Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1369436_0001.png
1369436_0002.png
1369436_0003.png
1369436_0004.png
1369436_0005.png
1369436_0006.png
1369436_0007.png
1369436_0008.png
1369436_0009.png
MAJ 2014
Center for Offentlig Innovation skal finde, kvalificereog sprede innovation i det offentlige. Konkret og jordnært.I samarbejde med medarbejdere, ledere og politikere.
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-1
HVEM, HVAD, HVORDAN?HVAD ER OFFENTLIG INNOVATION?Offentlig innovation er at gøre noget nyt i denoffentlige sektor, der skaber værdi.Værdi kan have mange former og skabes påmange måder. Værdi kan for eksempel skabesved hjælp af en bedre måde at arbejde på ellerved hjælp af ny teknologi. Værdi kan være en bedreserviceoplevelse for borgere og virksomheder –eksempelvis øget sundhed for psykisk syge, bedreindlæring hos skolebørn, mindre kriminalitet ellerbilligere måder at løse opgaverne på. Det kan ogsåvære at involvere omverdenen i udvikling af lokal·området på en ny og bedre måde.Stort som småt. Bare det er gennemført og harskabt værdi.
ARBEJDSFORMERNetværk og partnerskaberNogle arbejdsopgaver vil med fordel kunneløses ved at samle faglige netværk eller indgåpartnerskaber i kortere eller længere tid. Centerfor Offentlig Innovation vil afprøve mulighederfor at facilitere sådanne netværk og partnerskabermed henblik på at dele viden og – ikke mindst –at øge udbredelsen og anvendelsen af den viden,der er høstet.Tilsvarende vil COI kunne indgå i større sam·arbejdsprojekter, herunder innovationsklynger,med henblik på at dele og nyttiggøre viden omoffentlig innovation.Debat og kommunikationCenter for Offentlig Innovation vil skabe og deltagei offentlig debat om modernisering af den offentligesektor med afsæt i sin viden om offentlig innovation.COI vil desuden kommunikere målrettet om allesine hovedaktiviteter på fysiske møder, digitaltog på print. COI vil gå i dialog med medarbejdere,ledere og politikere ved eksempelvis at deltagei Folkemødet på Bornholm, være til stede på desociale medier, udvikle coi.dk og udgive en nyheds·mail et par gange om måneden.MødevirksomhedCenter for Offentlig Innovation kan få succes medsine opgaver ved at trække på andres faglighed.Derfor vil COI mødes med mange mennesker for atfinde, kvalificere og sprede innovative tiltag.COI vil deltage i møder og konferencer for at opsøgeog formidle viden og erfaringer – her vil samarbejdermed parterne blive prioriteret først.
SAMARBEJDSPARTNERECenter for Offentlig Innovation vil søge aktivesamarbejdspartnere. COI er en lille enhed, somvil løse en stor del af sine opgaver ved at trækkepå kompetencer og erfaringer hos andre aktørerpå innovationsområdet.Valget af samarbejdspartnere vil ofte væreinspireret af vore seks parter eller af spændendeudveksling af indsigt i og iagttagelser om innovation.Samarbejde kan realiseres, hvor der identificeresmuligheder for fælles udbytte af et samarbejde, oghvor samarbejdspartneren vil lægge arbejde i atvære med til at gennemføre centerets opgaver.
>
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-2
DOKUMENTATION AF RESULTATERCenter for Offentlig Innovation ønsker at dokumen·tere resultaterne af sit arbejde, men der er mangeandre end COI, der har væsentlig større indflydelsepå, om den offentlige sektor bliver mere innovativ.Da COI mener, at det er væsentligt at kunne doku·mentere resultater, vil COI ved igangsættelsen afalle hovedaktiviteter opstille mål for indsatsen, tænkedokumentation ind og løbende evaluere arbejdetsammen med de aktører, der indgår i aktiviteterne.Dokumentationen stilles til rådighed for parternebag COI.
