Kirkeudvalget 2013-14
KIU Alm.del Bilag 7
Offentligt
Lovforslag om Kirkeforfatning for Den danske Folkekirke§ 1. Den danske Folkekirkeer en evangelisk-lutherske Kirke og er som et selvstændigt tros-samfund forpligtet på bibelen og den evangelisk-lutherske kirkes bekendelsesskrifter.§ 2.Folkekirkens administration varetages af et medlemsvalgt repræsentantskab, der af sin midtevælger en bestyrelse og efter stillingsopslag ansætter en jurist som repræsentantskabsformand og enteolog som generalsekretær til at lede generalsekretariatet. Repræsentantskabet skal underskrive enerklæring om at ville arbejde efter de evangelisk-lutherske bekendelsesskrifter og kirkens beken-delsesgrundlag og ikke drive partipolitik i repræsentantskabet. Repræsentantskabet kan ekskluderemedlemmer, der ikke vil arbejde efter bekendelsesskrifterne eller blander politik i arbejdet. Repræ-sentantskabet kan også afskedige formanden og generalsekretæren, der ikke er omfattet af periodi-ske valg.§ 3:Valg af repræsentantskab sker ved opstilling af kandidater fra alle landsdele gennem menig-hedsråd og provstier, og derfra vælges 10 medlemmer fra hvert stift, deriblandt 1 præst ellerprovst, 1 kirkefunktionær og 2 menighedsrådsmedlemmer. Desuden vælges 10 medlemmer frahvert stift blandt kandidater opstillet af de kirkelige foreninger i fællesskab. Valget gælder for 4 årmen således, at den halvdel af de valgte repræsentanter, som ved første valg fik flest stemmer, ervalgt for 4 år, mens den anden halvdel kun er valgt for 2 år. Derved udskiftes kun halvdelen af re-præsentantskabet hvert andet år..Desuden vælges 5 suppleanter fra hvert stift blandt de kandidater, der fik flest stemmer, men ik-ke opnåede valg.§ 4: Repræsentantskabet vælger blandt medlemmerne en bestyrelse med 21 personer, deriblandten lønnet formand, som sammen med repræsentantskabsformanden og generalsekretæren udgørfolkekirkens forretningsudvalg,. Dette har i fællesskab retten til at udtale sig på bestyrelsens vegneom kirkens indre anliggender og forpligte folkekirken juridisk, når principielle sager som ritualerm.v. er godkendt af bestyrelsen og repræsentantskabet.Det er repræsentantskabets og bestyrelsens ansvar at afgrænse forretningsudvalgets kompetencetil at udtale sig på kirkens vegne udadtil i forhold til mellemkirkelige forhold. Der er ikke andre endforretningsudvalget, som kan repræsentere folkekirken i forhold til andre kirkesamfund.Kirkeministeriets administrationspraksis kopieres gratis til at fungere for generalsekretariatet.§ 5:Forretningsudvalget udsteder administrative forskrifter m.v. for folkekirkens interne virke,herunder regnskabsførelsen, når de er godkendt af bestyrelsen. Alle læremæssige forskrifter og ud-talelser skal være i overensstemmelse med den evangelisk-lutherske kirkes bekendelsesskrifter.Forretningsudvalget godkender valg af provster og biskopper og videresender anbefalingerne tilkirkeministeren, der uden ændringer har pligt til at indstille disse til dronningens udnævnelse.Forretningsudvalget formulerer ritualer, godkendelse af salmebøger og nye bibeloversættelserm.v. og videresender det til kirkeministeren, som har pligt til uden ændringer at indstille det tildronningens autorisation.Stk. 2:Alle love og forordninger m.v. vedrørende folkekirken, som folkekirkens forretningsud-valg ikke har godkendt inden et år efter kirkeforfatningens ikrafttræden, bortfalder.§ 6:Menighedsrådsvalg sker hvert år første tirsdag i november ved sognets årlige generalforsam-ling, hvor ca. en fjerdedel af rådets medlemmer afgår efter tur og kan genvælges eller erstattes afnye for 4 år. Derved er der altid tre fjerdedele af rådet, som har kendskab til arbejdet og bevarerkontinuiteten. Kandidater kan forud præsenteres i kirkeblade, på hjemmesider, egne annoncer ellerblive foreslået på mødet, evt. afstemningsvalg. Desuden vælges suppleanter.1
Alle menighedsrådsmedlemmer skal underskrive en erklæring om at ville arbejde for kirkens ånde-lige liv og vækst i overensstemmelse med den evangelisk-lutherske kirkes bekendelsesskrifter isamarbejde med præster og det øvrige personale og varetage kirkens vedligeholdelse.Det nyvalgte menighedsråd begynder sit virke den 1. søndag i advent.