Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 88
Offentligt
COP19 i Warszawa, Polen, 11.– 23. november 2013: AfrapporteringDet lykkedes på COP19 at få vedtaget en række beslutninger, der udstikker pejle-mærker for de kommende års forhandlinger, herunder ift. klimafinansiering. COP19efterlader dog også det indtryk, at der venter svære forhandlinger om en ny klimaaf-tale frem mod vedtagelse på COP21 i Paris i 2015.Danmark spillede sammen med Uganda en central rolle i forhandlingerne om kli-mafinansiering, som stod centralt under COP19. Det lykkedes at lande en aftaletekstmed tre vigtige pejlemærker frem mod 2020. For det første opfordredes alle ilan-de til at øge den offentlige klimafinansiering frem mod 2020 ift. niveauet i2010-2012. For det andet blev man enige om at sende et stærkt signal til DenGrønne Fonds bestyrelse om at afklare de sidste udeståender, så kapitaliseringaf fonden kan finde sted hurtigst muligt. For det tredje vil man arbejde videremed at øge den private klimafinansiering, som med aftalen i Warszawa af-grænsedes til private investeringer, som følger af offentlig intervention.Forhandlingerne i det politiske spor Ad Hoc Working Group on the DurbanPlatform for Enhanced Action (forkortet ADP) var generelt præget af skarpt op-trukne fronter og en hårdere retorik end set på årets hidtidige forhandlingssessio-ner. Her forhandles om en ny klimaaftale til vedtagelse i 2015 og ikrafttrædelsei 2020, og om et øget ambitionsniveau før 2020.Forhandlingerne om en ny klimaaftale viste en grundlæggende uenighed om,hvordan mandatet fra COP17 i Durban skal forstås, herunder hvilke parter, der skalpåtage sig juridisk bindene mål i en ny klimaaftale. Der opnåedes enighed om enproces for forhandlingerne frem til 2015, hvorefter parterne bør fremlægge bidragtil en ny aftale i form af reduktionstilsagn i god tid inden COP21 i Paris - i førstekvartal af 2015 for de parter, der er klar til det. Der opnåedes ligeledes enighed ompå COP20 i Lima at identificere den information, som parterne skal fremlægge medderes bidrag for at skabe mere klarhed om bidragenes reelle betydning for udled-ningerne. Man undlod bevidst at tage stilling til spørgsmålet om, hvilke parter derskal påtage sig juridisk bindene mål i en ny klimaaftale.Forhandlingerne om et øget ambitionsniveau før 2020 resulterede i enighed om i2014 at intensivere det tekniske arbejde med initiativer med et højt reduktionspo-tentiale. Der blev vedtaget en tidsplan for partsindlæg (”submissions”) og opdate-ringer af UNFCCC-sekretariatets tekniske papir om reduktionspotentialer, ligesomdet lykkedes at sikre en intensivering af højniveauengagementet fremadrettet medbeslutning om afholdelse af et ministermøde med fokus på ADP-forhandlingerne iforbindelse med Bonn-sessionen i juni 2014.Der opnåedes i Warszawa også enighed om etablering af et institutionelt ramme-værk under Konventionen til adressering af uoprettelige skader som følge af klima-forandringer (”Loss and Damage”). ”The Warsaw International Mechanism for Lossand Damage” skal fremadrettet styrke indsatsen for at forebygge og begrænse dekatastrofale følgevirkninger af ekstreme vejrfænomener såsom orkaner, men også afsåkaldte ”slow-onset events”, herunder gradvis ørkendannelse og havstigning.Forhandlingerne i de to tekniske underorganer (SBI og SBSTA) forløb planmæssigt.Der blev vedtaget et budget for UNFCCC i 2014-2015 og oprettet ”The WarsawFramework for REDD Plus”, som skal medvirke til at stoppe afskovningen i udvik-lingslandene og sikre bæredygtig udvikling og respekt for oprindelige folks rettighe-der.Globalt Klima2. december 2013
1