Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 50
Offentligt
Status for udfordringsretten ultimo december 2013ResuméDenne status viser, at der i alt er modtaget 873 ansøgninger fra 94 kommuner og 4regioner til udfordringsretten om dispensationer fra statslige regler.EnhedAdministrationspolitisk kontorSagsbehandlerELI/TKHKoordineret med
Lige under halvdelen er imødekommet helt eller delvist, mens lidt over en tredjedel afansøgningerne er afslået.De resterende ansøgninger er imødekommet på anden vis fx gennem generelle re-gelændringer, eller det er afklaret, at det ønskede allerede er muligt indenfor gælden-de regler.Aktuelt er ca. 35 ansøgninger under behandling.
Sagsnr.2013-10123Doknr.198136Dato21-02-2014
Statussen viser endvidere, at udfordringsretten:har fungeret som generel løftestang for regelforenklinger på tværs af flereressortområder,har været med til at fremme anvendelsen af de eksisterende forsøgshjemler,er anvendt af næsten alle landets kommuner og regionerIndledningI forbindelse med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2013 blevdet aftalt at sætte”…øget fokus på systematisk erfaringsindsamling, med henblik påat gode erfaringer kan forankres i den statslige regelforenklingsindsats”.Som en del af dette arbejde er der indsamlet data til en tværgående status for ud-fordringsretten. Denne status giver et overblik over antallet af ansøgninger, status forsagsbehandlingen og igangsatte forsøg i regi af udfordringsretten. Endvidere gives enstatus for generelle regelforenklinger inspireret af forsøg under udfordringsretten.Formålet er at få et overblik over udfordringsretten og dens bidrag her to år før initiati-vet forventes afsluttet.Baggrund og fakta om udfordringsrettenUdfordringsretten blev lanceret i december 2008 i et samarbejde mellem den davæ-rende VK-regering, KL og Danske Regioner.Formålet med udfordringsretten er at give kommuner og regioner og deres institutio-ner mulighed for at komme med deres bud på, hvordan tingene kan gøres anderledes– og mindre bureaukratisk – til inspiration for den offentlige sektor som helhed. Påforsøgsbasis kan skoler, daginstitutioner, plejecentre, sygehusafdelinger og andreinstitutioner i kommuner og regioner blive fritaget fra gældende statslige, lokale ogoverenskomstaftalte regler.Udfordringsrettens bidrag til den samlede afbureaukratiseringsindsats er mulighedenfor på forsøgsbasis at afprøve betydningen af en regelforenkling inden reglerne even-tuelt ændres med virkning for alle kommuner eller regioner.Udfordringsretten baserer sig på de forsøgshjemler og dispensationsmuligheder, derallerede eksisterer i den gældende lovgivning. Det vil sige, at de enkelte fagministerierkun kan give dispensation til forsøg, hvis lovgivningen åbner mulighed for det. Ud-
fordringsretten er med andre ord en form for fælles promovering af de eksisterendeforsøgsmuligheder og en fælles løftestang for relevansen af nye forsøgshjemler oggenerel regelforenkling.Initiativet blev aftalt i økonomiaftalerne for 2009. Oprindeligt var forsøg under ud-fordringsretten afgrænset til at løbe frem til slutningen af 2011. I forbindelse med øko-nomiaftalerne for 2011 blev udfordringsretten dog forlænget til udgangen af 2013. Medøkonomiaftalerne for 2013 skete endnu en forlængelse af ordningen til udgangen af2015.Status for ansøgninger94 kommuner og 4 regioner har indsendt en eller flere ansøgninger til udfordringsret-ten. Initiativet er således nået ud til næsten alle landets kommuner og regioner.Tabel 1: Oversigt over ansøgninger til udfordringsretten opdelt på ressort ult. dec. 2013
Ressort
Antal
ansøg-
ninger
Imødekom- Imødekom- Imødekom-
met
met fordi er met delvist
allerede
muligt
2622Søges/er
Af- Under
imødekom- slag behand-
met på an-
ling
den vis
5353131211271352329441911691633382242244122921627912101627281935142
BMEVMFMNFVMJMKEBMINKMKUMMBBLMIMSBISKMSUMTRMUVMØIMDelt res-sortTotal
705110169279642421139633638
Statussen viser, at der i alt er modtaget 873 ansøgninger til udfordringsretten om di-spensationer fra statslige regler. Af disse er 429 imødekommet helt eller delvist, mens331 ansøgninger er afslået. Herudover er der 46 ansøgninger, hvor ønskerne søgeseller er imødekommet på anden vis fx gennem generelle regelændringer. Desuden er2
det ansøgte i 35 ansøgninger allerede muligt inden for de gældende regler. Ca. 35ansøgninger er under behandling. Fordelingen på de enkelte ministerieområder frem-går af tabel 1.Status for forsøgSom det fremgår af tabel 1, har 429 ansøgninger resulteret i et helt eller delvist for-søgstilsagn. Heraf er 305 forsøg sat i gang, mens 55 forsøg er fravalgt. I forhold til 68forsøgstilsagn er det pt. enten uafklaret, hvorvidt disse vil blive benyttet, eller ogsåforventes forsøgene igangsat snarest jf. tabel 2. Langt den overvejende del af forsøgs-tilsagnene bliver således anvendt.
