Kirkeudvalget 2013-14
KIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Til Kirkeministeriet ogFolketingets Kirkeudvalgsmedlemmer
7. oktober 201310 siderAngående Dokument nr.: 84073/13(91049-13_v1_AbsalonsKirke –brev tilbiskoppen m.fl., fra Kirkeministeriet.pdf)
Yderligere ni henvisninger:MILIKI-Dokumentnr.: ”49301/13”KUMdokument nr.: ”65324-13”Indstilling fra Biskoppen over KøbenhavnsStift:løbenr. ”32782/13”,”Udtalelse fra Vesterbro Sogn omkirkelukninger 110613,dateret 12 juni 2013”Oprindelige Mindretalsudtalelse:”Mindretalsudtalelse fra kirkeudvalget vedAbsalons Kirke” sendt af Henriette Holst(Kirkeudvalget) til fmd. Jens Andersen den 12.juni 2013Den ændrede mindretalsudtalelse,ændret afJA, videresendt til kirkeministeriet den 13.juni 2013Bilag til mindretalsudtalelseangåendeDokument nr. 49301/13: ”Til ministeriet forLigestilling og Kirke 26. juni 2013” fra MR-medlem”Høringssvar til Biskoppen – 10. januar 2013(fra Absalons Kirkes menighedsråd 2008-2012): ”TilBiskoppenover Københavns Stift10. januar 2013” fra nuværende ogforhenværende MR-medlemmer”Mindretalsudtalelse til Høringssvar den 16.januar 2013.pdf”fra MR-medlem
Herved anmoder jeg kirkeministeriet om sagen om Absalons Kirke i Vesterbro Sogn i KøbenhavnsStift kan gå om, med henblik på at kirken kan fortsætte som funktionel folkekirke med højmesse isit eget sogn ”Absalons Kirkes Sogn”.Begrundelse: Absalons Kirke har ikke fået en fair behandling af Biskoppen og stiftsrådet ved JensAndersen, som mener at kirken ikke passer ind i Vesterbros Sogns kirkeskabelon og derfor børlukke, hvilket Ministeriet for Ligestilling og Kirke har bifaldet gennem kulturministeriet som hartaget sin beslutning på baggrund af flertallet i menighedsrådet.Men dette menighedsråds-flertal harintethaft at gøre med Absalons Kirke før efterkonstitueringen den 26. november 2012. Efter valget. Det er et kup.Absalons Kirkes tilhængere har stadig ikke forstået hvorfor man har taget denne beslutning. Derligger ikke økonomiske motiver til lukningen ifølge formanden for menighedsrådet. Det handlermere om visioner for Vesterbro Sogn. En 3-3-3 model hvor tre kirker tages af brug, tre kirker tilandet brug – uden højmesse, som skal udvikle andre former for gudstjeneste og tre1
højmessekirker. Til dette har man til hensigt at flytte Absalons Kirkes menighed, som holder af sinkirke der fungerer upåklageligt.Til stiftsrådets vision, som formand Jens Andersen er fortaler for, har Kirkefondet til formåletudlånt dets konsulent Sabine Kleinbeck som tovholder for de strukturelle ændringer, så forløbetfor 3-3-3 visionen kan ske succesfuldt.Op mod dette er Absalon Kirke en almindelig folkekirke under det kristne fællesskab.Dermed en stærk kirke.Set udefra:Endvidere må det nævnes efter at have gennemgået materialet, at der har været mistænkeligtmange uregelmæssigheder i bykirkeprocessen på Vesterbro.Siden foråret 2007, hvor stiftet meldte ønsket ud om tre kirkelukninger og hvormenighedsrådene i Vesterbros bykirker følte sig tvunget til at imødegå dette ved at indgå i etfireårigt samarbejdsforsøg året efter,mod til gengæld at beholde alle kirkernehar Stiftet haft etvågent blik for bydelen via daværende næstformand og sidenhen formand i Bykirkerådet, JensAndersen medlem af stiftsrådet og næstformand i menighedsrådet i Mariakirken. I denne periodeer Absalons Kirkes menighedsråd blevet presset ud i en situation, hvor de, hvis de ikke makkederet, truedes med indskrænkninger. Sidenhen er Jens Andersen (sekretariatsleder i SF og uddanneti statskundskab fra Københavns universitet), blevet menighedsrådets formand i Vesterbro Sogn.Mange kasketter gør intet demokrati.Skal det være, kunne stiftet have set på andre og mere ”lukningsværdige kirker” i det der blevtil storsognet. Såmænd formanden Jens Andersens egen kirke, Mariakirken, kunne det være værdat se på. Svigter menigheden, altergæsterne, her i endnu større grad? Sognet kunne med fordelomdanne denne kirke til et diakoni- og