Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1389748_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens meddelelse ”Mod en fornyet konsensus for så
vidt angår håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder: En
EU-handlingsplan”, KOM(2014) 392
1.
Resumé
Kommissionen præsenterede den 1. juli 2014 en meddelelse indeholdende en
handlingsplan om, hvordan man håndterer krænkelser af intellektuelle ejen-
domsrettigheder (IPR) i EU.
Meddelelsen fokuserer på håndhævelsen af IPR, og den nævner, at målet er
at bygge videre på den almindelige opfattelse af, at politikken for håndhævel-
se af IPR bør koncentrere sig om at bekæmpe erhvervsmæssige krænkelser af
IPR, som er den mest skadelige form. Hensigten er at foreslå nye politiske
værktøjer til håndhævelse af IPR, bl.a. en tilgang der betegnes ”følg penge-
ne”, for at fratage de personer, der foretager erhvervsmæssige krænkelser af
IPR, den økonomiske vinding, de krænkende aktiviteter lokker med.
De anførte foranstaltninger vil blive iværksat og gennemført i 2014-2015.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 1. juli 2014 en meddelelse, der indeholder en
handlingsplan om, hvordan man håndterer krænkelser af IPR i EU.
Meddelelsen kommer efter, at Det Europæiske Råd i marts 2014 bekræftede
betydningen af IPR som hovedkraften bag vækst og innovation og samtidig
understregede, at bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering er
nødvendig for at styrke EU’s industrielle konkurrenceevne på globalt plan.
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU fået kompetence til at sikre en
ensartet beskyttelse af intellektuelle rettigheder i Unionen samt indførelse af
centraliserede tilladelses-, koordinations- og kontrolordninger på EU plan, jf.
artikel 198 TEUF.
Kommissionen kan således med disse beføjelser foreslå fælles strategier og
handlingsplaner til bekæmpelse af IPR-krænkelser og derved bidrage til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389748_0002.png
2/5
skabe vækst, investeringer og beskæftigelse i god tråd med Europa 2020-
strategien.
3.
Formål og indhold
Det overordnede formål med meddelelsen er at sikre, at EU’s gældende lov-
givning om IPR anvendes og fremmes på effektiv vis.
Det er således anført i meddelelsen, at nyere undersøgelser viser, at de IPR-
intensive sektorer tegner sig for ca. 38 % af EU’s BNP (årlig værdi på ca.
35,25 milliarder DKK) og for op til 35 % af alle arbejdspladser, hvis man ind-
regner de indirekte arbejdspladser.
Ligeledes følger det af meddelelsen, at det er vanskeligt at vurdere omfanget af
den erhvervsmæssige krænkelse af IPR, men at dens økonomiske indvirkning
er blevet nøje drøftet. Meddelelsen henviser bl.a. til en nylig rapport om svin-
del foretaget blandt mere end 800 ledende medarbejdere, hvoraf 11 % af de
adspurgtes virksomheder i 2013 var ofre for IPR krænkelser. Meddelelsen
nævner videre, at toldmyndighedernes statistikker for 2012 for beslaglagte va-
rer ved EU´s ydre grænser som følge af formodede krænkelser af IPR talte me-
re end 90.000 tilfælde og ca. 40 mio. tilbageholdte varer med en anslået værdi
– beregnet på baggrund af tilsvarende originale vares pris – på knap 7,5 mia.
DKK.
Kommissionens fokus i meddelelsen er at bekæmpe den erhvervsmæssige
krænkelse af IPR, som den mest skadelige form, da den medfører begrænsnin-
ger i investeringer, vækst og beskæftigelse og ofte har rødder i grov organise-
ret kriminalitet. Det understregs dog samtidig, at værktøjerne til bekæmpelse
af erhvervsmæssige krænkelser af IPR skal være forholdsmæssige således, at
de minimerer enhver risiko for misbrug til konkurrencebegrænsende praksis,
der kan underminere ny innovation eller begrænser grundlæggende frihedsret-
tigheder unødigt.
Kommissionen ønsker at anvende alle midler til effektivt at afskrække og for-
hindre varer, der krænker IPR, i at komme ind på markederne og blive distri-
bueret for derved at stimulere investeringer, vækst og beskæftigelse i sektorer,
der er afhængige af IPR, og som har stor betydning for samfundsøkonomierne.
Kommissionen anfører, at det ikke er nok med en mere intensiv håndhævelse
overfor IPR kriminalitet for at løse problemet. Det skal desuden ske gennem
debat og øget oplysning rettet mod forbrugere og producenter om de vidtræk-
kende konsekvenser, som krænkelserne af IPR har.
I meddelelsen fremsætter Kommissionen en handlingsplan med 10 foranstalt-
ninger:
1: Øge bevidstheden gennem oplysning blandt EU-borgerne, især de unge, om
såvel de økonomiske skadesvirkninger som de eventuelle sundheds- og sik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/5
kerhedsrisici, som IPR-krænkelser medfører og samtidig fremhæve de fordele,
der er ved at vælge originale/ægte varer, der overholder IPR, og lette adgangen
til disse.
2: Udvikling af en frivillig EU ordning om anvendelsen af princippet om for-
nøden omhu i alle forsyningskæder for derved at forhindre at produkter, der
krænker IPR, kommer ind i disse forsyningskæder.
3: Fremme udarbejdelsen af frivillige aftalememoranda med det formål at
mindske fortjenesten ved erhvervsmæssige krænkelser af IPR i onlinesam-
menhæng ud fra princippet om ”følg pengene”.
