Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1386445_0001.png
3. juli 2014
Forslag
til
lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
(Genbeskikkelse af DR’s bestyrelse og genvalg af de regionale TV 2-
virksomheders bestyrelser, adgang til støtte fra Public Service-
Puljen, afskaffelse af erhvervslicensen og
forhandlerindberetningspligten, indførelse af ny ordning for
ikkekommercielle lokalradioer mv. som led i gennemførelse af
medieaftale for 2015-2018)
§1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 20. marts
2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11 a, stk. 1,
indsættes efter ”udsendelse på”: ”on demand-audiovisuelle
medietjenester og på”.
2.
§ 11 a, stk. 2,
ophæves.
3.
I
§ 16, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
”Der kan alene en gang ske umiddelbar genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer,
jf. stk. 1.”
4.
§ 36, stk. 3,
affattes således:
”Stk.
3.
Medlemmer af bestyrelsen vælges for 4 år. Der kan alene en gang ske
umiddelbart genvalg af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1. Halvdelen af de
bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet
år. ”
5.
§ 40, stk. 2,
affattes således:
Dok. nr. 2240417
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
”Radio- og tv-nævnet afgiver endvidere udtalelse om radio- og tv-foretagenders
redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter og tilladelser til at udøve
public service-programvirksomhed. Kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler om Radio- og tv-nævnets udtalelser, herunder om fremgangsmåde ved
nævnets udtalelser.”
6.
§ 45 a
affattes således:
Ӥ 45 a.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et
bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale
områder svarende til de regionale TV 2-virksomheders område og et bestemt antal
programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio i områder, der svarer til den
kommunale inddeling.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til
ikkekommerciel tv- og radio-programvirksomhed i et tilladelsesområde skal være
hjemmehørende i det område, som programtilladelsen omfatter, og at et flertal af
bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet,
samt at tilladelseshaverne selv skal producere sine programmer.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at programtilladelse til
ikkekommerciel og kommerciel lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til samme
sendemulighed. Kulturministeren kan fastsætte regler om fordeling af de
sendemuligheder, der er til rådighed til lokalradioformål, med henblik på at disse
disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed.”
7.
§ 69, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
8.
§ 69 b, stk. 1,
affattes således:
”I
forbindelse med opkrævning af licens kan DR udøve licenskontrol i forhold til
husstande, herunder gennem husstandsbesøg mv.”
9.
I
§ 69 b, stk. 2,
udgår ”eller virksomhed m.v.” og ”eller virksomheden m.v.”.
10.
I
§ 69 b, stk. 3,
udgår tre steder ”eller virksomheden m.v.”.
11.
§ 70, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
12.
Efter § 92 a indsættes i kapitel 12:
Ӥ 92 b.
Kommuner kan yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til tv-
programmer.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskud, lån eller
garantier efter stk. 1, herunder om vilkår for tilskud, lån eller garantier samt om
dokumentation for anvendelsen af tilskud eller lån.”
13.
I
§ 93, stk. 1, nr. 8,
ændres ”3. pkt.” til: ”2. pkt.”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
14.
§ 93, stk. 1, nr. 9,
ophæves.
Nr. 10-14 bliver herefter nr. 9-13.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 3, om DR’s bestyrelse, træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 3.
Kulturministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 11 a i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
Stk. 4.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om gennemførelse af valg af
bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til 2018 efter §
36, stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund
2.1. Ændrede regler for Public Service-Puljen
2.2. Genbeskikkelse af medlemmer af DR’s bestyrelse
2.3. Genbeskikkelse af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser
2.4. Høring over public service-redegørelser
2.5. Ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer
2.6. Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder mv.
2.7. Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater
3. Hovedpunkter i lovforslaget
3.1. Ændrede regler for Public Service-Puljen
3.1.1.Gældende ret
3.1.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
3.2. Adgang til genbeskikkelse af medlemmer af DR’s bestyrelse
3.2.1.Gældende ret
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
3.3. Adgang til genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser
3.3.1.Gældende ret
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
3.4. Fremgangsmåde ved Radio- og tv-nævnets udtalelser om public service-
redegørelser
3.4.1.Gældende ret
3.4.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
3.5. Ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer
3.5.1.Gældende ret
3.5.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
3.6. Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder mv.
3.6.1. Gældende ret
3.6.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
3.7. Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater
3.7.1. Gældende ret
3.7.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Ligestillingsvurdering af lovforslaget
De økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De administrative konsekvenser for borgerne
De miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer
Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det at indføre:
-
-
mulighed for, at der af Public Service-Puljen kan ydes tilskud til tv-
programmer på video on demand-tjenester
begrænsning af adgang til umiddelbar genbeskikkelse og genvalg af
medlemmer af DR’s bestyrelse og de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser
høring over public service-redegørelser
ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer
-
-
Samtidig foreslås det at afskaffe:
-
-
-
adgang til af Public Service-Puljen at yde støtte til radioprogrammer
medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv.
forhandleres forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige
apparater mv. til DR.
2. Baggrund
Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre de ændringer, der følger af
medieaftalen for 2015-2018 (bilag 1), som blev indgået den 26. juni 2014 af
samtlige Folketingets partier.
Øvrige punkter i medieaftalen kræver ikke umiddelbart lovændring og vil primært
blive gennemført administrativt ved udstedelse af bekendtgørelser i medfør af
loven og ved indgåelse af nye public service-kontrakter med DR og de regionale TV
2-virksomheder for perioden 2015-2018 samt ved udstedelse af en ny 4-årig
tilladelse til TV 2 DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed.
Lovforslaget præciserer herudover kommuners adgang til at yde støtte til tv-
programmer.
Af medieaftalen fremgår følgende om de ovennævnte punkter:
2.1. Ændrede regler for Public Service-Puljen
Public Service-Puljen videreføres og tilføres 35 mio. kr. årligt. Hertil kommer i alt
30 mio. kr. af overskydende licensmidler for 2013 og 2014. Et beløb på 2,5 mio. kr.
