Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1383198_0001.png
Enhed
ADMPOL
Sagsbehandler
HVJ
Koordineret med
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om frikommuner
Sagsnr.
2014 - 15730
Doknr.
140340
Dato
19-06-2014
(Forlængelse af perioden for frikommuneforsøget)
§1
I lov om frikommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013, som ændret
ved lov nr. 555 af 2. juni 2014 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige an-
dre love, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”31. december 2015” til ”1. juli 2017”.
2.
§ 1, stk. 2-3,
ophæves
3.
I
§ 27
ændres ”30. juni 2016.” til 1. juli 2017.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Frikommuneforsøg, der er godkendt før lovens ikrafttræden, kan gennemføres
indtil den 1. juli 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget er en del af udmøntningen af regeringens og KLs aftale af 3. juni 2014
om kommunernes økonomi for 2015. Det fremgår bl.a. af aftalen, at regeringen vil
søge tilslutning til, at igangværende frikommuneforsøg kan videreføres indtil medio
2017 for at undgå at stoppe forsøg, som der efter evalueringen måtte være ønsker om
kan fortsætte.
Frikommuneforsøget blev igangsat den 1. januar 2012 som led i udmøntningen af
regeringsgrundlaget
”Et
Danmark, der
står sammen” fra oktober 2011.
Frikommuneforsøget skal bl.a. ses i lyset af regeringens ønske om i samarbejde med
kommuner og regioner at iværksætte en reform af den offentlige sektor med fokus på
tillid, ledelse, faglighed og afbureaukratisering. Ønsket med reformen er bl.a. at for-
bedre kvaliteten af de offentlige ydelser og at frigøre ressourcer til bedre service for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383198_0002.png
borgerne. Det skal bl.a. ske ved, at den offentlige opgaveløsning i højere grad oriente-
res mod resultater og i mindre grad mod proceskrav.
Ved lov om frikommuner blev de overordnede rammer for forsøget, herunder forsøgs-
perioden, fastsat, og der blev etableret hjemmel til konkrete frikommuneforsøg. Ved
tre efterfølgende ændringer af lov om frikommuner er der givet yderligere hjemler til
konkrete frikommuneforsøg, jf. under afsnit 2.
Frikommuneforsøget ses allerede nu
ca. 1 år før forsøgsperiodens udløb
at have
bidraget positivt til moderniseringen af den offentlige sektor. Forsøget har været med-
virkende til at understøtte en innovationskultur i frikommunerne, skabt dialog på tværs
af kommuner, regioner og ministerier om udfordringer og mere effektive løsninger og
givet input til bl.a. folkeskole- og kontanthjælpsreformerne.
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at de forsøg, som frikommunerne
har haft mulighed for at igangsætte i frikommuneforsøget, kan fortsætte frem til den 1.
juli 2017. Efter den gældende lov om frikommuner udløber frikommuneforsøget den
31. december 2015. Forlængelsen vil give mulighed for, at frikommunerne ikke skal
afvikle forsøg, som der evt. træffes beslutning om at videreføre generelt for alle kom-
muner
.
Det vil bidrage til en mere smidig og ubureaukratisk overgang ved forsøg, der
måtte give anledning til ændret regulering for alle 98 kommuner.
2. Gældende ret
De retlige rammer for frikommuneforsøget er givet ved lov om frikommuner (lov nr.
550 af 18. juni 2012), lov om ændring af lov om frikommuner (Etablering af yderligere
forsøgsmuligheder for frikommunerne) (lov nr. 1289 af 19. december 2012), lov om
ændring af lov om frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne) (lov
nr. 648 af 12. juni 2013) og lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige an-
dre love (lov nr. 555 af 2. juni 2014).
Frikommuneforsøget udløber den 31. december 2015, jf. § 1 i lov om frikommuner.
Det medfører, at frikommunerne efter de gældende regler skal afslutte deres forsøg
efter lov om frikommuner og anden lovgivning, jf. her § 4 i lov om frikommuner, pr.
denne dato, da der ikke vil være hjemmel til, at de udfører forsøgene længere.
