Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1402967_0001.png
Enhed
Administrationspo-
litisk kontor
Sagsbehandler
Henrik Villum
Jensen
Koordineret med
Kommenteret høringsnotat over forslag til lov om æn-
dring af lov om frikommer m.v. (Forlængelse af perioden
for frikommuneforsøg)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag blev den 23. juni 2014 sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, AK Samvirke, Amatørernes Kunst og Kultur Samråd (AKKS),, Arkitekt-
skolen Aarhus, Blå Kors Danmark, BL – Danmarks Almene Boliger, BUPL, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, CO-industri, DA, Daghøjskoleforeningen, Dan-
marks Idrætsforbund, Danmarks Lejerforening, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks Vejlederforening,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Firma-idrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Friskoleforening, Dansk Land og Strandjagt, Dansk Metal, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Erhvervsskoler, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Medier, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DATS –
Landsforeningen for dramatisk virksomhed, De Offentlige Tandlæger, De Samvirken-
de Købmænd, Det kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, DI, DO – Foreningen Danske Orkesterdirigenter, DUF - Dansk Ung-
doms Fællesråd, Efterskoleforeningen, Ergoterapeutforeningen, Finanstilsynet, FOA –
Fag og Arbejde, FOLA, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fredensborg Kommune, Frede-
ricia Kommune, Frie Skolers Lærerforening, Friluftsrådet, Forsvarets Bygnings- og
Etablissementstjeneste, Forsvarets Materialetjeneste, Fritid og Samfund, Fritidshus-
ejernes Landsforening, Fritidssamrådet i Danmark, FSR – Danske Revisorer, FTF,
Gentofte Kommune, Gentofte Kommunalforening, Gladsaxe Kommune, Gymnasie-
skolernes Rektorforening, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, IT bran-
chen, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, KOMBIT, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, Kristelig Fagbevægelse, KTO, Kulturelle Samråd i Danmark, Kvinderå-
det, KVINFO, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance (LOBPA), Landsorganisatio-
nen i Danmark (LO), LEV, Lilleskolerne, Lægeforeningen, Odense Kommune, Odsher-
red kommune, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Parcelhusejernes Landsforening, Realdania, Rådet for Gymnasiale Ud-
dannelser, Rådet for Socialt Udsatte, Samrådet, Sekretariatet for Klagenævnet for
Specialundervisning, Selveje Danmark, Skolelederforeningen, Socialpædagogernes
Landsforbund, TI-Teleindustrien, Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen,
Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune, Ældre Sagen, Æl-
dreforum, Ældremobiliseringen
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, BUPL, Danmarks Lærerforening, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Privatskoleforening, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Friskoleforening, Danske Erhvervsskoler, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, DI,
Finanstilsynet, FOA – Fag og Arbejde, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune,
Sagsnr.
2014 - 15730
Doknr.
161090
Dato
29-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402967_0002.png
Gentofte Kommune, Gentofte Kommunalforening, Gladsaxe Kommune, Håndværks-
rådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Konkur-
rence og Forbrugerstyrelsen, KTO, Kulturelle Samråd i Danmark, Landbrug og Føde-
varer, Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance (LOBPA), Lilleskolerne,
Odense Kommune, Odsherred kommune, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Real-
dania, Sekretariatet for Klagenævnet for Specialundervisning, Vejle Kommune, Vest-
himmerlands Kommune, Viborg Kommune, Ældre Sagen og Ældreforum
Blandt de modtagne høringssvar har Advokatrådet, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Danske Erhvervsskoler, Danske Fysioterapeuter, Datatilsynet, Finanstilsynet, Gentof-
te Kommunalforening, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Branchefor-
ening, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Realdania, Sekretariatet for Klage-
nævnet for Specialundervisning og Ældre Sagen meddelt, at de ikke har bemærknin-
ger til lovforslaget.
DA har oplyst, at lovforslaget falder uden for DAs virkefelt, hvorfor organisationen ikke
ønsker at afgive bemærkninger.
KTO har ingen bemærkninger til lovforslaget, da organisationen ikke skønner, at det
har løn- eller ansættelsesmæssige konsekvenser for ansatte i kommuner og regioner.
Organisationen henviser til evt. høringssvar fra LO, FTF, Akademikerne og fra KTOs
medlemsorganisationer.
Ældreforum betragter lovforslaget som fremsendt til orientering, da forummet som
udgangspunkt ikke afgiver høringssvar.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de øvrige modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til forslaget om forlængelse af alle frikommunefor-
søg
Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kom-
mune, Odsherred kommune, Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune og Viborg
Kommune er yderst tilfredse. De peger på, at der er blevet lyttet til frikommunerne og
fundet en løsning, hvor forsøg ikke skal afbrydes unødigt og som understøtter saglige
grundlag for at træffe beslutning om evt. at gøre forsøg permanente. Endelig bakker
de op om arbejdet med en ny og mere fleksibel frikommuneforsøgsordning
Odense Kommune kan også fuldt ud tilslutte sig forslaget om forlængelse og ser frem
til det videre samarbejde om fælles opsamling og evaluering af frikommuneforsøgene
Danske Ældreråd, De Offentlige Tandlæger, Håndværksrådet, Kulturelle Samråd i
Danmark, Landbrug og Fødevarer og Oplysningsforbundenes Fællesråd støtter også
forlængelsen
Danmarks Privatskoleforening har ingen indvendinger mod lovforslaget. Foreningen
finder, at der i frikommuneforsøget er potentiale til forandringer, som også frie skoler
vil kunne drage nytte af.
