Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1387235_0001.png
Enhed
FVJUR
Sagsbehandler
LLHJ
Koordineret med
KOMJUR
Sagsnr.
2014-15196
Doknr.
151124
Dato
08-07-2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven
(Grænsependleres ret til fravær fra arbejdet og afskaffelse af mulighed bl.a. for
ikke-kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer som medlemmer i udvalg)
§1
I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 186 af 19. februar
2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 16 b
indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Under forudsætning af gensidighed kan økonomi- og
indenrigsministeren indgå aftale med et andet land, hvorefter personer, der
varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende land, skal kunne opnå ret
til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det
kommunalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1 – 3.
Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter regler med henblik på
opfyldelsen af en sådan aftale, som er indgået i henhold til stk. 4.«
2.
I
§ 65 c, stk. 1,
ændres »§ 18,« til: »§ 18, stk. 2-6,«.
3.
I
§ 65 c, stk. 1,
udgår »§ 19,«.
4.
I
§ 65 c, stk. 1,
ændres »§ 20, stk. 4 og 5,« til: »§ 20, stk. 5,«.
§2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 187 af 27. februar 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 12, stk. 1,
ændres »§§ 16 b – 16 e« til: »§ 16 b, stk. 1-3, og §§ 16 c – 16
e«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0002.png
2.
I
§ 12
indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Under forudsætning af gensidighed kan økonomi- og
indenrigsministeren indgå aftale med et andet land, hvorefter personer, der
varetager regionalpolitiske hverv i det pågældende land, skal kunne opnå ret til
fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske
hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1 – 3, i lov om
kommunernes styrelse.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter regler med henblik på
opfyldelsen af en sådan aftale, som er indgået i henhold til stk. 2.«
3.
I
§ 36, stk. 1,
udgår »14,«.
4.
I
§ 36, stk. 1,
ændres »reglerne i denne lovs § 15, jf. lov om kommunernes
styrelse § 20, stk. 4 og 5,« til: »reglerne i denne lovs § 15, jf. lov om
kommunernes styrelse § 20, stk. 5,«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
§4
Dispensationer meddelt i henhold til § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse, til fravigelser af lovens § 18, stk. 1, § 19, og § 20, stk. 4, gælder for
den resterende del af valgperioden. Tilsvarende gælder for dispensationer
meddelt i henhold til regionslovens § 36, stk. 1, til fravigelse af regionslovens §
14 samt § 15, jf. § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1 Ret til fravær fra arbejdet ved varetagelse af kommunal- og
regionalpolitiske hverv i udlandet
2.1.1. Baggrund
2.1.2. Gældende ret
2.1.3. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.1.4. Forholdet til grundloven
2.1.5. Den foreslåede ordning
2.1.6. Lovforslagets virkning
2.2. Afskaffelse af mulighed bl.a. for ikke-kommunalbestyrelses-
/regionsrådsmedlemmer som medlemmer af og observatører i udvalg
2.2.1 Gældende ret om dispensationsbestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse
2.2.1.1 Generelt om bestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes styrelse
2.2.1.2 Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i økonomiudvalget
2.2.1.3 Kommunalbestyrelsens formand er formand for økonomiudvalget
2.2.1.4 Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i stående udvalg
2.2.1.5 Fast observatørordning i kommunens stående udvalg og
økonomiudvalget
2.2.2 Gældende ret om dispensationsbestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven
2.2.2.1 Generelt om bestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven
2.2.2.2 Ikke-regionsrådsmedlemmer i forretningsudvalget
2.2.2.3 Regionsrådsformanden er formand for forretningsudvalget
2.2.2.4 Fast observatørordning i regionens forretningsudvalg
2.2.2.5 Regioner - udvalgsstyre
2.2.3 Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.2.3.1. Overvejelser vedr. ikke-kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer
som medlemmer af eller observatører i en kommunes stående udvalg og
økonomiudvalget, henholdsvis regionens forretningsudvalg
2.2.3.2. Overvejelser om andre end kommunalbestyrelsens
formand/regionsrådsformanden som formand for økonomiudvalget,
henholdsvis regionens forretningsudvalg
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0004.png
1.1
Den del af lovforslaget, som omhandler grænsependleres ret til fravær fra
arbejdet i Danmark ved varetagelse af kommunal- og regionalpolitiske hverv i
udlandet, har til formål at sikre lønmodtagere på tværs af landegrænser ret til
fravær fra arbejdet ved varetagelse af politiske hverv i kommune og region.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og indenrigsministeren til, under
forbehold af gensidighed, at indgå aftale om, at kommunal- og
regionalpolitikere i et andet land har ret til fravær fra arbejdet i Danmark i
samme omfang som danske kommunal- og regionalpolitikere. Endvidere
bemyndiges økonomi- og indenrigsministeren til at fastsætte regler, hvorefter
en sådan aftale gøres til en del af dansk ret.
Med lovforslaget giver Folketinget et forhåndssamtykke i medfør af
grundlovens § 19 til, at økonomi- og indenrigsministeren kan indgå sådanne
aftaler.
Lovforslaget er foranlediget af, at der er mulighed for, at der i efteråret 2014
kan indgås en forpligtende aftale mellem Danmark og Sverige om ret til fravær
fra arbejdet.
Med lovforslaget sikres lønmodtageres ret til fravær fra deres arbejde i
Danmark som følge af varetagelse af politiske hverv på kommunalt og
regionalt niveau i udlandet. Herved fremmes grænsependleres ret til fuld
deltagelse i demokratiet gennem varetagelse af disse politiske hverv.
1.2
Lovforslaget omhandler herudover en afskaffelse af
dispensationsmulighederne for ikke-kommunalbestyrelses-
/regionsrådsmedlemmer som medlemmer af og observatører i udvalg og for, at
andre end kommunalbestyrelsens formand kan være formand for kommunens
økonomiudvalg, henholdsvis at en anden end regionsrådsformanden kan være
formand for forretningsudvalget i regionen.
Baggrunden for denne del af lovforslaget er at undgå de principielle
uhensigtsmæssigheder, som sådanne dispensationer kan give anledning til,
herunder i forhold til hensynet til demokratisk legitimitet og ansvarsplacering i
kommune og region.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Ret til fravær fra arbejdet ved varetagelse af kommunal- og
regionalpolitiske hverv i udlandet
2.1.1 Baggrund
I 2009 rettede Öresundskomiteen, som er en samarbejdsorganisation i
Øresundsregionen, henvendelse til det daværende Indenrigs- og
Sundhedsministerium og Finansdepartementet i Sverige for at gøre
opmærksom på problemstillingen om grænsependleres ret til fravær fra
arbejdet ved varetagelse af politiske hverv i kommune og region i
Øresundsregionen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0005.png
Komiteen anførte, at det er en grænsehindring og en indskrænkning af
demokratiet, at personer, som pendler, dvs. som varetager kommunal- og
regionalpolitiske hverv i hjemkommunen i ét land og arbejder i et andet, ikke
har ret til fravær i samme omfang, som personer der arbejder og varetager
kommunal- og regionalpolitiske hverv i samme land.
I april 2013 indgik regeringen og alle Folketingets partier en aftale, der skulle
reducere antallet af grænsehindringer i Norden (Aftale om fjernelse af
grænsehindringer i
Norden).
Aftalen omhandler bl.a. ret til fravær fra arbejdet
ved varetagelse af politiske hverv i kommune og region.
Der står følgende herom i aftalen:
”Grænsependlere har i dag ikke ret til fravær fra arbejdet ved varetagelse af
politiske hverv i kommune og region. Det kan medføre, at grænsependlere på
forhånd afstår fra at påtage sig politiske hverv. Regeringen arbejder for en
løsning med Sverige i sagen med henblik på gensidighed i retten til fravær fra
arbejdet ved varetagelse af politiske hverv.
Såfremt der kan indgås aftale med den svenske regering om en fælles
lovgivningsmæssig løsning, fremsætter regeringen forslag om ændring af den
kommunale styrelseslov med henblik på at give personer med politiske hverv i
nabolande ret til fravær fra arbejdet, i det omfang det er nødvendigt for at
deltage i relevante politiske møder.
Ændringen skal gælde generelt med forbehold for den fornødne gensidighed i
det pågældende land. Herved løses problemet for svenskere, der arbejder i
Danmark og er valgt til et politisk hverv i Sverige.”
Det forventes både på baggrund af aftalen og som følge af drøftelser i regi af
Nordisk Ministerråd, at Danmark og Sverige indgår en forpligtende aftale om
ret til fravær fra arbejdet i efteråret 2014. Med dette lovforslag sikres det, at
Danmark kan opfylde sin del af aftalen, og det sikres, at lønmodtagere, som
arbejder i Danmark, men varetager kommunal- og regionalpolitiske hverv i
Sverige, har ret til fravær fra arbejdet. Tilsvarende gælder, under forbehold af
gensidighed, lønmodtagere, som arbejder i Danmark, men varetager
kommunal- og regionalpolitiske hverv i andre lande.