Evalueringen af de enkelte forsøg og opfølgningen herpå, herunder evt. i form af ge-
nerelle regelændringer for alle kommuner, afsluttes imidlertid først efter forsøgsperio-
dens udløb.
Det vil medføre, at frikommunerne skal lukke forsøg, som potentielt i løbet af 2016/17
indarbejdes i den almindelige lovgivning.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget forlænges perioden for frikommuneforsøget med 18 måneder, dvs.
frem til den 1. juli 2017. Det gælder både forsøg, der er hjemlede i lov om frikommu-
ner, og forsøg, der er godkendt efter forsøgsbestemmelser i anden lovgivning, jf. det
foreslåede
§ 2, stk. 2.
En forlængelse med 18 måneder forventes at give de nødvendige tidsmæssige ram-
mer for frikommunernes evalueringer af de enkelte forsøg, den tværgående opsamling
herpå, den politiske opfølgning og endelig den lovgivningsmæssige udmøntning.
Det bemærkes, at forsøg efter lov om frikommuner senest skulle iværksættes den 31.
december 2015, jf. § 30, stk. 2, i lov om frikommuner. Forlængelsen giver hverken
mulighed for, at kommunalbestyrelsen i en frikommune kan ansøge om at udføre nye
frikommuneforsøg eller ansøge om eller beslutte at udføre frikommuneforsøg, som
allerede er hjemlede.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383198_0003.png
Forlængelsen giver således alene mulighed for, at frikommunerne fortsat kan udføre
forsøg, kommunalbestyrelserne senest den 31. december 2013 har truffet beslutning
om at iværksætte, i en længere periode frem til den 1. juli 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forlængelsen af forsøgsperioden indebærer, at de evt. konsekvenser af frikommune-
forsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere kommuner har valgt at udføre, vil
kunne vare i yderligere 18 måneder.
For så vidt angår evt. konsekvenser henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
frikommuner (2011/1 LSF 128), forslag til lov om ændring af lov om frikommuner
(Etablering af yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne) (2012/ 1 LSF 60) og
forslag til lov om ændring af lov om frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunerne) (2012/1 LSF 188).
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Forlængelsen af forsøgsperioden indebærer, at de evt. konsekvenser af frikommune-
forsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere kommuner har valgt at udføre, vil
kunne vare i yderligere 18 måneder.
For så vidt angår evt. konsekvenser henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
frikommuner (2011/1 LSF 128), forslag til lov om ændring af lov om frikommuner
(Etablering af yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne) (2012/ 1 LSF 60) og
forslag til lov om ændring af lov om frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunerne) (2012/1 LSF 188).
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forlængelsen af forsøgsperioden indebærer, at de evt. konsekvenser af frikommune-
forsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere kommuner har valgt at udføre, vil
kunne vare i yderligere 18 måneder.
For så vidt angår evt. konsekvenser henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
frikommuner (2011/1 LSF 128), forslag til lov om ændring af lov om frikommuner
(Etablering af yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne) (2012/ 1 LSF 60) og
forslag til lov om ændring af lov om frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunerne) (2012/1 LSF 188).
7. Miljømæssige konsekvenser
Forlængelsen af forsøgsperioden indebærer, at de evt. konsekvenser af frikommune-
forsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere kommuner har valgt at udføre, vil
kunne vare i yderligere 18 måneder.
For så vidt angår evt. konsekvenser henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
frikommuner (2011/1 LSF 128), forslag til lov om ændring af lov om frikommuner
(Etablering af yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne) (2012/ 1 LSF 60) og
forslag til lov om ændring af lov om frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunerne) (2012/1 LSF 188).
8. Forholdet til EU-retten
Forlængelsen af forsøgsperioden indebærer, at de evt. konsekvenser af frikommune-
forsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere kommuner har valgt at udføre, vil
kunne vare i yderligere 18 måneder.
For så vidt angår evt. konsekvenser henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
frikommuner (2011/1 LSF 128), forslag til lov om ændring af lov om frikommuner
(Etablering af yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne) (2012/ 1 LSF 60) og
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383198_0004.png
forslag til lov om ændring af lov om frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunerne) (2012/1 LSF 188).