RELATIONERInnovationspaneletParterne har samlet et panel af forskere ogcentrale praktikere, der er inspirations· og spar·ringspartner for Center for Offentlig Innovation.Panelets medlemmer vil hver for sig, i under·grupper og samlet bidrage til arbejdet med deenkelte aktiviteter i handlingsplanen, hvor deter relevant.StyringslaboratorierParterne gennemfører i 2014 og 2015 en rækkelaboratorier med fokus på at udvikle styreformer,der afspejler principperne for samarbejde ommodernisering af den offentlige sektor. Derer foreløbig sat tre laboratorier i gang i 2014i samarbejde med MindLab og KORA.Opgaven er at udvikle og afprøve ideer til nyestyreformer med fokus på tillid og samarbejde,der resulterer i øget effektivitet, produktivitet,serviceoplevelse og borgerinddragelse påoffentlige arbejdspladser.Styringslaboratorierne skal gøre det muligt athøste erfaringer med nye styreformer igennemlokale eksperimenter i lille skala, som sidenhenkan indgå som en del af beslutningsgrundlagetfor udbredelse af nye styreformer i større skala.Center for Offentlig Innovation skal formidlelæringen fra laboratorierne.
AFGRÆNSNING AF INDSATSOMRÅDERCenter for Offentlig Innovation har brug for atmålrette og prioritere sine ressourcer. Det betyder,at store innovative opgaver, som andre offentligeorganisationer allerede varetager, ikke vil blive tagetop af COI i generel form, men alene indgå somelementer i mange af de initiativer, COI vil kommetil at arbejde med. Det gælder bl.a.:• Digitalisering og velfærdsteknologi• Nøglen til offentligt·privat samarbejde• Overenskomster• International aktivitet, der rækker ud over Norden.COI vil som udgangspunkt ikke drive innovations·projekter, men vil udnytte og udbrede de goderesultater af allerede gennemførte og igangværendeinnovationsprojekter.
Center for Offentlig Innovationer etableret af parterne pådet offentlige arbejdsmarked:Regeringen, KL, Danske Regioner,FTF, OAO og Akademikerne.
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-3
HOVED-AKTIVITETERCENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-4
Aktiviteterne vil lægge forskelligt beslag påCenter for Offentlig Innovations ressourcer.Prioriteringen vil blandt andet afhænge afefterspørgslen efter den konkrete aktivitet.Aktiviteter, der kan kvalificere nogle af deandre aktiviteter, vil blive igangsat tidligt,mens øvrige rulles gradvist ud. Målgrupperog samarbejdspartnere vil variere fra aktivi-tet til aktivitet. COI vil generelt samarbejdemed dem, der har interesse i den konkreteaktivitet, og som prioriterer at gå aktivt indi arbejdet.
2014-2016www.coi.dk
FINDECenter for Offentlig Innovation er sat i verdenfor at udbrede de mange innovative tiltag,som findes i den offentlige sektor. COI vilmedvirke til at gøre det muligt og attraktivtfor offentligt ansatte med gode eksemplerpå offentlig innovation at finde hinanden.COI vil desuden arbejde på selv at finde degode eksempler og på at få andre, heriblandtborgerne, til at hjælpe med at udpege degode eksempler.
KORTLÆGNING AFINNOVATIONSLANDSKABETHvor lykkes det særlig godt at inddrage medarbej·dernes og ledernes ideer i udviklingen af opgaverne?Hvem har gennemført et succesfuldt innovations·projekt eller etableret en velfungerende innovations·enhed? Svar i form af gode eksempler findesallerede, men et overblik findes ikke. Det er en storudfordring for offentlige arbejdspladser, der gernevil bruge andres erfaringer.COI vil derfor som en højt prioriteret opgave kort·lægge det offentlige innovationslandskab. Kortlæg·ningen skal vise, hvor der arbejdes innovativt oggerne også med hvilke resultater.COI vil søge at finde en model for at etablere ogvedligeholde overblikket, som de innovativeeksempler, projekter og enheder både selv ønskerat bidrage til og selv kan få gavn af.Kortlægningen er bl.a. inspireret af en igang·værende kortlægning af offentlige·private innova·tionssamarbejder, som KORA og RoskildeUniversitet gennemfører.
dem. Eksempelvis kunne man måske ’idéstorme’om nye løsninger hos andre, som man gerne selvvil genbruge.Formålet med idéstorme er at give let adgang til atkvalificere COI’s arbejde med gode ideer, løsningereller konstruktiv kritik. Samtidig kan COI ’høste’ i denkollektive viden, som de offentligt ansatte, borgereog andre besidder.Blandt inspirationskilderne er computerproducentenDell og en lang række offentlige myndigheder, bl.a.Naturstyrelsen og Aarhus Kommune, der med godeffekt har anvendt tilsvarende værktøjer.