værested for områdets klientel, her tænkes ikke påvelfungerende borgere, men på vores mindre heldige medborgere som benytter sig afkirkepladsen, som trænger til pleje og omsorg. Som denne kirke har erfaring med. Desuden er derpå denne del af Vesterbro et stort hotelområde hvor turister søger til, og som måske ikkebenytter sig så meget af kirken i gudstjenestelig hensigt. Bare en tanke.Absalons Kirke er en velfungerende kirke med rimelige gode tal for de kirkelige handlinger ogfor de fora som betjener sig af kirken, KFUK, børnehave osv., og havde det store menighedsråd,kun haft stemmeret til deres egen enkelte kirke, og overladt den store beslutning tilkirkeministeriet og folketing, så længe folkekirken er den danske folkekirke, og Danmarks styrehviler på den danske grundlov, og havde man, foruden menighedsrådene/rådet, givet selvemenigheden i sognedistrikterne muligheden for at stemme om deres sognekirke skal lukke, oglade disse stemmer overgå til kirkeministeriet og folketingets suveræne beslutning, det ville haveværet fair, selvom man aldrig, holder man af sin kirke, kan acceptere dens lukning. Men dettenederdrægtige som stiftsrådet har foranstaltet, at menighedsrådene faktisk er blevet narret ind iet storsogn ved en samarbejdsaftale som indebar alle kirkernes fortsatte eksistens (se side 8), for
2
siden, når aftalen er indgået, at blive truet på økonomien. Dette, at man er blevet lokket ud i ensituation og frataget sit sogns suverænitet til erfarne politikere, der kører som et velsmurt team(se: lokalavisen for Vesterbro 19. sep. 2013 side 29,”Præstetanker”),hvorefter disse via det storemenighedsråd får frit spillerum til at lukke kirker ud fra devisen ”Del og hersk”, lad det være allemod én. Dette er utilstedeligt og har intet med demokrati at gøre som Biskoppen for KøbenhavnsStift ellers henviser til i sin indstilling tilMinisteren for Ligestilling og Kirkeden 3. april 2013,dokument løbenr. 32782/13, på side 8 startende: ”Til kirkerådets bemærkninger om dendemokratiske proces”.
I øvrigt må jeg gøre opmærksom på Biskoppens beretning, i samme dokument på side 7 øverst(løbenr. 32782/13):”Ved brev af 10. januar 2013 harkirkerådet ved Absalons kirkev/ tidligere menighedsrådsformand vedAbsalons kirke, Henriette Holst kommenteret en række af oplysningerne i Høringsbilag 2.”Og videre:”Hertil skal jeg bemærke, at de fremsendte kommentarer ikke giver mig anledning til særskiltebemærkninger, da de ikke indeholder nye væsentlige oplysninger”.Her er ellers mange gode oplysninger til Biskoppen også om Biskoppens uforskammetheder, bl. a.oplyses om Absalons Kirkes beliggenhed i bydelen. Det kunne være praktisk for Biskoppen at vide. Så derkommer styr på de halve sandheder.Og videre:
”Der foreligger endvidere enmindretalsudtalelse fra medlem af Vesterbro SognsMenighedsråd Arne Hjort Nielsen.Det anføres heri, at det ikke er nemt at tilhøre mindretallet, som ikke går ind for kirkelukning”.Nej det er ikke rart at være i mindretal. Og som der står videre under samme afsnit, er detåbenbart heller ikke nemt at være i flertal. Der lød et spontant og højt. . . (strøget af censor). . .fra et utilfreds medlem af Bykirkerådet da meldingen om kirkelukningerne stadig udeblev. Detvar under dets sidste bykirkerådsmøde og hvor konstitueringen af det store menighedsrådskulle afholdes i de samme lokaler lige efter (26. nov. 2012).Og videre i sammenhængen:Det anføres videre, ”at det ikke har været de allerbedste muligheder for de ordinæremedlemmer af menighedsrådene at vinde gehør for sin sag”.Mulighederne for de ordinære menighedsrådsmedlemmer har ikke været de bedste, især ikkefor dem hvis kirke skal lukke. Balancen er flyttet fra menighedsrådet over til provsti og stiftsråd– for længe siden. Dette skal der rettes op på skal menighedsrådet gøres stærkt. Først ogfremmest skal der rettes op på kirkeprocessen, med tilbagevirkende kraft, så der kan kommeanstændighed ind i Vesterbros folkekirke igen.