4: Analysere og rapportere om eksisterende nationale initiativer, der sigter
på at forbedre procedurerne for den civilretlige håndhævelse af IPR for små
og mellemstore virksomheder, navnlig hvad angår deres utilbøjelighed til at
forsøge at opnå erstatning, og overveje eventuelle foranstaltninger på dette
område.
5: Offentliggørelse af en grønbog for at høre om behovet for en fremtidig EU-
indsats baseret på den bedste praksis fra nationalt finansierede ordninger, der
bistår små og mellemstore virksomheder med at håndhæve deres intellektuelle
ejendomsrettigheder.
6: Offentliggørelse af en grønbog med henblik på undersøgelse af konsekven-
serne af tilbageførselsordninger i forbrugerkøb ved køb af IPR krænkende
produkter med henblik på at undersøge behovet og mulighederne for at træffe
konkrete foranstaltninger på området.
7: Nedsættelse af en ekspertgruppe med henblik på et samarbejde mellem na-
tionale myndigheder med fokus på håndhævelse af IPR, hvor myndighederne
kan udveksle bedste praksis inden for Unionen og blive orienteret om gennem-
førelsen af foranstaltningerne i meddelelsen.
8: Støtte Observatoriet med udviklingen af uddannelsesprogrammer for med-
lemsstaternes myndigheder indenfor den sektorielle håndhævelse af IPR.
9: Udarbejdelse af en vejledning om bedste praksis for offentlige myndigheder
for at forhindre indkøb af varemærkeforfalskede produkter.
10: Offentliggørelses af en rapport hvert 2. år om den økonomiske virkning af
EU’s IPR-politik, der vil kunne tjene som et mere effektivt overvågningsværk-
tøj for EU's nye politik for håndhævelse af IPR som beskrevet i meddelelsen.
Meddelelsen suppleres af en strategi for beskyttelse og håndhævelse af IPR i
tredjelande og udviklingen af et tættere samarbejde mellem toldmyndigheder-
ne i Unionen og i tredjelande.
Meddelelsens foranstaltninger vil blive iværksat og gennemført i 2014-15.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389748_0004.png
4/5
Kommissionen vil overvåge gennemførelsen og opfordrer i øvrigt Europa-
Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Observatoriet til aktivt at bidrage til det fremtidige arbejde.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål og i bred ekstern høring med frist den 22. au-
gust 2014.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne i Kommissionens meddelelse, der adresse-
rer et vigtigt emne inden for alle sektorer af IPR og er ligeledes i tråd med
regeringens ”Vækstplan for Kreative Erhverv og Design” og Rigsadvoka-
tens initiativ fra juli 2013 til styrkelse af den strafferetlige håndhævelse af
immaterielle rettigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389748_0005.png
5/5
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at bekæmpe er-
hvervsmæssige IPR-krænkelser, som spiller en stadig stigende rolle, men
anerkender samtidig, at det kan være vanskeligt at påvise pengestrømmen i
sådanne sager, og at bekæmpelse af erhvervsmæssige IPR-krænkelser der-
med ikke bør stå alene. Ligesom med Kulturministeriets ophavsretspakke,
der blandt andet indeholder en oplysningsindsats, et innovationsforum og et
dialogforum, bør der til stadighed være fokus på udbredelsen af lovlige for-
retningsmodeller, oplysning af forbrugerne og dialog mellem rettighedsha-
verne og indholdsudbyderne.
Regeringen støtter derfor de af Kommissionen foreslåede foranstaltninger,
herunder særligt oplysning af forbrugere om IPR-krænkelsers vidtrækkende
konsekvenser, en ”følg pengene”-procedure for en effektiv bekæmpelse af
IPR-krænkelser og en undersøgelse af en ordning for tilbageførsel af penge
til forbrugere, der uvidende køber produkter, der krænker IPR.
Regeringen er endvidere positivt stemt overfor, at små og mellemstore virk-
somheder, hvor det forekommer relevant, skal hjælpes ved håndhævelsen af
deres rettigheder. En hjælp, der allerede i Danmark er søgt imødekommet i
form af den kommende IPR-enhed fsva. industrielle rettigheder hos Patent-
og varemærkestyrelsen, som beskrevet i regeringens ”Vækstplan for Kreati-
ve Erhverv og Design”, og som er under udarbejdelse med forventet etable-
ring primo 2015 og Patent- og Varemærkestyrelsens forsikringsordning, der
tilbydes i samarbejde med private forsikringsselskaber. Forsikringsordnin-
gen giver mulighed for at forsikre sig mod de ofte høje omkostninger, der er
forbundet med håndhævelse af immaterielle rettigheder.
Regeringen hilser oprettelsen af en ekspertgruppe med repræsentanter fra
medlemsstaterne velkommen. En sådan ekspertgruppe vil kunne interagere
godt med det danske myndighedsnetværk, ”Ministeriernes Netværk mod
IPR-krænkelser”, ligesom der fra dansk side kan drages nytte af de erfarin-
ger, der er opnået gennem arbejdet med Kulturministeriets ophavsretspakke,
Rigsadvokatens initiativ til styrkelse af den strafferetlige håndhævelse af
immaterielle rettigheder og Patent- og Varemærkestyrelsens forsikringsord-
ning samt den kommende IPR-enhed fsva. industrielle rettigheder, hvorfor
der samlet set er et godt fundament for deltagelse og bidrag til udveksling af
bedste praksis med de øvrige medlemsstater.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.