FOA – Fag og Arbejde finder det som udgangspunkt også positivt, at kommuner har
haft mulighed for at blive fritaget for meget bureaukratiske regler
Danske Handicaporganisationer finder det udmærket at forlænge frikommuneforsøget
for at undgå midlertidig afbrydelse og understøtte evalueringerne. Organisationen
mener at kunne læse, at der ikke skal være en politisk drøftelse af, om forsøg skal
være permanente eller ej, hvilket der efter organisationens opfattelse bør være.
BUPL mener derimod ikke, at frikommuneforsøg bør kunne forlænges automatisk,
hvis der er konstateret uhensigtsmæssige konsekvenser med dem. Organisationen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402967_0003.png
anbefaler, at kommunerne forpligtes til at drøfte forlængelse af konkrete forsøg med
medarbejderne, inden der træffes en beslutning.
Danmarks Lærerforening foreslår, at folkeskoleområdet ikke omfattes af forlængelsen.
Foreningen mener, at det har været muligt at inddrage de forsøgserfaringer, man øn-
skede at gøre generelle, i folkeskolereformen, og det fremhæves, at det er vigtigt, at
Folketinget kan indsamle erfaringer med reformen fra alle landets kommuner.
DI støtter regeringens arbejde med modernisering af den offentlige sektor, herunder
frikommuneforsøget, da det bidrager til at effektivisere sektoren. Organisationen kan
dog ikke støtte frikommuneforsøget om tilkøbsydelser (lovens § 28), da forsøget inde-
bærer risiko for konkurrenceforvridning og dermed potentiel påvirkning af private aktø-
rer. Jo længere dette forsøg varer, jo større er de markedsmæssige effekter, hvorfor
organisationen foreslår, at dette forsøg ikke forlænges.
Dansk Erhverv er ligeledes principielt imod, at kommuner sælger tilkøbsydelser. Or-
ganisationen hilser i øvrigt lovforslaget velkomment, men peger på, at det er afgøren-
de, at erfaringer bringes i operationel anvendelse for at øge produktiviteten og effekti-
viteten i den offentlige sektor hurtigst muligt efter forlængelsens ophør. Organisatio-
nen finder det hensigtsmæssigt, at opgaveløsningen fokuseres mod resultater og i
mindre grad proceskrav, men på velfærdsområdet er der dog også et hensyn til borge-
rens retssikkerhed. Organisationen finder det også positivt, at frikommuneforsøget har
bidraget til at synliggøre allerede eksisterende muligheder inden for lovgivningen mv.,
men peger på, at det også understreger, at ministerierne bør vejlede endnu tydeligere
herom.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Evalueringerne af de enkelte frikommuneforsøg skal anvendes ved de politiske drøf-
telser om, hvilke forsøg der skal føre til lovændringer, som kan komme alle 98 kom-
muner til gavn.
Evalueringerne af de enkelte frikommuneforsøg skal bl.a. søge at afdække, hvorvidt
og i hvilket omfang der har været positive og negative erfaringer og konsekvenser af
forsøgene.
Det gælder også frikommuneforsøg med tilkøbsydelser til borgere, der i forvejen er
visiteret til en kommunal ydelse, og forsøg inden for folkeskoleområdet.
For så vidt angår folkeskoleområdet blev de umiddelbare erfaringer fra forsøgene på
området inddraget i forhandlingerne om en folkeskolereform, hvilket også kan ses i
den endelige reform. Der var dog tale om umiddelbare erfaringer, hvorfor det fortsat
vurderes at være aktuelt at give mulighed for forlængelse af frikommuneforsøg også
på folkeskoleområdet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
2.2. Bemærkninger til de kommende evalueringer af frikommuneforsøg
FOA – Fag og Arbejde peger på, at evalueringerne skal dokumentere, om forsøg er
udtryk for spareøvelser, eller om de har bidraget til bedre kvalitet med fokus på tillid,
ledelse, faglighed mv. Organisationen ønsker også, at evalueringerne har en klar
medarbejder- og borgervinkel.