3
Og videre:”Arne Hjort Nielsen bemærker i øvrigt, at Absalons kirke er kvalificeret som en enkel og smukkirke, der i 2010-11 har den fremmeste procent i gudstjenester. Til slut anbefales det afHenriette Holst indsendte høringssvar fra kirkerådet”.”Til slut anbefales det af Henriette Holst indsendte høringssvar fra kirkerådet”?Dette er ikke helt korrekt og kirkeråd(et) er ikke nævnt. Citeret står der:”Idet jeg anbefalerHenriette Holst (Absalons Kirkes menighedsrådsformand med fleres Høringssvar af 15. maj 2012(12.juni 2012))”.Altså forrige år. Dette står i begyndelsen af høringssvaret til Biskoppen:”Mindretalsudtalelse til høringssvar 16. januar2013”,som kirkeministeriet anmodedekommentarer til i dokument nr.: 49301/13.Absalons Kirkes daværende menighedsråd har ikke fundet anledning til yderligere kommentarerfra deres høringssvar af 15. maj 2012 i svaret til Biskoppens Høringsbilag 2 af 9. november 2012,men har kommenteret på de mange fejl som de finder uhørte og uforskammede.
Angående Dokument nr.:84073/13 side 4 øverstFormanden Jens Andersens embedsmisbrugVedr. Formanden for menighedsrådet i Vesterbro Sogn Jens Andersens embedsmisbrug ved atomskrivetitelog slettehilseni Absalons Kirkes kirkeudvalgs mindretalsudtalelse tilkirkeministeriet og vedrørende Kirkeministeriets brev af 13. september 2013Kirkeministeriet skriver i brev af 13. september 2013 øverst på side 4, i et af tre punkter:1.”Arne Hjort Nielsen oplyser, at han er utilfreds med, at formand Jens Andersen har nævntnavnene på mindretallet i overskriften på mindretalsudtalelsen”.Dette er ukorrekt og vildledende beskrevetI mit brev til kirkeministeriet for ligestilling og kirke den 26. juni 2013, med henvendelse tilKirkeministeriet dokument nr. 49301/13” skriver jeg:”Grundet Jens Andersens ”venlige”manipulering af kirkeudvalgets mindretalsudtalelse til ministeriet, ved at anføre Vesterbro Sognsmenighedsrådsmedlemmer Henriette Holst, Sidsel Bjerg Manca og mit navn som overskrift imindretalsudtalelsen til ministeriet, uden først at rette henvendelse til os, det være sig til MR-medlemmer i kirkeudvalget endsige de af ham navngivne personer”Her beklager jeg ikke at have oplyst kirkeministeriet om navnene på Absalons Kirkeskirkeudvalgsmedlemmer, men kirkeudvalgets navne er dog at finde på Absalons Kirkes
4
hjemmeside. Det skal understreges at Sidsel Bjerg Mancaikkeer medlem af dette kirkeudvalg,eller kirkeråd som biskoppen noterer os for at hedde i dokument.Her er altså et ”sagesløst” menighedsrådsmedlem som formanden for MR har tillagtmindretalsudtalelsen i det første kritisable punkt! Foruden at formanden overhovedet tillod sigselv at slette den oprindelige overskrift og erstattede den med menighedsrådsmedlemmerne.Til kirkeministeriets oplysning har kirkeudvalget angivet:”mindretalsudtalelse fra kirkeudvalgetved Absalons Kirke”i sin overskrift til mindretalsudtalelsen.