2.1.2 Gældende ret
2.1.2.1
Retten til fravær fra arbejdet til varetagelse af kommunale hverv blev
indført ved lov nr. 380 af 14. juni 1995 om ændring af de kommunale
styrelseslove m.v. (FT 1994-1995, L 219, A, sp. 2068ff.).
I de almindelige bemærkninger til lovforslaget (FT 1994-1995, L 167, A, sp.
2081f) fremgår, at det med forslaget sikres, at alle befolkningsgrupper har
mulighed for at deltage i det kommunalpolitiske arbejde således, at der opnås
en bedre og bredere repræsentation i kommunalbestyrelserne.
Formålet med lovændringen var at sikre en mere ligelig repræsentation af
privat og offentligt ansatte i kommunalbestyrelserne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0006.png
Offentligt ansatte havde efter de gældende regler på arbejdsmarkedet ret til
fravær til varetagelse af hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem, men det
havde privat ansatte ikke nødvendigvis. Lovændringen skulle således sikre
privat og offentligt ansatte lige muligheder for at deltage i kommunalpolitisk
arbejde.
2.1.2.2
Retten til fravær gælder efter § 16 b, stk. 1, i lov om kommunerens
styrelse i den udstrækning, det er nødvendigt af hensyn til deltagelse i møder i
kommunalbestyrelsen, møder i de af kommunalbestyrelsen nedsatte udvalg,
kommunale sammenslutningers årsmøder eller kurser m.v., som er et led i
varetagelsen af det kommunale hverv, jf. nærmere lov om kommunernes
styrelses § 16, stk. 1, litra a – e.
Retten til fravær omfatter ikke deltagelse i partigruppemøder eller partimøder.
Uanset, at deltagelse i sådanne møder er nært forbundet med hvervet som
kommunalbestyrelsesmedlem, er det ikke fundet hensigtsmæssigt at lade retten
til fravær også omfatte deltagelse i disse møder. Det bemærkes i denne
forbindelse, at det beror helt på de enkelte partigrupper og partiernes egne
beslutninger, hvornår sådanne møder skal afholdes. Typisk vil det være muligt
ved fastlæggelsen af mødetidspunkter at tage hensyn til de enkelte
kommunalbestyrelsesmedlemmers arbejde.
Retten til fravær omfatter deltagelse i egentlige møder samt deltagelse i
seminarer og deltagelse i kurser m.v., der er af betydning for udøvelsen af det
kommunale hverv, jf. lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 1, litra c og d.
Mødekravet indebærer, at samtlige medlemmer af et udvalg m.v. skal være
indkaldt til det pågældende møde, og at medlemmerne af organet skal deltage i
en forhandling og træffe beslutning - eller i hvert fald have mulighed herfor.
Besigtigelser og tilsynsforretninger er således ikke møder i lovens forstand.
Deltagelse i indvielser, receptioner eller lignende repræsentative opgaver falder
endvidere uden for bestemmelsens anvendelsesområde. I det omfang
kommunalbestyrelsen ved anden lovgivning pålægges at afholde møder, hvori
der ikke træffes egentlige beslutninger, finder retten til fravær dog tilsvarende
anvendelse.
Hvis fravær efter aftale mellem parterne ikke kan tilvejebringes ved omlægning
af arbejdet ydes frihed som udgangspunkt mod lønafkortning. Spørgsmålet
herom vil bero på og skulle afgøres efter de for ansættelsesforholdet gældende
regler.
2.1.2.3
Efter § 16 b, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse har borgmesteren
og medlemmer af en magistrat ikke ret til fravær til varetagelse af det
kommunale hverv. Både hvervet som borgmester og som medlem af en
magistrat forudsættes at udgøre en heltidsbeskæftigelse og behandles som
sådan i vederlags- og i pensionsmæssig henseende.
2.1.2.4
Retten til fravær omfatter ikke tilfælde, hvor afgørende hensyn til
arbejdets varetagelse taler imod, at der indrømmes ret til fravær, jf. lov om
kommunernes styrelse § 16 b, stk. 3.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0007.png
Der skal i den forbindelse lægges vægt på fraværets omfang og på
arbejdsgiverens mulighed for at erstatte den fraværende arbejdskraft. Meget
specialiserede arbejdsfunktioner vil ofte være vanskelige at erstatte, og er det
ikke muligt at finde en afløser eller tilrettelægge arbejdets udførelse på en
anden måde, vil det i sådanne særlige tilfælde derfor kunne være udelukket for
lønmodtageren at kræve frihed. Særligt på større arbejdspladser, hvor flere
udfører det samme arbejde, vil sådanne situationer imidlertid kun sjældent
kunne opstå.
Hvilke undtagelsessituationer der kan begrunde fravigelse af kravet på fravær,
giver den hidtidige praksis vedrørende offentligt ansattes ret til tjenestefrihed
til varetagelse af offentlige ombud eksempler på. Det er således almindeligt
antaget, at visse grupper af offentligt ansatte (f.eks. inden for sundhedsvæsenet
og brandvæsenet) på grund af arbejdets karakter i særlige tilfælde vil være
afskåret fra at forlade arbejdspladsen og derfor ikke vil kunne påberåbe sig den
allerede eksisterende ret til tjenestefrihed for offentligt ansatte. Kun i sådanne
særlige tilfælde, hvor afgørende hensyn til arbejdets varetagelse vejer tungere
end hensynet til varetagelsen af det kommunale hverv, vil lovens
undtagelsesbestemmelse kunne gøres gældende af arbejdsgiver.
2.1.2.5
Reglerne i lov om kommunernes styrelse § 16 b om ret til fravær fra
arbejdet finder tilsvarende anvendelse på hvervet som medlem af et regionsråd,
jf. regionslovens § 12. Bestemmelsens henvisning til § 16 b i lov om
kommunernes styrelse indebærer, at et regionsrådsmedlem, der er lønmodtager,
har ret til fravær fra arbejdet i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til
deltagelse i møder i regionsrådet, forretningsudvalget, særlige udvalg nedsat i
medfør af regionslovens § 13, stk. 6, m.v.
2.1.2.6
Alene kommunalbestyrelsesmedlemmer i danske kommuner
henholdsvis danske regioner er omfattet af kommunestyrelseslovens og
regionslovens regler om ret til fravær fra arbejdet henset til disse loves
generelle anvendelsesområde, jf. lov om kommunernes styrelse § 1 og
regionslovens § 1.
Efter reglerne i den kommunale og regionale valglov skal man for at være
valgbar til en kommunalbestyrelse eller et regionsråd i Danmark bl.a. have
valgret, hvilket bl.a. forudsætter, at man efter reglerne i lov om Det Centrale
Personregister opfylder betingelserne for at være bopælsregistreret i
kommunen eller regionen og dermed har fast bopæl i kommunen eller
regionen, jf. den kommunale og regionale valglovs § 3, jf. § 1, stk. 1 og 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013 om Det Centrale Personregister.
2.1.3 Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Som nævnt i 2.1.1. er forslaget foranlediget af, at der er mulighed for, at der i
efteråret 2014 kan indgås en forpligtende aftale mellem Danmark og Sverige
om ret til fravær fra arbejdet.
Regeringen ønsker at fjerne grænsehindringer, som hæmmer arbejdskraftens
fleksibilitet og mobilitet. Samtidig ønsker regeringen at sikre grænsependleres
mulighed for repræsentation i kommunalbestyrelser og regionsråd.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0008.png
Det fælles arbejdsmarked i Øresundsregionen bidrager positivt til regionens
udvikling. En fortsat indsats for at sikre den frie bevægelighed for borgere,
varer og tjenesteydelser mellem de nordiske lande bidrager til at styrke de
nordiske landes grundlæggende værdier og konkurrenceevne.
Det er således en forudsætning for et repræsentativt demokrati, at de, der
opfylder betingelserne for at kunne stille op til valg, får lige muligheder for at
kunne varetage politiske hverv.
En ret til fravær over for en arbejdsgiver i Danmark ved varetagelse af
kommunal- og regionalpolitiske hverv i udlandet kan kun gennemføres ved en
ændring af lov om kommunernes styrelse. Der etableres herved et retskrav,
som vil kunne håndhæves overfor de respektive arbejdsgivere.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og indenrigsministeren til at indgå
sådanne aftaler om gensidig ret for de respektive landes kommunal- og
regionalpolitikere til fravær fra arbejdet med lande, der ønsker at indgå en
sådan aftale med Danmark. Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse
må en sådan aftale om gensidig ret til fravær ud fra tilsvarende hensyn til at
fremme bevægeligheden kunne indgås med andre lande end Sverige.