Danske Handicaporganisationer fremhæver videre, at evalueringen af de enkelte fri-
kommuneforsøg er meget vigtig, og at der bør være klarhed og åbenhed om evalue-
ringerne. Det er for organisationen meget uklart, hvordan evalueringen skal foregå,
herunder i forhold til præmisser og parametre, hvem der har ansvaret m.v. Organisati-
onen mener, at det vil være yderst væsentligt at inddrage organisationer, der repræ-
senterer borgere, som berøres af forsøg, i evalueringerne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402967_0004.png
Danmarks Naturfredningsforening har ingen bemærkninger til lovforslaget, men øn-
sker, at de natur- og miljømæssige konsekvenser af frikommuneforsøg evalueres
grundigt, inden de afsluttes og evt. gøres permanente.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Som forudsat fra starten af frikommuneforsøget er det de enkelte frikommuner, der
har ansvaret for at evaluere de forsøg, de vælger at iværksætte. Det er således også
den enkelte kommune, der fastlægger de konkrete evalueringsdesign for de enkelte
forsøg. Økonomi- og Indenrigsministeriet har via KORA på enkelte områder finansieret
evalueringsprocesstøtte for at understøtte frikommunernes arbejde med evalueringer-
ne.
Der er i bekendtgørelse nr. 688 af 25. juni 2012 om offentliggørelse og evaluering af
forsøg i frikommuner fastsat visse minimumskrav til evalueringerne. Det er fastsat, at
evalueringen af et forsøg som minimum bl.a. skal belyse forsøgets resultater, herun-
der konklusioner i forhold til opstillede resultatmål, effekter for forsøgets evt. målgrup-
pe, økonomiske konsekvenser og øvrige positive eller negative virkninger
Økonomi- og Indenrigsministeriet forventer, at frikommunerne vil inddrage borgervink-
len, medarbejdere, miljømæssige konsekvenser mv., hvor det konkret vurderes at
være relevant i forhold til evalueringen af et givent forsøg.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
2.4. Bemærkninger til enkelte forsøg
2.4.1. Særligt vedrørende forsøg med borgerstyret personlig assistance
Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance (LOBPA) har ikke indsigelser
mod forlængelsen. Foreningen er generelt bekymrede i forhold til frikommuneforsøget
med borgerstyret personlig assistance (lovens § 27 a), men har ikke konstateret pro-
blemer hermed.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Frikommunerne skal i medfør af bekendtgørelse nr. 688 af 25. juni 2012 om offentlig-
gørelse og evaluering af forsøg i frikommuner optage alle igangværende forsøg i så-
kaldte frikommunevedtægter.
Ifølge frikommunevedtægterne har ingen frikommuner iværksat forsøget med borgers-
tyret personlig assistance.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
2.4.2. Særligt vedrørende forsøg, der påvirker konteringspraksis inden for folke-
skoleområdet
Dansk Friskoleforening og Lilleskolerne finder, at det er af afgørende betydning, at
forsøg med folkeskolernes organisering i frikommunerne følger den kommunale konte-
ringsplan, da statstilskud til de frie grundskoler beregnes på grundlag af en beregnet
gennemsnitsudgift for elever i folkeskolen i samtlige 98 kommuner.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Der er ikke i forbindelse med frikommuneforsøg inden for folkeskoleområdet givet
mulighed for at fravige Budget- og regnskabssystemet for kommuner, som er fastlagt i
bekendtgørelse nr. 868 af 3. juli 2014 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen,
revision m.v.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
2.4.3. Særligt vedrørende forsøg med vederlagsfri fysioterapi
Danske Handicaporganisationer har erfaret, at frikommuneforsøget med vederlagsfri
fysioterapi potentielt medfører ulemper for borgerne. For organisationen ser det ud til,
at forsøget medfører ”dobbeltvisitation”, hvor den lægelige vurdering og henvisning til
vederlagsfri fysioterapi underlægges en efterfølgende vurdering af kommunen. Det er
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402967_0005.png
efter organisationens opfattelse ikke smartere opgaveløsning, men mere kontrol og
bureaukrati.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Frikommuneforsøget med vederlagsfri fysioterapi (lovens § 26 a) indebærer, at kom-
munalbestyrelsen i en frikommune kan stille krav om, at alment praktiserende læger
skal videregive oplysninger om henvisninger i henhold til § 140 a, stk. 1, i sundhedslo-
ven om vederlagsfri fysioterapi til frikommunen. Kommunerne afholder udgifterne til
vederlagsfri fysioterapi.
Forsøget indebærer ikke en ændring af forholdene vedr. lægernes henvisningsret til
vederlagsfri fysioterapi. Det er således stadig lægens afgørelse, om borgeren skal
henvises til vederlagsfri fysioterapi.
Forsøget giver mulighed for, at henvisninger til vederlagsfri fysioterapi kan gennemgå
en supplerende vurdering fra fysioterapeuter og ergoterapeuter tilknyttet kommunen,
inden behandling og træning iværksættes. Det giver frikommunen mulighed for at
vurdere henvisningen i sammenhæng med borgerens øvrige behov og kommunens
andre ydelser.
Den nye praksis må ikke indebære forsinkelse af patientens behandlingsforløb.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
5