BORGERNES GODE HISTORIERCOI ønsker at inddrage borgerne i arbejdet med atfinde de gode innovative løsninger. Ved at lytte tilborgernes fortællinger om gode erfaringer ogoplevelser med det offentlige, kan COI få kendskabtil innovative tiltag, der med fordel kan genbrugesandre steder.Dette kan COI blandt andet gøre gennem bevægel·sen #flinkdetoffentlige, der er opstået på de socialemedier som en modreaktion på nedladende snakom det offentlige. Bevægelsen opfordrer borgeretil at dele gode oplevelser med det offentlige medhinanden. Hermed understøtter bevægelsen enkultur, hvor offentligt ansatte anerkendes for deresarbejde.Bag ’Flink Det Offentlige’ står SamfundslaboratorietBorgerlyst, Gignal, Fucking Flink·bevægelsen,konsulenterne David Lorentzen fra Socialization ogHarald Tokerød fra House & co., COI og en massefrivillige.
DIALOG OM INNOVATIVE LØSNINGERCOI vil indgå i dialog med offentlige medarbejdere,ledere, politikere og andre, der ønsker at arbejdeinnovativt med at udvikle den offentlige sektor tilgavn for borgere og virksomheder. Dialogen vil fåmange former.En konkret metode er webbaserede ’idéstorme’,hvor man kan give sin mening til kende om et emneinden for en afgrænset periode. Herefter vurderesforslagene, og der arbejdes videre med nogle af
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-5
HOVED-AKTIVITETER
KVALIFICEREHvis man skal genbruge en løsning, somandre har udviklet, har man brug for at vide,hvordan og hvorfor løsningen virker. NårCenter for Offentlig Innovation får kendskabtil et innovativt tiltag, vil COI derfor spørgeind til virkning, proces, betingelser ogdokumentation og stille denne viden tilrådighed. COI ønsker derimod ikke at sættesig til dommer over, hvad der er klogt på etgivent fagligt område.
INNOVATIONSBAROMETERDer findes megen viden om, hvad der driver ogfremmer innovationen i den private sektor fra denløbende statistik over innovation i private virksom·heder. Men der findes ingen tilsvarende viden ominnovationen i den offentlige sektor. Derfor har enoffentlig institution, der ønsker at arbejde innovativt,ikke samme opdaterede inspirationsgrundlag ominnovationen ’inden for egen branche’, som privatevirksomheder har.Det ønsker COI at rette op på ved at udarbejdeet innovationsbarometer for den offentlige sektor– baseret på en landsdækkende, repræsentativspørgeskemaundersøgelse til offentlige institutioner.Ud over at skabe et inspirationsgrundlag, somden enkelte offentlige arbejdsplads umiddelbartkan spejle sig i, tjener barometeret to andre formål.For det første skabes et datagrundlag som andre,fx forskere, kan arbejde videre med, hvorved nyttenaf dataindsamlingen forøges. For det andet vilbarometeret give COI et mere sikkert grundlag forat prioritere indsatsen dér, hvor den offentlige sektorfår mest gavn af den.Innovationsbarometeret er inspireret af de tilsvarendeundersøgelser i den private sektor, som først Centerfor Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet, sidenDanmarks Statistik har gennemført i en årrække.
POLITIKERENS ROLLEPolitikere kan både modvirke og understøtte offentliginnovation. De kan blandt andet understøtte innova·tion ved at stå imod, når de presses til at gribe tilsnuptagsløsninger, nye regler og detailstyring istedet for at lade arbejdspladserne selv finde godemåder at løse problemer på.Politikere kan også arbejde aktivt med at skabe enkultur, hvor innovation trives, og hvor medarbejdere,ledere og borgere samarbejder om udviklingen afnye løsninger. Men det kan være svært at påtage sigrollen, når medier og politiske modstandere sidderpå spring for at udstille og forfølge de mindste fejl.Inspireret af Kodeks for god offentlig topledelsei Danmark vil COI facilitere et netværk, der på tværsaf partier, sektorer mv. drøfter, hvordan politikernekan bidrage til, at vi får en mere innovativ offentligsektor. Hensigten er ikke, at politikerne skal menedet samme eller arbejde på samme måde, men istedet at de i fællesskab identificerer de væsentligsteopgaver, politikere har for at kunne efterspørge ogunderstøtte offentlig innovation.Aktiviteten forudsætter, at der kan skaffes tilstrække·lig bred opbakning fra medlemmer af kommunal·bestyrelser, regionsråd og Folketinget.
