Kære medlemmer af Folketingets Kulturudvalg
Krisen for omrejsende Cirkus er pt. I fokus, men kender du det nuværende eksistensgrundlag for
enkeltpersoner eller grupper der producerer og optræder med traditionelle
klovne- og
cirkusforestillinger for børn
på mindre scener i skoler, daginstitutioner, på biblioteker og andre
offentlige institutioner.
Kulturministeriets Artistudvalgs betænkning nr. 1363 fra 1998
afdækkede vilkårene for Artister
og Cirkus og beskrev desuden hvordan man kunne forbedre forholdene for artister og cirkus. Denne
betænkning indeholdt rigtig mange gode elementer. Hvis bare nogle af disse forslag var blevet
gennemført ville den nuværende situationen og forholdene for dagens omrejsende cirkus og
producenter af
klovne- og cirkusforestillinger for børn,
givetvis have været meget anderledes.
Jeg nævner ikke følgende for at spænde ben for de store omrejsende cirkus. Men de omrejsende
cirkus skød i 1998 øjeblikkeligt betænkningen ned, hvilket medførte at betænkningens forslag til
forbedring af cirkus branchens forhold, der også vedrørte
klovne- og cirkusforestillinger for børn,
blev droppet.
Når de omrejsende cirkus i dag beklager deres nød og er det efter min mening også relevant at
henlede opmærksomheden på forholdene for et meget beslægtet område, nemlig traditionelle
klovne- og cirkusforestillinger for børn.
Dette område er yderst detaljeret beskrevet i betænkning
fra 1998
Producenter og aktører i
Klovne – og cirkusforestillinger for børn
har samme målgruppe som
børneteater og nycirkus for børn. Hvis din skole, som dit barn eller barnebarn går i, køber en af
Kunstrådets refusionsgodkendte børneteater- eller nycirkusforestilling, så får skolen halvdelen af
honorar udgiften tilbage af staten. Men det får de ikke når de køber en traditionel
klovne- og
cirkusforestilling for børn.
Der eksisterer ikke et refusionsorgan der godkender en
klovne- og
cirkusforestilling for børn.
Sådan har det været i de seneste 25 år, efter at teaterorganisationer/teaterrådet/Kulturministeriet i
1989 nægtede cirkusforestillinger for børn muligheden for en refusionsgodkendelse, adgang til
børneteaterfestivalerne og Den Røde Børneteaterbrochure.
- hvad er så problemet i dag når producenter af
klovne- og cirkusforestillinger for børn
har levet
med disse forhold i 25 år.?. - Problemet er at udvikling i dag går i retning af at offentlige
institutioner såsom, skoler, biblioteker og daginstitutioner indirekte kun må købe forestillinger
godkendt af refusionsudvalget under Kunstrådet.
Dette medfører at skoler, biblioteker og daginstitutioner i højere og højere grad fravælger
klovne-
og cirkusforestillinger for børn,
hvilket gør eksistensgrundlaget yderst vanskeligt for producenter
af
klovne- og cirkusforestillinger for børn.
I værste fald vil dette medfører at børn i danske
skoler, daginstitutioner og på biblioteker kun kommer til at opleve traditionelle
klovne- og
cirkusforestillinger for børn
præsenteret af personer der dykker cirkusinteressen i deres fritid.
Dette vil være forhold, for producenter af
klovne og cirkusforestillinger for børn,
som svarer til
de forhold dansk børneteater havde i sin vorden for 50 år siden.
Mit håb er, at du vil tænkte traditionelle
klovne- og cirkusforestillinger for børn
ind i fremtidige
tiltag for hele cirkusområdet. Jeg står selvfølgelig til rådighed med yderligere kommentarer.
Mvh. Jan Kierulf
tlf. 23 60 92 49
Klovn Binalto i Cirkus 3
www.cirkus3.dk