2.1.4 Forholdet til grundloven
Ifølge grundlovens § 19 er Folketingets samtykke nødvendigt til indgåelse af
traktatmæssige forpligtelser, til hvis opfyldelse Folketingets medvirken er
nødvendig, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.
Folketingets samtykke er derfor nødvendigt til indgåelse af aftaler, som kun
ved lov kan gennemføres i dansk ret.
Som nævnt ovenfor i afsnit 2.1.3 kan en ret til fravær over for en arbejdsgiver i
Danmark ved varetagelse af kommunal- og regionalpolitiske hverv i udlandet
kun gennemføres ved en ændring af lov om kommunernes styrelse, da der
herved etableres et retskrav, som vil kunne håndhæves overfor de respektive
arbejdsgivere.
Med dette lovforslag søges derfor Folketingets samtykke til, at økonomi- og
indenrigsministeren kan indgå aftale med et andet land om, at kommunal- og
regionalpolitikere i et andet land har ret til fravær fra arbejdet i Danmark i
samme omfang som danske kommunal- og regionalpolitikere.
Der er på nuværende tidspunkt kun udsigt til en aftale med Sverige. Der vil
imidlertid senere kunne indgås lignende aftaler med andre lande.
Da der endnu ikke er indgået en aftale med Sverige eller noget andet land,
søges der med dette lovforslag et forhåndssamtykke fra Folketinget.
2.1.5 Den foreslåede ordning
2.1.5.1
Det foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren bemyndiges til at
kunne indgå aftale med et andet land om, at personer, der varetager
kommunal- eller regionalpolitiske hverv i det pågældende land, skal kunne
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0009.png
opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark, af hensyn til varetagelsen af det
kommunalpolitiske og regionalpolitiske hverv i det pågældende land, i det
omfang, som er fastsat i lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk. 1 – 3, samt
regionslovens § 12, jf. lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 1 – 3.
Det foreslås endvidere, at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
med henblik på opfyldelsen af en sådan aftale, jf. forslagets
§ 1, nr. 1
og
§ 2,
nr. 2.
Såfremt der bliver indgået en aftale med et andet land, vil det få den
konsekvens, at kommunal- og regionalpolitikere kan påberåbe sig ret til fravær
i den udstrækning, det er nødvendigt af hensyn til deltagelse i møder i
kommunalbestyrelsen/regionsrådet, møder i de af
kommunalbestyrelsen/regionsrådet nedsatte udvalg, kommunale/regionale
sammenslutningers årsmøder eller kurser, som er et led i varetagelsen af det
kommunale/regionale hverv, jf. lov om kommunernes styrelses § 16, stk. 1,
litra a – e, samt regionslovens § 12, jf. lov om kommunernes styrelse § 16, stk.
1, litra a – e, uanset om vedkommende person arbejder og varetager et
kommunalt eller regionalt hverv i et andet land end Danmark.
Såfremt der bliver indgået en aftale med et andet land, vil lønmodtagere, som
varetager kommunalpolitiske hverv i et andet land, men som arbejder i
Danmark, således – helt eller delvis - opnå samme ret til fravær fra arbejdet i
Danmark, som kommunalbestyrelsesmedlemmer, der både arbejder og
varetager et kommunalpolitisk hverv i Danmark.
Danske virksomheder vil således ikke skulle have besvær med at sætte sig ind i
andre landes regler, men kunne følge de regler, de kender, og som gælder for
kommunalbestyrelsesmedlemmer i Danmark.
2.1.5
.
2
Den foreslåede bestemmelse i
§ 1, nr. 1,
og
§ 2, nr. 2,
vil skulle gælde
generelt. Virkningen heraf vil ikke skulle begrænse sig til forholdet mellem
Danmark og Sverige eller de øvrige nordiske lande, men derimod, hvis der
indgås aftaler med lande uden for Norden, give ret til ret til fravær for andre
personer, som varetager kommunal- og regionalpolitiske hverv i det
pågældende land og arbejder i Danmark. Det betyder således, at der vil kunne
indgås en lignende aftale med andre lande, hvor grænsependling til og fra
Danmark foregår.
I overensstemmelse med den Aftale om fjernelse af grænsehindringer i Norden,
der er indgået mellem regeringen og alle Folketingets partier i april 2013, er det
en forudsætning, at de lande, som Danmark indgår en aftale med om ret til
fravær fra arbejdet, har et lignende regelsæt om ret til fravær i forhold til
personer, der og varetager kommunal- og regionalpolitiske hverv i Danmark,
men arbejder i det pågældende land. Der gælder med andre ord et krav om
gensidighed som forudsætning for indgåelse af en aftale med et andet land om
ret til fravær fra arbejdet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0010.png
2.1.6 Lovforslagets virkning
I dag er der kun ganske få eksempler på grænsependlere, som er afskåret fra
retten til fravær fra arbejdet, men for de berørte, herunder flest svenske
lokalpolitikere, kan retten til fravær have stor betydning.
Det er vanskeligt at vurdere omfanget af de personer, som vil benytte sig af
retten til fravær. Sverige udarbejdede i 2012 en betænkning om kommunalt
demokrati (Vital kommunal demokrati, SOU 2012:30), som giver et bud på,
hvor mange der er berørt af grænsehindringen. I betænkningen står der bl.a., at
den procentvise andel af pendlere på tværs af landegrænser stiger. Antallet af
pendlere fra Sverige til Norge og Danmark er steget fra ca. 30.000 personer i
2006 til ca. 47.000 i 2008. Blandt de, som pendler, er den største gruppe i
alderen 20-45 år.
Desuden har Öresundskomiteen i 2010 oplyst, at der i 2010 pendlede ca.
20.000 personer over Øresund. Den procentandel, som er medlem af et politisk
parti, herunder varetager kommunalpolitiske hverv i Sverige udgør ca. 5 pct.
Andelen er nogenlunde tilsvarende i Danmark. Det vil altså være ca. 5 pct. af
de pendlende, som principielt vil kunne være berørt, hvis de vælger at varetage
et kommunalt eller regionalt hverv som kommunal- eller regionalpolitikere.
Det er vurderingen, at meget få grænsependlere i praksis vil varetage
kommunalpolitiske eller regionalpolitiske hverv og få behov for at udøve den
foreslåede ret til fravær. Lovændringen forventes dog at medføre, at antallet af
pendlere, der er parate til at påtage sig et kommunalpolitisk eller
regionalpolitisk hverv, vil stige.
Hvis der på et tidspunkt indgås aftaler med andre lande, er det vurderingen, at
antallet af berørte personer vil være af tilsvarende omfang, måske endda
mindre.
2.2 Afskaffelse af mulighed bl.a. for ikke-kommunalbestyrelses-
/regionsrådsmedlemmer som medlemmer af og observatører i udvalg
Forslaget indebærer en ændring af dispensationsbestemmelserne i § 65 c i lov
om kommunernes styrelse og § 36, stk. 1, i regionsloven, så der ikke fremover
kan meddeles dispensation til, at ikke-kommunalbestyrelses-
/regionsrådsmedlemmer kan være medlem af og observatører i kommunens
økonomiudvalg og stående udvalg, henholdsvis regionens forretningsudvalg.
Forslaget indebærer endvidere, at der ikke fremover kan meddeles dispensation
til, at andre end kommunalbestyrelsens formand kan være formand for
kommunens økonomiudvalg, henholdsvis at en anden end
regionsrådsformanden kan være formand for forretningsudvalget i regionen.
Selvom der for den enkelte kommune eller region kan være visse fordele
forbundet med sådanne dispensationer, giver fravigelserne ud fra en generel
betragtning anledning principielle uhensigtsmæssigheder. Baggrunden for
denne del af lovforslaget er således at undgå de uhensigtsmæssigheder, som
dispensationerne kan give anledning til.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0011.png
2.2.1 Gældende ret om dispensationsbestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse
2.2.1.1 Generelt om bestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes styrelse
Bestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes styrelse blev indsat i loven ved
lov nr. 259 af 6. maj 1993 (FT 1992-1993, L 219, A, sp. 7585 ff.).
Bestemmelsen giver mulighed for, at en kommune med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse kan fastsætte regler gældende for en
valgperiode i styrelsesvedtægten, der fraviger nærmere bestemte regler i lov
om kommunernes styrelse. Bestemmelsen har baggrund i et frikommuneforsøg.
Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår bl.a., at dispensationsadgangen vil
kunne stimulere kommunerne til nytænkning med hensyn til, hvordan
opgaverne kan løses bedst og mest hensigtsmæssigt. Det har endvidere været
tanken at åbne op for forsøg med en ændret organisation af kommunestyret og
for fornyelse og tilpasning til de lokale forhold.
Kravet om økonomi- og indenrigsministerens godkendelse skyldes dels, at der
er tale om fravigelser af lovens regler, dels at det må sikres, at der tages de
nødvendige hensyn til mindretal og til en klar opgave- og
kompetenceafgrænsning.