Det andet punkt som kirkeministeriet behandler:2. ”at Jens Andersen har fjernet en hilsen til ministeriet i udtalelsen”.Til kirkeministeriets oplysning har kirkeudvalget i sin hilsen angivet:”Venlig hilsen fra kirkeudvalget ved Absalons Kirke”.Ved at kirkeministeriet ikke nævner kirkeudvalget i det andet punkt gøres detvanskeligt at forstå sammenhængen mellem overskriften og hilsenen og man fristes til at dragekonklusionen:Hvad er der egentlig galt i at fmd. for MR nævner navnene i mindretalsudtalelsenDet tredje punkt:3.”at formand Jens Andersen ikke imødekom et ønske om at se materialet til ministeriet indenafsendelse”.
Havde formanden informeret kirkeudvalget rettidigt om manglerne ved dets mindretalsudtalelse,i stedet for at gøre sig til ejer af dokumentet ved at omskrive det, havde formanden forvaltet sitembede korrekt. Ligeledes burde det sagesløse menighedsrådsmedlem, som uforvarende blevinddraget i skriftet, og som ikke er medlem af Absalons Kirkes kirkeudvalg, aldrig være draget ind isagen af formanden, om vedkommende så skulle have givet udtryk for lignende synspunkter, pået tidligere tidpunkt og under andre omstændigheder, som også er at forstå imindretalsudtalelsens indhold fra Absalons Kirkes kirkeudvalg.Til sagens belysning om formand Jens Andersens embedsmisbrug, og da jeg ikke er informeret omkirkeministeriet har modtaget det originale eksemplar af mindretalsudtalelsen, sidenkirkeudvalget ikke syntes at være nævnt i kirkeministeriets svar i henvisningen ”Dokument nr.:84073/13”, vedhæftes kirkeudvalgets originaludgave, som Henriette Holst har tilsendt formandenfor menighedsrådet Jens Andersen den 12/6 2013.
Om Mangfoldighed, Autenticitet og Troværdighed
5
Formanden for MR vil udbrede logoet om Vesterbros bykirke som: ”Mangfoldighed, Autenticitetog Troværdighed”. Med kirkelukningsprocessen på vestebro og formandens varetagelse afkirkeudvalgets mindretalsudtalelse til kirkeministeriet lyder disse tre fyndord temmelige hule.Kirkeministeriet har oplyst om substitutionsmuligheden som ikke forefindes i stift og provsti.
Inhabilitetsspørgsmålet
Kirkeministeriet anfører i inhabilitetsspørgsmålet”at stiftsrådet har et bredere sigte og interessehvorimod menighedsrådene varetager konkrete interesser i sognet som sådan”.
”Hvad er et 25 mands stort menighedsråd i et storsogn værd med en dirigent fra stiftsrådet sommedlem?Intet!”Bredere sigte, konkrete interesser, inhabilitet og substitution
Mht. til kirkeministeriets brev (dokument nr. 84073/13) side 5 nederst og side 6 øverst ominhabilitetsspørgsmålet. Om stiftsrådets bredere sigte og interesse (som formand Jens Andersener medlem af), om provstiet (som formand Jens Andersen er medlem af), og om menighedsrådets(som Jens Andersen er formand af) konkrete interesser som sådan, og om stiftsrådets ogprovstiudvalgets substitutionsmuligheder, som der indenfor stiftet og provstiet ingen mulighederer for med den nuværende sognestruktur. Formanden Jens Andersen - medlem af alle kirkeligeorganer/øvrigheder/institutioner, substitutionsfri, fredhellig med ret til at omgøre dokumenter:Det er i høj grad nødvendigt at finde en anden fremgangsmåde!Der bør være substitutionsmuligheder også indenfor stiftet. Og der bør og skal være respekt omdet folkevalgte menighedsråd.Menighedsrådsmedlemmer skal ikke løbes over ende af en formand som er for ambitiøs ellerhar for mange jern i ilden og kasketter på hovedet med stiftets og provstiets velsignelse.Menighedsrådsmedlemmer skal ikke overhales af dets egne kolleger som ser avancementmuligheder indenfor provsti og/eller stiftsråd, og som bliver så høje på strå at der ikke ermulighed for at erstatte dem (substitutionsmuligheden).Et oplæg
Hvem bør kunne stemme om kirkelukninger i et menighedsråd
En formand for et menighedsråd skal sætte en ære i at beskytte sin kirke/kirker, ikke lukkeeller sælge dem.Heller ikke menighedsrådet i et storsogn skal styres af stiftet og provstiet. Her tilregnesmedlemmer af stiftsrådet og provstiet.Medlemmer af et menighedsråd i et storsogn kan kun stemme om dets egen kirke skallukke. (Konkrete interesser)Ligeledes for stiftsrådet og provstiet. Menighedsrådsmedlemmer siddende i disse råd ogudvalg bør kun have stemmeret til deres egen kirke ilukningsøjemed.