De tidligere lovforslag har indeholdt EU retlige aspekter i forhold til bruttostøtteintensi-
tet, statsstøtte, digitalisering, udveksling af personoplysninger og eksportabilitet.
9. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Advokatrådet, AK Samvirke, Amatørernes Kunst og Kultur Samråd (AKKS), Ankesty-
relsen, Arkitektskolen Aarhus, Blå Kors Danmark, BL
Danmarks Almene Boliger,
BUPL, Bygningsstyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, CO-industri,
DA, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lejerforening,
Danmarks Lærerforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Privatskole-
forening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Firma-
idrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Friskoleforening, Dansk Land
og Strandjagt, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesund-
hed, Dansk Sygeplejeråd, Danske Erhvervsskoler, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske Patienter, Danske Regioner, Dan-
ske Ældreråd, Datatilsynet, DATS
Landsforeningen for dramatisk virksomhed, De
Offentlige Tandlæger, De Samvirkende Købmænd, Det kongelige Danske Kunstaka-
demis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, DI, DO
Foreningen Danske
Orkesterdirigenter, DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, Efterskoleforeningen, Ergote-
rapeutforeningen, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, FOA
Fag og Arbejde, FOLA,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Fredensborg
Kommune, Fredericia Kommune, Frie Skolers Lærerforening, Friluftsrådet, Forsvarets
Bygnings- og Etablissementstjeneste, Forsvarets Materialetjeneste, Fritid og Sam-
fund, Fritidshusejernes Landsforening, Fritidssamrådet i Danmark, FSR
Danske
Revisorer, FTF, Gentofte Kommune, Gentofte Kommunalforening, Gladsaxe Kommu-
ne, Gymnasieskolernes Rektorforening, Håndværksrådet, Institut for Menneskeret-
tigheder, IT branchen, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, KOMBIT, Konkur-
rence og Forbrugerstyrelsen, Kristelig Fagbevægelse, KTO, Kulturelle Samråd i Dan-
mark, Kulturstyrelsen, Kvinderådet, KVINFO, Landbrug og Fødevarer, Landsforenin-
gen af ungdomsskoleledere, Landsorganisationen for borgerstyret personlig assi-
stance (LOBPA), Landsorganisationen i Danmark (LO), LEV, Lilleskolerne, Lægefor-
eningen, Odense Kommune, Odsherred kommune, Offentligt Ansattes Organisationer
(OAO), Oplysningsforbundenes Fællesråd, Parcelhusejernes Landsforening, Realda-
nia, Rådet for Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Socialt Udsatte, Samrådet, Selveje
Danmark, Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Statsforvaltnin-
gerne, TI-Teleindustrien, Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen, Vejle
Kommune, Viborg Kommune, Ældre Sagen, Ældreforum, Ældremobiliseringen
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
for stat, regioner og kommu-
har gjort brug af forsøgsmulighederne
ner
Administrative konsekvenser
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
for stat, regioner og kommu-
har gjort brug af forsøgsmulighederne
ner
Økonomiske konsekvenser
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
for erhvervslivet
har gjort brug af forsøgsmulighederne
Administrative konsekvenser
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
for erhvervslivet
har gjort brug af forsøgsmulighederne
Administrative konsekvenser
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
for borgerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne
Negative konsekvenser/
merudgifter
Afhænger af, hvorvidt frikommu-
nerne har gjort brug af forsøgsmu-
lighederne
Afhænger af, hvorvidt frikommu-
nerne har gjort brug af forsøgsmu-
lighederne
Afhænger af, hvorvidt frikommu-
nerne har gjort brug af forsøgsmu-
lighederne
Afhænger af, hvorvidt frikommu-
nerne har gjort brug af forsøgsmu-
lighederne
Afhænger af, hvorvidt frikommu-
nerne har gjort brug af forsøgsmu-
lighederne
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383198_0005.png
Miljømæssige konsekvenser
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne Afhænger af, hvorvidt frikommu-
har gjort brug af forsøgsmulighederne nerne har gjort brug af forsøgsmu-
lighederne
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget giver mulighed for at forlænge forsøg, der potentielt indehol-
der EU retlige aspekter i forhold til bruttostøtteintensitet, statsstøtte,
digitalisering, udveksling af personoplysninger og eksportabilitet. Afhæn-
ger af, hvorvidt frikommunerne har gjort brug af forsøgsmulighederne
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Nr.1.