2.2.1.2 Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i økonomiudvalget
Det følger af bestemmelsen i § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes
styrelse, at økonomiudvalgets medlemmer vælges blandt
kommunalbestyrelsens medlemmer. Bestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse giver mulighed for, at en kommune med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der
fraviger lovens § 18, herunder bestemmelsen i § 18, stk. 1, 1. pkt.
Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at en kommune kan få
dispensation til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at
personer, der ikke er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af
kommunens økonomiudvalg.
Der er ikke i indeværende valgperiode eksempler i økonomi- og
indenrigsministeriets dispensationspraksis på ansøgninger om sådanne
dispensationer.
2.2.1.3 Kommunalbestyrelsens formand er formand for økonomiudvalget
Det følger af bestemmelsen i § 18, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes
styrelse, at kommunalbestyrelsens formand er formand for økonomiudvalget.
Baggrunden herfor er et ønske om at styrke koordinering og sammenhæng i
den kommunale beslutningsproces. Bestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse giver mulighed for, at en kommune med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der
fraviger lovens § 18, herunder bestemmelsen i § 18, stk. 1, 2. pkt.
Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at en kommune kan få
dispensation til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at en
anden end kommunalbestyrelsens formand kan være formand for
økonomiudvalget.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0012.png
Der er ikke i indeværende valgperiode eksempler i Økonomi- og
Indenrigsministeriets dispensationspraksis på ansøgninger om sådanne
dispensationer.
2.2.1.4 Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i stående udvalg
Det følger af bestemmelsen i § 19 i lov om kommunernes styrelse, at
medlemmerne af en kommunes stående udvalg vælges blandt
kommunalbestyrelsens medlemmer. § 65 c i lov om kommunernes styrelse
giver mulighed for, at en kommune med økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse i styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger bl.a.
bestemmelsen i lovens § 19. Dispensationsbestemmelsen giver således
mulighed for, at en kommune kan få dispensation til fastsættelse af
bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at personer, der ikke er
kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af kommunens stående udvalg.
Der er i Økonomi- og Indenrigsministeriets dispensationspraksis enkelte
eksempler på, at en kommune har opnået godkendelse til i styrelsesvedtægten
at fastsætte bestemmelser om, at ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er
medlem af kommunens stående udvalg. En enkelt kommune (Køge Kommune)
er i indeværende valgperiode meddelt en sådan dispensation. Kommunen har
således fået dispensation til en bestemmelse i styrelsesvedtægten, hvorefter
Udvalget for Entreprenør Teknik Køge består af 3 byrådsmedlemmer, 1
medarbejderrepræsentant samt 1 yderligere medlem med ekstern ekspertise,
som ikke er medlem af Byrådet.
2.2.1.5 Fast observatørordning i kommunens stående udvalg og
økonomiudvalget
Det følger af bestemmelsen i § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse – der
gælder både for kommunens økonomiudvalg og stående udvalg – dels at
udvalgene kan tillade personer, der er ansat i kommunens tjeneste, at overvære
møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for
udvalget, dels at udvalgene kan tilkalde andre personer, herunder andre
medlemmer af kommunalbestyrelsen, til at overvære forhandlingerne, når det
er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning. Bestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse giver mulighed for, at en kommune med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der
fraviger lovens § 20, stk. 4. Dispensationsbestemmelsen giver således
mulighed for, at en kommune kan få dispensation til fastsættelse af
bestemmelser i styrelsesvedtægten om en fast observatørordning.
Der er i Økonomi- og Indenrigsministeriets dispensationspraksis enkelte
eksempler på, at en kommune har opnået godkendelse til i styrelsesvedtægten
at fastsætte bestemmelser om, at visse ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer
kan deltage i bestemte stående udvalgs møder som observatører. Ingen
kommuner er i indeværende periode meddelt en sådan dispensation, men der
har i tidligere perioder været meddelt dispensation hertil.
2.2.2 Gældende ret om dispensationsbestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven
2.2.2.1 Generelt om bestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0013.png
Regionerne har som udgangspunkt et såkaldt fleksibelt forretningsudvalgsstyre
som styreform. Dette gælder, med mindre regionen har valgt en af de former
for udvalgsstyre, som lovens § 36 a og § 36 b giver mulighed for, eller
regionen har fået dispensation efter bestemmelsen i § 36, stk. 2, i regionsloven
til en anden styreform end de førnævnte.
Det fleksible forretningsudvalgsstyre indebærer bl.a., at regionsrådet alene
nedsætter et forretningsudvalg, som er tillagt de beføjelser, som efter lov om
kommunernes styrelse for kommunernes vedkommende er tillagt
økonomiudvalget, jf. regionslovens § 13, stk. 1, og at regionsrådet efter
bestemmelsen i regionslovens § 13, stk. 2, afgør, om den umiddelbare
forvaltning af regionens øvrige anliggender helt eller delvis skal henlægges til
forretningsudvalget eller regionsrådet.
Bestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven giver mulighed for, at en region
med økonomi- og indenrigsministerens godkendelse kan fastsætte regler, der
fraviger nærmere bestemte regler i loven. De almindelige bestemmelser i loven
om regionernes virksomhed, som regionsrådet har mulighed for at fravige i
styrelsesvedtægten, svarer til de almindelige bestemmelser i lov om
kommunernes styrelse om kommunernes virksomhed, som
kommunalbestyrelsen efter § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kan
fravige med ministerens godkendelse, i det omfang, de nævnte regler er
relevante for regionerne. Dog kan for regionerne meddeles dispensation for
mere end én valgperiode ad gangen.
Som for kommunerne er kravet om økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse begrundet i dels, at der er tale om fravigelser af lovens regler, dels
at det må sikres, at der tages de nødvendige hensyn til mindretal og til en klar
opgave- og kompetenceafgrænsning.
2.2.2.2 Ikke-regionsrådsmedlemmer i forretningsudvalget
De overordnede elementer i forretningsudvalgsstyret – som er udgangspunktet
for regionerne – er kort beskrevet i afsnit 2.2.2.1. ovenfor.
Det følger af bestemmelsen i regionslovens § 14, 1. pkt., at
forretningsudvalgets medlemmer vælges blandt regionsrådets medlemmer. §
36, stk. 1, i regionsloven giver mulighed for, at et regionsråd med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der
fraviger bl.a. bestemmelsen i lovens § 14, herunder bestemmelsen i lovens §
14, 1. pkt. Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at en region
kan få dispensation til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at
personer, der ikke er medlem af regionsrådet, er medlem af regionens
forretningsudvalg.
Der er ikke eksempler på ansøgninger om sådanne dispensationer i Økonomi-
og Indenrigsministeriets dispensationspraksis.
2.2.2.3 Regionsrådsformanden er formand for forretningsudvalget
Det følger af regionslovens § 14, 2. pkt., at regionsrådets formand er formand
for forretningsudvalget. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i § 18, stk. 1, 2.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0014.png
pkt., i lov om kommunernes styrelse, hvorefter kommunalbestyrelsens formand
er formand for økonomiudvalget, jf. afsnit 2.2.1.3. ovenfor.
Bestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven giver mulighed for, at en region
med økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan
fastsætte regler, der fraviger lovens § 14, herunder bestemmelsen i § 14, 2. pkt.
Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at en region kan få
dispensation til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at en
anden end regionsrådets formand kan være formand for forretningsudvalget.
Der er ikke eksempler i økonomi- og indenrigsministeriets dispensationspraksis
på ansøgninger om sådanne dispensationer.
2.2.2.4 Fast observatørordning i regionens forretningsudvalg
Det følger af regionslovens § 15, at bl.a. § 20 i lov om kommunernes styrelse
finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalget. Dette indebærer bl.a., at
forretningsudvalget kan tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at
overvære møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v.
for forretningsudvalget, dels at forretningsudvalget kan tilkalde andre personer,
herunder andre medlemmer af regionsrådet, til at overvære forhandlingerne,
når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning. Bestemmelsen i § 36, stk.
1, i regionsloven giver mulighed for, at et regionsråd med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der
fraviger lovens § 15, jf. bl.a. § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at en region kan få
dispensation til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om en fast
observatørordning.
Der er ikke eksempler på ansøgninger om sådanne dispensationer i Økonomi-
og Indenrigsministeriets dispensationspraksis.
2.2.2.5 Regioner - udvalgsstyre
Regionslovens § 36 a, stk. 1, giver mulighed for, at regionen kan nedsætte et
økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg til varetagelse af den
umiddelbare forvaltning. Regionsrådet kan således træffe beslutning om at
etablere et udvalgsstyre svarende til det udvalgsstyre, som er den almindelige
styreform for kommuner efter lov om kommunernes styrelse. Valg af denne
styreform kræver ikke økonomi- og indenrigsministerens godkendelse.
