (Verdensorganisationen for intellektuel ejendomsret) kan være lang-
varige og præget af store udfordringer.
I forhold til de bilaterale forhandlinger finder Kommissionen det vigtigt at stile
mod en bedre sammenhæng mellem IPR og andre politikker, eksempelvis at
for lande, der konstant bryder internationale forpligtelser vedrørende IP-
reglerne med alvorlige følger for EU, og hvor myndigheder ikke er villige til at
samarbejde, kan Kommissionen overveje at begrænse disse landes deltagelse i
EU-finansierede programmer.
IPR ekspertbistand til EU-rettighedshavere i tredjelande, fx Kina, har stor be-
tydning og muligheden for øget adgang hertil undersøges.
Kommissionen fremhæver endvidere, at listen over prioriterede lande, hvor
rettighedshavere fra EU lider under utilstrækkelig beskyttelse og/eller hånd-
hævelse af IPR, vil forsætte, da den sikrer en fokuseret og ressourceeffektiv
tilgang.
For at håndtere de nævnte problemstillinger vil følgende strategiske indsats-
områder blive taget op af Kommissionen:
1. sikre regelmæssig kontakt med alle interessentgrupper for at øge be-
vidstheden om og udstikke retningslinjer for politikken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
2. forbedre dataindsamling og rapportering med henblik på at forbedre
forståelsen af betydningen af IPR og virkningen af en krænkelse her-
af; gennemføre regelmæssige undersøgelser for at opstille en liste
over prioriterede lande, som er genstand for en særlig indsats fra
EU’s side
3. sikre, at EU spiller en stærk og kohærent rolle i internationale IPR-
fora i tråd med Lissabontraktaten
4. fortsætte den multilaterale indsats for at forbedre de internationale
rammer for IPR, herunder ved at tilskynde til yderligere ratificering
af gældende traktater; fremme ratificeringen af relevante IPR-
traktater i alle EU-medlemsstater
5. sikre, at kapitler om IPR i bilaterale handelsaftaler giver tilstrækkelig
og effektiv beskyttelse af rettighedshavere og retter op på centrale
svagheder i partnerlandenes IPR-ordninger, samtidig med at forplig-
telserne over for tredjelandes udviklingsniveau tilpasses
6. sikre, at Kommissionen kan anvende tvistbilæggelsesmekanismer el-
ler andre afhjælpende foranstaltninger i tilfælde af krænkelser af
EU’s rettigheder i henhold til internationale aftaler
7. fortsætte og om muligt øge dialogen om intellektuel ejendom (IP)
med centrale tredjelande; anvende handelsmæssige og politiske drøf-
telser på højt niveau som løftestang til at sikre fremskridt på identifi-
cerede IPR emner
8. skabe og fremme bevidstheden om egnede programmer i relation til
intellektuel ejendom med henblik på teknisk bistand til tredjelande,
herunder eventuel anvendelse af fleksibilitet inden for IP; højne ek-
spertisen hos de relevante organisationer i gennemførelsen af pro-
grammer for teknisk bistand
9. etablere stærkere forbindelser mellem Kommissionen, medlemssta-
terne og EU’s erhvervsliv for direkte at kunne støtte erhvervsdriven-
de i at håndtere IP-relaterede problemer, øge netværksarbejdet og
koordineringen af tiltag mellem EU og medlemsstaternes repræsen-
tationer i tredjelande
10. tilstræbe bedre sammenhæng mellem IPR og andre politikker, f.eks.
overveje at begrænse deltagelse i eller finansiering af specifikke EU-
finansierede programmer på tilstrækkelig alvorlig og klart afgrænse-
de sager og forbedre sammenhængen mellem Kommissionen og
medlemsstaterne i tredjelande omkring dette mål
11. fortsætte bistand til rettighedshavere (ved hjælp af projekter, som
f.eks.
IPR helpdeske),
og overveje en eventuel udvidelse heraf samt
en yderligere udstationering af IPR eksperter til centrale EU-
delegationer.
Meddelelsen suppleres af en EU-handlingsplan, der fokuserer på, hvordan de
intellektuelle ejendomsrettigheder håndhæves på det indre marked samt af ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397567_0005.png
5/8
viklingen af et tættere samarbejde mellem toldmyndighederne i EU og i tredje-
lande.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet
10.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrence-
evne, Vækst og Forbrugerspørgsmål samt i bred ekstern høring med frist den
22. august 2014. Der er i alt indkommet 23 høringssvar, hvoraf de 11 indehol-
der bemærkninger til meddelelsen.
