Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1389747_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 3. juli 2014
(OR. en)
11533/14
PI 91
JUSTCIV 197
UD 178
FØLGESKRIVELSE
fra:
modtaget:
til:
Komm. dok. nr.:
Vedr.:
Jordi AYET PUIGARNAU, direktør, på vegne af generalsekretæren for
Europa-Kommissionen
2. juli 2014
Uwe CORSEPIUS, generalsekretær for Rådet for Den Europæiske Union
COM(2014) 392 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET,
RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Mod en fornyet konsensus for så vidt angår håndhævelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder: En EU-handlingsplan
Hermed følger til delegationerne dokument - COM(2014) 392 final.
Bilag: COM(2014) 392 final
11533/14
DG G 3 B
gj
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0002.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 1. 7. 2014
COM(2014) 392 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Mod en fornyet konsensus for så vidt angår håndhævelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder:
En EU-handlingsplan
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0003.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Mod en fornyet konsensus for så vidt angår håndhævelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder:
En EU-handlingsplan
1.
I
NDLEDNING
I marts 2014 bekræftede Det Europæiske Råd betydningen af intellektuel ejendom som
værende hovedkraften bag vækst og innovation og understregede behovet for at bekæmpe
varemærkeforfalskning og piratkopiering for at styrke EU’s industrielle konkurrenceevne på
globalt plan
1
. Intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) er et af de vigtigste midler, hvormed
virksomheder, iværksættere og opfindere skaber et afkast af deres investering i viden.
Ifølge en nyere undersøgelse tegner de IPR-intensive sektorer sig for ca. 39 % af EU’s BNP
(med en årlig værdi på ca. 4,7 billioner EUR) og for op til 35 % af alle arbejdspladser, hvis
man indregner de indirekte arbejdspladser
2
. I praksis er intellektuel ejendom (IP) gennem
udstedelsen af midlertidige eksklusive rettigheder direkte forbundet med produktion og
distribution af nye og ægte varer og tjenesteydelser, som kommer alle borgere til gode. Vejen
frem til at nå disse mål er en optimal og økonomisk effektiv IP-infrastruktur, som omfatter
den juridiske anerkendelse, registrering, anvendelse og en afbalanceret håndhævelse af alle
former for intellektuelle ejendomsrettigheder
3
.
Unionen har brug for innovation og kreativitet for at forblive konkurrencedygtig i forhold til
lande med lavere omkostninger til arbejdskraft, energi og råvarer, og Unionen er nødt til at
skabe de betingelser, som fremmer innovation, således at de europæiske virksomheder kan
bidrage til, at vi gennem en øget handel kan klare os gennem krisen. Derfor spiller
videnbaserede erhvervsgrene en central rolle i strategierne om et globalt Europa og Europa-
2020.
I denne meddelelse fokuseres der på håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Målet er at bygge videre på den almindelige opfattelse af, at politikken for håndhævelse af
intellektuel ejendom bør koncentrere sig om at bekæmpe erhvervsmæssige krænkelser af
intellektuel ejendom, som er den mest skadelige form. Hensigten er at foreslå nye politiske
værktøjer til håndhævelse, f.eks. en tilgang, kaldet "følg pengene", der søger at fratage de
1
2
3
Det Europæiske Råds konklusioner af 20.-21.3.2014, s. 5 og 6.
Intellectual Property Rights intensive industries: contribution to economic performance and
employment in Europe.
Jf.: oami.europa.eu.
Jf.: ec.europa.eu/internal_market/intellectual-property.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0004.png
personer, der foretager erhvervsmæssige krænkelser, de indtægtsstrømme, der tiltrækker dem
til sådanne aktiviteter.
Markedsførte produkter, dvs. varer og tjenesteydelser, der ikke respekterer den intellektuelle
ejendom, der er skabt af andre, vedrører os alle som borgere, forbrugere, virksomheder og
skatteydere. Erhvervsmæssige Aktiviteter, der krænker IP, virker afskrækkende på
investeringer i innovation og kreativitet og underminerer dermed jobskabelsen.
Det er vanskeligt at vurdere omfanget af den erhvervsmæssige krænkelse af intellektuel
ejendom, men dens økonomiske indvirkning er blevet grundigt drøftet
4
. Ifølge en rapport, der
blev udarbejdet for nylig om svig blandt mere end 800 ledende medarbejdere, var 11 % af
deres virksomheder i 2013 ofre for krænkelser af den intellektuelle ejendom
5
. Statistikker
over toldmyndighedernes beslaglæggelse af varer som følge af formodede krænkelser af IPR
ved de ydre grænser viste i 2012 på EU-plan mere end 90 000 tilfælde
6
. Cirka 70 % af disse
sager vedrørte post- og kurertjenester, hvilket afspejler væksten i e-handelen. I alt blev
næsten 40 mio. varer tilbageholdt med en anslået værdi — i form af tilsvarende ægte
produkter — på knap 1 mia. EUR. En medlemsstat anslog, at 81 % af de varer, der krænker
IP, har relation til organiseret kriminalitet
7
. Medlemsstaten har beregnet, at de ulovlige
indtægter fra organiseret kriminalitet inden for disse aktiviteter var på mere end 100 mio.
EUR, mens udgiften for samfundsøkonomien som helhed — i form af direkte mistede
indtægter til lovlige virksomheder, mistede indtægter til statskassen, tabte arbejdspladser og
høje håndhævelsesomkostninger — beløb sig til næsten fem gange dette beløb (470 mio.
EUR).
Erhvervsmæssige krænkelser af intellektuel ejendom er både insidiøse og i stadig bevægelse.