§ 7:Repræsentantskabet vælger et økonomiudvalg, som medvirker til budgetlægning og ud-skrivning af landskirkeskatten og til økonomistyring på landsplan. Det forhandler med kirkeministe-ren om størrelsen af statens tilskud i henhold til grundlovens § 4.Folkekirkens økonomi opkræves som hidtil gennem kirkeskat sammen med de andre skatter.Landskirkeskatten, folkekirkens fællesfond og statens tilskud til folkekirken administreres af gene-ralsekretariatet efter plan godkendt af repræsentantskabet. Alle kirkens regnskaber bør offentliggø-res.Stk. 2:Af landskirkeskatten afholdes udgifterne til repræsentantskabet, bestyrelsen, generalse-kretariatet, stiftsadministration og bispe- og provstelønninger og deres pensioner. Fællesfonden kanudligne økonomisk trængte sognes økonomi og betale andre fælleskirkelige udgifter og besluttenye initiativer og bevilge pengene til disse. Fællesfonden kan formidle relevante fællesindkøb tilbesparelse i alle kirkelige sammenhænge, hvor det ønskes.§ 8:Den lokale kirkeskat administreres af menighedsrådene og provstierne. Provstierne ansætterpræster efter indstilling fra det/de vedkommende menighedsråd og biskoppen. Præsterne ordineresaf stiftets biskop og indsættes af denne eller provsten.Provstierne ansætter kirkernes øvrige personale samt personale ved provstiet til at varetage regn-skabs- og arbejdsgiverfunktionerne for kirkerne efter aftale med menighedsrådene. Personalet kanikke pålægges at medvirke til kirkelige handlinger, der strider imod deres samvittighed.§ 9:Biskopperne er teologisk rådgivende i forhold til forretningsudvalget. Og de skal føre tilsynmed præster og provster i hver deres stift med reference til forretningsudvalget.Biskoppernes embedsførelse vurderes efter 5 års ansættelse ved udsendelse til alle stiftets prov-ster, præster og menighedsråd af en stemmeseddel med spørgsmålet: Skal biskop NN fortsætte i enny tiårig periode? Hvis der ikke er flertal for biskoppens fortsættelse, skal der afholdes valg blandtnye bispekandidater. Hvis der er flertal for biskoppens fortsættelse, vurderes biskoppens fortsættel-se hvert tiende år.§ 10:Præster, provster og biskopper ansættes ikke fremover som tjenestemænd. Men deres for-kyndelsesfrihed og retssikkerhed sikres ved præsteret, provsteret og bisperet i tilpasset form. For-retningsudvalget indtræder i Kirkeministeriets rolle i lov om domstolsbehandling af gejstlige lære-sager. Iøvrigt gælder nævnte lov, hvor intet andet er nævnt. Embedsførelsen teologisk og admini-strativt skal vurderes i forhold til bibelens kristendomsbillede og folkekirkens bekendelsesgrundlagog deres samarbejdsevne og -vilje.§ 11:Hvis et menighedsråd og provstiudvalg indstiller det, og forretningsudvalget beslutter det,eller biskoppen forlanger det, skal en præst eller provst stilles for præste- eller provsteretten, hvorteologisk sagkyndige medlemmer af folkekirken skal medvirke. Dommen kan ankes efter sædvanli-ge regler.§ 12:Hvis folkekirkens forretningsudvalg forlanger det - eventuelt efter klager fra medlemmer istiftet - skal en biskop stilles for bisperetten. Ved landsrettens behandling i første instans deltagertre juridiske dommere og foruden de to efter embedsalder ældste biskopper (hvis de ikke selv erunder anklage) også 6 menighedsrådsmedlemmer fra biskoppens stift efter indstilling fra stiftetsprovstiudvalg. Afgørelsen træffes ved flertalsafstermning. Domme afsagt af bisperetten kan af bi-skoppen eller forretningsudvalget inden 4 uger indbringes for højesteret.2
13:Personregistreringen, som hidtil er varetaget af folkekirken, overføres til kommunerne.14:Kirkeministerens opgaver i forhold til folkekirken omfatter forhandling med folketinget omstørrelsen af statens tilskud i henhold til grundlovens § 4. Desuden har ministeren pligt til uden æn-dringer at formidle forretningsudvalgets udformning af ritualer, nye salmebøger og bibeloversæt-telser m.v. til Dronningens autorisation. Det samme gælder indstilling af ansættelse af provster ogbiskopper.Kirkeministeren eller folketinget kan ikke blande sig i kirkens interne forhold.§ 15:Folkekirkens kirkebygninger er principielt Folkekirkens fælles ejendom og kan ikke sælgeseller tages ud af drift som kirke uden forretningsudvalgets godkendelse. De fleste er underlagt Nati-onalmuseets tilsyn med danske kulturværdier og kan derfor ikke ændres uden forhandling med nati-onalmuseet. Nationalmuseet betaler alle restaureringsudgifter, som forlanges af Nationalmuseet.§ 16:Folkekirkens kirker kan efter tilladelse fra den stedlige biskop stilles til rådighed for andrekristne trossamfund til afholdelse af gudstjenester og andre kirkelige handlinger imod passende be-taling.
***Forfatningsforslaget er udarbejdet med værdifuld teologisk anonym bistand.Herning, den 19. oktober 2013.Verner KristensenH. C. Ørstedsvej 22 B, 1. th. 7400 HerningE.mail: [email protected]Ps: Et forarbejde til forfatningsforslaget blev i foråret sendt til det af Kirkeministeren nedsatteudvalg om en ny styringsstruktur under overskriften: Lovforslag om Folkekirkens ydre og indreadministration.Kan læses på hjemmesiden:www.genskin.dk
under Folkekirken
3