årligt af beløbsrammen øremærkes til tv-produktionsprojekter, der laves i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
samarbejde med tv-foretagender, der kan ansøge om støtte fra puljen, og Den
Vestdanske Filmpulje, FilmFyn samt Københavns Filmfond for så vidt angår
produktioner uden for Storkøbenhavn. Retningslinjerne for Public Service-Puljen
videreføres uændret, bortset fra følgende punkter:
Adgangen til af puljen at yde støtte til radioprogrammer afskaffes
Kravet om, at minimum 25 pct. af de samlede midler til tv-programmer i puljen
skal anvendes til ”programmer for børn under 14 år” ændres til ”programmer
for børn og unge”
Der åbnes op for, at der af puljen kan ydes tilskud til programmer på VOD-
tjenester, målrettet et dansk publikum, under forudsætning af, at de
pågældende tv-programmer efterfølgende udsendes på en flow-tv-kanal på
samme vilkår, som i øvrigt gælder programmer, hvortil der kan ydes støtte fra
puljen.
2.2. Genbeskikkelse af medlemmer af DR’s bestyrelse
Med henblik på at sikre løbende fornyelse af DR’s bestyrelse ændres radio- og
fjernsynslovgivningen, så der kun kan ske umiddelbar genudpegning én gang af
medlemmer af DR’s bestyrelse, herunder de medlemmer, der er udpeget af
Folketinget og af medarbejderne i DR. Ændringen træder i kraft den 1. januar
2019.
2.3. Genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser
Med henblik på at sikre løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser ændres radio- og fjernsynslovgivningen, så der kun kan ske umiddelbar
genudpegning én gang af medlemmer af bestyrelserne. Der indføres samtidig et
princip om forskudt udpegning, således at halvdelen af medlemmerne af
bestyrelserne er på valg hvert andet år. Kulturministeren fastsætter efter drøftelse
med aftalepartierne overgangsregler med henblik på gennemførelse af de ændrede
regler.
2.4. Høring over public service-redegørelser
Forud for Radio- og tv-nævnets udtalelser om DR’s, TV 2 DANMARK A/S’ og de
regionale TV 2-virksomheders årlige public service-redegørelser skal nævnet
gennemføre en høringsproces over redegørelserne med henblik på, at relevante
interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til redegørelserne.
2.5. Ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer
Der gennemføres med virkning fra 1. januar 2016 en ny ordning for
ikkekommercielle lokalradioer efter samme principper om lokal tilknytning mv.
som den nye lokal-tv-ordning, som trådte i kraft den 1. januar 2014.
2.6. Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder mv.
Det lægges til grund, at det som led i Vækstpakke 2014 besluttes at afskaffe
medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. fra 1. januar
2015, jf. forståelsen mellem regeringen og Venstre af 17. juni 2014 om Vækstplan
2014. Virksomheder, institutioner, foreninger mv. skal således ikke længere betale
licens.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
2.7. Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater.
Forhandlernes forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige
apparater mv. til DR afskaffes.
3. Hovedpunkter i lovforslaget
3.1. Ændrede regler for Public Service-Puljen
3.1.1. Gældende ret
Public Service-Puljen blev etableret i forbindelse med den brede medieaftale for
2007-2010 med henblik på at fremme tv-programmer (drama og dokumentar) fra
kommercielle tv-foretagender, herunder foretagender, der sender fra udlandet,
men ses af mange danskere. DR, de regionale TV 2-stationer og ikkekommercielle
tv-stationer er således afskåret fra at søge, mens TV 2 DANMARK
har mulighed for støtte fra puljen. Der blev ved etableringen afsat et samlet
puljebeløb på 75 mio.kr., der stammede fra overskydende licensmidler fra tidligere
år. Puljen blev i løbet af aftaleperioden forhøjet med 20 mio.kr. (også
overskydende midler), således at der i gennemsnit var ca. 25 mio.kr. årligt til
rådighed i aftaleperioden.
I medieaftale for 2011-2014 blev det besluttet at videreføre puljen og samtidig
udvide dens dækningsområde til også at omfatte programmer målrettet børn og
unge samt radioprogrammer. Der blev afsat 37,5 mio.kr. årligt til puljen. I
medieaftale 2012-2014 er den årlige tilførsel af licensmidler til puljen 25 mio.kr.
årligt, men herudover er tilført engangsmidler fra tidligere år, så det samlede
puljebeløb udgør 30 mio.kr. årligt.
Radio- og fjernsynslovens § 11 a fastsætter rammerne for Public Service-Puljen,
som administreres af Det Danske Filminstitut. Af lovens § 11 a fremgår, at Det
Danske Filminstitut efter regler fastsat af kulturministeren dels kan yde tilskud
til produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og public service-tv-
programmer for børn og unge til udsendelse på andre fjernsynsforetagender end
DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer, dels
kan yde tilskud til produktion af danske public service-radioprogrammer til
udsendelse af andre radioforetagender end DR, tilladelseshaveren til den fjerde
FM-radiokanal og ikkekommercielle lokalradiostationer.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 992 af 12. august 2013 om tilskud til
produktion af dansk public service radio og tv (Public Service-Puljen) er der i
medfør af lovens § 11 a fastsat nærmere regler om på hvilke betingelser, der kan
ydes tilskud til de omhandlende programmer. Det fremgår heraf blandt andet, at
det er en forudsætning for opnåelse af støtte, at det pågældende tv-foretagendes
programvirksomhed retter sig mod Danmark, og at det støttede program
førstegangsudsendes på en af programforetagendets tv-kanaler, der når mindst 50
pct. af de danske husstande.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det at ændre reglerne for
ydelse af tilskud fra Public Service-Puljen på tre punkter:
1. Adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til radioprogrammer,
afskaffes.
2. Der skal fortsat afsættes minimum 25 pct. af de samlede midler i puljen til
programmer rettet mod børn og unge, men den gældende aldersgrænse
ændres fra ”børn under 14 år” til ”programmer for børn og unge”.
3. Der åbnes op for, at der af puljen kan ydes tilskud til programmer på video-
on-demand-tjenester, målrettet et dansk publikum, under forudsætning af,
at de pågældende tv-programmer efterfølgende udsendes på en flow-tv-
kanal på samme vilkår, som i øvrigt gælder programmer, hvortil der kan
ydes støtte fra puljen.
Desuden indgår i medieaftalen, at et beløb på 2,5 mio. kr. af den årlige bevilling
øremærkes til tv-produktionsprojekter, der laves i samarbejde med tv-
foretagender, der kan ansøge om støtte fra puljen, og Den Vestdanske Filmpulje,
FilmFyn samt Københavns Filmfond for så vidt angår produktioner uden for
Storkøbenhavn, jf. i øvrigt beslutningen i tillægsaftale nr. 2 til medieaftalen for
2012-1014 om at forhøje puljen med 17,0 mio.kr. af licensmerprovenuet for 2012 til
det samme formål.