Uanset, hvor meget man gør for at bekæmpe sådanne krænkelser, herunder også ved at øge
det lovlige onlineudbud af konkurrencedygtige varer og serviceydelser, er det økonomiske
afkast i forbindelse med distribution og salg af produkter, som krænker IP, af en sådan
størrelse, at der altid vil være et incitament til at udføre sådanne aktiviteter. På grund af den
hastighed, hvormed disse aktiviteter kan udvikles og udnyttes, er det af afgørende betydning
at have præcise systemer til opsporing heraf og forebyggende foranstaltninger, der hurtigt kan
gennemføres.
Samtidig er det nødvendigt, at sådanne foranstaltninger er forholdsmæssige, at de minimerer
enhver risiko for misbrug til konkurrencebegrænsende praksis, der vil kunne underminere
fremkomsten af nye innovative produkter og erhvervsmodeller eller begrænse grundlæggende
4
5
6
7
I 2012 udarbejdede RAND en rapport:
Measuring IPR infringements in the internal market.
Denne
rapport behandler industrifinansierede undersøgelser til vurdering af dette spørgsmål og de dermed
forbundne begrænsninger.
http://ec.europa.eu/internal_market/iprenforcement/docs/ipr_infringment-
report_en.pdf
Jf.: kroll.com.
Jf.: ec.europa.eu/taxation_customs.
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/246390/horr73.pdf.
Cyberkriminalitet er ikke medtaget i beregningen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0005.png
frihedsrettigheder unødigt. Den påkrævede opsporing nødvendiggør udveksling af
efterretninger mellem de berørte parter, og især mellem de nationale retshåndhævende
myndigheder. Deraf følger, at Kommissionen i forbindelse med indsatsen over for
erhvervsmæssige krænkelser skal anvende et holistisk, afbalanceret og fleksibelt system, der
kan reagere hurtigt på de nye udfordringer, som den videnbaserede EU-økonomi konfronteres
med i det 21. århundrede.
I overensstemmelse med Europa 2020-strategien, og uden at det berører allerede igang-
værende lovgivningsmæssige revisioner, indeholder denne meddelelse en handlingsplan med
10 punkter
8
. En række af foranstaltningerne vil blive gennemført af Kommissionen eventuelt
i samarbejde med Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM), som siden juni
2012 har huset Det Europæiske Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle
Ejendomsrettigheder
9
(i det efterfølgende benævnt "Observationscentret"). Disse
foranstaltninger samt de dermed forbundne supplerende aktiviteter og anførte undersøgelser
udgør et afgørende første skridt hen imod opbygningen af en effektiv politik for håndhævelse
af den intellektuelle ejendom, der er målrettet mod erhvervsmæssige krænkelser på EU-plan
og på nationalt plan. Målet bør være at opnå ny enighed om, hvordan de intellektuelle
ejendomsrettigheder udøves, og på en sådan måde, at alle interessegrupper involveres.
Kommissionen vil overvåge gennemførelsen af denne handlingsplan og opfordrer Europa-
Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
Observationscentret og interessentgrupperne til at bidrage til det fremtidige arbejde.
Meddelelsen suppleres af en strategi for beskyttelse og håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder i tredjelande og udviklingen af et tættere samarbejde mellem
toldmyndigheder i Unionen og i tredjelande om handel med varer, der krænker IP, jf. EU’s
toldhandlingsplan.
Hensigten med alle disse foranstaltninger er at sikre, at EU’s gældende lovgivning om IP-
bestemmelser, herunder også bestemmelserne om civil håndhævelse, anvendes og fremmes
på effektiv vis. Det fælles mål er i) at anvende alle midler til effektivt at afskrække og
forhindre varer, som krænker IP, i at komme ind på markederne og blive distribueret (både
EU-markederne og de markeder, med hvilke EU-markederne i stigende grad er tilknyttet) for
at ii) stimulere investeringer, vækst og beskæftigelse i sektorer, der er afhængige af IP, og
som har så stor betydning for vores samfundsøkonomier. Det er ikke nok med en mere
restriktiv håndhævelse til at løse problemet; det skal ske gennem debat og en øget oplysning
8
9
De foreslåede foranstaltninger har ingen budgetmæssige virkninger ud over det, som allerede er
planlagt i de kommende år i Kommissionens officielle programperiode.
Forordning (EU) nr. 386/2012 af 19.4.2012 bemyndiger Harmoniseringskontoret til at varetage
forskellige opgaver, der sigter på at fremme og støtte aktiviteter hos nationale myndigheder, den
private sektor og EU-institutionerne i forbindelse med bekæmpelsen af krænkelser af intellektuelle
ejendomsrettigheder. Disse opgaver omfatter ikke deltagelse i specifikke aktioner eller undersøgelser,
der udføres af de nationale myndigheder, eller på områder, der er dækket af afsnit V i tredje del af
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (f.eks. strafferets- og politisamarbejde).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0006.png
om de mere vidtrækkende konsekvenser af krænkelserne af IPR, der skal rettes mod
forbrugere og producenter.
2.
2.1.
A
LLE AKTØRER I
IP-
VÆRDIKÆDEN SPILLER EN ROLLE
Kopi eller ej?: oplysning af forbrugere, arbejdstagere og kunder
Forbrugere, arbejdstagere og virksomheder er ikke altid klar over omfanget og de
økonomiske skadevirkninger som følge af erhvervsmæssige IP-krænkelser. Denne skade
omfatter væsentlige negative følger af sådanne aktiviteter for skatteindtægterne, de dermed
forbundne omkostninger for skatteyderne, de lovlige virksomheders konkurrenceevne samt
forbindelsen til storstilet kriminalitet. Samtidig er forbrugerne ikke altid klar over den skade,
som de personligt kan lide ved at købe varer, der krænker IPR, især med hensyn til en
eventuel sundheds- og sikkerhedsrisiko.
