Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1291048_0001.png
Notat til Folketingets Kommunaludvalgvedrørende Call Center i MidtjyllandI 2011 etablerede de østjyske kommuner - med stor succes - et samarbejde vedrørendetiltrækning og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft og udenlandske studerende.Ved den lejlighed fandt kommunerne ud af, at vi var rigtig gode til at finde løsninger på tværsaf kommunegrænserne, bruge de fælles kompetencer og skabe gode, effektive ogborgerrettede serviceløsninger i fællesskab.Borgerservicecheferne i de involverede kommuner fik lyst til mere samarbejde og hurtigt komideen med en fælles kommunal hotline, for de borgere i Østjylland, der i aftentimerne gik i ståpå kommunernes selvbetjeningsløsninger på internettet.1. december 2012 gik vi i luften med et virtuelt, enkelt, solidt og ikke særlig dyrt teknisk setupmed cirka 20 digitale medarbejdere fra de deltagende kommunale borgerservicecentre.Hver aften fra søndag til torsdag kl. 18.30 til 22.00 passede på skift to medarbejderetelefonerne for Århus, Skanderborg, Norddjurs, Syddjurs, Odder og Favrskov Kommuner.Silkeborg ønskede at deltage og blev hurtigt integreret i den østjyske digitale hotline.Interessen fra kommunerne i resten af Region Midtjylland var så stor, at vi efter bare et halvtårs drift og umiddelbart efter sommerferien i år kunne byde velkommen til de øvrigemidtjyske kommuner, så vores medarbejdere i dag, søndag til torsdag, kl. 18.30 til 22.00 er tilrådighed for cirka 1,3 mio. borgere i de 19 midtjyske kommuner.Den udvidelse forløb så smertefrit, at vi nu planlægger at udvide vores telefoniske træffetidmed hjælp til selvbetjening fra 9 morgen til 21 aften - fem dage om ugen. Altså også i dennormale åbningstid i kommunerne, sidst på eftermiddagen og naturligvis fortsat om aftenen.Der er bred administrativ opbakning til denne udvidelse. Kommunerne arbejder i øjeblikketpå en politisk accept, hvorefter udvidelsen 9.00 – 21.00, fem dage om ugen, i 19 kommuner,for 1,3 mio. borgere, kan træde i kraft ved begyndelsen af 2014.Hermed har vi teknik og medarbejdere kørt i stilling, når lov om obligatorisk digitalselvbetjening for alvor slår igennem i 2014 og 2015.Vi har også en tværkommunal hotline, når foreninger og virksomheder skal have hjælp til atkomme i gang med at kommunikere digitalt med det offentlige fra november 2013 ogborgerne tilsvarende i langt større omfang skal kommunikere digitalt fra november 2014.Vi stiller alt materiale og erfaringer til rådighed for alle andre kommuner i Danmark.Favrskov 16.10.2013Tonny OlsenBorgerservicechef
Kreds 4 |Borgerservice |Skovvej 20| 8382 Hinnerup

www.borgerservicedanmark.dk

| [email protected]