På denne baggrund foreslås det at ændre radio- og fjernsynslovens § 11 a, så
adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til public service-radioprogrammer
afskaffes. Forslaget om at afskaffe adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til
radioprogrammer skal blandt andet ses på baggrund af Det Danske Filminstituts
evaluering af Public service puljen 2011-2013 fra februar 2014. Det fremgår af
evalueringen, at det har vist sig meget svært at anvende de støttemidler, der er
øremærket til radio, på fornuftig vis. Desuden fremgår, at det kommercielle
radiomarked domineres af traditionelt formateret musikradio, og at der i branchen
ikke er ambitioner om at udfordre DR P1 eller Radio 24syv, når det drejer sig om
taleradio, samt at det eneste forsøg på alternativ kommerciel radio – Radio
Klassisk – kun fik meget begrænset levetid. Det er således ifølge instituttet uhyre
svært at finde projekter, der kan støttes inden for selv en rummelig forståelse af
public service.
Desuden foreslås det at udvide bemyndigelsen i § 11 a, så kulturministeren kan
fastsætte regler om mulighed for, at der af puljen også kan ydes tilskud til tv-
programmer på video on demand-tjenester. Det er hensigten at benytte
bemyndigelsesbestemmelsen til i bekendtgørelsen om Public Service-Puljen at
fastsætte, at førstegangsudsendelse af støttede tv-programmer kan finde sted på
video-on-demand-tjenester. Efter de gældende regler i bekendtgørelsen skal
støttede tv-programmer som ovenfor nævnt have udsendelsespremiere på en tv-
kanal, som når mindst 50 pct. af de danske husstande. Muligheden for, at
førstegangsudsendelsen kan finde sted på en video on demand-tjeneste vil gøre det
mere attraktivt for en række af de nye video on demand-tjenester at initiere eller
deltage i finansieringen af navnlig dansk tv-drama. Det er desuden hensigten – af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
hensyn til de danske seere, som ikke har adgang til sådanne tjenester, - at
fastsætte regler for, hvor lang tid, der må gå mellem premieren på video-on-
demand-tjenesten og den efterfølgende udsendelse på en traditionel tv-kanal.
Herudover er det hensigten i bekendtgørelsen om Public Service-Puljen at
fastsætte regler, der udmønter punkterne i medieaftalen om midler i puljen til
programmer rettet mod børn og unge samt øremærkningen af midler til
samarbejdsprojekter med de ovenfor nævnte regionale filmfonde.
EU-Kommissionens godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning skal
indhentes, inden den kan iværksættes. Notifikation af Puljen vil blive iværksat
forud for udstedelse af den ændrede bekendtgørelse.
3.2. Genbeskikkelse af medlemmer af DR’s bestyrelse
3.2.1. Gældende ret
Ifølge § 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed ledes DR af en bestyrelse på 11
medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3
medlemmer (herunder formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de
fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de medlemmer, der er udpeget
af Folketinget. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd, Europa-
Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
Beskikkelserne gælder for 4 år. I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for
den resterende del af beskikkelsesperioden.
Det fremgår af forarbejderne til § 16, at genbeskikkelse af et medlem af DR’s
bestyrelse kan finde sted, men at hensynet til en passende fornyelse kan tale for, at
umiddelbar genbeskikkelse i almindelighed kun bør finde sted én gang.
Bestyrelsen er DR’s øverste ledelse. Bestyrelsen har det overordnede
programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for institutionens virksomhed,
der er fastsat i loven og bestemmelser fastsat i medfør af loven, overholdes.
Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for DR’s virksomhed og
ansætter generaldirektøren og øvrige medlemmer af DR’s direktion.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 102 af 28. januar 2010 om vedtægt for DR
er der fastsat uddybende regler om bestyrelsens virke.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det – med henblik på at sikre
løbende fornyelse af DR’s bestyrelse – at ændre lovens § 16, så det eksplicit
fastsættes, at umiddelbar genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer til bestyrelsen,
herunder de medlemmer, der er udpeget af Folketinget og af medarbejderne i DR,
kun kan finde sted én gang.
3.3. Genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
3.3.1.Gældende ret
Ifølge § 36 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed varetages den overordnede
ledelse af den enkelte regionale TV 2-virksomhed af en bestyrelse på 5-7
medlemmer. De fastansatte medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed
vælger 1 medlem samt 1 suppleant herfor, medens de øvrige medlemmer vælges af
det regionale repræsentantskab. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen vælges for 4 år. I tilfælde af udtræden
vælges et nyt medlem for den resterende del af valgperioden.
Bestyrelsen er den regionale virksomheds øverste ledelse, og har det overordnede
programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for virksomheden, der er
fastsat i loven og i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de
almindelige retningslinjer for den regionale virksomhed og ansætter direktøren for
den regionale virksomhed.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 541 af 23. maj 2013 om vedtægt for de
regionale TV 2-virksomheder er der fastsat uddybende regler om bestyrelsens
virke.
3.3.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det – med henblik på at sikre
løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser – at ændre lovens
§ 36, så det fastsættes, at umiddelbart genvalg af bestyrelsesmedlemmer til
bestyrelserne kun kan finde sted én gang. Det foreslås endvidere, at der samtidig
indføres et princip om forskudt udpegning, således at halvdelen af de
bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet
år. Samtidig foreslås det, at medlemmer af bestyrelsen fortsat vælges for 4 år.
Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 4, hvor det foreslås at give kulturministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om gennemførelse af valg af
bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til 2018 efter §
36, stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 4. Baggrunden for bemyndigelsen er, at der skal etableres en overgangsordning
for gennemførelsen af de nye regler om forskudt udpegning i forbindelse med det
førstkommende bestyrelsesvalg for perioden 2015 til 2018. Efter implementeringen
af overgangsordningen vil valg af medlemmer til bestyrelserne for de regionale TV
2-virksomheder således ske forskudt, idet halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer,
der er valgt af repræsentantskabet for en 4-årig periode, vil være på valg hvert
andet år.