Danmarks Rederiforening anbefaler, at der arbejdes videre hen mod fælles in-
tellektuelle ejendomsrettigheder globalt, således konkurrencen forvrides
mindst muligt og hilser Kommissionens strategi om at øge håndhævelsen af
IPR i tredjeverdenslande velkomment som et skridt i denne retning. Danmarks
Rederiforening retter opmærksomhed mod, at internationale patentregler er at
foretrække, at det er godt, at kontrollen med IPR skærpes i tredjeverdenslande,
samt at foreningen kan være bekymret for, at danske redere og skibsbyggere
kan importere dele til deres skibe, som er kopivarer, uden de selv er bevidste
om det.
Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier (DILEM) henviser til hø-
ringssvar fra deres europæiske samarbejdsorganisationer FEB og CMFE.
DILEM anfører, at de generelt i forhold til EU ønsker så ensrettede regler som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397567_0006.png
6/8
muligt, samt at de ønsker tilladelseshaver i tredjeland og tilladelseshaver i EU
så god beskyttelse som muligt.
Danske Maritime støtter udarbejdelsen af en EU-strategi vedrørende beskyttel-
se og håndhævelse af IPR i tredjelande. Danske Maritime lægger størst vægt
på de initiativer i meddelelsen, der kan bidrage til at dæmme op for IPR-
overtrædelser, der opstår, når virksomheder handler indbyrdes. I Danske Mari-
times optik er de mest relevante initiativer i meddelelsen: Styrket samarbejde
med myndigheder i tredjelande, herunder toldmyndigheder, om håndhævelse
af IPR; mere ambitiøse bestemmelser om IPR beskyttelse og håndhævelse i de
frihandelsaftaler EU forhandler; samt øget indsats fra såvel Kommissionens
som medlemsstaternes side for at bistå europæiske virksomheder, der oplever
IPR-krænkelser i tredjelande.
Danske Teatres Fællesorganisation (DTF) bemærker, at organisationen er enig
i Kommissionens indsatsområder, som beskrevet i meddelelsen.
Dansk Industri (DI) bemærker, at rammerne for beskyttelse af IPR p.t. vareta-
ges i en række konkrete initiativer, men at det er DI’s opfattelse, at håndhævel-
sen af IPR ikke nyder samme positive opmærksomhed. DI hilser det derfor
velkomment, at Kommissionen i sin strategi lægger op til at tage den udfor-
dring alvorligt. DI fremhæver fem indsatsområder som særligt væsentlige: En
prioritering af indsatsen på baggrund af indsamlede data; EU skal spille en
stærk rolle i internationale IPR-fora; Konkrete og tilpassede IPR-kapitler i alle
handelsaftaler; Specifik adressering af svagheder i tredjelandes IPR-
beskyttelse og – håndhævelse; Etablering af yderligere IPR Help Desks; Op-
bygning af IPR-kompetencer og – kapacitet på EU’s repræsentationer. DI be-
mærker, at EU’s indsats for at forbedre beskyttelse og håndhævelse af IPR i
tredjelande ikke kan stå alene, men må komplementeres af en øget indsats i
EU for at forhindre varer, der krænker IPR, i at få adgang til EU. DI beklager
derfor stærkt, at SKAT i Danmark har nedlagt Task Force Varemærkefor-
falskning.
IFPI Danmark (musikselskabernes brancheorganisation) bakker op om
Kommissionens initiativtagen til at styrke indsatsen på dette område. IFPI
Danmark støtter op om høringssvar og bemærkninger fra RettighedsAllian-
cen vedrørende initiativer på internationalt plan.