Tabel 2: Oversigt over forsøg under udfordringsretten opdelt på ressort ult. dec. 2013
Ressort
Igangsatte
forsøg
1212122112912231132456232011305
55
68
Nej til forsøg
Uafklaret/forsøg
forventes igangsat
13
BMJMKEBMINKUMMBBLMIMSBISKMSUMUVMØIMDelt ressortTotal
1
Status for generelle regelændringerPå baggrund af opsamlingen er der identificeret potentialerog allerede indført regel-forenklinger på en række områder på baggrund af ansøgninger og forsøg under ud-fordringsretten. I det følgende præsenteres kort i tabel 3 eksempler på disse identifice-rede regelforenklinger. Efterfølgende uddybes med eksempler på interessante cases,hvor ansøgningerne og forsøgene har været med til at afklare, om der er et potentialefor generel regelforenkling.
3
Tabel 3: Eksempler på generelle regelforenklinger opdelt på ressort ult.dec. 2013
Ressort
Eksempler på generelle regelforenklinger på baggrund af forsøg
under udfordringsretten
Reglerne vedr. arkivering af pasansøgningerne er forenklet inspireretaf et forsøg i Skanderborg Kommune.Generelle forenklinger ift. digital annoncering, rottebekæmpelse ogfarligt affald. Forenklingen vedr. digital annoncering uddybes i case 1.Generelle forenklinger vedr. socialfaglige undersøgelser (§ 50-undersøgelser), lempeligere tilsynskrav i plejeboliger og plejehjemsamt betaling for midlertidig hjemmehjælp. Der har i øvrigt væretudfordringsretsansøgninger vedrørende klageråd, bruger og pårøren-deråd og forebyggende hjemmebesøg, hvor der ikke var forsøgs-hjemmel. På disse områder blev der ligeledes gennemført generelleregelforenklinger. Der er også gennemført et forsøg med valg af bil-ligst egnede handicapbil, hvor erfaringer gav grundlag for at konklude-re, at der ikke var potentiale for at forenkle reglerne generelt. Detteuddybes i case 2.Generelle forenklinger vedr. fælles indhold for basisregistrering afsygehuspatienter og befordringstakster.Med aftalen om et fagligt løft af folkeskolen lægges der op til at for-enkle reglerne på en række områder bl.a. på baggrund af forsøg medelevplaner, fælles ledelse, holddannelse, kvalitetsrapporter og skole-bestyrelser. Eksemplet vedr. elevplaner uddybes i case 3.Generelle regelforenklinger ift. de kommunale kvalitetskontrakter,sammenlignelig brugerinformation og annoncering af udbud ved salgaf kommunens faste ejendomme. Afslag til forsøg i regi af ud-fordringsretten pga. manglende forsøgshjemmel er derfor i stedetblevet implementeret ved en generel ændring eller ophævelse afreglerne. Ophævelsen af reglerne om de kommunale kvalitetskontrak-ter og sammenlignelig brugerinformation uddybes i case 4.
JM
MIM
SBI
SUM
UVM
ØIM
4
Case 1: Digital annoncering efter planlovenMiljøministeriet gav ti kommuner tilladelse tilforsøg med øget digital annoncering i perioden 1.august 2010 - 31. december 2011. 28 kommunersøgte om dispensation, men Miljøministerietvurderede, at 10 kommuner var tilstrækkeligt til atafdække forsøgets regelforenklingspotentiale.Erfaringerne med forsøgene er positive, og efterforsøgenes afslutning er der gennemført enlovændring, der generelt muliggør udelukkendedigital annoncering efter alle miljølove (lov nr.1273 af 21/12 2011).Udfordringsretten har således fungeret somløftestang for en generel regelændring på områ-det.