3.4. Fremgangsmåde ved Radio- og tv-nævnets udtalelser om public service-
redegørelser
3.4.1.Gældende ret
Ifølge § 12 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed skal DR udøve public service-
virksomhed over for hele befolkningen efter de i lovens § 10 nævnte principper.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
DR’s udfyldelse af public service-forpligtelserne fastsættes i en public service-
kontrakt mellem kulturministeren og DR. DR skal årligt udarbejde en redegørelse
om opfyldelsen af public service-kontrakten. Tilsvarende skal de regionale TV 2-
virksomheder ifølge lovens § 31 udøve public service-virksomhed over for hele
befolkningen i virksomhedens område efter de i § 10 nævnte principper. De
regionale TV 2-virksomheders udfyldelse af public service-forpligtelserne
fastsættes ligeledes i en public service-kontrakt mellem kulturministeren og hver
enkelt virksomhed. De enkelte regionale TV 2-virksomheder skal ligeledes årligt
udarbejde en redegørelse om opfyldelsen af public service-kontrakten.
Ifølge § 40 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed afgiver Radio- og tv-nævnet
udtalelser om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public
service-kontrakterne. Radio og tv-nævnet afgiver med udgangspunkt heri årligt
udtalelser om DR’s og de regionale TV 2-virksomheders redegørelser for
opfyldelsen af public service-kontrakterne.
TV 2 DANMARK A/S har i medfør af lovens 38 a tilladelse fra kulturministeren til
at udøve public service-programvirksomhed. Det fremgår af loven, at ministeren i
forbindelse med udstedelse af tilladelsen kan fastsætte vilkår for
programvirksomheden mv.. Radio- og tv-nævnet fører efter lovens § 44 a tilsyn med
TV 2 DANMARK A/S’ public service-programvirksomhed.
Det fremgår af den udstedte tilladelse af 2. maj 2013 til TV 2 DANMARK A/S til at
udøve public service-programvirksomhed, at TV 2 DANMARK A/S hvert år skal
udarbejde en redegørelse for, hvordan vilkårene for tilladelsen er blevet opfyldt i
det forudgående kalenderår, og at redegørelsen skal tilgå Radio- og tv-nævnet med
henblik på nævnets vurdering.
I bekendtgørelse nr. 1527 af 16. december 2013 om forretningsorden for Radio- og
tv-nævnet er bl.a. gengivet lovens regler om nævnets udtalelser om DR’s og de
regionale TV 2-virksomheders redegørelser for opfyldelse af public service-
kontrakterne.
3.4.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
Det foreslås præciseret i lovens § 40, at Radio- og tv-nævnet ikke alene afgiver
udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-
kontrakter, men også om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af
tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed. På baggrund af
medieaftalen for 2015-2018 foreslås det herudover at ændre lovens § 40, så
kulturministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om Radio- og tv-nævnets
udtalelser om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public
service-kontrakter og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed,
herunder om fremgangsmåde ved nævnets udtalelser. Det er hensigten at benytte
bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at Radio- og tv-nævnet forud for nævnets
udtalelser om DR’s, TV 2 DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders
årlige public service-redegørelser skal gennemføre en høringsproces over
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
redegørelserne, så relevante interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger
til redegørelserne.
3.5. Ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer
3.5.1. Gældende ret
Ifølge radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 1, 1. punktum, kan udøvelse af
programvirksomhed foranstaltet af radio- og tv-foretagender og øvrige
medietjenesteudbydere, der hører under dansk myndighed, kun kan ske med
tilladelse fra Radio- og tv-nævnet. Det fremgår videre af § 45, stk. 2, at tilladelse til
programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder meddeles af
Radio- og tv-nævnet efter udbud.
Derudover fremgår det af lovens § 45, stk. 5, at kulturministeren blandt andet kan
fastsætte regler om udbudsforretninger i henhold til stk. 2 og tilladelser i henhold
til stk. 1, herunder om udøvelse af programvirksomheden og varigheden af
tilladelser. Kulturministeren kan endvidere fastsætte, at Radio- og tv-nævnet i
forbindelse med udstedelse af tilladelser til programvirksomhed og efter regler
fastsat af kulturministeren kan fastsætte vilkår for programvirksomheden m.v.
Endelig kan kulturministeren fastsætte regler om sendesamvirker.
Tilladelse til lokal radioprogramvirksomhed blev indtil udgangen af 2005 meddelt
af de lokale radio- og fjernsynsnævn, som omfattede én eller flere af de daværende
kommuner. Disse nævn blev nedlagt 1. januar 2006 i forbindelse med
gennemførelse af en ny administrativ struktur på lokalradio- og -tv-området, og
kompetencen til at udstede tilladelser til udøvelse af lokal programvirksomhed
overgik til Radio- og tv-nævnet.
Vilkårene for at sende lokalradio i Danmark er nærmere reguleret i
Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 881 af 17. september 2009 om
lokalradiovirksomhed (herefter lokalradiobekendtgørelsen).
Det følger af lokalradiobekendtgørelsens § 3, at der ikke må udsendes programmer,
som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske
udvikling, herunder navnlig programmer, som indeholder pornografi eller
umotiveret vold, og at programmerne ikke på nogen måde må fremme terrorisme.
Af lokalradiobekendtgørelsens § 5, stk. 3, følger, at vilkår knyttet til
programtilladelser udstedt før 1. januar 2006 er ophævet. Denne bestemmelse skal
ses i sammenhæng med lokalradiobekendtgørelsens § 9, stk. 1, hvorefter
programvirksomheden skal udøves i overensstemmelse med ansøgningen. For
programtilladelser udstedt før 1. januar 2006 kan der således bl.a. frit ændres
programindhold, hvorimod programvirksomheden på de senere udstedte tilladelser
skal ske i overensstemmelse med det i ansøgningen anførte. I medfør af
lokalradiobekendtgørelsens § 6, stk. 1, skal Radio- og tv-nævnet ved udstedelse af
tilladelser til programvirksomhed søge at sikre en alsidig sammensætning af den
samlede programvirksomhed i de enkelte områder. Radio- og tv-nævnet fører tilsyn
med udøvelsen af den lokale programvirksomhed, herunder med anvendelsen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
tilskudsmidler til ikkekommercielle tilladelseshavere. Det følger af
lokalradiobekendtgørelsens § 16, at Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til
tilladelsesindehavere, som ikke har reklameindtægter, og som har bred kontakt til
lokalsamfundet.