Regionslovens § 36 b, stk. 1, giver mulighed for, at en region, der efter
bestemmelsen i lovens § 36 a, stk. 1, har truffet beslutning om udvalgsstyre,
træffer bestemmelse om, at økonomiudvalget og de stående udvalg ikke eller
kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning
(den såkaldte Skanderborg-model). En sådan beslutning kræver ikke økonomi-
og indenrigsministerens godkendelse.
Regionsloven giver ikke mulighed for, at regioner, der har valgt udvalgsstyre
(herunder regioner, der har valgt den omtalte Skanderborg-model), hvilket kan
ske uden økonomi- og indenrigsministerens godkendelse, meddeles
dispensation til, at ikke-regionsrådsmedlemmer kan være medlem af eller
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0015.png
observatører i regionens stående udvalg eller økonomiudvalget, eller at en
anden end regionsrådets formand kan være formand for økonomiudvalget.
2.2.3 Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.2.3.1. Overvejelser vedr. ikke-kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer
som medlemmer af eller observatører i en kommunes stående udvalg og
økonomiudvalget, henholdsvis regionens forretningsudvalg
De ovenfor omtalte fravigelser fra kommunestyrelses- og regionsloven, som
kommunestyrelseslovens § 65 c og regionslovens § 36, stk. 1, giver mulighed
for – dvs. muligheden for at ikke-kommunalbestyrelses-
/regionsrådsmedlemmer kan være medlemmer af eller observatører i en
kommunes stående udvalg og økonomiudvalget, henholdsvis regionens
forretningsudvalg – kan give anledning til overvejelser om, hvorvidt de fordele
for den enkelte kommune-/region, som fravigelserne indebærer, står mål med
de mere principielle uhensigtsmæssigheder, som fravigelserne også indebærer:
Inddragelse af sagkyndige og/eller repræsentanter for interessegrupper i
udvalgene kan have visse fordele set fra kommunens/regionens side. Navnlig
vil inddragelse af interesserepræsentanter kunne øge gennemsigtigheden og
legitimiteten af udvalgets og kommunens/regionens beslutninger for de grupper
af interessenter, som er repræsenteret i udvalget. Endvidere vil sagkyndiges
deltagelse kunne højne kvaliteten og fagligheden i de kommunale/regionale
beslutninger.
Heroverfor står imidlertid for kommunernes vedkommende, at udvalgene har
ansvaret for den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender og
således udøver kommunens virksomhed over for alle kommunens borgere.
Derfor er det af væsentlig betydning, at udvalgenes virke og beslutninger har
den demokratiske legitimitet, som hidrører fra, at deres medlemmer er valgt af
kommunens borgere. Kun herved sikres i fuldt omfang vælgernes muligheder
for at udøve deres indflydelse på kommunens styre og holde politikerne fast på
deres ansvar gennem stemmeafgivelsen.
Tilsvarende er det for regionernes vedkommende af væsentlig betydning, at
forretningsudvalgets virke og beslutninger har en sådan demokratisk
legitimitet.
Selv når ikke-kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer udgør et
mindretal i et udvalg, er det forhold, at de har mulighed for at øve indflydelse
gennem deltagelse i drøftelserne på udvalgets møder og eventuelt gennem
deres egen stemmeafgivning, faktorer som kan medvirke til at skabe
usikkerhed om beslutningernes demokratiske legitimitet og gøre placeringen af
det politiske ansvar vanskeligere.
Det anførte gælder både for en kommunes stående udvalg og økonomiudvalget
og for en regions forretningsudvalg og er særlig klart, hvor ikke-
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer er medlemmer med stemmeret i
udvalget. Det anførte gælder imidlertid også, hvor de pågældende alene er
observatører i udvalgene.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0016.png
Hertil kommer, at der er rig mulighed for, at interessegrupper og sagkyndige
inddrages og høres, selv om de ikke deltager i udvalgene. Udvalgene kan holde
særskilte borger- eller orienteringsmøder med deltagelse af sådanne
repræsentanter. Der kan også nedsættes rådgivende udvalg efter bestemmelsen
i § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. for regionernes vedkommende
regionslovens § 13, stk. 4, hvori sådanne repræsentanter kan være medlemmer
på lige fod med kommunalbestyrelses--/regionsrådsmedlemmer.
Endvidere åbner lov om kommunernes styrelse og regionsloven mulighed for,
at udvalgene kan indkalde både kommunalt/regionalt ansatte og andre
sagkyndige til at overvære forhandlingerne i en enkelt sag, når dette er
ønskeligt af hensyn til sagens oplysning, hvilket afsvækker behovet for, at der
kan meddeles dispensation til generelle medlems- og observatørordninger.
De nævnte dispensationsmuligheder er således ikke nødvendige for at sikre
inddragelse af interesserepræsentanter og sagkyndige i det politiske arbejde på
udvalgsniveau. Samtidig harmonerer det dårligt med hensynet til demokratisk
legitimitet og politisk ansvarsplacering i kommune og region.
På denne baggrund er det Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at der
ikke fremover bør være mulighed for at opnå de omtalte dispensationer.
Det foreslås derfor, at muligheden for at opnå dispensation til, at ikke-
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer kan være medlem af en
kommunes økonomiudvalg og stående udvalg, henholdsvis forretningsudvalget
i en region, ophæves. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2
og 3, og § 2, nr. 3.
Det foreslås på den nævnte baggrund endvidere, at muligheden for at opnå
dispensation til, at ikke-kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer er faste
observatører i en kommunes økonomiudvalg og stående udvalg, henholdsvis
forretningsudvalget i en region, ophæves. Der henvises til bemærkningerne til
forslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4.
2.2.3.2. Overvejelser om andre end kommunalbestyrelsens
formand/regionsrådsformanden som formand for økonomiudvalget,
henholdsvis regionens forretningsudvalg
Den ovenfor omtalte mulighed for ved dispensation at fravige bestemmelserne
om at en anden end kommunalbestyrelsens formand/regionsrådsformanden er
formand for økonomiudvalget, henholdsvis regionens forretningsudvalg, kan
give anledning til overvejelser om, hvorvidt de fordele, som en fravigelse kan
indebære for den enkelte kommune/region, står mål med de mere principielle
uhensigtsmæssigheder, som sådanne fravigelser også kan indebære:
Henlæggelse af formandsskabet for kommunens økonomiudvalg/regionens
forretningsudvalg til en anden end
kommunalbestyrelsesformanden/regionsrådsformanden kan for den enkelte
kommune/region være en måde at fordele vedkommendes – mange – opgaver
på flere hænder.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0017.png
Heroverfor står imidlertid, at den koordinerende rolle i kommunestyret, som
kommunalbestyrelsens formand er tiltænkt, og som bestemmelsen i § 18, stk.
1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse understøtter, vanskeligt vil kunne
opretholdes i fuldt omfang, hvis formandsskabet for økonomiudvalget
varetages af en anden person. Tilsvarende gælder i givet fald
regionsrådsformanden i forhold til dennes koordinerende rolle i regionsstyret,
som understøttes af regionsrådsformandens funktion som formand for
forretningsudvalget.
I lyset af, at der endvidere ikke i praksis er konstateret ønsker om at benytte
den eksisterende dispensationsadgang, er det Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at der ikke bør være mulighed for at opnå
sådanne dispensationer.
Det foreslås derfor at ophæve muligheden for at opnå dispensation til, at en
anden end kommunalbestyrelsens formand henholdsvis regionsrådets formand,
kan være formand for kommunens økonomiudvalg, henholdsvis
forretningsudvalget. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2,
og § 2, nr. 3.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Den del af lovforslaget, som omhandler grænsependleres ret til fravær fra
arbejdet ved varetagelse af kommunalpolitiske og regionalpolitiske hverv, har
ingen økonomiske konsekvenser af betydning for erhvervslivet og har ingen
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der henvises til afsnit 2.1.6.
Den del af lovforslaget, som omhandler afskaffelse af mulighed bl.a. for ikke-
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer som medlemmer af og
observatører i udvalg, har ingen økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Den del af lovforslaget, som omhandler grænsependleres ret til fravær fra
arbejdet ved varetagelse af kommunalpolitiske og regionalpolitiske hverv, er i
overensstemmelse med og fremmer arbejdskraftens frie bevægelighed efter
artikel 39 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Den del af lovforslaget, som omhandler afskaffelse af mulighed bl.a. for ikke-
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer som medlemmer af og
observatører i udvalg, har ingen EU-retlige konsekvenser.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0018.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [dato] til den [dato] været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
”Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk,
Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Ældreråd,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Dansk Sygeplejeråd,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DESA Dansk
Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet, FOA,
FSR - Danske Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
(FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen
Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark (LO), Offentlige Ansattes
Organisationer, Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd, Statsforvaltningen, Stats-
og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Vestre
Landsret, Østre Landsret og Ældremobiliseringen.”
