Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 92
Offentligt
1308651_0001.png
1308651_0002.png
1308651_0003.png
1308651_0004.png
1308651_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
25. november 2013J.nr. 2676/1955-1011Ref. MCR
KOMITÉSAG
Grund- og nærhedsnotat om forslag fra EU-kommissionen om forordning, der imple-menterer direktiv 2009/125/EF med hensyn til at fastlægge krav til transformere tileltransmission og eldistribution.1. ResuméKommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energi- og miljøkrav tiltransformere,der anvendes i elnettet eller i industrielle installationer(komitésag). Forslaget er et led i ud-møntningen af ecodesigndirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at reducereenergirelaterede produkters miljøpåvirkning og nedbringe deres energiforbrug. Forslagetforventes sat til afstemning i en komité efter forskriftprocedure med kontrol den 13. december2013. Forslaget stiller krav til transformeres energieffektivitet. Forslaget vurderes at haveneutrale energi- og klimamæssige konsekvenser. Forslaget medfører begrænsede merudgifterfor staten, vurderes at have neutrale samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke atudgøre en væsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet. Regeringen er generelt positiv overforKommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 8. november 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforordningom krav til transformere, som markedsføres for første gang på det indre marked.Forordningen stiller krav til transformeres maksimale belastningstab, når de omsætter veksel-strøm ved én spænding og strømstyrke, til vekselstrøm ved en anden spænding og strømstyr-ke, samt deres maksimale tomgangstab, når de ikke belastes. Forslaget omfatter krav til hhv.små, mellemstore og store transformere. De omfattede transformere anvendes til transmissioneller distribution af el i elnettet eller i industrielle installationer.Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den regulerende komité for energieffektivitetden 13. december 2013.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. ok-tober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (ecodesigndirektivet), specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Trakta-Side 1
tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-ninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftproceduren med kontrol jf. bestemmelserne i ar-tikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.Vedtagelse af forslaget i den regulerendekomite for energieffektivitet kræver kvalificeret flertal.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til transmission og distribution af el iEU. Kommissionen anfører i forslaget, at tab i disse transformere er opgjort til 93,4 TWh peråri EU i 2008. Det omkostningseffektive besparelsespotentiale for energieffektiviseringer eropgjort til 16,2 TWh per år.Forslaget omfatter transformere med en minimumseffekt på 1 kVA, der anvendes til transmis-sion og distribution i elnettet eller i industrielle installationer, og hvor der anvendes 50 Hz.Forslaget undtager en række transformere, bl.a. omfatter det ikke transformere, der er specieltdesignet til offshore-installationer, mobile nødinstallationer eller store eltransformere, hvordet kan dokumenteres, at der til den specifikke installation ikke er et teknisk alternativ, ellerhvor den foreslåede minimumseffektivitet ikke kan opnås uden uforholdsmæssigt store om-kostninger.Kommissionen påpeger i forslaget, at de foreslåede minimumskrav kan opfyldes ved, at pro-ducenterne anvender eksisterende teknologi med nogen tilretning af deres eksisterende pro-duktionsanlæg.Forslagets kravFor mellemstore transformerestiller forordningsforslaget krav til minimum energieffektiviteteller minimum energimæssig ydeevne afhængig af deres effekt (kVA). For store transformereer der udelukkende krav til deres minimumseffektivitet (PEI indeks).Derudover foreslås krav om, at producenterne skal levere produktinformation for små, mel-lemstore og store transformere. Informationen skal bl.a. indeholde oplysninger om transfor-merens effekt, belastningstabet, tomgangstabet og effekt af et eventuelt påkrævet kølesystemved tomgang samt transformerens vægt.Kravene indfases i to trin. Det første trinfår virkning fra 1. juli 2015, hvilket er et år efter denforventede ikrafttræden. For at give producenterne mulighed for at tilpasse deres produkter tilkravene træder andet trin i kraft den 1. juli 2021, hvorkravene til minimum ydeevne og mi-nimum energieffektivitet strammes.Målinger og beregningerKommissionens forslag bygger på, at målinger og beregninger af de relevante produktpara-metre skal ske i henhold til en beskrevet overgangsmetode samt et beregningsværktøj, indtilen harmoniseret standard er på plads.RevisionForslaget indeholder en revisionsbestemmelse.Det foreslås, at Kommissionen senest 3 år efterde første trin har fået virkning (formentligt 1. juli 2018) skal vurdere forordningen, bl.a. medhenblik på at vurdere de på det tidspunkt gældende krav og eventuel fastsættelse af yderligerekrav.Side 2
