Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1293880_0001.png
1293880_0002.png
N O TAT
Vederlag til kommunalpolitikere

Kommunalpolitikeres vederlag er blevet mindre værd

Kommunalpolitikeres vederlag er gennem en årrække blevet udhulet fordivederlagene reguleres efter den statslige reguleringsprocent, som alene ersteget ca. 30 procent siden 1997 mens den faktiske lønudvikling er stegetmed ca. 60 procent. Pt. er der derfor et efterslæb på ca. 30 procent i forholdtil den faktiske lønudvikling.

Et fair vederlag, der står mål med ansvaret og de fravalg der må tages

Vederlagene i dag er ikke rimelige. Det skaber frustration og utilfredshed.Der er brug for, at kommunalpolitikere får et fair og ordentligt vederlag, derstår mål med det ansvar de påtager sig for driften og omstillingen af vel-færdssamfundet og de fravalg, der må tages i familieliv og andet fritidslivfor at få tid til kommunalpolitik.

Bedre rekruttering til gavn for hele folkestyret

En del partier oplever, at det er blevet vanskeligere at rekruttere kandidatertil kommunalpolitik. En af grundene kan være det lave vederlag. Et ordent-ligt vederlag vil være med til at sikre rekrutteringen til kommunalpolitik –men gør det selvfølgelig ikke alene - og dermed også til hele folkestyret ogpartierne fordi kommunalbestyrelserne er et vigtigt led i fødekæden.

Samme løsninger som for Folketingsmedlemmer

Der er brug for at kompensere det efterslæb på 30 procent, der er oparbej-det i kommunalpolitikeres vederlag. Efterslæbet bør kompenseres med et”lønhop” på 30 procent for alle kommunalpolitikere. Det svarer til den løs-ning man i 2000 fandt på Folketingsmedlemmers efterslæb (Folketingsmed-lemmer blev hævet nogle løntrin for at kompensere for det efterslæb, dervar dengang).
Der er også brug for at indføre en ny reguleringsordning, der sikrer atkommunalpolitikere ikke på ny oparbejder et efterslæb. Her er den enkle ogoplagte løsning, at kommunalpolitikere får den samme reguleringsordningsom siden 2012 har reguleret folketingsmedlemmers vederlag. Denne regu-leringsordning indebærer, at folketingsmedlemmer - udover den statsligereguleringssats - også har en årlig reguleringsordning som afspejler den løn-udvikling, der sker på chefplan i ministerområderne og sikrer, at folke-tingsmedlemmer ikke længere oparbejder et efterslæb, og at værdien af de-res vederlag således ikke udhules over tid.

Økonomi

KL har beregnet de samlede udgifter til vederlag til kommunalpolitikere i2013 til at være i størrelsesordnen 417 mio. kr., heraf udgør vederlag tilkommunalbestyrelsesmedlemmer ca. 334 mio. kr. og vederlag til borgmestreog rådmænd ca. 84 mio. kr.En kompensation for kommunalbestyrelsesmedlemmers efterslæb på ca. 30procent vil koste i størrelsesordnen 100 mio. kr. i DUTEn kompensation for borgmestre og rådmænds efterslæb på 30 procent vilkoste i størrelsesordnen 25 mio. kr. i DUT.Samlet kompensation for efterslæb: ca. 125 mio. kr. i DUT.
2