Observationscentret offentliggjorde den 25. november 2013 resultaterne af en undersøgelse af
opfattelsen af IP, som indeholdt en sammenfatning af, i hvilket omfang borgerne var bevidste
om spørgsmålet
10
. Den var baseret på en gennemgang af eksisterende litteratur, en kvalitativ
undersøgelse med deltagelse af 250 europæere mellem 15 og 65 år og en kvantitativ fase,
hvor mere end 26 000 europæere gav udtryk for deres synspunkter gennem telefoninterviews.
Selv om det kun er et første skridt, viste undersøgelsen ikke desto mindre en manglende
forståelse, især hos yngre respondenter, for IP-krænkelsernes omfang med hensyn til at
bevare og bidrage til arbejdspladser, der er baseret på IP. Den viste også, at yngre europæere
mente, at infrastrukturen i forbindelse med IP hovedsageligt var til gavn for store
virksomheder. Ud fra dette er Kommissionen af den opfattelse, at der er et behov for et mere
udtalt og koordineret samråd om oplysningsaktiviteter og overordnede, let tilgængelige
informationsværktøjer i hele Unionen
11
.
Fremtidige foranstaltninger bør omfatte en fremgangsmåde med flere mål og en analyse af,
hvorfor varer, der krænker IPR, i stigende grad efterspørges af den digitale generation. Det
bør omfatte en fortsat indsats for at beskæftige sig med de resterende forhindringer for
udvikling og formidling i det indre marked af varer, der ikke krænker IPR, således at det
opfylder de behov, som gør sig gældende for forbrugere i den digitale alder. De bør ligeledes
tage udgangspunkt i forbrugernes manglende indsigt og bevidsthed herom og i effektiviteten
af tidligere oplysningskampagner i medlemsstaterne. Observationscentrets rapport om
opfattelsen af IP indeholder værdifulde oplysninger i den henseende.
10
11
Jf.: oami.europa.eu.
Den tog et initiativ for nylig, som henleder opmærksomheden på de negative økonomiske følger for
borgere både med hensyn til tabte arbejdspladser og de mistede offentlige indtægter, som følge af IPR-
krænkelser af lovlige produkter, især inden for bestemte sektorer: "For godt til at være sandt:
Forfalskede produkters reelle pris". Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/commission_2010-
2014/tajani/stop-fakes/index_en.htm.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0007.png
Observationscentret har etableret en webbaseret database over bedste praksis fra tidligere
nationale oplysningskampagner. Krænkelserne af intellektuel ejendom vil kunne reduceres
betragteligt gennem bedre information af alle aktører på det indre marked (borgere,
forbrugere, arbejdstagere, virksomheder og offentlige myndigheder) om tilgængeligheden på
det indre marked af attraktive, tilgængelige og prismæssigt overkommelige produkter, som
overholder IP. På baggrund af den voksende videnbase, der stammer fra de undersøgelser,
Observationscentret har iværksat, vil centret i 2014 hjælpe medlemsstaterne med at udvikle
og iværksætte oplysningskampagner for at øge bevidstheden blandt EU-borgerne om
konsekvenserne af krænkelserne af intellektuel ejendom, navnlig for beskæftigelsen og
samfundsøkonomien. Sådanne kampagner skal også have til formål at lette adgangen på hele
det indre marked til produkter, som overholder IP, og fremhæve fordelene for forbrugerne
ved at vælge varer, der overholder IP, med hensyn til at sikre overholdelse af sundheds- og
sikkerhedsstandarder og lovgivningen om forbrugerbeskyttelse.
Foranstaltning 1:
Kommissionen agter at fremme Observationscentrets og de nationale
myndigheders indsats for at iværksætte og overvåge en ny generation af målrettede
oplysningskampagner. Det bør omfatte kampagner, der skal øge bevidstheden blandt
borgerne, især hos de unge, om de erhvervsmæssige IP-krænkelsers økonomiske
skadevirkninger, og om de eventuelle sundheds- og sikkerhedsrisici i forbindelse med varer,
der krænker IPR, og kampagner, der fremhæver fordelene for forbrugerne ved at vælge varer,
der overholder IP, og lette adgangen til sådanne varer.
2.2.
Rettighedshavers ansvar for at sikre forsyningskædernes integritet
Spredningen af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) har fremmet udviklingen af
stadig længere — og ofte globale — forsyningskæder. Det har også betydet en reduktion af
lageromkostningerne, da operatørerne er gået over til et system med just-in-time-levering.
Desuden har IKT medført en stigning i direkte levering til den endelige forbruger. Denne
udvikling er positiv, men den er også blevet anvendt af kommercielle operatører, der krænker
IP. Det giver sig udslag i stadig flere små forsendelser af varer, der krænker IP,
lovovertrædernes hurtige opdukken på og forsvinden fra et utal af produktmarkeder og deres
infiltration af de svageste led i forsyningskæderne, som omfatter mange lande. I den
forbindelse og i betragtning af, at den endelige forbruger i stigende grad er opmærksom på
virksomhedernes etiske resultater, giver en revision af forsyningskæden, som reducerer
risikoen for krænkelser af IP, også merværdi i form af reklame og et godt renommé for
virksomheder, der er meget berørt af IPR-spørgsmål, og som handler på eller med det indre
marked
.
