Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1347866_0001.png
Kære Kulturudvalg,TV 2 ønsker som bekendt at hæve brugerbetalingen for TV 2-hovedkanalen pr. 1. januar 2015.TV 2 har fortsat ikke kommunikeret noget om det ønskede prisniveau, men vi frygter, at man megetvel kan sigte efter en pris på 15 kr. plus moms pr. husstand pr. måned. Der vil i givet fald være taleom en stigning på 25% i forhold til den nuværende politisk godkendte pris på 12 kr. plus moms.Vi kender ingen andre eksempler på så store prisstigninger på nogen tv-kanaler i Danmark -nogensinde.Det hører med til historien, at TV 2 allerede i dag opkræver ekstra betaling ud over de 12 kr. hos detv-distributører, der ønsker at stille hovedkanalen til rådighed for kunderne som web-tv uden forhjemmet (+10%) eller som catch-up (også +10%). Vi kan frygte, at man agter at fortsætte dennepraksis også efter en kommende prisstigning, som i givet fald i realiteten kommer til at blive endnustørre end angivet, fordi der så også skal lægges op til 20% oven i den nominelle prisstigning.Det er i sig selv utilfredsstillende, at vi ikke kender prisen endnu, fordi vi allerede længe har været igang med budgetter og planer for 2015, men derudover mener vi ikke, at en prisstigning på detnævnte niveau vil være hverken velbegrundet eller rimeligt.Brugerbetaling på hovedkanalen blev i sin tid tilladt for at redde TV 2 fra en angiveligkonkursrisiko, men det var aldrig tanken, at TV 2 efterfølgende skulle kunne anvendebrugerbetalingen som et håndtag, man bare kunne skrue på efter forgodtbefindende.I dag er TV 2 meget langt fra at være en virksomhed i økonomisk krise. Tværtimod investerer manmassivt i nye rettigheder og formater, og vi oplever i det hele taget ikke, at TV 2 er underlagt densamme type omkostningsstyring som de privatejede tv-stationer, TV 2 konkurrerer med.Uanset hvor stor prisstigningen måtte blive, vil det ikke få nogen mærkbare konsekvenser forTV 2’s udbredelse, for ingen tv-distributører kunne drømme om at sige nej til at distribuere densuverænt mest sete tv-kanal i landet. Men enhver prisstigning, der overstiger den almindeligeprisudvikling i samfundet, vil stort set krone for krone få økonomiske konsekvenser for tv-distributørerne og de privatejede tv-kanaler, som TV 2 konkurrerer med om seernes penge.For hvor skulle pengene til prisstigningen ellers komme fra?Man vil altså meget effektivt flytte penge fra de private medier til et statsejet ét af slagsen, og manvil derved yderligere cementere de statslige tv-stationers markante samlede dominans.Vi opfordrer Kulturudvalget til at sikre, at dette ikke sker.VhUlf Lund, mediedirektør, TDC GroupKlaus Høeg-Hagensen, adm. direktør, Stofa A/SSteen Ulf Jensen, adm. direktør, Boxer TV A/SPeter Mægbæk, adm. direktør, Viasat A/SKim Poder, adm. direktør, MTG TV A/SJarl Søderman, adm. direktør, Canal Digital A/SJørgen S. Stensgaard, adm. direktør, WaooChristian Kemp, adm. direktør, SBS Discovery MediaBo Østergaard, adm. direktør, Turner Broadcasting System, Norden og Baltikum