Ved udstedelse af programtilladelser til lokal radioprogramvirksomhed er de
enkelte programtilladelser tilknyttet en specifik sendemulighed i FM-båndet
mellem 87,5 og 108,0 MHz og en specifik geografisk position. Det følger imidlertid
af Radio- og tv-nævnets praksis, at det er muligt at søge om at få ændret den
geografiske position inden for det tidligere lokalradio- og tv-nævnsområde, hvortil
tilladelsen er tildelt, såfremt den ønskede flytning er frekvensmæssig mulig. Der er
i alt 99 sådanne tidligere nævnsområder af meget varierende størrelse, der alle
består af en eller flere kommuner, som disse var geografisk afgrænset før
kommunalreformen i 2007.
I forbindelse med ansøgning om tilladelse til at udøve lokal
radioprogramvirksomhed fastsætter ansøgeren selv – inden for den udbudte
sendetid på den pågældende sendemulighed - det ugentlig antal sendetimer, som
denne ønsker at få programtilladelse til. Der kan derfor i praksis udstedes flere
programtilladelser til den samme sendemulighed, delt mellem både kommercielle
og ikkekommercielle ansøgere. Der er på denne baggrund således udstedt
programtilladelser, der dækker en hel sendemulighed (168 timer ugentlig), og
programtilladelser med et lavere antal ugentlige sendetimer, hvor flere
tilladelseshavere deler den samme sendemulighed.
3.5.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
Det foreslås at udvide bemyndigelsen i lovens § 45 a om ikkekommercielt tv, så
kulturministeren i bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere regler, der
gennemfører beslutning af 2. maj 2013 i kredsen af partier bag medieaftalen for
2012-2014 om en ny ordning for ikkekommerciel lokalradio, og som nu indgår som
en del af medieaftalen for 2015-2018.
Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 besluttede den 2. maj 2013 på baggrund
af et oplæg fra Kulturstyrelsen at gennemføre en ny ordning for lokalradio pr. 1.
januar 2016 med øget fokusering på kvalitet og lokalt indhold. Der skal således
gennemføres en ny ordning for ikkekommerciel lokalradio.
Partierne besluttede endvidere den 12. september 2013 at forlænge de eksisterende
kommercielle lokalradioers programtilladelser til udgangen af 2019, hvor det er
besluttet at slukke for FM-båndet, såfremt det medio 2018 kan konstateres, at
minimum 50 % af radiolytningen sker på digitale platforme, jf. i øvrigt punktet
herom i medieaftalen for 2015-2018. Partierne besluttede desuden den 2. maj 2013
at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel lokalradio.
Den gældende ordning for kommerciel lokalradio fortsætter således på de gældende
vilkår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
Beslutningen indebærer, at den nye ordning for ikkekommerciel lokalradio skal
rumme stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt indhold. Det skal
således være en forudsætning for tilladelse og tilskud til lokalradio, at
programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i lokalområdet, som
med den nye ordning afgrænses efter kommunegrænserne. Beslutningen
indebærer endvidere, at antallet af programtilladelser skal begrænses. Et loft over
antallet af tilladelseshavere i hvert tilladelsesområde betyder, at tilskudsmidlerne
derfor vil blive fordelt på færre lokalradiostationer, som derved får bedre mulighed
for at producere radio af højere kvalitet.
Det er hensigten, at nogle af beslutningens enkeltdele gennemføres i regler fastsat
af kulturministeren med udgangspunkt i den gældende bemyndigelsesbestemmelse
i radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 5, mens andre elementer gennemføres med
udgangspunkt i de foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelser i lovens § 45 a.
Adgangen til at fastsætte et nærmere bestemt antal mulige programtilladelser, til
at fastsætte nye tilladelsesområder, til at fastsætte at tilladelseshaver skal være
hjemmehørende i det pågældende område, til at tilladelseshaver selv skal
producere sine programmer med betydelig grad af lokalt indhold samt til at
foretage en fordeling af de til rådighed værende sendemuligheder (frekvenser), så
disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikke-kommerciel
lokalradiovirksomhed, fastsættes på grundlag af de nye bemyndigelser i forslaget
til § 45 a.
Med udgangspunkt i disse bemyndigelsesbestemmelser er det – som led i ønsket
om at stille stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt indhold –
hensigten at fastsætte regler om, at det bl.a. gøres til en forudsætning for tilladelse
og tilskud til lokalradio, at programmerne er produceret fra lokalområdet og af
tilladelseshaveren selv. Desuden er det hensigten at stille krav om, at
programmerne skal være rettet til befolkningen i tilladelsesområdet, og at
programmerne i nærmere bestemt omfang skal have lokalt indhold, hvorved
forstås, at programmerne handler om forhold eller er med personer fra
lokalområdet.
Det anses af afgørende betydning for at sikre det lokale indhold i
programudbuddet, at programmerne produceres af foreninger m.v. hjemmehørende
i det pågældende tilladelsesområde. Tilknytning og tilstedeværelse i området giver
indsigt i lokale politiske dagsordner, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed
for direkte kontakt med centrale aktører i området med heraf følgende viden om,
hvad der optager befolkningen i kommunen og mulighed for at producere
lokalradio, der aktuelt og faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet.
Den ikkekommercielle lokalradio-programvirksomhed skal således foregå udenfor
et konkurrerende marked.
Med henblik på at øge kvaliteten af programmerne og skabe en mere overskuelig
og sammenhængende programflade er det endvidere hensigten at fastsætte en øvre
grænse for det antal tilladelser, der kan udstedes i de enkelte tilladelsesområder.
Det er hensigten, at tilladelser (sendemuligheder) til ikkekommerciel lokalradio for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 15
fremtiden alene udbydes som såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om
ugen. Tilladelser udstedes gældende til en sendemulighed på en bestemt geografisk
position. Med tilladelsen følger retten til at udøve programvirksomhed med 160
watt rundstråling, hvilket dækker et teoretisk geografisk område på 5 km fra
senderpositionen. Det vil således – som i dag – ikke være muligt for
tilladelseshaver at dække hele tilladelsesområdet med signalet.
Beslutningen om at forlænge de kommercielle programtilladelser medfører, at der
vil være kommuner i Danmark, hvor der ikke kan udøves ikkekommerciel
lokalradio-programvirksomhed på FM-båndet.