12
Kommissionen vil i første omgang undersøge muligheden for en frivilligt anvendt ordning på
europæisk plan på dette område og tilskynde til anvendelsen af en sådan praksis med
fornøden omhu i sektorer, der er meget berørt af IPR-spørgsmål, ved at fremme og oplyse om
12
Forordning (EU) nr. 995/2010 af 20.10.2010 fastsætter kravene om fornøden omhu til virksomheder,
der bringer træ og træprodukter i omsætning.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0008.png
omkostninger og fordele ved en systematisk anvendelse af kvalitative revisionsordninger, der
allerede er underlagt normer, som er fastsat af anerkendte internationale organer. Nærmere
bestemt vil Kommissionen ved udgangen af 2014 afholde en workshop for interessent-
grupperne om anvendelsen af fornøden omhu i forsyningskæderne som et middel til at
forhindre erhvervsmæssig krænkelse af den intellektuelle ejendomsret. Dette vil omfatte
leverandører, rettighedshavere, mellemmænd (herunder online-platforme, søgemaskiner,
befragtere osv.), medlemsstater, videnskabelige kredse og ngo’er.
IKT spiller også en afgørende rolle med hensyn til at gøre systemerne til detaildistribution og
logistik sikre og bidrager således til at opspore og forhindre produkter, der krænker IP, i at
komme ind i disse systemer. For at sikre, at distributionskæderne for produkter er sikre og
ikke infiltreret af produkter, der krænker IP, anvendes der lagerstyringsteknologi, som f.eks.
en kombination af produktidentifikatorer (2D-stregkoder) og anvendelsen af radiofrekvens-
identifikation (RFID). Gennem Det Fælles Forskningscenters arbejde på dette område vil
Kommissionen efterfølgende offentliggøre en rapport om, hvordan nye teknologiske
løsninger, der styrker forbrugerne, vil medvirke til at bekæmpe varemærkeforfalskning og
piratkopiering. For at medvirke til at klarlægge oprindelsen af varer, som transporteres, og
understøtte risikovurderingsprocessen, beskæftiger sikkerhedsforskningen, der finansieres via
EU’s rammeprogram for F&D, sig med forsyningskæder for containervarer. Det Fælles
Forskningscenter har også udviklet et IT-redskab (Contraffic), som gør det muligt for
toldadministrationer at analysere ruter og bevægelser for fragtcontainere, der importeres til
EU
13
. Den foreslåede workshop vil evaluere, hvordan opsporingsteknologier kan anvendes på
de forskellige distributions- og detailsalgsmodeller, som sektorer, der er meget berørt af IPR-
spørgsmål, er afhængige af, og informere virksomhederne om bedste praksis.
Foranstaltning 2:
Kommissionen vil iværksætte en række samråd med alle relevante
interessentgrupper, herunder civilsamfundet, om anvendelsen af princippet om fornøden
omhu i alle forsyningskæder som et middel til at forhindre erhvervsmæssig krænkelse af den
intellektuelle ejendomsret. Ud fra de indsamlede oplysninger har Kommissionen til hensigt at
udvikle en EU-ordning, der sørger for den fornødne omhu til dette formål. Den vil i første
omgang søge at fremme den frivillige indførelse af ordningen, som den vil føre nøje tilsyn
med, for at afgøre, om yderligere initiativer er påkrævet.
2.3.
"Følg pengene": dialoger med erhvervslivets interessentgrupper for at
forhindre internethandel med ulovlige varer
Aftaler mellem rettighedshavere og de forretningspartnere, som de foretager indkøb hos, over
for hvem de fremmer deres produkter, og til hvem de distribuerer og sælger, er vigtige, med
hensyn til at opfylde de to mål vedrørende hurtig opsporing og bekæmpelse af erhvervs-
mæssige IP-krænkelser. En sådan aftale bør have fuldt ud integrerede mekanismer til
beskyttelse af grundlæggende rettigheder og et konkurrencepræget miljø med særligt fokus
på at forhindre eventuelt misbrug. Sådanne aftaler er, når de anvendes, en hurtig
13
Jf.: ec.europa.eu/dgs/jrc.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0009.png
reaktionsmekanisme på krænkelser af IP. Dialoger med interessentgrupper, der fører til
sådanne aftaler, indebærer møder mellem en repræsentativ gruppe af relevante interessenter,
der fokuserer på konkrete problemer og søger at opnå praktiske løsninger, som er realistiske,
afbalancerede, forholdsmæssige og retfærdige for alle de involverede parter. De er blevet
iværksat af Kommissionen, og formålet er at fremme udarbejdelsen af aftalememoranda, der
fastlægger de principper, som underskriverne kan anvende i bilaterale aftaler. Målet er at
fratage lovovertræderne af IP-lovgivningen deres indtægtskilder. Den første dialog om
begrænsning af salget af varemærkeforfalskede varer via internettet resulterede i et
aftalememorandum i 2011
14
. En evalueringsrapport i april 2013
15
konkluderede, at den med
fordel kunne udvides til at omfatte nye parter. Under hensyntagen til enhver relevant
udvikling vil Kommissionen fastsætte nye dialoger med interessentgrupperne i 2014 og 2015,
som vil omfatte reklamevirksomheder, betalingstjenester og befragtere med det formål i løbet
af 2015 at opnå yderligere aftalememoranda, der vil medvirke til at holde produkter, der
krænker IP, væk fra internettet. Sideløbende hermed vil Observationscentret udføre en
sammenlignende analyse af eksisterende samarbejdspraksis mellem de rettighedshavere og
forretningspartnere, der er etableret i medlemsstaterne og i tredjelande.