Efter det foreslåede
§ 1, nr. 1,
forlænges perioden for frikommuneforsøget frem til den
1. juli 2017. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 1 og 3.
Nr. 2.
Efter det foreslåede
§ 1, nr. 2,
ophæves stk. 2-3 i § 1 i lov om frikommuner. Bestem-
melserne fastsætter særlige forsøgsperioder for enkelte frikommuneforsøg. Forlæn-
gelsen medfører, at de ikke er aktuelle mere.
Nr. 3.
Efter den foreslåede
§ 1, nr. 3,
konsekvensrettes § 27 i lov om frikommuner som følge
af forslaget om at forlænge forsøgsperioden, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 1
og 3.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Efter det foreslåede
stk. 2
forlænges gyldigheden af frikommuneforsøg, der er god-
kendt før lovens ikrafttræden, indtil den 1. juli 2017.
Forlængelsen omfatter både frikommuneforsøg, der er godkendt eller igangsat i med-
før af lov om frikommuner, og frikommuneforsøg, der er godkendt i medfør af forsøgs-
bestemmelser i anden lovgivning, jf. her § 4 i lov om frikommuner.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at frikommuneforsøg, der er godkendt i med-
før af f.eks. § 184 i lov om social service, § 55 i lov om folkeskolen eller § 65 c i lov om
kommunernes styrelse, ligeledes forlænges til den 1. juli 2017.
Der vil således ikke være behov for at udstede nye godkendelser til frikommuner for
frikommuneforsøg, hvor godkendelse har været påkrævet.
Det bemærkes, at forlængelsen alene indebærer, at frikommuner kan fortsætte med at
gennemføre forsøg, der er godkendt før lovens ikrafttræden, jf. her de almindelige
bemærkninger, afsnit 3. Frikommunerne vil ikke være forpligtet til at udføre forsøgene
i hele perioden. Kommunalbestyrelserne i frikommunerne kan således
som det i
øvrigt har været tilfældet i frikommuneforsøget
frit træffe beslutning om at afslutte
godkendte og igangsatte forsøg inden den 1. juli 2017.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383198_0006.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lov om frikommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1027 af 20. august 2013, som ændret
ved lov nr. 555 af 2. juni 2014 om ændring
af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas, lov om afgift af sten-
kul, brunkul og koks m.v. og forskellige
andre love
Lovforslaget
I lov om frikommuner, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1027 af 20. august 2013, som
ændret ved lov nr. 555 af 2. juni 2014
om ændring af lov om afgift af elektrici-
tet, lov om afgift af naturgas og bygas,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v. og forskellige andre love, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”31. december
2015” til ”1. juli 2017”.
§ 1.
Efter denne lov kan frikommuner, jf. §
2, indtil den 31. december 2015 gennem-
føre forsøg med det formål at forbedre
kvaliteten af den kommunale service over
for borgerne, øge det lokale selvstyre,
understøtte en bedre ressourceudnyttelse i
kommunerne eller øge effektiviteten af den
kommunale opgaveløsning.
Stk. 2.
Forsøg efter §§ 8 og 9 kan uanset
stk. 1 gennemføres frem til den 1. juli
2016.
Stk. 3.
Forsøg efter § 27 kan uanset stk. 1
gennemføres frem til den 30. juni 2016.
§ 27.
Køretøjer fritaget for afgift efter regi-
streringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra
a, kan til den 30. juni 2016 ud over kørsel
som nævnt i registreringsafgiftslovens § 2,
stk. 1, nr. 7, litra a, benyttes til andre for-
mål, der er i institutionens interesse. Har
køretøjet flere brugere, skal benyttelsen
være i mindst en af brugernes interesse.
2.
§ 1, stk. 2-3,
ophæves
3.
I
§ 27
ændres ”30. juni 2016” til ”1.
juli
2017”.
6