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-6
HOVED-AKTIVITETER>
INNOVATIVE MEDARBEJDEREOG LEDEREOffentlige medarbejdere har mange gode ideer til,hvordan deres arbejdsopgaver kan løses bedre,men de kommer ikke nødvendigvis frem med dem,hvis samarbejdet på arbejdspladsen ikke er baseretpå tillid og dialog.Mange offentlige arbejdspladser uddanner deresmedarbejdere og ledere på alle niveauer i innovation.Det er godt. Men hvis organiseringen af arbejdet,incitamenter mv. ikke indbyder til, at medarbejderneog lederne bruger kompetencerne efter uddannel·sen, er kræfterne spildt.I samarbejde med bl.a. arbejdstagerorganisationerog MindLab vil COI indsamle viden om og udvikleen række anbefalinger til, hvordan man kan fåmedarbejdernes og ledernes viden og ideer i spil,og hvordan man kan fremme en innovativ kulturog organisation. I arbejdet vil erfaringerne frastyringslaboratorierne indgå.
DOKUMENTATION AF RESULTATERInnovation er at gøre noget nyt, der skaber værdi.Værdien behøver ikke at være økonomisk, selv omdet ofte vil være tilfældet. Værdien kan fx også væreøget borger· eller medarbejdertilfredshed inden forsamme økonomiske ramme.Dokumentation af et innovativt tiltags effekt kanhjælpe COI med at vurdere, om tiltaget med fordelkan genbruges af andre. Men det kan være sværtat dokumentere effekt, da det fra begyndelsen afinnovationsprocesser er uklart, hvilken løsning manvil stå med i den sidste ende. Man ved ikke nødven·digvis, hvad der skal måles på, og man ligger ikkealtid inde med de relevante tal for udgangspunktet.Da dokumentation af resultater er vigtig, vil COIsøge svar på, hvordan det kan lykkes at dokumen·tere resultaterne af innovative offentlige tiltag. Detvil blandt andet ske ved blandt andet at faciliteredrøftelser mellem forskere og praktikere og ved atinvitere offentligt ansatte på tværs af fagområder ogsektorer til at dele og at lade sig inspirere af hinan·dens måder at dokumentere resultater på.
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-7
HOVED-AKTIVITETER
SPREDEHOVED-AKTIVITETERDet vil være frivilligt, både om man som medarbejdervil tage i praktik, og om man som arbejdsgiver viludbyde praktikpladser eller vil sende medarbejderei praktik. Praktikstedet betaler ikke løn til praktik·anten, der oppebærer sin sædvanlige løn hos egenarbejdsgiver.COI vil skabe og markedsføre en platform, hvorpraktikant og praktiksted kan finde hinanden ogsikre en god forventningsafstemning. Hovedpartenaf indsatsen vil ske op til en bestemt uge hvert år.Inspirationskilderne er bl.a. Danmarks vækst· ogiværksætteruge (uge 47) og praktikpladsen.dk.
Det kan være svært at genbruge andresløsninger. Center for Offentlig Innovationvil bidrage til udveksling af viden om denproces, der har ledt frem til målet, og omde enkelte elementer, som målet består af.Spredning er først sket, når andre brugerdet kloge tiltag enten ved at kopiere det,tilpasse det eller anvende inspirationentil at udvikle en ny løsning.
SPREDNINGSMEKANISMEROG -MODELLERVi får mere for skattekronerne, hvis vi efterlignerog bygger videre på hinandens arbejde i stedetfor at udvikle de samme løsninger flere steder.Men spredningen af gode innovative tiltag skerikke af sig selv. Det kan der være mange årsagertil. COI skal være klogere på, hvordan spredningi praksis sker, for at kunne understøtte en højeregrad af spredning.COI vil derfor indgå partnerskaber med offentligearbejdspladser, der ønsker at anvende hinandensløsninger, og med aktører med indsigt i, hvordaninnovation kan spredes.COI håber på baggrund af partnerskaberne atkunne udlede generelle trin·for·trin·anbefalinger til,hvordan man kan gå til arbejdet med at genbrugehinandens løsninger. Denne viden stilles efterfølg·ende bredt til rådighed.