Foranstaltning 3:
Kommissionen vil fremme udarbejdelsen af yderligere frivillige
aftalememoranda for at mindske fortjenesten på erhvervsmæssige krænkelser af intellektuel
ejendom i onlinesammenhæng efter afholdelsen af dialoger med interessentgrupper, som
omfatter reklamevirksomheder, betalingstjenester og befragtere.
2.4.
Hjælp til de små og mellemstore virksomheder (SMV’erne) med at håndhæve
deres intellektuelle ejendomsrettigheder
Gennem direktivet fra 2004 om håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder
16
fastsætter Unionen harmoniserede regler vedrørende civilretlige retsmidler inden for IP. Efter
en meddelelse i 2010
17
iværksatte Kommissionen en omfattende offentlig høringsproces for
at vurdere, om denne tekst er hensigtsmæssig i forbindelse med de talrige udfordringer, som
håndhævelsen af den intellektuelle ejendom står over for. I slutningen af 2012 fremsendte
Kommissionen et spørgeskema til interessentgrupperne for at indsamle oplysninger om,
hvorvidt de eksisterende tværnationale civilretlige retsmidler i tilfælde af krænkelser af IP var
tilgængelige for alle rettighedshavere, især SMV’erne. Desuden undersøgte Kommissionen,
om retssystemerne i medlemsstaterne var tilstrækkeligt hurtige og specialiserede.
Resultaterne af undersøgelsen blev offentliggjort i juli 2013
18
. På denne baggrund vil
Kommissionen overveje, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at forbedre
procedurerne for civilretlige retsmidler, såsom SMV’ernes utilbøjelighed til at forsøge at
opnå erstatning. De høje omkostninger og kompleksiteten i forbindelse med retssager
14
15
16
17
18
Jf.: ec.europa.eu/internal_market/iprenforcement.
COM(2013) 209 af 18.4.2013.
Direktiv 2004/48/EF af 29.4.2004.
KOM(2010) 779 af 22.12.2010.
Jf.: ec.europa.eu/internal_market/consultations.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0010.png
afskrækker ofte innovative SMV’er fra at håndhæve deres intellektuelle ejendomsrettigheder,
herunder de rettigheder, som skyldes vigtige patenter (SEPS), og kan føre til større
konkurrenters markedsmisbrug. På EU-niveau findes der allerede forskellige instrumenter
inden for den civile retspleje. Senest har Kommissionen foreslået
19
at styrke og forbedre den
nuværende europæiske procedure for småkrav, som er en ensartet procedure på tværs af
medlemsstaterne (forordning (EF) nr. 861/2007). Denne aktion er et supplement til
Kommissionens initiativer med hensyn til at bistå medlemsstaterne med at forbedre
effektiviteten af deres nationale retssystemer, som f.eks. EU’s resultattavle for retlige
anliggender
20
.
Foranstaltning 4:
Kommissionen agter at analysere og rapportere om eksisterende nationale
initiativer, der sigter på at forbedre procedurerne for den civilretlige håndhævelse af IP for
SMV’er, navnlig hvad angår deres utilbøjelighed til at forsøge at opnå erstatning, og overveje
eventuelle foranstaltninger på dette område.
De høje omkostninger og kompleksiteten i forbindelse med retssager kan ofte afskrække
innovative SMV’er fra at håndhæve deres intellektuelle ejendomsrettigheder. Som følge heraf
er SMV’ernes afkast af innovative investeringer ikke optimalt, og de formår ikke at udvide
deres forsknings- og udviklingsaktiviteter. I nogle medlemsstater søger nationale ordninger
og midler at rette op på denne situation, f.eks. gennem bedre forsikringsmuligheder ved
tvister. I 2015 vil Kommissionen med bistand fra Observationscentret, om nødvendigt, tage
effektiviteten af sådanne nationale ordninger samt ordninger i tredjelande op til fornyet
overvejelse. På dette grundlag vil Kommissionen foretage en høring om resultaterne af denne
gennemgang, der i form af en grønbog i givet fald kan føre til et politisk initiativ.
Foranstaltning 5:
Kommissionen vil offentliggøre en grønbog for at høre
interessentgrupperne om behovet for en fremtidig EU-indsats baseret på den bedste praksis
fra nationalt finansierede ordninger, der bistår SMV’erne med at håndhæve deres
intellektuelle ejendomsrettigheder.
Observationscentret vil med fordel kunne tage hensyn i sine forskellige aktiviteter til
SMV’ernes specifikke karakteristika, herunder deres ressourcebegrænsninger, når det gælder
de SMV’er, der håndhæver deres intellektuelle ejendomsrettigheder. SMV’erne har som
rettighedshavere ofte brug for oplysninger for at tilpasse deres markedsførings- eller
distributionsstrategier, og de mangler måske også kompetence og ekspertise til effektivt at
beskytte deres intellektuelle ejendom. Derfor bestræber Kommissionen sig på at udvikle en
støtteordning
21
, som omfatter spørgsmål i relation til håndhævelse: ved at styrke og
koordinere den nationale støtte gennem projektet IPorta og gennem rådgivning om IP i
tværnationale forretningsaktiviteter via den europæiske helpdesk for IPR og en IPR-helpdesk
19
20
21
COM(2013) 794 final.
http://ec.europa.eu/justice/effective-justice/files/justice_scoreboard_communication_en.pdf.
http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/ipr/what-are-iprs/index_en.htm.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0011.png
for SMV'er i tredjelande
22
. Under denne ordning foregår der et tæt samarbejde med generel
støtte fra erhvervslivet, national støtte i forbindelse med IP og med støtte fra
Observationscentrets tiltag.