Landbrug & Fødevarer deler Kommissionens opfattelse af, at IPR er en af ho-
vedkræfterne bag fremtidens vækst og innovation og en afgørende faktor for at
sikre EU’s fremtidige konkurrenceevne og beskæftigelse. Landbrug & Føde-
varer finder, at vigtigheden af, at EU arbejder for at sikre beskyttelse af den
viden, som opbygges i EU-landene, ikke kan overvurderes. Landbrug & Føde-
varer er enig i EU’s strategi på dette område og støtter de indsatsområder, som
Kommissionen har udpeget som de vigtigste. Landbrug & Fødevarer er især
glade for at se, at Kommissionen vil fortsætte og om muligt øge dialogen om
IPR med centrale tredjelande, og at Kommissionen vil fortsætte og forhåbent-
ligt styrke den eksisterende bistand til EU-rettighedshavere i tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397567_0007.png
7/8
Lægemiddel Industri Foreningen (Lif) byder Kommissionens tiltag i retning af
bedre beskyttelse og håndhævelse af IPR i tredjelande velkommen. Lif anfø-
rer, at håndhævelse af IPR i tredjelande er en stor del af de aktuelle udfordrin-
ger, som rettighedshavere står overfor, når de forsøger at beskytte eller hånd-
hæve deres IPR, samt at den nye strategi for ”Handel, vækst og IP” vil bidrage
til at støtte EU-innovation og den økonomiske konkurrenceevne. Lif påpeger,
at Kommissionens nye strategi er en reminder om, at der er mange faktorer,
der påvirker i forhold til problematikken vedr. adgang til medicin på verdens-
plan, samt at disse for det meste ikke er relateret til IPR.
RettighedsAlliancen er glade for, at der arbejdes konstruktivt fra Kommissio-
nens side på at sikre et velfungerende marked for kulturprodukter. Ret-
tighedsAlliancen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at øge ind-
satsen mod IPR-kriminalitet inden for EU såvel som i forhold til tredjelande.
RettighedsAlliancen er også enig i, at en effektiv indsats på dette område skal
favne både håndhævelse såvel som oplysning.
Samrådet for Ophavsret og Koda er enige i, at der er behov for bedre data til
belysning af omfang og konsekvenserne af IPR-krænkelser, og bemærker, at
disse data kan bruges til at øge interessentgruppers engagement og forbruger-
nes bevidsthed om de mere generelle konsekvenser af IPR-krænkelser. Samrå-
det for Ophavsret og Koda anfører, at navnlig krænkelser via Internettet har
betydning på det ophavsretlige område. Samrådet for Ophavsret og Koda støt-
ter generelt de tiltag, Kommissionen nævner, herunder navnlig inkorporering
af IPR og håndhævelse heraf i EU’s handelsaftaler. Samrådet for Ophavsret og
Koda støtter også overvejelserne om at begrænse deltagelse og finansiering af
specifikke EU-programmer for lande, der bryder eller ikke er samarbejdsvilli-
ge med hensyn til internationale forpligtelser vedrørende IPR.
Følgende indkomne høringssvar indeholdt ikke bemærkninger til meddelelsen:
Dansk Byggeri, Datatilsynet, De kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitu-
tioner under Uddannelsesministeriet, Forbrugerombudsmanden, Forenede
Danske Antenneanlæg (FDA), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Rigsrevi-
sionen, Sikkerhedsstyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR), Syddansk Universitet, Trafikstyrelsen, Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne i Kommissionens meddelelse, der adresse-
rer vigtige emner inden for IPR i internationale og globale sammenhænge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397567_0008.png
8/8
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at sikre gode
rammer for IPR – også uden for EU – for at fremme innovation, vækst og
konkurrencedygtighed, hvorfor der til stadighed bør være fokus på at for-
bedre mulighederne for at beskytte og håndhæve IPR i tredjelande.
Regeringen støtter derfor de af Kommissionen foreslåede indsatsområder
herunder særligt, at det sikres, at kapitler om intellektuelle ejendomsret-
tigheder i bilaterale handelsaftaler giver tilstrækkelig og effektiv beskyttelse
af rettighedshavere, at regelmæssig kontakt med alle interessentgrupper sik-
res for at øge bevidstheden om og udstikke retningslinjer for politikken,
samt at bistand til rettighedshavere i relevante tredjelande fortsættes.
Regeringen er endvidere positivt stemt overfor, at Kommissionen vil øge di-
alogen om IPR med centrale tredjelande.
Regeringen finder, at Kommissionens rolle i internationale IPR-fora, som
eksempelvis WIPO, skal følge de almindelige principper for Kommissio-
nens kompetence i internationale fora.
Regeringen hilser velkommen, at Kommissionen fortsat vil forbedre data-
indsamling og rapportering med henblik på at forbedre forståelsen af betyd-
ningen af IPR, hvilket er i god tråd med intentionerne bag etableringen af
det europæiske observationscenter for krænkelser af intellektuelle ejen-
domsrettigheder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.