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
De økonomiske og
administrative
konsekvenser for
det offentlige
De økonomiske og
administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Den del af lovforslaget, som omhandler grænsependleres
ret til fravær fra arbejdet ved varetagelse af
kommunalpolitiske og regionalpolitiske hverv, er i
overensstemmelse med og fremmer arbejdskraftens frie
bevægelighed efter artikel 39 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde.
Den del af lovforslaget, som omhandler afskaffelse af
mulighed bl.a. for ikke-kommunalbestyrelses-
/regionsrådsmedlemmer som medlemmer af og
observatører i udvalg, har ingen EU-retlige
konsekvenser.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0019.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at indføre et nyt
stk. 4,
hvorefter økonomi- og indenrigsministeren,
under forudsætning af gensidighed, kan indgå aftale med et andet land,
hvorefter personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende
land, skal kunne opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til
varetagelsen af det kommunalpolitiske hverv i det pågældende andet land, i det
omfang, som er fastsat i stk. 1 – 3.
Med bestemmelsen gives økonomi- og indenrigsministeren på de i
bestemmelsen fastsatte betingelser
bemyndigelse
til at indgå aftale med et andet
land om ret til fravær fra arbejdet for personer, der varetager
kommunalpolitiske hverv i det pågældende andet land. Med bestemmelsen
giver Folketinget samtykke til, at økonomi- og indenrigsministeren indgår
sådanne aftaler. Ifølge grundlovens § 19 er Folketingets samtykke nødvendigt
til indgåelse af traktatmæssige forpligtelser, til hvis opfyldelse Folketingets
medvirken er nødvendig, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.
Bestemmelsen fastsætter ingen forpligtelse for økonomi- og
indenrigsministeren til at indgå aftaler med et andet land om ret til fravær fra
arbejdet for personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende
andet land. Det er således op til økonomi- og indenrigsministeren, i hvilket
omfang og på hvilken måde bemyndigelsen vil blive udnyttet.
Kravet om
gensidighed
betyder, at det er en forudsætning, at det land,
Danmark indgår aftale med om ret til fravær fra arbejdet i forhold til
kommunalpolitikere, der arbejder i Danmark og varetager kommunalpolitiske
hverv i det pågældende land, har eller indfører et lignende regelsæt om ret til
fravær i forhold til personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i
Danmark, men arbejder i det pågældende land. Der gælder med andre ord et
krav om gensidighed som forudsætning for indgåelse af en aftale med et andet
land om ret til fravær fra arbejdet.
Kravet om gensidighed indebærer alene, at det land, Danmark indgår aftale
med om ret til fravær fra arbejdet, har et lignende, men ikke nødvendigvis det
samme regelsæt om ret til fravær fra arbejdet. Regelsættet skal i sine
kerneelementer (ret til fravær fra arbejdet for lønmodtagere med
kommunalpolitiske hverv) svare til det danske regelsæt, men regelsættet i det
land, Danmark indgår aftale med, behøver ikke at være udformet på nøjagtig
samme måde som efter § 16 b, stk. 1 – 3, i lov om kommunernes styrelse.
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges økonomi- og
indenrigsministeren til at indgå aftale om ret til fravær fra arbejdet med
et
andet land.
Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke nogen begrænsning i,
med hvilket land en sådan aftale kan indgås. Der kan med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse indgås aftaler om ret til fravær med alle lande. Der er
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0020.png
således intet krav om, at det land, Danmark indgår aftale med, grænser op til
Danmark.
Den
personkreds,
om hvis ret til fravær fra arbejdet økonomi- og
indenrigsministeren bemyndiges til at indgå en aftale med et andet land, er
personer, der
varetager
kommunalpolitiske hverv i det pågældende land. Det
land, de pågældende
personer varetager
kommunalpolitiske hverv i, er det land,
aftalen om ret til fravær fra arbejdet indgås med.
Det er en forudsætning for ret til fravær, at lønmodtageren varetager
kommunalpolitiske hverv i det pågældende andet land. Det må afhænge af den
nærmere udformning af lovgivningen i det land, aftalen indgås med, hvilke
kommunalpolitiske hverv der i givet fald kan være omfattet af en aftale om ret
til fravær fra arbejdet. Omfattet af en sådan aftale vil typisk være personer, der
ved almindelige valg blandt vælgerne er valgt til og stadig varetager sit
politiske hverv i det pågældende andet land, og som dermed efter lovgivningen
i det pågældende andet land er valgbar til sit politiske hverv. Også hverv, som
den valgte person af vedkommende kommunale råd i udlandet udpeges til i sin
egenskab af valgt medlem af vedkommende kommunale råd, vil kunne være
omfattet. Afhængig af lovgivningens nærmere udformning i det pågældende
andet land vil også andre kommunalpolitiske hverv kunne være omfattet.
Det må afhænge af den nærmere udformning af lovgivningen i det land, aftalen
indgås med, hvilke lokale myndigheder der i givet fald kan være omfattet af en
aftale om ret til fravær fra arbejdet. Der skal blot være tale om myndigheder,
der ledes af et kollektivt organ, der vælges ved almindelige valg blandt
vælgerne, og som varetager hverv, som svarer til kommunalpolitiske hverv i
Danmark. Der kan godt være lokale myndigheder på flere niveauer i det
pågældende land, som i givet fald kan være omfattet af en aftale om ret til
fravær fra arbejdet.
Indgås en aftale om ret til fravær med et andet land i henhold til den i
bestemmelsen indeholdte bemyndigelse, har en sådan aftale den
retsvirkning,
at personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende land,
opnår ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det
kommunalpolitiske hverv i det pågældende andet land i det omfang, som er
fastsat i lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk. 1 – 3.
Såfremt der bliver indgået en aftale med et andet land, vil lønmodtagere, som
varetager kommunalpolitiske hverv i et andet land, men som arbejder i
Danmark, således – helt eller delvis - opnå samme ret til fravær fra arbejdet i
Danmark, som kommunalbestyrelsesmedlemmer, der både arbejder og
varetager et kommunalpolitisk hverv i Danmark, dvs. den ret til fravær fra
arbejdet i Danmark, der er fastsat i lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk. 1
- 3. Dette gælder uanset den nærmere udformning af det tilsvarende regelsæt i
det land, som aftalen indgås med, jf. ovenfor om kravet til gensidighed.
Efter lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk. 1, vil retten til fravær fra
arbejdet alene gælde i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til deltagelse i
de i § 16, stk. 1, litra a – e, nævnte møder m.v.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0021.png
Retten til fravær fra arbejdet i Danmark vil for de personer, som varetager
kommunalpolitiske hverv i et andet land, skulle være nødvendig af hensyn til
varetagelsen af det pågældende kommunalpolitiske hverv. Den præcise
udformning af dette krav afhænger af karakteren af det kommunalpolitiske
hverv, der varetages i det pågældende andet land.
Retten til fravær fra arbejdet i Danmark vil for de personer, som varetager
kommunalpolitiske hverv i et andet land, være den samme som for
kommunalpolitikere i Danmark. Således gælder undtagelserne i lov om
kommunernes styrelse § 16 b, stk. 2 og 3, tilsvarende. Det vil sige, at bl.a.
formænd for kommunalbestyrelser, der varetager tilsvarende funktioner som en
borgmester i Danmark, ikke har ret til fravær fra arbejdet, samt at retten til
fravær ikke omfatter tilfælde, hvor afgørende hensyn til arbejdets varetagelse
taler imod, at der indrømmes ret til fravær. Dette gælder uanset den nærmere
udformning af det tilsvarende regelsæt i det land, som aftalen indgås med, jf.
ovenfor om kravet til gensidighed.
Det foreslås endvidere at indføre et nyt
stk. 5,
hvorefter økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte regler med henblik på opfyldelsen af en
sådan aftale i henhold til forslagets
§ 1, nr. 1.
Aftalen bliver hermed en del af
dansk ret med den virkning, at den pågældende lønmodtager kan gøre retskrav
gældende overfor en dansk arbejdsgiver.
Såfremt der bliver indgået en juridisk bindende aftale med et andet land om, at
begge lande forpligtes til at ændre deres lovgivning, således at personer, som
arbejder i et andet land, kan opnå ret til fravær fra arbejdet, i det omfang, det er
nødvendigt af hensyn til at kunne deltage i det kommunalpolitiske arbejde, vil
aftalen efterfølgende blive udmøntet administrativt ved bekendtgørelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.5.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af § 65 c i lov om kommunernes styrelse indebærer, at
der ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og indenrigsministeren
kan meddele dispensation til, at en kommune i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 18, stk. 1, 1. pkt., hvoraf følger,
at medlemmerne af økonomiudvalget vælges blandt kommunalbestyrelsens
medlemmer.