2.5.
En ordning med tilbageførsel af penge: et forbrugerredskab
Visse kredit- og hævekort tilbyder tilbageførselsordninger, hvor forbrugerne op til en bestemt
værdi kan gøre indsigelse og undlade at betale for en ydelse eller en vare, som de ikke ville
have købt, hvis de havde vidst, at den ikke var ægte. I visse medlemsstater er disse ordninger
lovbestemte. Sådanne ordninger modvirker klart svig, men kan også medvirke til at sikre, at
de forbrugere, der uvidende modtager produkter og tjenesteydelser, der krænker IP, enten
ikke ender med at betale for dem eller efterfølgende kan kræve erstatning. Disse ordninger
kan spille en rolle med hensyn til begrænse lovovertrædernes fortjeneste i forbindelse med
deres uretmæssigt erhvervede udbytte. Kommissionen iværksætter i 2014 en høring om
tilbageførselsordninger og andre ordninger for betalingsbekræftelse, der vil mindske
pengestrømmen i forbindelse med erhvervsmæssige IP -krænkelser. Med denne offentlige
høring undersøges mulighederne for at træffe foranstaltninger på dette område.
Foranstaltning 6:
Kommissionen vil offentliggøre en grønbog for at høre interessent-
grupperne om konsekvenserne af tilbageførselsordningerne og de relaterede ordninger med
det formål at bekæmpe erhvervsmæssige IP-krænkelser. På den baggrund vil den undersøge
behovet og mulighederne for at træffe konkrete foranstaltninger på dette område.
3.
3.1.
S
AMARBEJDE MELLEM OFFENTLIGE MYNDIGHEDER
Samarbejde mellem nationale myndigheder
I et Europa uden indre grænser er der i betragtning af den organiserede kriminalitets
tværnationale karakter med hensyn til krænkelser af IP behov for at styrke samarbejdet
mellem de nationale myndigheder, EU-institutionerne, EU’s agenturer inden for retlige og
indre anliggender, relevante tredjelande og andre partnere. I denne forbindelse besluttede
Rådet (retlige og indre anliggender)
23
— især med udgangspunkt i Europols vurdering af
truslen fra grov og organiseret kriminalitet — i juni 2013, at optrævlingen af organiserede
kriminelle grupper, der er involveret i produktion og distribution af varemærkeforfalskede
varer, som overtræder sundheds-, sikkerheds- og fødevarebestemmelserne, og de grupper, der
fremstiller varer af dårlig kvalitet, bør være en prioritet for perioden 2014-2017.
For at leve op til de forskellige prioriterede områder i rådskonklusionerne om bekæmpelsen
af grov og organiseret kriminalitet udvikler medlemsstaterne med støtte fra Rådets
22
23
[For yderligere oplysninger: se Kommissionens meddelelse
"
Handel, vækst og intellektuel ejendom –
Strategi for beskyttelse og håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i tredjelande", COM
(2014) [… ],].
Rådets konklusioner af 7.6.2013 om prioriteter for bekæmpelsen af grov og organiseret kriminalitet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0012.png
sekretariat, Kommissionen, Eurojust, Europol og andre relevante EU-agenturer
24
årlige
operationelle handlingsplaner. Der vil regelmæssigt blive ført tilsyn med gennemførelsen af
disse aktioner. Kommissionen er villig til at støtte medlemsstaterne gennem en eventuel
samfinansiering af sådanne foranstaltninger.
EU’s toldhandlingsplan for bekæmpelsen af krænkelser af intellektuel ejendom for perioden
2013-2017
25
fastsætter rammerne for fælles tiltag fra de 28 toldadministrationer for bedre at
kunne bekæmpe krænkelserne af intellektuel ejendom ved EU’s ydre grænser. Deri forudses
udviklingen af skræddersyede tilgange til at bekæmpe levering af varer, der overtræder IP-
lovgivningen, og som er købt på internettet via kurér- og postpakker. Det er nødvendigt med
yderligere tværnationalt samarbejde mellem myndighederne. Kommissionen afholder i 2015
en konference med repræsentanter for toldvæsen, politi og retsmyndigheder for at fastslå,
hvordan det udvidede samarbejde kan opnås.
Udfordringen med hensyn til, hvordan men bedre kan overvåge de skiftende tendenser inden
for håndhævelsen af intellektuel ejendom, behandles sideløbende i en kommissions-
meddelelse fra 2004, der skal ajourføre "strategien for håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder i tredjelande"
26
. I forbindelse med forhandlingerne om frihandelsaftaler
har Unionen til hensigt at opnå væsentlige tilsagn fra tredjelandes regeringer for at opnå en
høj grad af håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og dermed lette handelen med
produkter, der er meget berørt af IPR-spørgsmål. Der bør også udvikles et tættere samarbejde
mellem toldmyndighederne i Unionen og i tredjelande om handel med varer, der krænker IP,
som fastsat i EU’s toldhandlingsplan
27
.
Nogle medlemsstater har i deres jurisdiktioner indført kriminalitetsefterforskende enheder
inden for IP for at undgå overlapning af håndhævelsesstrategier for IP hos de relevante
myndigheder i de pågældende medlemsstater. Der er mangler og lignende risici for
overlapning i samarbejdet mellem medlemsstaterne. Myndighederne har ofte problemer med
at spore aktiviteter, der krænker IP, på tværs af grænserne i Unionen, og de kan således
sjældent planlægge og udføre tværnationale undersøgelser og transaktioner på det indre
marked.