6
Menighedsrådsmedlemmer som er medlemmer af stiftsråd og provstiudvalg er at regnefor inhabile når en sag tenderer konkret interesse. Herunder kirkelukninger.Sognetsmenighedi distriktet skal have stemmeret til at give sig til kende for eller imodderes kirkes lukning i storsognet. Resultatet heraf overdrages til Kirkeministeriet ogFolketinget. kopier heraf sendes til stiftsøvrigheden, provstiet og menighedsrådet.Sognetsmenighederi distrikterne skal have stemmeret til at give sig til kende for ellerimod deres kirkers lukning i storsognet. Resultatet heraf overgives tilKirkeministeriet/Folketinget/ via stiftsøvrigheden.
Kirkeministeriet om valget
Ministeriet for Ligestilling og Kirke skriver i sin redegørelse at der”oplyses videre i udtalelsen atved valget til det fælles menighedsråd i 2012, blev der opstillet en liste med repræsentanter foralle de tidligere sogne (Vesterbrolisten)”.Dets valggrundlag var bl.a. at lukke Absalons Kirke.Dette var Absalons Kirkes menighedsråd blevet tvunget til af stiftsrådet og provstiet.
Vesterbros Sogne er nu blevet bundet sammen til et stort sogn. Vesterbro Sogn. Der er ikke mereen enkelt eller to kirker til ét sogn i bydelen. Menighedsrådene er blevet ét stort menighedsråd på25 medlemmer, plus medlemmerne af Eliaskirkens menighedsråd for indeværende år. Nårkirkeministeriet skriver om stiftsrådets bredere sigte og interesser, hvorimod menighedsrådenevaretager konkrete interesser i sognet som sådan, må man sige kirkeministeriet ulykkeligvis for deudpegedekirker i Vesterbros sogn harfåetret. Når det lige præcis gælder kirkelukningerne, harmenighedsrådene haftsine egnekonkrete kirker og egneinteresserat varetage, forinden og eftervalget efter man vidste hvilke kirker stiftet villepege ud.Højst sandsynligt kan det være sket pådet lukkede møde i Stiftet torsdag den 19. april 2012 kl.16.30 – 19.00i Helligåndshuset, hvor derblev lagt op til hvilke kirker der skulle peges på, ud fra materialet den 29. februar, et par månederforinden 2012.Jens Andersen skriver videre som for at understrege sin argumentation at (Vesterbrolisten) havdesom valggrundlag at arbejde videre med 3-3-3 modellen og at:”Der blev opstillet en anden liste(Absalon/Skjalm Hvide listen) i hvis grundlag bevarelse af Absalons Kirke indgik”.”Det var altså allerede før det daværende menighedsråd i Absalons Kirke besluttede at indgå iVesterbro Sogn klart, at et nyt menighedsråd for Vesterbro Sogn formodentlig ville beslutte atsøge Absalons Kirke lukket”.Betidsfejl: ”Det var altså allerede før det daværende menighedsråd”. Daværende skal rettes tilnuværende: ”Det var altså allerede før det nuværende menighedsråd i Absalons Kirke besluttedeat indgå i Vesterbro Sogn klart, at et nyt menighedsråd for Vesterbro Sogn formodentlig villebeslutte at søge Absalons Kirke lukket.Men hvad var betingelserne: økonomiske sanktioner hvis ikke man indgik i det store sogn!Her henvises til ”daværende menighedsrådsformand Christian Hildebrandt” i begyndelsen afdette brev og på næste side.
