27.08.2014/MM
J.nr. 10-0300
Kulturudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Att.: Birgitte Toft-Petersen
Olof Palmes Allé 11,
DK-8200 Aarhus N
TLF
+45 89 440 440
FAX
+45 86 168 910
WEB
www.dmjx.dk
CVR
31111048
VAT
DK-3111 1048
EAN
5798000555174
IBAN
DK2902164069145620
SWIFT
DABADKKK
BANK
DANSKE BANK
Reg.nr. 0216, kontonr. 4069145620
ADR
Høringssvar fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole til beretning afgivet af Folketingets Kulturudvalg og Retsudvalg
3. juni 2014
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole finder det positivt og vigtigt, at høringen indeholder bemærkninger om, at
demokratiet bygger på en fri og kritisk presse,
og at
det er væsentligt, at pressen har reel frihed til også at bringe kritiske og
afslørende historier.
Vi opfordrer udvalget til at være opmærksom på, at dette ikke svækkes gennem ændringer på
hverken persondatabeskyttelsesområdet eller inden for medietik og medieansvar.
Vi har bemærkninger til såvel persondataområdet som til området medieetik og -ansvar, og vi tillader os at anføre
kommentarer til begge områder, uanset at høringsanmodningen alene kommer fra arbejdsgruppen vedrørende medieetik
og mediansvar.
Persondataregulering
EU-Kommissionens forslag til en ny persondataregulering, fremlagt i januar 2012, indebærer,
at den nye regulering skal fastsættes i en forordning, således at EU-reglerne bliver umiddelbart gældende i
medlemslandene. Hvis Kommissionens forslag gennemføres, vil de nationale persondatalove blive afskaffet.
Det nuværende persondatadirektiv overlader til nationale parlamenter at fastlægge mere præcise betingelser for
behandling, herunder videregivelse af persondata. Folketinget har brugt muligheden til at justere listen over sensitive
oplysninger, så den passer bedre med nordisk tradition end direktivets liste. Persondataloven har desuden fået særlige
regler, der begrænser brug af personoplysninger til markedsføring, og det er understreget i loven, at den ikke må
anvendes i strid med informations- og ytringsfriheden ifølge Den Europæiske Menneskeretskonvention art. 10.
Kommissionens oprindelige forslag indeholder ikke en bestemmelse, der sikrer retten til aktindsigt. EU’s Data Protection
Supervisor har gjort opmærksom på, at persondatareguleringen kan komme i konflikt med offentlighedsregler, og han har
foreslået en bestemmelse, der sikrer, at persondata ved offentlige myndigheder kan udleveres efter regler, der giver ret
til aktindsigt.
Kommissionen har i forhandlinger med Rådet præsenteret et diffust forslag om "forening" af persondatabeskyttelse og
retten til aktindsigt.
EU-Parlamentet har et forslag om en frist for medlemsstaterne til at meddele Kommissionen, hvilke nationale regler om
aktindsigt, der kan forenes med beskyttelsen af persondata. Ingen af disse forslag sikrer retten til aktindsigt efter
nationale love.
Vi opfordrer Folketinget til at overveje, om det er klogt at afskaffe de nationale lovgiveres kompetence, der hidtil er brugt
i Danmark til at sikre offentlighedsregler, begrænse brug af persondata til markedsføring og til at definere oplysninger,
der skal betragtes som sensitive.
Persondatareguleringens betydning for offentlighed bliver belyst af forskningschef ved Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole Oluf Jørgensen i bogen "Offentlighed i Norden", der udgives efteråret 2014 af forlaget Nordicom,
Göteborgs Universitet.