Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1390382_0001.png
Enhed
Forvaltningsjura
Sagsbehandler
MKG
Sagsnr.
2013-05843
Doknr.
214131
Dato
25-03-2014
Kommissorium for en kommission vedrørende den sam-
lede vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre
1.
Regeringen har indgået en aftale med Venstre, SF og Konservative (herefter be-
nævnt aftaleparterne) om at forhøje vederlagsniveauet for de menige medlemmer af
kommunalbestyrelser og regionsråd og om en fremadrettet regulering af vederlagene,
der afspejler den faktiske lønudvikling på det kommunale og regionale arbejdsmarked.
Herved sikres kommunal- og regionalpolitikerne en mere tidssvarende vederlæggelse
for den store opgave, der varetages i landets kommunalbestyrelser og regionsråd.
Forhøjelsen af vederlagsniveauet skal bl.a. ses i lyset af, at der, siden niveauet blev
fastlagt for kommunalpolitikere pr. 1. januar 1996, er sket en generel udvikling mod et
større og mere komplekst ansvar og en tungere arbejdsbyrde samt i lyset af, at veder-
lagene løbende er blevet relativt mindre værd, når de sammenholdes med den fakti-
ske lønudvikling på det kommunale og regionale arbejdsmarked.
2.
Hvervet som borgmester og regionsrådsformand er et fuldtidshverv, som også in-
debærer den øverste daglige ledelse af den kommunale og regionale forvaltning. Den
samlede vederlæggelse er sammensat af forskellige elementer, der ud over det faste
vederlag også omfatter eftervederlag, pensionsordning, samordningsregler og godtgø-
relser. Niveauet for vederlaget til borgmestre og regionsrådsformænd er det veder-
lagsniveau, som blev lagt til grund ved kommunalreformen i 2007, hvor nye kommuner
og regioner blev dannet. Vederlagsniveauet i 2007 var en videreførelse af det niveau,
som blev fastlagt for borgmestre og amtsborgmestre pr. 1. januar 1994.
Folketingsmedlemmer er ligeledes fuldtidspolitikere og har også en vederlagsordning,
der består af en række forskellige elementer. Ud over det faste vederlag, omfatter det
bl.a. eftervederlag, pensionsordning, modregningsregler, godtgørelse for boligudgifter,
skattefrit omkostningstillæg og adgang til efteruddannelsesmidler.
Det grundlæggende vederlag til folketingsmedlemmer tager udgangspunkt i det ni-
veau, som blev fastlagt pr. 1. januar 2000. Siden er der foretaget ændringer af dele af
den samlede vederlagspakke, senest i juni 2012.
Ministre modtager et grundvederlag og ydes herudover omkostningstillæg og godtgø-
relse for boligudgifter m.v. efter samme regler, som gælder for medlemmer af Folke-
tinget. Grundvederlaget blev i 2012 midlertidigt nedsat med 5 pct. indtil 2015. Ministre
kan endvidere ydes eftervederlag og egenpension. Når en minister også er medlem af
Folketinget, trækkes folketingsvederlaget fra ministervederlaget.
3.
Aftaleparterne konstaterer, at spørgsmålet om vederlæggelse af borgmestre, regi-
onsrådsformænd (tidligere amtsborgmestre), folketingsmedlemmer og ministre kun
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390382_0002.png
sjældent er blevet taget op til mere grundlæggende overvejelse. Når reglerne underti-
den er blevet ændret, har det som regel været enkelte elementer af vederlæggelsen,
som er blevet justeret.
Borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre varetager alle
betydningsfulde hverv i relation til kommunalbestyrelsers, regionsråds, Folketingets og
regeringens arbejde med og ansvar for vigtige samfundsmæssige opgaver og beslut-
ninger.
Aftaleparterne finder, at tiden er moden til, at der foretages en grundlæggende hel-
hedsvurdering af, om de samlede vederlagsmæssige vilkår for borgmestre, regions-
rådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre er passende i en nutidig sammen-
hæng.
Partierne har på den baggrund besluttet at nedsætte en rådgivende kommission ved-
rørende den samlede vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd, folketings-
medlemmer og ministre.
Kommissionen skal foretage en analyse af den samlede vederlæggelse af borgme-
stre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre. Analysen skal omfatte
alle elementer i vederlæggelsen, herunder godtgørelser, omkostningstillæg, efterve-
derlag, pension, modregningsregler, samordningsregler, uddannelsesmidler og den
løbende regulering af vederlagene. Kommissionen skal behandle vederlæggelsen af
de forskellige hverv i sammenhæng. Kommissionen skal endvidere inddrage oplys-
ninger om vederlæggelsen af andre ansvarsfulde poster i vores samfund.
Kommissionen har til opgave at udarbejde et forslag til, hvordan den fremadrettede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre
skal være. Forslaget skal tage højde for den udvikling, der over de senere år har væ-
ret i politikernes arbejdsvilkår, herunder i forhold til kompleksiteten i arbejdsopgaverne
samt i forhold til politikernes ansvar og arbejdsbyrde. Forslaget skal være baseret på
et hensyn til gennemsigtighed og åbenhed. Endvidere skal forslaget tage højde for en
indbyrdes sammenhæng mellem vilkårene for de forskellige typer af hverv, i den ud-
strækning det er relevant.
4.
Kommissionen sammensættes af en formand og 4-6 medlemmer. Kommissionen
skal have deltagelse af personer med særligt kendskab til borgmestres, regionsråds-
formænds, folketingsmedlemmers og ministres arbejdsvilkår samt med særligt kend-
skab til vilkårene på det almindelige arbejdsmarked. Aftaleparterne vil lægge op til, at
udvalgets formand og medlemmer udpeges af Folketingets Udvalg for Forretningsor-
denen efter forslag fra Folketingets Præsidium.
Aftaleparterne vil lægge op til, at sekretariatsfunktionen varetages af embedsmænd
udpeget af Folketingets Administration og regeringen. Der lægges op til, at formand-
skabet for sekretariatet varetages af Folketingets Administration.
Kommissionen skal færdiggøre sit arbejde inden udgangen af 2015 med henblik på, at
eventuelle ændringer for borgmestre og regionsrådsformænd kan vedtages i god tid
inden de kommunale og regionale valg i 2017 og få virkning pr. 1. januar 2018, og at
eventuelle ændringer for folketingsmedlemmer og ministre kan vedtages forud for,
men få virkning fra det første folketingsvalg efter afslutningen af kommissionens ar-
bejde.
2