Fra pkt. 3 i stiftsrådets beslutningsprotokol:
7
”Stiftsrådets formand lagde op til at mødet blev lukket under en kort forhandling under punkt 2 og underpunkt 3. Punkt 3 behandles i tre led: debatoplæg om den kirkelige struktur i København, den fremtidigeproces, og endelig hvilke kirker, der peges på. De først to led behandles på det åbne møde og det tredje pået lukket.”
Det vigtige her er: handlede beslutningsprotokollens pkt. 3 om hvilke kirker der skulle peges på tillukning under det lukkede møde? Det står der så tydeligt: ”ogendelig hvilke kirker, der peges på”.Jens Andersens deltagelsesom stiftsrådsmedlem og medunderskriver af Beslutningsprotokollen,og som formand for(i realiteten sit, stiftets og kirkefondets)daværende Bykirkeråd må betragtessom værende inhabilt, hvis dette syntes at være tilfældet. Det gør det ikke bedre at JensAndersen senere på året bliver sat på tronen i FU som formand for menighedsrådet i VesterbroSogn ved konstitueringen 26. november 2012, for siden at få muligheden for at sende detendelige domsbrev til høring som stiftets altmuligmand.Må ikke alene menighedsrådets flertals høringssvar fra menighedsrådsmødet d. 5. jan 2013, tilbiskoppen, men hele kirkelukningsprocessen på Vesterbro erklæres for en ommer.Optakten fra stiftets side, år tilbage, men især måske “i foråret2007 modtogsognene stiftetsudspil for en effektivisering af kirkelivet på Vesterbro, der foreslog vesterbrosognene lagtsammen to og to samt 3 kirker taget ud af daglig brug1”. Så det er forkert når formanden på førsteside i “Udtalelse fra Vesterbro Sogn om kirkelukninger 110613” skriver:“3. April 2011. Her blevførste gang foreslået, at tre kirker skulle ud af brug”.Formandens vision med afgrænsethed oghøjmessekirker, som står I forlængelse heraf (3-3-3 modellen) er muligt, men ideen omkirkelukningerne opstod hos stiftet allerede i 2007.1Kilde: fra Kirsten Weiss Moss interview af Kristkirkens daværende menighedsrådsformandChristian Hildebrandt mandag d. 8. september 2008. Denne betegnede dagen, hvor ensamarbejdsaftale om et firårigt samarbejdsforsøg kom i hus som en festdag.Her blev det nyoprettede Vesterbro Bykirkeråd lovet at ingen kirker skulle lukkes mod at desammenlagde alle sognene på Vesterbro.Samarbejdsaftalen blev verificeret 1. Søndag i advent2008Det er dette man skal tages hensyn til når man taler om valggrundlaget for ”Vesterbrolisten” tilmenighedsrådsvalget i november 2012.
Kan man gætte på at der rasledes med økonomiske sanktioner omkring hin dag den 29. februar2012, som omtales på side 1 i formandens (flertallets)”Udtalelse fra Vesterbro Sogn omkirkelukninger 110613.pdf (af dato København den 12. juni 2013)”,inden føromtaltestiftsrådsmøde den 19/04-12?Kirkeministeriet henviser hertil i dokument nr. 84073/13 af 13 sep. 2013, men uden at oplyse omat Absalons Kirkes menighedsråd stemte imod kirkens lukning. Dette oplyses der ellers om iudtalelsen fra (VS) menighedsrådets flertal til kirkeministeriet.