Case 2: Valg af billigst egnede handicapbilBallerup Kommune fik i 2010 dispensation til etforsøg med fravigelse af reglerne om valg afbilligst egnede handicap bil. Med forsøget fikkommunen lov til at se bort fra reglen om atstøtte til køb af handicapbil skal gives til billigstegnede bil. I stedet ville kommunen benytte sigaf lånerammens maksimale beløb og bevilligeen egnet bil inden for lånerammen, dog maks.bilens pris. Forventningen var ved forsøgetsigangsættelse, at de forventede merudgifter veddyrere biler ville blive opvejet af frigjorte perso-naleressourcer.Evalueringen af forsøget viser, at forsøget harhaft mange positive resultater såsom korteresagsbehandlingstid, frigjorte personaleressour-cer og større medarbejdertilfredshed samt stortilfredshed blandt borgerne. Evalueringen viserimidlertid også, at forventningen om, at de for-ventede merudgifter ville blive opvejet af frigjortepersonaleressourcer ikke blev indfriet. Forsøgetvar således med til at afklare, at det pga. mer-udgifterne ikke var relevant at forenkle reglernegenerelt som afprøvet i Ballerup Kommune.
Case 3: ElevplanerUndervisningsministeriet har modtaget ansøgnin-ger fra over halvdelen af landets kommuner vedr.forsøg med elevplaner. Forsøgene går typisk udpå at fravige kravet om at medtage alle fag ielevplanerne på vilkår af, at alle fag overvejes, ogat forældrene inddrages. Der er desuden enrække forsøg med på anden måde at kvalificereeller forenkle udarbejdelsen af elevplanen, fx iform af nye it-løsninger eller enkle skemaer tiludfyldelse.Erfaringerne fra forsøgene viser, at skoler ogforældre generelt er tilfredse med forsøgene ogtilkendegiver, at elevplanen er blevet mere me-ningsfuld. Bl.a. har forsøgene givet mulighed forat prioritere opfølgningsindsatsen til bestemtefag, hvor der har været en særlig udvikling ellersærlige problemer. Evalueringerne viser også, atskolerne oplever, at arbejdet med elevplanerne erblevet mindre administrativt tungt.Det indgår i aftalen om et fagligt løft af folkesko-len, at erfaringerne fra de igangværende forsøgmed elevplaner og kvalitetsrapporter vil bliveinddrageti arbejdet med revisionen af elevplaner-ne og kvalitetsrapporterne.
Case 4: Kommunale kvalitetskontrakter ogsammenlignelig brugerinformation10 kommuner har udfordret udarbejdelsen af denkommunale kvalitetskontrakt. I kvalitetskontraktenskulle kommunalbestyrelsen opstille kvantificer-bare mål for hvert serviceområde i kommunen.Udfordringerne gik blandt andet på frekvensen forudarbejdelsen af opfølgningsredegørelsen ognogle kommuner søgte om at blive helt fritaget forudarbejdelse. Blandt andet på baggrund af an-søgningerne til udfordringsretten besluttederegeringen at afskaffe kvalitetskontrakterne, dadet efter regeringens opfattelse var udtryk foruhensigtsmæssig detailstyring af kommuner ogregioner, der skaber unødig bureaukrati.Ligeledes udfordrede 3 kommuner reglerne omindberetning af oplysninger til brugerinformati-on.dk (sammenlignelig brugerinformation), somomfattede serviceinformation om dagtilbud, folke-skolen og ældreområdet på såvel kommuneni-veau som institutionsniveau. På baggrund afansøgningerne til udfordringsretten besluttederegeringen at afskaffe den sammenligneligebrugerinformation
5
SammenfatningOpsamlingen viser overordnet, at der generelt har været stor opbakning tilInitiativeti kommuner og regioner. Næsten alle landets kommuner og regioner harindsendt en ansøgning til udfordringsretten.Udfordringsretten har markeret sig som et nyttigt instrument i afbureaukratiseringen.Både gennem igangsættelse af forsøg, men også ved at have givet inspiration til atoverveje og i en række tilfælde gennemføre generelle regelændringer på baggrund afkonkrete forsøg og umiddelbart uden et forudgående forsøg.Udfordringsretten harværet med til at fremme anvendelsen af de eksisterende forsøgshjemler.Det vil fortsat stå centralt at sikre et godt samspil mellem forslag til udfordringsrettenog den generelle afbureaukratiseringsindsats, så gode idéer og forsøg under ud-fordringsretten kan omsættes til generelle regelændringer til gavn for alle kommunerog regioner.Den endelige opsamling og status på udfordringsretten gennemføres parallelt medopsamlingen på frikommuneforsøget i 2016.
6