Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 98
Offentligt
1312507_0001.png
1312507_0002.png
1312507_0003.png
1312507_0004.png
1312507_0005.png
1312507_0006.png
NOTAT - DEPARTEMENTET
Samråd i Klima-, Energi og Bygningsudvalget den 9. december 2013efter ønske fra Per Clausen (EL) - Samrådspørgsmål N, O og P[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
Tak for invitationen til at komme herover i udvalget.Udvalget har stillet mig tre spørgsmål vedrørende Den Eu-ropæiske Investeringsbank for Genopbygning og Udvikling,på engelsk forkortet til EBRD.EBRD blev oprettet i 1991 for at støtte transitionsprocessenfra planøkonomi til markedsbaseret økonomi i Central- ogØsteuropa. EBRDs operationslande omfatter i dag en rækkeyderligere lande, herunder lande som Albanien, Hviderus-land, Den Kirgisiske Republik, Tyrkiet, Bosnien-Hercegovina, Egypten, Georgien, Kasakhstan, Mongoliet,Serbien, Tadsjikistan, Turkmenistan, Aserbajdsjan og Koso-vo.Ad spørgsmål N oprindeligt stillet til klima- og energiministerenMinisteren har flere gange udtalt, at det haster at omlægge energisekto-rensinvesteringer, hvis verden ikke skal fastlåses i et voksende forbrug affossilebrændsler, og at det derfor er afgørende hver gang at vælge detrigtige, nårder udskiftes og etableres anlæg. Vil ministeren – forud fordrøftelsen den 10.december 2013 i Den Europæiske Bank for Genopret-ning og UdviklingEBRD) af bankens kommende energistrategi – redegø-re for, om udkastet tilEBRD’s nye udlånspolitik på energiområdet, somdet foreligger nu, i tilstrækkeliggrad sikrer dette hensyn?
Regeringen bakker op om EU-målsætningen om, at hoved-parten at vores energiforsyning i 2050 skal være vedvaren-de energi.
2/2
EBRD har fremlagt en revideret energistrategi, som aktueltdiskuteres i bestyrelsen. Det fremgår klartaf det foreliggen-de udkast, at det er en nøgleprioritet at fremme den grønneomstilling af energisektoren i de lande, EBRD opererer i.Og det er et punkt, som det danske medlem i EBRD læggermeget vægt på i drøftelserne af strategien.EBRDs investeringer i vedvarende energi som vind, sol-energi, biomasseanlæg og små vandkraftværker har væretkraftigt stigende i de senere år. Mere end 94 pct. af energi-investeringerne er gået til vedvarende energi, energieffekti-viseringer, gasanlæg mv.Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at de lan-de, som EBRD opererer i, ikke er så homogene som EU–landene. Og i de lande, hvor energisystemerne er opbygget,mens landene havde en planøkonomi, er energisektoren oftekendetegnet ved betydelige energitab og ineffektivitet.Lande som Uzbekistan, Serbien, Mongoliet, Rusland ogUkraine har alle dobbelt så stor energiintensitet somOECD-gennemsnittet, dvs. at de skal bruge dobbelt så me-get energi pr. enhed produceret BNP.Derfor er der i disse lande et stort potentiale for at nedbrin-ge CO2-udledningen gennem investeringer i energiproduk-tion, hvor der indføres de bedste standarder.EBRD deltager aktivt i denne proces, gerne med finansie-ring af projekter, der kan sætte nye standarder og somfremmer transitionen mod en bæredygtig markedsøkonomii operationslandene.
3/3
Det er et væsentligt element i EBRDs energistrategi, at in-vesteringer i kulfyrede anlæg kun kan ske i sjældne og sær-lige tilfælde.En eventuel investering i et kulfyret værk vil kun blivegennemført, såfremt der ikke er andre realistiske alternati-ver. Samtidig vil det være et krav, at investeringen betyderen dramatisk nedbringelse af CO2-udledningen. EBRDlægger endvidere vægt på, at operationslandene har enoverordnet klimaplan for, hvordan CO2-udeldningen ned-bringes.I forbindelse med renoveringer af kulfyrede anlæg læggerBanken endvidere vægt på, at den såkaldte ”CarbonCaptureand Storage” teknologi implementeres i projektet, såfremtdet er økonomisk og teknisk muligt. På den måde vil en stordel af CO2-udledningen blive tilbageført til undergrunden.Jeg mener alt i alt, at energistrategien vil medvirke til atsikre et faldende forbrug af fossile brændsler i de landeEBRD opererer i.
Ad spørgsmål OVil ministeren – forud for drøftelsen den 10. december 2013 i Den Euro-pæiskeBank for Genopretning og Udvikling (EBRD) af bankens kom-mende energistrategi– redegøre for, om Danmark er tilfreds med, atEBRD’s kulinvesteringer varstigende i perioden 2006-11 og udgjorde ca.10 pct. af bankens samledeinvesteringer på energiområdet, herunder atder senest i marts 2013 er blevettruffet beslutning om støtte til et 600 MWbrunkulsfyret anlæg i Slovenien, og at etlån til et 600 MW brunkulsfyretkraftværk i Kosovo er under overvejelse?
