Kirkeudvalget 2013-14
KIU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1371934_0001.png
Side 1 af 9
Til Folketingets Kirkeudvalg
Supplerende information vedr. Danske Sømands- og Udlandskirker efter møde den
14. maj 2014
1.
2.
3.
4.
5.
Fremtidig udvikling for sømands- og udlandskirkerne
Vedr. DSUKs økonomi, herunder oversigt over økonomi for organisation og kirker (Bilag).
Overførsel af kirkeskat, kort fortalt.
Ekstra omkostninger ved præsteansættelser uden for Danmark
Udlandskirkernes ønske om at få indflydelse ved bispevalg
1. Fremtidig udvikling for sømands- og udlandskirkerne
Danske Sømands- og Udlandskirker (DSUK) har til opgave at være til stede i de lande/byer, hvor et stort
antal danske folkekirkemedlemmer har bosat sig for kortere eller længere tid. DSUK gennemfører løbende
analyser og vurderinger af arbejdet med henblik på at være til stede på rette tid og sted. Den nuværende
bevilling til DSUKs arbejde rummer særlige formålsbestemmelser; men bevillingen har ikke tilgodeset et
øget behov for udsendelse af danske præster som følge af globalisering og internationalisering.
DSUKs udviklingsarbejde for kirker og menigheder i udlandet følger to spor:
1. etablering af dansk, kirkelig betjening for danskere og danske folkekirkemedlemmer i lande/byer,
hvor der er mange danskere.
2. styrkelse af eksisterende kirker og menigheder, herunder ligestilling mellem storbykirker og
sømandskirkerne, således at præsternes løn samt nogle assistenter og ungdomsmedarbejderes løn
betales fra Danmark, mens midler til drift, bygninger, lokale medarbejdere som hidtil rejses lokalt.
Det betyder konkret:
1. Nyetablering af kirkelig betjening med udsendelse af præst og evt. etableringsudgifter til:
a. Kina. Tidligere projektarbejde med udgangspunkt i Sømandskirken i Hong Kong er nu
genoptaget fra august 2013 for en toårig periode.
b. Etablering af samarbejde med Sjømannskirken, Norge, om betjening af danskere i Dubai og
Qatar. Det norske sømandscenter i Dubai kan rumme en dansk præst incl. arbejdstilladelse,
såfremt der kan findes midler til aflønning. Der er 6 - 8000 danskere i hele området. DSUK
har tidligere ansøgt Kirkeministeriet om en særbevilling til formålet – og fik afslag.
c. Kirkelig og diakonal indsats i Thailand – som opfølgning på forprojekt og undersøgelser i
2012-13. Planen er at etablere et mødested i Bangkok for danskere, hvor der forventes
ansat en dansk præst og en diakonal medarbejder.
d. Etablering af rejsepræsteordninger med henblik på kirkelig betjening af danskere/danske
kolonier, eks. Østeuropa, De Baltiske Lande, mv. Fra tid til anden får DSUK henvendelser fra
danskere på forskellige destinationer, hvor der ikke er basis for fast præst.
Sm allegade 47
2000 Frederiksber g
Danish Church Abroad / Danish Seam en’s Church
Tlf. 70 26 18 28
kont [email protected]
Giro 500 – 3660
I BAN nr.
DK 91 3000 45 25 2100 49
Danske Bank
4400 45 25 2100 49
Fax 70 26 18 24
www.dsuk.dk
CVR- nr . 27 53 45 70
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0002.png
Side 2 af 9
2. Styrkelse og udvikling af eksisterende kirker og menigheder:
a. Opgradering af tilskud (halve præstestillinger i Europa-kirker) til hele præstestillinger. Her
er tale om de 5 nuværende stillinger (Bruxelles, Luxembourg, Berlin, Sydspanien, Paris)
samt tilførelse af midler til stillinger i bl.a. Sydfrankrig og Schweiz.
b. Tilskud til præstestilling i Australien. Stillingen finansieres pt. af private midler på trods af
de ca. 10.000 danskere i Australien, heraf ca. 3000 i Sydney, hvor der er præstebolig og
dansk kirke. Den danske præst holder gudstjenester i Melbourne 1 gang om måneden.
c. Styrkelse af ungdomsarbejdet, bl.a. ved etablering af særlige stillinger til formålet i Berlin,
Luxembourg og New York (som eksisterende ordning i Paris og Bruxelles og delvist London).
d. Afholdelse af konventer for medarbejdere og medlemmer af kirkeråd/menighedsråd hvert
andet år.
Supplerende kan det oplyses, at DSUKs politik gennem alle årene har været, at DSUK gerne støtter og
udsender præster til emigrantkirker (Canada og Argentina), men at der ikke er begrundelse for at ansøge
statslig støtte til disse menigheder. DSUK har ikke mulighed for at ansætte præster til disse menigheder,
medmindre menighederne selv kan rejse pengene til formålet. Der ydes et mindre tilskud til de danske
menigheder i Argentina af indsamlede midler i Danmark.
2. Vedr. DSUKs økonomi:
Vedhæftede bilag giver en samlet oversigt over DSUKs økonomi, Dansk Kirke i Sydslesvig og
udlandskirkernes økonomi.
Fakta-oplysninger om økonomien – kort fortalt:
Årsresultatet 2013: Driftsresultat før arv 367.990 kr. + modtaget arv for 962.747 kr., i alt 1.330.737 kr.
Heraf henlægges 700.000 kr. til konventer for medarbejdere og repræsentanter for menighedsråd/kirkeråd.