Uden at det berører de planlagte aktiviteter
28
, mener Kommissionen, at samarbejdet mellem
alle nationale myndigheder, der er aktive inden for beskyttelsen af IP, vil kunne øges gennem
24
25
26
27
28
Disse foranstaltninger tager navnlig sigte på at forbedre oplysninger og efterretninger med henblik på
strategiske og operationelle analyser, prioritere og tage sigte på fremtrædende organiserede kriminelle
grupper, udvikle finansielle undersøgelser og værktøjer til inddrivelse af aktiver, fremme tværfagligt
samarbejde i Unionen og forbedre samarbejdet med centrale oprindelses- og transitlande samt relevante
partnere.
Rådets resolution af 10.12.2012
EUT C 129 af 26.5.2005, s. 3.
Idem.
Navnlig inden for rammerne af EU's toldhandlingsplan eller EU’s kamp mod grov og organiseret
kriminalitet, jf. EUT C80 af 19.3.2013, s.1.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0013.png
etableringen af en ekspertgruppe for alle relevante medlemsstatsmyndigheder
29
. Dette forum,
hvor man også vil kunne udveksle bedste praksis og drøftelser om de politiske retningslinjer
inden for IP, vil derfor kunne bidrage til at øge effektiviteten af EU's håndhævelse af IP.
30
Foranstaltning 7:
Kommissionen vil nedsætte en ekspertgruppe på medlemsstatsplan
vedrørende håndhævelsen af intellektuel ejendom, hvor medlemsstaterne vil kunne udveksle
bedste praksis inden for Unionen om deres berørte myndigheders arbejde og blive informeret
om gennemførelsen af denne handlingsplan.
3.2.
Uddannelse af nationale myndigheder på det indre marked
Uddannelsen af nationale myndigheder, der skal bekæmpe tendenser og forretningsmodeller,
der er forbundet med aktiviteter, der krænker IP, og som skal udveksle bedste praksis om
identifikationsteknikker, finder i vid udstrækning sted på nationalt plan. Hvis der findes
tværnational uddannelse og vidensopbygning, er det desuden ofte for en bestemt type
retshåndhævende myndighed og ikke på tværs af myndigheder. I forbindelse med det indre
marked er der derfor et behov for at udvikle uddannelsesprogrammer for en tværnational
retshåndhævende myndighed inden for intellektuel ejendom. I 2012 og 2013 afholdt
Observationscentret seminarer for retshåndhævelsespersonale om, hvordan man opbygger
viden om varemærkeforfalskede pesticider og lægemiddelkriminalitet. På grundlag heraf bør
der nu planlægges uddannelseskurser for nationale embedsmænd, der er involveret i den
praktiske retshåndhævelse af intellektuel ejendom. I mellemtiden har EF-Sortsmyndigheden
(CPVO) afholdt et seminar om håndhævelse i maj 2013 inden for plantesortsrettigheder for
alle kategorier af personer med praktisk erfaring og speciale inden for IPR.
Observationscentret fortsætter i 2014 med at udvikle en række omfattende
uddannelsesprogrammer for medlemsstaternes myndigheder inden for sektoriel håndhævelse
af intellektuel ejendom. Disse programmer koordineres med Europol, Eurojust, Det
Europæiske Politiakademi (Cepol) og EF-Sortsmyndigheden.
I mellemtiden kan udarbejdelsen af videreuddannelse for retsvæsenets aktører inden for EU’s
lovgivning om IP også føre til forbedringer af den effektive håndhævelse af de intellektuelle
ejendomsrettigheder og tildelingen af erstatning.
Til dette formål fremmer Kommissionen videreuddannelse af retsvæsenets aktører inden for
EU’s lovgivning om IP via udbredelsen af det eksisterende uddannelsesmateriale, navnlig ved
at gøre fuld brug af den europæiske e-justice-portal
31
.
Foranstaltning 8:
Kommissionen vil som led i det indre marked støtte Observationscentret
med udviklingen af et omfattende sæt uddannelsesprogrammer for medlemsstaternes
myndigheder inden for den sektorielle håndhævelse af intellektuel ejendom.
29
30
31
Den vil også kunne føre tilsyn med anvendelsen af almindelige værktøjer, f.eks. databasen i forbindelse
med håndhævelse og ACIST, som er udviklet af Observationscentret.
Beføjelserne og mandatet for denne ekspertgruppe vil blive fastlagt i en kommissionsafgørelse i 2014.
Se også:
e-justice.europa.eu.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0014.png
3.3.
Offentlige kontrahenters ansvar med hensyn til at undersøge offentlige indkøb
for produkter, der krænker IP
Kontrakter om offentlige indkøb i Unionen kan resultere i, at ydelser i den offentlige sektor
infiltreres af produkter, der krænker IP. I et første skridt vil Kommissionen i 2014 fremme en
bedre udveksling mellem medlemsstaternes offentlige myndigheder om disse spørgsmål og
afholde en høring i ekspertgruppen på medlemsstatsplan om offentlige indkøb. Tematiske
workshopper, som tilrettelægges af Observationscentret, vil også give de offentlige
myndigheder fra forskellige medlemsstater mulighed for at drøfte de problemer, de er stødt
på, og udveksle bedste praksis. Dertil kommer, at Kommissionen vil foretage en første
sektorspecifik pilotundersøgelse ved at undersøge de offentlige indkøb i lægemiddelsektoren
for at vurdere problemets omfang på dette område. På baggrund af disse aktiviteter agter
Kommissionen at offentliggøre og fremme en vejledning om metoder til at hjælpe de
offentlige myndigheder med at opspore varemærkeforfalskede produkter og forebygge deres
adgang til offentlige tjenester.