Forslaget indebærer således, at en kommune ikke vil kunne opnå dispensation
til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at personer, der ikke
er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af kommunens
økonomiudvalg.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er medlem af en kommunens
økonomiudvalg, henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit
2.2.3.1. og de der nævnte principielle uhensigtsmæssigheder ved fravigelser af
§ 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. En sådan fravigelse er
endvidere ikke en forudsætning for inddragelse af interesserepræsentanter og
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0022.png
sagkyndige i det politiske arbejde på udvalgsniveau. Bl.a. vil økonomiudvalget
således fortsat efter lovens § 20, stk. 4, kunne inddrage sagkyndige og andre
personer til det enkelte møde, når det er ønskeligt af hensyn til en sags
oplysning.
Den foreslåede ændring af § 65 c i lov om kommunernes styrelse indebærer
endvidere, at der ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at en kommune i
styrelsesvedtægten fastsætter regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens §
18, stk. 1, 2. pkt., hvoraf følger, at kommunalbestyrelsens formand er formand
for økonomiudvalget.
Forslaget indebærer således, at en kommune ikke vil kunne opnå dispensation
til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at en anden end
kommunalbestyrelsens formand er formand for økonomiudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation hertil
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.2. og det der
nævnte om kommunalbestyrelsesformandens koordinerende rolle i
kommunestyret.
Om forholdet til allerede meddelte dispensationer i indeværende valgperiode
henvises til overgangsbestemmelsen i § 4.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 65 c i lov om kommunernes styrelse indebærer, at
der ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og indenrigsministeren
kan meddele dispensation til, at en kommune i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 19, hvoraf følger, at
medlemmerne af et stående udvalg vælges blandt kommunalbestyrelsens
medlemmer.
Forslaget indebærer således, at en kommune ikke vil kunne opnå dispensation
til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at personer, der ikke
er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af kommunens stående udvalg.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er medlem af en kommunens stående
udvalg, henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.1. og
de der nævnte principielle uhensigtsmæssigheder ved fravigelser af § 19 i lov
om kommunernes styrelse. En sådan fravigelse er endvidere ikke en
forudsætning for inddragelse af interesserepræsentanter og sagkyndige i det
politiske arbejde på udvalgsniveau. Bl.a. vil udvalgene således fortsat efter
lovens § 20, stk. 4, kunne inddrage sagkyndige og andre personer til det enkelte
møde, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af § 65 c i lov om kommunernes styrelse indebærer, at
der ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og indenrigsministeren
kan meddele dispensation til, at en kommune i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 20, stk. 4. Det følger af denne
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0023.png
bestemmelse – der gælder både for kommunens økonomiudvalg og stående
udvalg – dels at udvalgene kan tillade personer, der er ansat i kommunens
tjeneste, at overvære møderne med henblik på varetagelse af
sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget, dels at udvalgene kan tilkalde andre
personer, herunder andre medlemmer af kommunalbestyrelsen, til at overvære
forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Forslaget indebærer således, at en kommune ikke vil kunne opnå dispensation
til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at ikke-
kommunalbestyrelsesmedlemmer er faste observatører i en kommunes
økonomiudvalg og stående udvalg.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er faste observatører i kommunens
økonomiudvalg og stående udvalg henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.3.1. og de der nævnte principielle
uhensigtsmæssigheder ved fravigelser af § 20, stk. 4, i lov om kommunernes
styrelse. En sådan fravigelse er endvidere ikke en forudsætning for inddragelse
af interesserepræsentanter og sagkyndige i det politiske arbejde på
udvalgsniveau. Udvalgene vil således fortsat efter lovens § 20, stk. 4, kunne
inddrage sagkyndige og andre personer til det enkelte møde, når det er
ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Lovforslaget berører ikke den eksisterende adgang til efter § 65 c i lov om
kommunernes styrelse at dispensere fra lovens § 20, stk. 5. Økonomiudvalget
kan efter denne bestemmelse tillade kommunalbestyrelsesmedlemmer, som
ikke er medlemmer af økonomiudvalget, at overvære økonomiudvalgets
afsluttende behandling af forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag. I
modsætning til de tilfælde, som er omfattet af lovens § 20, stk. 4, jf.
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.5. kræves det ikke i stk. 5,
at observatørernes deltagelse i mødet skal bidrage til udvalgets arbejde.
Ud fra de hensyn, som ligger til grund for forslaget om, at der ikke fremover
bør kunne opnås dispensation til at ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer kan
være faste observatører i en kommunes udvalg, er det imidlertid Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at der ikke – ud over i tilfælde, som lovens §
20, stk. 4, giver mulighed for – bør være muligt, at ikke-
kommunalbestyrelsesmedlemmer deltager i de omhandlede
økonomiudvalgsmøder. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil således ikke
være indstillet på fremover at meddele sådanne dispensationer.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagets
§ 2, nr. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indføres de samme regler om grænsependleres ret til fravær
fra arbejdet med henblik på varetagelsen af regionalpolitiske hverv, som
foreslås indført for varetagelsen af kommunalpolitiske hverv.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0024.png
Således vil en person, der er lønmodtager i Danmark, men varetager
regionalpolitiske hverv i det andet land, Danmark indgår aftale med om ret til
fravær for sådanne hverv, have ret til fravær fra arbejdet i det omfang, det er
nødvendigt af hensyn til varetagelsen af disse funktioner..
Der henvises til de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 1.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.5.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 36, stk. 1, i regionsloven indebærer, at der ikke
fremover vil være mulighed for, at økonomi- og indenrigsministeren kan
meddele dispensation til, at en region i styrelsesvedtægten fastsætter regler, der
afviger fra bestemmelsen i lovens § 14, 1. pkt., hvoraf følger, at
forretningsudvalgets medlemmer vælges blandt regionsrådets medlemmer.
Forslaget indebærer således, at en region ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at personer, der ikke er
regionsrådsmedlemmer, er medlem af forretningsudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer kan være medlem af regionens forretningsudvalg,
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.1. og de der
nævnte principielle uhensigtsmæssigheder ved fravigelser af regionslovens §
14, 1, pkt. En sådan fravigelse er endvidere ikke en forudsætning for
inddragelse af interesserepræsentanter og sagkyndige i det politiske arbejde i
forretningsudvalget. Bl.a. vil forretningsudvalget således fortsat efter § 20, stk.
4, i kommunestyrelsesloven, jf. regionslovens § 15, kunne inddrage sagkyndige
og andre personer til det enkelte møde, når det er ønskeligt af hensyn til en sags
oplysning.
Den foreslåede ændring af § 36, stk. 1, i regionsloven indebærer endvidere, at
der ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og indenrigsministeren
kan meddele dispensation til, at en region i styrelsesvedtægten fastsætter regler,
der afviger fra bestemmelsen i lovens § 14, 2. pkt., hvoraf følger, at
regionsrådets formand er formand for forretningsudvalget.
Forslaget indebærer således, at en region ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at en anden end
regionsrådets formand er formand for forretningsudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation hertil
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.2. og det der
nævnte om regionsrådsformandens koordinerende rolle i regionsstyret.
Forslaget vedrører kun de regioner, der har forretningsudvalgsstyre efter
regionslovens § 13. Regionsloven giver således ikke mulighed for, at regioner,
der efter bestemmelsen i regionslovens § 36 a har valgt udvalgsstyre (herunder
regioner, der efter lovens § 36 b, jf. § 36 a, har valgt den såkaldte Skanderborg-
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0025.png
model), meddeles dispensation til, at ikke-regionsrådsmedlemmer kan være
medlem af regionens stående udvalg eller økonomiudvalget, eller at en anden
end regionsrådets formand kan være formand for økonomiudvalget. Der
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.5. Ud fra de
hensyn, som ligger til grund for forslaget om en ophævelse af adgangen til at
meddele de nævnte dispensationer til regioner med forretningsudvalgsstyre,
forudsættes det endvidere, at Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke fremover
meddeler sådanne dispensationer til regioner, der efter bestemmelsen i
regionslovens § 36, stk. 2, har fået dispensation til en anden styreform end
forretningsudvalgsstyret.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af § 36, stk. 1, i regionsloven indebærer, at der ikke
fremover vil være mulighed for, at økonomi- og indenrigsministeren kan
meddele dispensation til, at en region i styrelsesvedtægten fastsætter regler, der
afviger fra bestemmelsen i § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf.
regionslovens § 15. Det følger af disse bestemmelser dels, at
forretningsudvalget kan tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at
overvære forretningsudvalgets møder med henblik på varetagelse af
sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget, dels at forretningsudvalget kan
tilkalde andre personer, herunder andre medlemmer af regionsrådet, til at
overvære forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Forslaget indebærer således, at en region ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at ikke-
regionsrådsmedlemmer er faste observatører i forretningsudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen til at opnå dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer er faste observatører i forretningsudvalget,
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.1. og de der
nævnte principielle uhensigtsmæssigheder ved fravigelser af § 20, stk. 4, i lov
om kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 15. En sådan fravigelse er
endvidere ikke en forudsætning for inddragelse af interesserepræsentanter og
sagkyndige i det politiske arbejde i forretningsudvalget. Bl.a. vil
forretningsudvalget således fortsat efter § 20, stk. 4, i kommunestyrelsesloven,
jf. regionslovens § 15, kunne inddrage sagkyndige og andre personer til det
enkelte møde, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Lovforslaget berører ikke den eksisterende adgang til efter § 36, stk. 1, i
regionsloven at dispensere fra bestemmelsen i § 20, stk. 5, i lov om
kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 15, hvorefter forretningsudvalget
kan tillade kommunalbestyrelsesmedlemmer, som ikke er medlemmer af
forretningsudvalget, at overvære dettes afsluttende behandling af forslag til
årsbudget og flerårige budgetoverslag. I modsætning til de tilfælde som er
omfattet af § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 15,
- se lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.5. – kræves det hertil
ikke, at observatørernes deltagelse i mødet skal bidrage til forretningsudvalgets
arbejde.