Det er hensigten med udgangspunkt i lovens § 45, stk. 5, og de foreslåede nye
bemyndigelsesbestemmelser i § 45 a, at ministeren i bekendtgørelsesform
fastsætter regler om:
- at der alene skal kunne gives og opretholdes tilladelse og tilskud til
ikkekommerciel lokalradio-programvirksomhed med betydelig grad af lokalt
indhold,
- at udtrykket ”egenproduktion” inden for den nye ordning ikke skal omfatte
hverken co- eller entrepriseproduktioner,
- at tilladelseshaver skal have hjemsted i det tilladelsesområde, hvortil
programtilladelsen gælder og programvirksomheden udøves,
- at Radio- og tv-nævnet ved udbud højest kan meddele et nærmere bestemt antal
tilladelser til ikkekommerciel lokalradio i de enkelte tilladelsesområder,
- at tilladelsesområdet afgrænses efter de nuværende 98 kommuner, og
- at der foretages en fordeling af de til rådighed værende sendemuligheder til
henholdsvis kommerciel og ikkekommerciel lokalradio.
3.6. Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder mv.
3.6.1. Gældende ret
Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som
kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
almenheden. Kulturministeren kan fastsætte regler om licensbetaling for selskaber
m.v. (juridiske personer). I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 812 af 24. juni
2013 om medielicens er der i medfør af radio- og fjernsynsloven fastsat en række
uddybende regler om medielicensens størrelse, betalingspligt, til- og afmelding,
medielicens for husstande, medielicens for erhvervsvirksomheder, institutioner,
foreninger m.v., jf. bl.a. lovens § 69 a, stk. 2, hvorefter kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om licenspligtens indtræden og ophør, om
betalingsfrister og opkrævning samt om gebyrer mv.
Ifølge bekendtgørelsens regler om medielicens for erhvervsvirksomheder mv.
gælder betalingspligten apparater opstillet i lokaler mv. tilhørende private og
offentlige erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv., herunder apparater
i kursus- og feriecentre, udlejningssommerhuse mv. samt arbejdsgiverbetalte
hjemmearbejdepladser. Der betales én medielicens pr. adresse. Betalingspligten
gælder kun, såfremt virksomheden mv. har én eller flere ansatte. Det vil sige, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
enkeltmandsvirksomheder er undtaget. Der er desuden fastsat visse nærmere
angivne undtagelser (f.eks. apparater i diplomatiske og konsulære
repræsentationer).
3.6.2. Kulturministerens overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås, at medielicensen for
erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. afskaffes, så
erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. ikke længere skal betale licens
fra 1. januar 2015, jf. forståelsen mellem regeringen og Venstre af 17. juni 2014 om
Vækstplan 2014.
3.7. Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater
3.7.1. Gældende ret
Efter radio- og fjernsynslovens § 70, stk. 1, skal virksomheder, der til forbrugere
sælger eller udlejer apparater, der kan modtage og gengive billedprogrammer og -
tjenester, der er udsendt til almenheden, give DR meddelelse om stedfundne salg
eller lejemål. Der er i medfør af bestemmelsen fastsat nærmere regler herom i
bekendtgørelse nr. 812 af 24. juni 2013 om medielicens.
3.7.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det at ændre lovens § 70, stk.
1, så forhandlernes forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige
apparater mv. til DR afskaffes.
4. Ligestillingsvurdering af lovforslaget
Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser af betydning
for stat, regioner eller kommuner.
6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ved afskaffelsen af medielicens for erhvervsvirksomheder
mv., at det bliver nemmere og billigere at være privat virksomhed. Herudover
medfører lovforslaget ved afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for
licenspligtige apparater en administrativ lettelse for forhandlere.
Lovforslaget har ikke herudover administrative eller økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386445_0017.png
Side 17
9. Forholdet til EU-retten
EU-Kommissionens godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning om Public
Service-Puljen skal indhentes, inden den kan iværksættes. Notifikation af Puljen
vil blive iværksat forud for udstedelse af ændret bekendtgørelse om ordningen.
10. Høring over lovforslaget
Udkastet til dette lovforslag er sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
BFE, Boxer TV A/S, Canal Digital Danmark A/S, Danmarks Lokal-tv Forening,
Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund,
Dansk Student Tv Forening, Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporgani-
sationer, Danske Medier, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Danske Reklame-
og Relationsbureauers Brancheforening, Den Kristne Producentkomité, Den Vestdanske
Filmpulje, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Filminstitut, DILEM (Danske Ide-
baserede Lokale Elektroniske Medier), Dk4, DR, Erhvervsstyrelsen, FilmFyn,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg, FTVS –
Fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark,Gold FM/Klassisk FM ApS., HORESTA,
Høreforeningen, I/S DIGI-TV, ITEK - Dansk Industri, Kanal 23, Kanal Hovedstaden,
KOMM, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Københavns
Filmfond, Medierådet for Børn og Unge, METV - Mesopotamia TV, MTG A/S, Producent-
foreningen, Radio 100FM, Radio 2, Radio 24syv, Radio Nova FM, Radio- og tv-nævnet,
Radio Pop FM, Radioerne, Rigsrevisionen, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer
organisationer, SAML Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SBS Radio A/S,
SBS TV A/S, SBS-Net, Sendesamvirket i København, SLRTV, Stofa A/S, TDC, Telenor,
Telia Danmark, Teracom (Broadcast Service Danmark A/S), TV 2 Sport A/S, TV 2/
Bornholm, TV 2 DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland,
TV 3 A/S, TV Lorry, TV Midt-Vest, TV SYD, Viasat, YOUSEE.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenserne af lovforslaget
Positive
Negative
konsekvenser/mindre
konsekvenser/merudgifter
forbrug
Økonomiske og
Ingen af betydning
Ingen
administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske og
Erhvervslivet lettes
administrative
administrativt og økonomisk
konsekvenser for
som følge af afskaffelse af
erhvervslivet m.v.
medielicens for
erhvervsvirksomheder mv.