4. Europa-Parlamentets udtalelserDer forelægger ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet. Parlamentet vil i overensstemmelsemed den valgte komité-procedure have mulighed for at udtale sig, efter at komitéen har stemtom forslaget.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til den ty-pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte medlemslande fastsæt-ter nationale krav til de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationa-le bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkost-ninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overens-stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-skabsniveau.6. Gældende dansk retDer er ingen regler i dansk lovgivning, der regulerer dette område. Dog er der i Danmark tra-dition for, at det ved indkøb af transformeretil elsystemet vurderes, hvordanforholdet er mel-lem investeringsomkostninger og besparelser (tabsoptimering). Reelt fører denne tilgang til, atder indkøbes transformere med høj effektivitet.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet og Europa-parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-ning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning og -kontrol mv.Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- ogBygningsministeriets ramme.Forslagets forventes at have marginal påvirkning af energiforbruget grundet den danske til-gang til indkøb af transformere, som beskrevet under gældende dansk ret,hvorfor det ikke på-virker det danske afgiftsprovenu.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Erhvervsøkonomiske konsekvenserEnergistyrelsen er ikke bekendt med danske producenter af de omfattede transformere. Dan-ske virksomheder, der måtte berøres af forslaget, vil ligesom øvrige producenter af transfor-mere i Europa formentlig skulle igangsætte et udviklingsarbejde for at kunne nå de opstilledemål i trin 2.Side 3
Potentielt vil forslaget kunne medføre højere omkostninger til indkøb af transformere i elfor-syningen, men hidtidig praksis, jf. afsnittet om gældende dansk ret,betyder, at det ikke forven-tes i nævneværdig grad.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag skal dokumentere, at deres produkteroverholder forslagets bestemmelser. Kommissionen vurderer, at producenter af de omfattedeprodukter allerede i stort omfang tester og dokumenterer produkterne forud for levering. For-ordningen forventes derfor ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumen-tations- og informationskrav, som producenter allerede er omfattede af, og de dokumentati-onskrav, som de med de nuværende nationale regler møder i andre EU-lande.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauDen danske tilgang til indkøb af transformere betyder, at transformere i det kollektive elnethar høj effektivitet. Det er derfor forventningen, at forordningen kun marginalt giver øgedebesparelser ved fremtidige indkøb. Hvordan det ser ud for transformere i fremstillingsindu-strien vides ikke.Samfundsøkonomiske konsekvenserPå baggrund af den eksisterende danske tilgang til indkøb af transformere til elnettet og vur-deringen af de administrative konsekvenser forventes de samfundsøkonomiske konsekvenseraf forslaget at være neutrale.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-tikmed frist den 22. november. Der er indkommet høringssvar fra Tekniq, Dansk Fjernvarme,Energinet.dk, Dansk Energi og 3F:Dansk Energi mener, at forslaget delvis tager højde for en ny type transformere med indbyg-gede apparater til spændingsregulering, men Dansk Energi er bekymret for, om kravene fra2021 til denne type produkter er for skrappe. Kravene vil med dagens teknologi medføre dyre-re transformere, som endvidere har større dimensioner, øget vægt og støjer mere, og derforkan føre til ekstra anlægsomkostninger ved transformerudskiftninger i eksisterende transfor-merstationer. Dansk Energi påpeger derfor, at den foreslåede vurdering af kravene 3 år efterikrafttræden (formentlig i 2018) bør indeholde en ordentlig økonomisk analyse, som medtageralle omkostninger, også dem der ikke direkte har med transformeren at gøre.Energinet.dk påpeger, at forslagets informationskrav og beregning af minimumseffekten (PEI)refererer til effekten af et eventuelt påkrævet kølesystem ved tomgang. Energinet.dk foreslår,at det i stedet for kommer til at referere til effekten af et eventuelt påkrævet kølesystem ved50 pct. dellast, da det vil give en mere reelt billede af køleudrustningens effektforbrug, somkan være meget stort ved nogle køleformer.3F støtter forslaget, og tilkendegiver, at det skal sikres, at der ikke er smuthuller.Tekniq og Dansk Fjernvarme havde ingen kommentarer til forslaget.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerSide 4
Det vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Der erpt. ingen lande, der officielt har tilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.Det forventes dog, at der på mødet i den regulerende komité for energieffektivitet vil blivefremlagt synspunkter om, at kravene ikke altid vil være økonomisk fordelagtige for købere aftransformere, idet elbranchen tidligere har været ude med dette synspunkt. Dog er der megetder tyder på, at transformere på det europæiske marked har en lavere effektivitet end trans-formere på det bredere internationale marked.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, fordi det i EU som helhedmedfører energi- og CO2-besparelser.Det vurderes dog, at de undtagelser, der er beskrevet i afsnittet om formål og indhold, eventu-elt kan skabe et smuthul i lovgivningen og endvidere kan være svære at administrere i praksis.Danmark vil derfor søge at få klarhed over, om der reelt skabes et hul i lovgivningen ved atundtage specifikke installationer, og hvordan producenterne eventuelt skal administrere und-tagelsen. Hvis der er tale om et hul, vil Danmark arbejde for at begrænse hullet.Danmark vil søge at få ind i forslaget, at producenterne skal oplyseeffekten af et eventuelt på-krævet kølesystem ved 50 pct. dellast, da det vil give et mere reelt billede af køleudrustnin-gens effektforbrug.Endvidere vil Danmark over for kommissionen påpege nødvendigheden af, at kommissionensvurdering (formentlig i 2018) af kravene til energieffektivitet i trin 2, sker på et grundlag,hvor alle omkostninger medtages.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5