Foranstaltning 9:
Kommissionen har til hensigt at udarbejde, fremme og offentliggøre en
vejledning om bedste praksis for offentlige myndigheder med henblik på at forhindre indkøb
af varemærkeforfalskede produkter.
4.
4.1.
B
EDRE
TILSYN MED OG MÅLRETNING AF POLITIKKEN FOR HÅNDHÆVELSE AF
INTELLEKTUEL EJENDOM
En analyse af udviklingen inden for intellektuel ejendom og IP-krænkende
aktiviteter
I offentlighedens interesse bør politikken for håndhævelse af intellektuel ejendom målrettes
mod de erhvervsmæssige IP-krænkende aktiviteter, som mest sandsynligt vil skade
investeringerne i innovation og kreativitet og gøre stor skade på forbrugernes velfærd og den
økonomiske vækst. I denne forbindelse skal de sektorer, der er meget berørte af IPR-
spørgsmål, og som lider mest skade under aktiviteter, der krænker IP, fastlægges objektivt og
derefter systematisk overvåges for at sikre, at de politiske værktøjer, der er beskrevet i denne
meddelelse, og søgsmålsordningerne fungerer. I september 2013 offentliggjorde Den
Europæiske Patentmyndighed (EPO) og OHIM en undersøgelse, der skulle give en
indledende evaluering af de EU-sektorer, der er meget berørte af IPR-spørgsmål
32
. En anden
fase af OHIM/EPO-rapporten om sektorer, der er meget berørte af IPR-spørgsmål,
offentliggøres i efteråret 2014
33
.
Når de sektorer, der er meget berørte af IPR-spørgsmål, er blevet udpeget, er det nødvendigt
med metoder, der kan foretage et pålideligt skøn, for at måle omfanget af erhvervsmæssige
32
33
Energiintensive industrier, der har intellektuelle ejendomsrettigheder, op. cit.
Ved at undersøge data på virksomhedsniveau vil man kunne udpege sektorer, der er meget berørte af
IPR-spørgsmål på nationalt plan, og sætte tal på deres bidrag til samfundsøkonomien i de enkelte
medlemsstater, ligesom man vil kunne vurdere SMV’ernes afhængighed af IPR.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389747_0015.png
IP-krænkelser i disse sektorer
34
. Sammen med Observationscentret vil Kommissionen i 2015
fremlægge transparente og pragmatiske modeller med henblik på at evaluere udviklingen
inden for aktiviteterne i de sektorer, der er meget berørte af IPR-spørgsmål.
For de sektorer, der er meget berørte af IPR-spørgsmål, og som leverer deres produkter via
internettet og konfronteres med tilbuddet om "gratis" ulovlige produkter, der krænker IP,
foretager Kommissionen en undersøgelse for at evaluere de ulovlige produkters fortræng-
ningseffekt over for lovlige produkter. Undersøgelsen afsluttes ved udgangen af 2014.
Sammen med Observationscentret vil Kommissionen også iværksætte en undersøgelse af
overtrædelser af de såkaldte "creative commons"-licenser, foretaget af lovovertrædere, der
søger at tilegne sig værker, der er blevet til offentlige domæner. Desuden vil
Observationscentret gennemføre forskning i adfærd og holdninger hos den yngre generation
over for forbrugsmønstrene i forbindelse med produkter, der er omfattet af lovgivningen om
intellektuel ejendom.
Som led i sit arbejde vedrørende toldpolitik vil Kommissionen fortsat indsamle og
offentliggøre data om toldmyndighedernes tilbageholdelser ved EU’s ydre grænser. Disse
oplysninger vil blive suppleret med oplysninger om overtrædelser af lovgivningen om
intellektuel ejendom, der er registreret på det indre marked
35
. Sideløbende hermed arbejder
Observationscentret med støtte fra de relevante nationale myndigheder på at udvikle en
database over retspraksis for overtrædelse af lovgivningen om intellektuel ejendom.
Med henblik på at sikre, at disse oplysninger anvendes fornuftigt og sørge for, at
håndhævelsen af intellektuel ejendom er baseret på et transparent og økonomisk grundlag,
agter Kommissionen at udarbejde økonomiske rapporter på dette område fra 2014. De vil
tjene som et overvågningsværktøj for Kommissionens politikker vedrørende erhvervs-
mæssige IP-krænkelse.
Foranstaltning 10:
Kommissionen offentliggør en rapport hvert andet år om den
økonomiske virkning af EU's IP-politik, der vil kunne tjene som et mere effektivt
overvågningsværktøj for EU's nye politik for håndhævelse af IP som beskrevet i denne
meddelelse.
34
35
I 2012 afsluttede RAND Europe en rapport til Kommissionen (Measuring
IPR infringements in the
internal market,
nævnt ovenfor), hvori ca. 200 eksisterende undersøgelser blev gennemgået og deres
styrker og svagheder for så vidt angår metodologi og data blev fremhævet. På dette grundlag foreslog
den en peer rewiev-metode, der kan anvendes til at anslå omfanget af krænkelser af IP i
samfundsøkonomien.
Oplysningerne vil blive gemt i efterretningsstøtteredskabet til bekæmpelse af varemærkeforfalskning
(the Anti-Counterfeiting Intelligence Support Tool (ACIST)), som er udviklet af OHIM i samarbejde
med Europol: https://www.tmdn.org/enforcementintelligence-webapp/.
14