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386445_0018.png
Side 18
Administrative
konsekvenser for
borgere
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
forhandlerindberetningspligt
for licenspligtige apparater
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Den foreslåede udbyggede ordning om Public Service-
Puljen skal notificeres for EU-Kommissionen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 11 a, stk. 1)
Det foreslås at udvide bemyndigelsen i radio- og fjernsynslovens § 11 a, så
kulturministeren kan fastsætte regler om mulighed for, at der af puljen også kan
ydes tilskud til tv-programmer på on demand-audiovisuelle medietjenester. Ved en
on demand-audiovisuel medietjeneste forstås i radio- og fjernsynsloven en
audiovisuel medietjeneste, der udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik
på, at programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt og på den enkelte
brugers anmodning på grundlag af et programkatalog udvalgt af
medietjenesteudbyderen, jf. lovens § 2, stk. 3.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsesbestemmelsen til at ændre
bekendtgørelse nr. 992 af 12. august 2013 om tilskud til produktion af dansk public
service radio og tv (Public Service-Puljen), således at det fastsættes, at
førstegangsudsendelse af støttede tv-programmer kan finde sted på video-on-
demand-tjenester. Det er desuden hensigten – af hensyn til de danske seere, som
ikke har adgang til video-on-demand-tjenester, - at fastsætte regler for, hvor lang
tid, der må gå mellem premieren på video-on-demand-tjenesten og den
efterfølgende udsendelse på en traditionel tv-kanal.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.2.
Til nr. 2 (§ 11 a, stk. 2)
Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018, at adgangen til, at der af Public
Service-Puljen kan ydes støtte til public service-radioprogrammer skal afskaffes,
hvorfor det forslås at ophæve radio- og fjernsynslovens § 11 a, stk. 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 19
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.2.
Til nr. 3 (§ 16, stk. 5)
Det foreslås, at radio- og fjernsynslovens § 16, stk. 5, ændres, så det eksplicit
kommer til at fremgå, at umiddelbar genbeskikkelse af medlemmer af DR’s
bestyrelse alene kan ske én gang. Begrænsningen gælder for alle medlemmer af
DR’s bestyrelse, herunder de medlemmer, der udpeges af Folketinget og af de
fastansatte medarbejdere i DR, jf. lovens § 16, stk. 1.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.2.2.
Til nr. 4 (§ 36, stk. 3)
Det foreslås, at radio- og fjernsynslovens § 36, stk. 3, ændres, så det kommer til at
fremgå, at der alene en gang kan ske umiddelbart genvalg af medlemmer af
bestyrelsen for den regionale TV 2-virksomhed. Begrænsningen gælder for alle
medlemmer af bestyrelsen for den regionale TV 2-virksomhed, jf. lovens § 36, stk.
1, herunder det medlem, som vælges af de fastansatte medarbejdere ved den
regionale TV 2-virksomhed.
Desuden foreslås det at ændre lovens § 36, stk. 3, så det kommer til at fremgå, at
halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på
valg hvert andet år. Herved er det medlem, som vælges af de fastansatte
medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed, ikke omfattet af bestemmelsen
om valg hvert andet år. Baggrunden for dette er, at de fastansatte medarbejderes
valg af bestyrelsesmedlem sker med udgangspunkt i et andet valgsystem end det,
der anvendes, når det regionale repræsentantskab vælger medlemmer af
bestyrelsen. Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 4, hvor det foreslås at give
kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om gennemførelse
af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til
2018.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises til afsnit 3.3.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 40, stk. 2)
Det foreslås præciseret i lovens § 40, stk. 2, at Radio- og tv-nævnet ikke alene
afgiver udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public
service-kontrakter, men også om radio- og tv-foretagenders redegørelser for
opfyldelse af tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed. Herved
præciseres i loven, at Radio- og tv-nævnet også afgiver udtalelse om TV 2
DANMARK A/S’ redegørelse for opfyldelse af vilkårene i TV 2 DANMARK A/S’
tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed, der er udstedt i medfør af
lovens § 38 a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 20
Desuden foreslås indført en bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 40, stk. 2,
hvorefter kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio- og tv-nævnets
udtalelser om redegørelserne, herunder om fremgangsmåde ved nævnets
udtalelser. Det er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse til at ændre
bekendtgørelse nr. 1527 af 16. december 2013 om forretningsorden for Radio- og tv-
nævnet, således at det fastsættes, at Radio- og tv-nævnet forud for afgivelse af
udtalelser om DR’s, TV 2 DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders
årlige redegørelser gennemfører en høringsproces over redegørelserne med henblik
på, at relevante interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til
redegørelserne. Det følger af medieaftalen for 2015-2018, at der alene skal
gennemføres en høringsproces over DR’s, TV 2 DANMARK A/S’ og de regionale TV
2-virksomheders redegørelser.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises til afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 45 a)
Det foreslås i
stk. 1,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan
udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio til
områder svarende til de nuværende kommuner. Det er hensigten at benytte
bemyndigelsen til at fastsætte, at nærmere bestemte antal programtilladelser i
hvert lokalområde fastsættes med udgangspunkt i den nuværende fordeling
mellem ikkekommercielle og kommercielle lokalradiosendemuligheder. Ordningen
for kommerciel lokalradio fortsætter på de gældende vilkår.
Det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet ved tildeling af tilladelser og tildeling af
tilskud som hidtil skal søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig
karakter – med særlig vægt på det lokale indhold. Dette medfører ligeledes, at
nævnet vil kunne meddele afslag uanset om der måtte være ledig sendetid i
sendeområdet.
Det foreslås i
stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
tilladelseshavere til ikkekommercielradio-programvirksomhed i et
tilladelsesområde skal være hjemmehørende i det område, som programtilladelsen
omfatter. Desuden foreslås, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer, og at et flertal af
foreningens m.v. bestyrelsesmedlemmer skal have bopæl i tilladelsesområdet.
Det er hensigten at benytte bemyndigelserne til at fastsætte regler om, at
tilladelseshaver skal være organiseret som en forening, fond eller lignende, og at
foreningen m.v. skal have hjemsted i tilladelsesområdet. Det er i den forbindelse
hensigten bl.a. at fastsætte et krav om, at flertallet af bestyrelsens medlemmer
skal have bopæl i det specifikke område. Det betyder, at personer bosiddende
andetsteds ikke er udelukkede fra at deltage, så længe flertallet i bestyrelsen er
bosat i området og foreningen har hjemsted i tilladelsesområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 21
Endvidere er det hensigten at benytte bemyndigelserne til at skærpe kravene til
lokal egenproduktion, således, at co- og entrepriseproduktioner ikke inden for den
nye ordning skal anses som produceret af tilladelseshaver selv. Hensigten hermed
er bl.a. at forhindre, at ordningen benyttes i samarbejdskonstruktioner, hvor
programvirksomheden reelt udøves af produktionsselskaber, som ikke med
sikkerhed har den lokale tilknytning og forankring, som ordningen tilsigter at
tilgodese.