INNOVATIONSWIKISammen med andre vil COI igangsætte en åbenwiki – dvs. et webbaseret forum for videndeling– om offentlig innovation. COI vil benytte wikiensom en platform for videndeling, hvor enhver fritkan bidrage.Formålet er at give medarbejdere og ledere i denoffentlige sektor et redskab til videndeling, viden·opsamling, dokumentation og samarbejde omoffentlig innovation på tværs af den offentlige sektor,private virksomheder og civilsamfund. Wikien ernemt tilgængelig, involverende og dynamisk.På innnovationswikien vil ingen bidragsyder kunnevære anonym, og alle redigeringer vil være tilgænge·lige i en historik, der krediterer den navngivneophavsmand til hver enkelt redigering.Inspirationskilderne er naturligvis Wikipedia – detåbne leksikon på nettet – og en lang række andreemne· og organisationsspecifikke wikier, som irelevant omfang vil blive tænkt ind.
INNOVATIONSPRAKTIKVidenspredning lykkes især via personlige møder.Derfor vil COI sammen med parterne bag centretudvikle en innovationspraktik, hvor medarbejdereog ledere ansat ét sted i den offentlige sektortilbydes nogle dages praktik et andet sted i denoffentlige sektor.
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-8
WWW.COI.DK
FORMÅLCenter for Offentlig Innovation skalmedvirke til, at den offentligesektor bliver mere innovativ.
MÅLGRUPPERMedarbejdere, ledere og politikere,der ønsker at arbejde innovativtmed den offentlige sektor, er ifokus for arbejdet:• I fællesskab om en samletopgave.• Medarbejdere alene på denenkelte arbejdsplads, i enkeltefaggrupper, i organisationer ogsom lokale eller centrale tillids-repræsentanter.• Ledere på den enkeltearbejdsplads, i den samledeorganisation eller i foreningerog netværk på tværs af landet.• Politikere i enkelte kommunereller regioner og samlet i fagligeog politiske foreninger samtmedlemmer af Folketinget.Hertil kommer samarbejdemed andre innovationsaktivesamt offentligheden.
Syv principperudgør parternesgrundlag for samarbejdet ommodernisering af den offentligesektor:1. Styringen i den offentligesektor skal fokusere på målog resultater.2. Dialog, åbenhed og klare målskal være udgangspunkt foropgaveløsningen.3. Ledelse og styring skal tageafsæt i tillid og ansvar.4. Udvikling og fagligt handlerumskal bygge på velbegrundetdokumentation.5. Opgaveløsningen skal baserespå viden om, hvad der virker.6. Ledelse og engagementskal fremme innovation.7. Offentlig service skal inddrageborgernes ressourcer.COI er et element i udmøntningenaf principperne, og COI arbejderpå dette grundlag.
MÅLCenter for Offentlig Innovationskal sikre, at gode løsninger fraet sted i den offentlige sektorspredes hurtigere til flere stederi den offentlige sektor, end detville ske af sig selv.
ROLLERStifinderen– som skaberoverblik over opdateret videnom innovation i den offentligesektor, som medarbejdere, lede-re og politikere kan trække på.Oversætteren– der gør detlettere for arbejdspladser atbegynde en udviklingsproceseller at komme videre.Formidleren– en ”KirstenGiftekniv” mellem dem medgode løsninger og erfaringer ogdem med lysten til at forandreog lære af andre.Katalysatoren– en inspirator,der indgår i debat- og møde-virksomhed med viden ominnovation og med respekt fordet faglige indhold i arbejdet.
RAMMERParternebag etableringenaf COI udgøres af regeringen(Økonomi- og Indenrigsministe-riet), KL, Danske Regioner, FTF,OAO og Akademikerne:• 179.000 fuldtids-beskæftigede i staten.• 434.000 fuldtids-beskæftigede i kommunerne.• 122.000 fuldtids-beskæftigede i regionerne.
MedarbejderePia Gjellerup, centerleder61 81 31 01 ¶ [email protected]Majken Præstbro, chefkonsulent61 81 31 04 ¶ [email protected]Monica Andersen, chefkonsulent61 81 31 03 ¶ [email protected]Ole Bech Lykkebo, chefkonsulent61 81 31 02 ¶ [email protected]
CENTER FOR OFFENTLIG INNOVATION-9