Det fremgår af Bankens høringssvar i forbindelse med dennye energistrategi, at EBRD’s investeringer i kulkraft ud-gjorde mindre end 6 pct. af energiinvesteringerne i perioden2006 – 2013. Resten af investeringerne er altså gået til ved-varende energi og andre, ikke kulfyrede projekter.
4/4
Man kan altid diskutere, om 6 procent er lidt eller meget.Men jeg vil gerne understrege, at det danske medlem somudgangspunkt anlægger en kritisk holdning til alle kulfyre-de projekter, og at der skal være helt særlige omstændighe-der, der taler for, førend et kulfyret værk kan opnå danskstøtte.Jeg vil dog også gøre opmærksom på, at Danmark har 1,22pct. af den samlede aktiekapital i EBRD. Det gør det nød-vendigt for det danske bestyrelsesmedlem at indgå alliancermed andre lande, hvis der skal opnås resultater.Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, at der i degamle planøkonomier i Europa er et stort potentiale fordrivhusgasnedbringelser, hvis man sikrer sig, at nye kraft-værker bruger den mest effektive teknologi.Med hensyn til det såkaldte Sostanj projekt i Slovenien be-stod investeringen netop i udskiftning af 4 forældede kedlermed lav udnyttelsesgrad til nye kedler med den bedste tek-nologi. Det medfører en markant reduktion i CO2-udledningen. Og jeg vil gerne igen understrege, at der altidindgår en vurdering af realistiske alternativer, førend EBRDgiver støtte til kulfyrede værker.Netop i de tidligere østeuropæiske lande kan en overgangs-investering i et højteknologisk, kulfyret kraftvarmeværk re-præsentere en betydelig klimaforbedring i forhold til dethidtidige alternativ. Og i takt med, at EUs klimamålsætnin-ger skærpes frem mod 2050, kan moderne kulfyrede kraft-værker omdannes til at fyre med biomasse mv.
I øvrigt har Slovenien siden 2004 været medlem af EU. Detbetyder, at Slovenien skal overholde EU’s bindende mål forlandets CO2-udledning.
5/5
I forhold til forespørgslen vedrørende et muligt kulfyretprojekt i Kosovo er noget sådant ikke vedtaget i bestyrelsenfor EBRD på nuværende tidspunkt, og det er derfor ikkemuligt for mig at kommentere på det konkrete projekt. Menjeg vil gerne henvise til mine tidligere bemærkninger om derammer, det danske bestyrelsesmedlem i EBRD arbejderindenfor forså vidt angår kulkraft.Ad spørgsmål PVil ministeren redegøre nærmere for, hvad der ligger i, at Danmark agteratindtage "en kritisk negativ holdning" i forbindelse med EBRD’s inve-steringer ikulkraft, herunder om Danmark har til hensigt at støtte indførel-se af en EmissionPerformance Standard i lighed med den, der er indført iden EuropæiskeInvesteringsbank?
Der ligger i formuleringen ”en kritisk negativ holdning”, atder skal være endog meget gode argumenter for, at det dan-ske medlem i EBRD støtter en investering i kulkraft, og atdet kun meget sjældent vil finde sted.I nogle af bankens operationslande indgår fossile brænd-stoffer i en betydelig del af energiforsyningen til el og var-me.Denne afhængighed afspejler typisk en energiinfrastruktur,som er bygget op over årtier, og som er baseret på fossilebrændstoffer fra det enkelte operationsland. Energisyste-merne i disse lande kan på kort og mellemlang sigt ikkeændres væsentligt.Samtidig kan nogle lande i bankens operationsområde op-leve, at deres muligheder for at koble sig på en grænseover-skridende energiinfrastruktur og energiforsyning er begræn-sede, fx på grund af geografi eller stridigheder landeneimellem.Det kan det i visse, helt særlige tilfælde være nødvendigt atforholde sig til.
6/6
Danmark er positiv over for at arbejde for at indføre enEmission Performance Standard. Men i forhold til sammen-ligningen med EIB (Den Europæiske Investerings Bank)skal man være opmærksom på, at EBRDs operationslandeikke er så homogene som EIBs. Derfor er der i EBRD ikkeflertal for at operere med Emission Performance Stan-dard(EPS). I stedet opererer banken med BAT-tilgangen,der står for Best AvailableTechniques – altså at der skal an-vendes den bedst mulige teknologi.I forhold til den danske position i bestyrelsen må jeg igenhenvise til Danmarks ejerandel i EBRD, der udgør 1,22 pct.Det betyder helt konkret, at hvis Danmark vil have indfly-delse, så er vi nødt til at søge alliancer med andre lande. Ogi den forbindelse er man, hvis man vil nå resultater, nødt tilat gå efter det bedst mulige kompromis.