Det foreslås i
stk. 3,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
programtilladelse til ikkekommerciel og kommerciel lokalradioprogramvirksomhed
ikke gives til samme sendemulighed. Desuden foreslås, at kulturministeren kan
fastsætte regler om fordeling af de sendemuligheder, der er til rådighed til
lokalradioformål, med henblik på at disse disponeres til kommerciel
lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til, at kulturministeren kan fastsætte
regler om, at sendemuligheder til ikkekommerciel henholdsvis kommerciel
lokalradio-programvirksomhed alene skal udbydes som hele sendemuligheder, dvs.
168 timer om ugen, der ikke kan deles mellem en eller flere tilladelseshavere.
Endvidere er det hensigten, at der fastsættes regler om fordeling af det samlede
antal sendemuligheder til lokalradio mellem hele kommercielle henholdsvis
ikkekommercielle sendemuligheder.
Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 har besluttet at forlænge tilladelserne til
kommerciel lokalradio til udgangen af 2019. Det blev endvidere i samme
forbindelse besluttet at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og
kommerciel lokalradiovirksomhed. Det betyder, at de sendemuligheder, som enten
helt eller delvist anvendes til kommerciel lokalradiovirksomhed, fastholdes til
denne form for lokalradiovirksomhed efter gennemførelsen af den nye ordning for
ikkekommercielle lokalradioer pr. 1. januar 2016. Dette følger af, at det som nævnt
ovenfor er hensigten, at sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed
for fremtiden alene udbydes som såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om
ugen. De sendemuligheder, som for nærværende alene anvendes til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, vil således også fremover blive anvendt til
denne form for lokalradiovirksomhed. Det er hensigten at udnytte den foreslåede
bemyndigelse til at gennemføre den ovennævnte beslutning om den fremtidige
anvendelse af de sendemuligheder, som for nærværende er delt mellem
kommercielle og ikkekommercielle tilladelseshavere, efter nærmere drøftelse med
partierne bag medieaftalen for 2015-2018.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises til afsnit 3.5.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 69, stk. 3)
Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018, at medielicensen for
erhvervsvirksomheder mv. skal afskaffes, hvorfor det foreslås at ophæve radio- og
fjernsynslovens § 69, stk. 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 22
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises til afsnit 3.6.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 8 (§ 69 b, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 69, stk.
3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 7.
Til nr. 9 (§ 69 b, stk. 2)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 69, stk.
3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 7.
Til nr. 10 (§ 69 b, stk. 3)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 69, stk.
3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 7.
Til nr. 11 (§ 70, stk. 1, 2. pkt.)
Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018, at forhandleres forpligtelse til at
indberette salg og udleje af licenspligtige apparater mv. til DR afskaffes, hvorfor
det foreslås at ophæve radio- og fjernsynslovens § 70, stk. 1, 2. pkt.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises til afsnit 3.7.2. i de almindelige bemærkninger
Til nr. 12 (§ 92 b)
I henhold til § 18, stk. 1, i lov nr. 186 af 12. marts 1997 om film med senere
ændringer, kan kommuner og amtskommuner yde støtte i form af tilskud, lån eller
garanti for lån til filmproduktion. Med henblik på at etablere en udtrykkelig
hjemmel for kommunal støtte til tv-programmer såsom tv-dramaserier, foreslås det
med forslaget til § 92 b,
stk. 1,
i radio- og fjernsynsloven præciseret, at kommuner
også kan yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til tv-programmer.
Støtte, der direkte eller indirekte ydes til tv-programmer i medfør af den foreslåede
bestemmelse, vil skulle ydes i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, f.eks.
i overensstemmelse med kravene i Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af
17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den generelle
gruppefritagelsesforordning). Gruppefritagelsesforordningen undtager bl.a.
støtteordninger vedrørende audiovisuelle værker fra krav om notifikation over for
Kommissionen, såfremt en række nærmere betingelser i forordningen er opfyldt.
Det foreslås i
stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
fordelingen af tilskud, lån eller garantier efter stk. 1, herunder om vilkårene for
tilskuddet, lånene eller garantierne samt dokumentation for anvendelsen af
tilskuddet eller lånene. Reglerne kan navnlig fastsættes med henblik på at sikre,
at EU’s statsstøtteregler overholdes samt for at sikre at der løbende tilvejebringes
dokumentation herfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 23
Til nr. 13 (§ 93, stk. 1, nr. 8)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 70, stk.
1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til nr. 11.
Til nr. 14 (§ 93, stk. 1, nr. 9)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 70, stk.
1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til nr. 11.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Regler, der er udstedt efter den hidtidige lov om radio- og fjernsynsvirksomhed,
forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt efter denne lov.
Til stk. 2.
Det foreslås i overensstemmelse med medieaftalen for 2015-2018 som en
undtagelse til § stk. 1, at bestemmelsen i lovens § 1, nr. 3, om, at der alene en gang
kan ske umiddelbar genbeskikkelse af medlemmer af DR’s bestyrelse, først træder
i kraft den 1. januar 2019.
Til stk. 3.
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at ændre reglerne om Public Service-Puljen. I
afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger er det anført, at EU-Kommissionens
godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning skal indhentes, inden den kan
iværksættes. Da tidshorisonten for en notifikationsprocedure kan variere, foreslås
det i lovforslagets § 2, stk. 3, at kulturministeren kan fastsætte tidspunktet for
bestemmelsens ikrafttræden.
Til stk. 4
Det foreslås i lovforslagets § 2, stk. 4
,
at indføre en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter kulturministeren kan fastsætte overgangsregler i forhold til
gennemførelsen af førstkommende valg af bestyrelser for de regionale TV 2-
virksomheder for perioden 2015-2018, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås,
at halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på
valg hvert andet år. Det er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse til at
ændre bekendtgørelse nr. 541 af 23. maj 2013 om vedtægt for de regionale TV 2-
virksomheder, således at det fastsættes, at de medlemmer, der får flest stemmer,
vælges for en fireårig periode, mens de øvrige medlemmer vælges for en toårig
periode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 24