Budget 2014: Her forventes et nul, men måske et underskud, hvis der sker noget uventet.
Budget 2015: Her er umiddelbart et underskud på ca. 120.000 kr.; men der er brug for en sikkerhedsmargin
på omkring 500.000 kr. Dette ville under normale omstændigheder have fået bestyrelsen til at beslutte
nedskæringer. Dette udtrykkes i første omgang som en samlet besparelse på 600.000 kr., som udmøntes
senere.
Indtægtstyper i 2013:
Finansloven: 9.300.000 plus 14.800.000 til Sydslesvig.
895 menighedsråd står som medlem, 954 menighedsråd er ikke medlemmer. I kontingent betaler de
775.000 kr. Hertil kommer 258.000 i indsamling / kollekt. Her er tale om godt en million og et godt bagland.
Private enkeltpersoner: Der er i øjeblikket 425 medlemmer af DSUKs Venner; kontingent 87.000 kr. Private
gaver, udover ’venner’: 1.240.000 kr. – fra 3.151 forskellige personer
Landslotteri: 410.000 kr.
Private (ovenstående)i alt, rundt tal: 1,7 mio. kr.
Fonde mv.: 2.047.828 kr. - fordelt på 24 fonde og to foreninger, - foruden øremærkede bidrag til projekter.
Hertil kommer en anonym donation på 2.300.000 kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0003.png
Side 3 af 9
3. Overførsel af kirkeskat – kort fortalt
Lov om folkekirkens økonomi, § 18., Stk. 4: En person fritages for kirkelige afgifter, når det dokumenteres,
at den pågældende under ophold i udlandet har forpligtet sig til at yde bidrag af mindst samme størrelse til
en derværende menighed under Dansk Kirke i Udlandet eller Dansk Sømandskirke i fremmede Havne.
Ministeren for ligestilling og kirke kan fastsætte nærmere regler herom.
SKAT har oplyst følgende, jf. kirkeministerens svar på spørgsmål 47 i efteråret 2009:
”SKAT har dannet et udtræk i SKATs systemer på baggrund af seneste SLUT kørsel pr. 22. september 2009
af årsopgørelsesdata for skatteydere, som er kirkeskattepligtige og hvorpå der er registreret kirkeskat.
Endvidere indgår kun personer med status som udvandrede.
For indkomståret 2008 har 12. 975 skatteydere betalt 16.747.062 mio. kr. i kirkeskat.
Af de 12.975 skatteydere var de 12.817 fuldt skattepligtige. Kirkeskatten udgjorde for den kreds 16.474.811
kr. Heraf havde 1.971 skattepligtsophør i indkomståret 2008. Kirkeskatten udgjorde for denne gruppe i alt
2.140.828 kr.”
Langt hovedparten af de nævnte midler – i runde tal 15 mio. kr. årligt – indgår i dag i den kirkelige ligning i
de pågældendes udrejsekommuner.
November 2010 skrev DSUK bl.a. følgende: Ordningen anvendes for lidt. Når det er lykkedes at gøre en
skatteyder interesseret i ordningen, forestår der en bureaukratisk og langvarig sagsbehandling. I SKAT er
der for lidt kendskab til den blanket, som er godkendt af kirkeministeriet, men som ikke findes i SKATs
system. Selve administrationen af opkrævningerne kræver også store ressourcer ude i de enkelte
menigheder; ressourcer der kunne være bedre anvendt.
Vi foreslog ved samme lejlighed, enten at ordningen blev afskaffet mod en passende forøgelse af tilskuddet
til vores arbejde, eller at ordningen blev automatiseret, således at udlandsdanskeres kirkeskat blev fordelt
med hovedparten til DSUK og en mindre del til dækning af den kirkelige betjening i Danmark, som de
pågældende fortsat har krav på.
Efter at Kirkeministeriet og Skatteministeriet har diskuteret spørgsmålet, er det eneste som tilbydes en
mindre forenkling, gående ud på, at SKAT kan opkræve kirkeskatten og videresende denne til DSUK, men
fortsat kun i de tilfælde, hvor der er indgået en særlig skriftlig aftale om dette mellem den enkelte
skatteyder og DSUK. Og selv denne lille omlægning skal betales af DSUK selv – et beløb på 465.000 kr.
4. Ekstra omkostninger ved præsteansættelser uden for Danmark
Der tilstræbes en vekselvirkning mellem at være præst i folkekirken i Danmark og arbejdet som sømands-
eller udlandspræst. Derfor tilstræbes relativt korte ansættelser, gerne 6 til 8 år. Det betyder blandt andet
en del flytteomkostninger. At flytte en præstefamilie hjem til Danmark, og en anden ud i verden, kan koste
alt fra 75.000 til over 250.000 kr. pr. udskiftning, inklusive flyrejse – afhængig af afstanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0005.png
Side 5 af 9
DSUK: Overblik over den samlede økonomi i 2012: Organisation og kirker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0006.png
Side 6 af 9
DSUK 2012: Organisation centralt, INDTÆGTER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0007.png
Side 7 af 9
DSUK 2012: Organisation og kirker, uden Sydslesvig, INDTÆGTER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0008.png
DSUK 2012: Organisation og kirker, Sydslesvig alene, INDTÆGTER
Side 8 af 9
som offentlige tilskud er, udover finansloven, medregnet 1.768.000 kr. fra den regionale tyske kirke
samt 210.000 kr. fra landdagen i Kiel via Sydslesvisk Forening
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371934_0009.png
Side 9 af 9
DSUK 2012: Organisation og kirker, inkl. Sydslesvig, INDTÆGTER