Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1286808_0001.png
1286808_0002.png
Vejen, den 4. oktober 2013Kære Kommunalordfører og KommunaludvalgI juni måned 2013 rettede Borgerservice Danmark henvendelse til jer med henblik på foretræde påbaggrund af Digitaliseringsstyrelsens analysearbejde, der har til formål at centralisere detoffentliges opgave med telefoni ved at etablere et landsdækkende Fællesoffentligt Kontakt-/Callcenter.KL og Regionerne har med Økonomiaftalen for 2014 aftalt med Regeringen, at der skaligangsættes et fællesoffentligt analyseprojekt om callcentre.KL har ansvaret for den kommunale del og Digitaliseringsstyrelsen har ansvar for analysen af denstatslige del.I Borgerservice Danmarks bestyrelse deltager vi aktivt i KLs analysearbejde. Vi arbejder for, at dekommunale borgerservicecentre også i fremtiden er borgernes indgang til den offentlige sektor,som det var hensigten med loven om Borgerservice, der trådte i kraft 1. januar 2007.KonklusionI stedet for at opbygge endnu en myndighed og derved give borgerne endnu flere indgangetil det offentlige, har Borgerservice Danmarks bestyrelse fokus på, at ressourcerne brugespå at sikreBorger nær kontaktTilgængelighed for alle borgereStabilisering og udvikling af borger.dk, så den nyeste teknologi og en let tilgængeligbrugergrænseflade, giver borgerne en god oplevelse, når de søger informationBrugervenlige og effektive selvbetjeningsløsninger og ”front/end løsninger”, dersikrer, at hovedparten af borgerne kan betjene sig selvDer er reelle effektiviseringsmuligheder i selvbetjeningsløsningerneUdvikling af ”min side” og ”min sag”, så borgernes behov for personligt fremmødeog telefonisk kontakt til det offentlige minimeresLovændringer, der smidiggør borgerbetjeningen på tværs af offentlige myndigheder
Det vil være langt mere effektivt at investere i ovenstående frem for at investere i nyeorganisationer og nye bygninger.
Vejen Kommune | Rådhuspassagen 3 | 6600 Vejenwww.borgerservicedanmark.dk| [email protected]
LovændringerFor at smidiggøre borgerbetjeningen, bør der ske lovgivningsmæssige ændringer, der sikrer, at vipå tværs af offentlige myndigheder har mulighed for at yde service, besvare spørgsmål m.v. –også til konkrete sager. Det vil betyde, at vi, gennem kommunale samarbejder, opnår mulighed foreffektiviseringer i stordrift uden at sælge ud af den borgernære kontakt.Kommunale forsøgDer pågår p.t. en række fælleskommunale forsøg, der sikrer telefonisk betjening af borgerne –også uden for den almindelige kommunale åbningstid.De foreløbige analyser af disse viser, at kommunerne både kan og vil samarbejde om de opgaver,der kommer i kølvandet på lov om digital post og lov om obligatorisk digital selvbetjening m.m.Også derfor vil det være en dårlig idé at etablere endnu en myndighed/organisation, som borgerneskal forholde sig til.Kommunerne vil gerne lave stordrift, hvor det kan dokumenteres, at stordrift sikrer effektivitet, oghvor stordriften sikrer, at kommunerne kan fastholde en god borger nær borgerservice. Det opnårvi ikke ved at centralisere og oprette yderligere kanaler.

Udvalget kan i forbindelse med foreningens foretræde stille spørgsmål vedrørende det

Midtjyske forsøg, der startede med 7 kommuner og nu omfatter alle 19 kommuner i

Midtjylland, til foreningens kasserer Tonny Olsen, der også er borgerservicechef i Favrskov

Kommune. Kommunen har deltaget i forsøget fra dets start.

BæredygtighedHvis vi fremover skal sikre, at de it- og ressourcesvage borgere kan medbetjenes/betjenes lokalt,er det vigtigt at se på kommunernes fremtidige forretningsområde, og sikre lokal bæredygtighedved at sætte borgerens behov i centrum.Med borgerens behov i centrum, vil det give rigtig god mening at tilføre kommunerne borgernæreopgaver, der i dag er placeret i andre offentlige myndigheder. En placering af disse opgaver ikommunerne vil også styrke bæredygtigheden.
Venlig hilsenp.b.v.
Jane UssingFormand
Vejen Kommune | Rådhuspassagen 3 | 6600 Vejenwww.borgerservicedanmark.dk| [email protected]