Ud fra de hensyn, som ligger til grund for forslaget om, at der ikke fremover
bør kunne opnås dispensation til at ikke-regionsrådsmedlemmer kan være faste
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0026.png
observatører i forretningsudvalget, er det imidlertid Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at der ikke – ud over i tilfælde, som lov om
kommunernes styrelse § 20, stk. 4, jf. regionslovens § 15 giver mulighed for –
bør være muligt, at ikke-regionsrådsmedlemmer deltager i de omhandlede
forretningsudvalgsmøder. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil således ikke
være indstillet på fremover at meddele sådanne dispensationer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget vedrører kun de regioner, der har forretningsudvalgsstyre efter
regionslovens § 13. Regionsloven giver således ikke mulighed for, at regioner,
der efter bestemmelsen i regionslovens § 36 a har valgt udvalgsstyre (herunder
regioner, der efter lovens § 36 b, jf. § 36 a, har valgt den såkaldte Skanderborg-
model), meddeles dispensation til, at ikke-regionsrådsmedlemmer kan være
faste observatører i regionens stående udvalg eller økonomiudvalget. Der
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.5. Ud fra de
hensyn, som ligger til grund for forslaget om en ophævelse af adgangen til at
meddele en sådan dispensation til regioner med forretningsudvalgsstyre,
forudsættes det endvidere, at Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke fremover
meddeler sådanne dispensationer til regioner, der efter bestemmelsen i
regionslovens § 36, stk. 2, har fået dispensation til en anden styreform end
forretningsudvalgsstyret.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Til § 4
Bestemmelsen i
1. pkt.
indebærer, at dispensationer meddelt efter § 65 c, stk. 1,
i lov om kommunernes styrelse til fravigelser af lovens § 18, stk. 1, § 19, og §
20, stk. 4, har virkning for den resterende del af den indeværende valgperiode.
Dette gælder, uanset at hjemmelen til dispensation til fravigelse af de
pågældende bestemmelser ophæves ved lovens ikrafttræden den 1. januar
2015.
Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen i en kommune, der har dispensation
efter de nævnte bestemmelser i lov om kommunernes styrelse, ikke i
indeværende valgperiode skal ændre kommunens styrelsesvedtægt. En enkelt
kommune er i indeværende valgperiode meddelt dispensation til fravigelse af
lovens § 19. Se de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.4.
Bestemmelsen i
2. pkt.
indebærer, at dispensationer fra de omhandlede
bestemmelser i regionsloven uanset lovens ikrafttræden den 1. januar 2015 har
virkning – og alene har virkning – for den resterende del af den indeværende
valgperiode uanset, at dispensationen efter regionslovens § 36, stk. 1, er
meddelt uden tidsbegrænsning. Ingen regioner er i indeværende valgperiode
meddelt dispensation efter bestemmelsen i regionslovens § 36, stk. 1.
Til § 5
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0027.png
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Efter bestemmelsen
gælder loven ikke for Færøerne og Grønland.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0028.png
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 186 af 19.
februar 2014, foretages følgende
ændringer:
§ 16 b.
Et medlem af
kommunalbestyrelsen, der er
lønmodtager, har ret til fravær fra
arbejdet i det omfang, det er
nødvendigt af hensyn til deltagelse i
de i § 16, stk. 1, litra a – e, nævnte
møder m.v.
Stk. 2.
Formanden for
kommunalbestyrelsen,
magistratsmedlemmer, jf. § 64, og de
i § 64 a nævnte udvalgsformænd har
ikke ret til fravær efter stk. 1.
Stk. 3.
Retten til fravær efter stk. 1
omfatter ikke tilfælde, hvor afgørende
hensyn til arbejdets varetagelse taler
imod, at der indrømmes ret til fravær.
1.
I
§ 16 b
indsættes som
stk. 4 og 5:
Stk. 4.
Under forudsætning af
gensidighed kan økonomi- og
indenrigsministeren indgå aftale med
et andet land, hvorefter personer, der
varetager kommunalpolitiske hverv i
det pågældende land, skal kunne opnå
ret til fravær fra arbejdet i Danmark
af hensyn til varetagelsen af det
kommunalpolitiske hverv i det
omfang, som er fastsat i stk. 1 – 3.
Stk. 5.
Økonomi- og
indenrigsministeren fastsætter regler
med henblik på opfyldelsen af en
sådan aftale, som er indgået i henhold
til stk. 4.«
§ 65 c.
Med økonomi- og
2.
I
§ 65 c, stk. 1,
ændres »§ 18,« til:
indenrigsministerens godkendelse kan »§ 18, stk. 2-6,«.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0029.png
en kommunalbestyrelse i
styrelsesvedtægten fastsætte regler
gældende for en valgperiode, der
afviger fra reglerne i denne lovs § 16,
§ 16 a, § 17, § 18, § 19, § 20, stk. 4
og 5, §§ 21, 22, 27, 37, 38 og § 45,
stk. 1 og 2.
Stk. 2. …
3.
I
§ 65 c, stk. 1,
udgår »§ 19,«.
4.
I
§ 65 c, stk. 1,
ændres »§ 20, stk. 4
og 5,« til: »§ 20, stk. 5,«.
§2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 187 af 27. februar 2014, foretages
følgende ændringer:
§ 12.
Lov om kommunernes styrelse
§ 7 om valget af
kommunalbestyrelsens formand og
næstformand, §§ 9-15 om
kommunalbestyrelsens møder m.v.
samt §§ 16 b-16 e om
kommunalbestyrelsesmedlemmers ret
til fravær fra arbejde, forbud mod
afskedigelse m.v. og offentliggørelse
af vederlag finder tilsvarende
anvendelse for regionsrådet og dets
medlemmer.
1.
I
§ 12, stk. 1,
ændres »§§ 16 b-16
e« til: »§ 16 b, stk. 1-3, og §§ 16 c –
16 e«.
2.
I
§ 12
indsættes som
stk. 2 og 3:
Stk. 2.
Under forudsætning af
gensidighed kan økonomi- og
indenrigsministeren indgå aftale med
et andet land, hvorefter personer, der
varetager regionalpolitiske hverv i det
pågældende land, skal kunne opnå ret
til fravær fra arbejdet i Danmark af
hensyn til varetagelsen af det
regionalpolitiske hverv i det omfang,
som er fastsat i § 16 b, stk. 1 – 3, i lov
om kommunernes styrelse, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Økonomi- og
indenrigsministeren fastsætter regler
med henblik på opfyldelsen af en
sådan aftale, som er indgået i henhold
til stk. 2.
§ 36.
Med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse kan
et regionsråd i styrelsesvedtægten
fastsætte regler, der afviger fra
reglerne i denne lovs §§ 11, 13, 14,
3.
I
§ 36, stk. 1,
udgår »14,«.
4.
I
§ 36, stk. 1,
ændres »reglerne i
denne lovs § 15, jf. lov om
kommunernes styrelse § 20, stk. 4 og
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387235_0030.png
18 og 19 og § 23, stk. 1 og 2, samt
reglerne i denne lovs § 15, jf. lov om
kommunernes styrelse § 20, stk. 4 og
5, § 21 og § 22, stk. 1, 3. pkt., stk. 2
og 3.
Stk. 2. …
5,« til: »reglerne i denne lovs § 15, jf.
lov om kommunernes styrelse § 20,
stk. 5,«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar
2015.
§4
Dispensationer meddelt i henhold til
§ 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse, til fravigelser af lovens § 18,
stk. 1, § 19, og § 20, stk. 4, gælder for
den resterende del af valgperioden.
Tilsvarende gælder for dispensationer
meddelt i henhold til regionslovens §
36, stk. 1, til fravigelse af
regionslovens § 14 samt § 15, jf. § 20,
stk. 4, i lov om kommunernes
styrelse.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
30