8
Fredag den 28. juni 2013 12:41 modtog menighedsrådet ”Nyt fra formanden 6/2013”. Der var toemner med, men der burdet have været tre emner i mailpakken.Det ene emne var føromtalte”Udtalelse fra Vesterbro Sogn om kirkelukninger 110613”af dato12. juni 2013 omhandlende: ”Tre kirker skulle ud af brug, tre kirker skulle have afgrænset brug ogtre skulle være højmessekirker (3-3-3 modellen)”.Det andet emne, som ikke blev sendt med i formandens mailpakke, var originaludgaven af”Mindretalsudtalelse fra Absalons Kirkes kirkeudvalg”. Måske blev det undladt fordi formandenhavde tilladt sig at rode med indholdet. (jvf. I starten af dette dokument).Formanden for menighedsrådet har travlt, thi formanden mener at menighedsrådet,medarbejdere og lejere ikke kan være tjent med Absalons Kirke, som den står, forhalerforestående omstruktureringer.
Det tredje emneMed i sendingen, det tredje emne, var en pdf-fil om fremtidens musik i kirkerne på VesterbrohvorLars Bakfrakirkemusik-visionsudvalgetside 5, beskriver musikken som værende: ”langtbedre til at møde mennesker, end ord er. Musikken taler og rører umiddelbart. Den kan frastødeumiddelbart, men heldigvis også ´fange´ umiddelbart. Dette middel bør vi benytte os af”.Herefter kommer der ni punkter om hvad der bør satses på for at få de unge mennesker til kirken.”Musikker er langt bedre til at møde mennesker, end ord er”?Sætningen kan virke rigtig i en koncertsal hvor man er kommet for at høre sit idol/idolerMen i en kirke og til en gudstjeneste? Er der noget som gør ondt? Er det bedre at sætte lyd på derhvor præsten skulle udtale: Jesus Kristus Guds Søn!Er det bedre med en Tuba her til ære for det kommende samarbejde med muslimerne påVesterbro?Her må jeg spørge skal præsten nu være en rockstjerne - En saxofonspiller som med sine toner fårmenigheden til at bede for sin næste og en bedre verden, til at love og angre i sit indre, til atkomme over sin sorg, til at ane og forstå de store kræfter som skaber og giver livet, til atovervinde det som prøver på at tage troen og håbet, modet til livet fra en, som kan give fornyedekræfter til de opgaver som vi som mennesker uvægerligt må forholde os til?Lad saxofonisten spille når præsten giver tegn, men Ordet er størst.
I udtalelsen oplyses om valget
Videre henviser, ikke rådet, som kirkeministeriet betegner det, men flertallet i menighedsrådet, tilAbsalon/Skjalm Hvide listens 38 stemmer mod Vesterbrolistens 513 stemmer, at valgdeltagelsenikke var prangende og valgresultatet ikke kan tolkes som solid opbakning til bevarelse af AbsalonsKirke.
9
En anden version af valgdeltagelsen:
Valgdeltagelsen var ganske rigtigt ikke prangende – for Vesterbrolisten. I alt var der 551 gyldigestemmer af 586 stemmer til 38 kandidater ialt. (37 + 1 kandidater)Vesterbrolisten havde 37 kandidater på sin liste.Grundet tidsnød blev det ved 1 kandidat til Absalon/Skjalm Hvide listen alene.Absalon/Skjalm Hvide listens kandidat fik 38 stemmer. Tæt på formanden Jens Andersensstemmetal/popularitetstal.Ganges popularitetstallet 38 stemmer med 38 kandidater (37 + 1 fra begge lister) skalvalgdeltagelsen i stedet for 551 stemmer forøges med hele 855 stemmer til 1444 stemmer ialt.Det er et rigtigt godt popularitetsvalg for Absalons Kirkes bevarelse og fortsatte funktion når vi nuer i det ”stemmeleje”.342 stemmer i overskud til Absalons Kirke. Ene kandidat mod 37 kandidater, og ovenikøbet skaltilmed plus 4 kandidater, som også hører til Absalons Kirkes sogn, med over på Absalon/SkjalmHvide listen i denne udregning, af hvilke der skal trækkes færre af på Vesterbrolisten.Dette kan tolkes som en solid opbakning til Absalons Kirkes fortsatte funktion som folkekirke!
10