Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 62
Offentligt
N O T AT
4. november 2013J.nr.2301/1199-0253Forsyning
Høringsnotat ændring projektbekendtgørelseEnergistyrelsen har den 19. september 2013 sendt et udkast til ændring af projektbekendtgø-relsen i høring med frist for afgivelse af bemærkninger den 21. oktober 2013, kl. 12.Dansk Arbejdsgiverforening har meddelt, at sagen falder udenfor DA’s virkefeldt. CO Indu-stri har ikke agtet at afgive høringssvar. Advokatrådet, Datatilsynet og FSR – danske revisorerhar ikke haft bemærkninger.Der er indkommet høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune, HMN Naturgas I/S, For-eningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), VedvarendeEnergi, Det Økologiske Råd, DanskFjernvarme, Foreningen for Slutbrugere af Energi (FSE) og DONG Energy.HMN Naturgas I/S, FRI, FSE og DONG Energy har udtrykt sig positivt overfor, at det frem-over bliver forpligtet at anvende den af Finansministeriet senest udmeldte diskonteringsrenteved de samfundsøkonomiske vurderinger eller analyser, som vedlægges projektforslag.Ringkøbing-Skjern Kommune og Dansk Fjernvarme anbefaler, at man skal anvende den se-nest udmeldte diskonteringsrente ved modtagelse af projektet i kommunen i stedet for på tids-punktet for kommunalbestyrelsens afgørelse. Dansk Fjernvarme anbefaler desuden en yderli-gere sænkning af diskonteringsrenten samt fastlæggelse af emissionsfaktorer i vejledningenom de samfundsøkonomiske beregninger.Energistyrelsens bemærkningerBaggrunden for, at de seneste samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger og diskonte-ringsrenten skal anvendes på tidspunktet for kommunalbestyrelsens afgørelse af sagen, er of-ficialprincippet. Det er princippet om, at en forvaltningsmyndighed skal sørge for at tilrette-lægge og oplyse en sag nødvendigt og tilstrækkeligt.Hvis der efter, at kommunalbestyrelsenhar modtaget et projektforslag således ændres i beregningsforudsætninger eller udmeldes enny diskonteringsrente, skal de seneste udmeldte forudsætninger eller renten lægges til grundfor afgørelsen om projektforslaget.Energistyrelsen har tidligere undersøgt, om det var muligt og hensigtsmæssigt at afvige fraofficialprincippet ved at bestemme, at de seneste forudsætninger på tidspunktet for et projekt-forslag modtagelse skal anvendes. Vurdering var, at Energistyrelsen ved projektbekendtgø-relse kan fravige de almindelige forvaltningsretlige principper, herunder officialprincippet.Det vurderedes dog ikke hensigtsmæssigt at gøre det.Side1
En tilpasning af selve beregningerne på grund af en ændring af forudsætningerne eller dis-konteringsrenten vil normalt hverken være særlig bekostelig eller tidskrævende. Det bliver detførst, når de nye beregninger viser et samfundsøkonomisk tab, som tvinger til en tilpasning afselve projektet for at opfylde det samfundsøkonomiske krav. I så fald vil det være bedre, atprojektet bliver tilpasset end at tillade, at projektet bliver gennemført med et samfundsøko-nomisk tab.Det forventes i øvrigt ikke, at den samfundsøkonomiske diskonteringsrente ofte vil være gen-stand for ændringer fra Finansministeriets side. Indenfor de seneste 14 år er den samfunds-økonomiske diskonteringsrente kun blevet ændret to gange.Dansk Fjernvarmes anbefaling vedr. emissionsfaktorer tages til efterretning.Ringkøbing-Skjern Kommune finder det ikke hensigtsmæssigt, at der fastsættes en centraldiskonteringsrente, der skal anvendes. Set i forhold til samfundets behov for at omstille tilvedvarende energiløsninger findes det uhensigtsmæssigt, hvis der ikke længere er mulighedfor i de enkelte sager at argumentere for en anden specifik diskonteringsrente. VedvarendeEnergi mener, at det bør være op til kommunalbestyrelsen at fastsætte, om et projekt skal an-vende diskonteringsrenten ved tidspunktet for beslutningen eller en kommende ændret dis-konteringsrente, som ikke er trådt i kraft endnu. Diskonteringsrenten og andre forudsætningerbør fastsættes ved en demokratisk proces, og renten skal generelt harmoniseres mellem ener-gisektoren og transportsektoren.Energistyrelsens bemærkningerDen samfundsøkonomiske diskonteringsrenten fastsættes af Finansministeriet og er allerede idag harmoniseret, således at den samme diskonteringsrenteskal anvendes, uanset område.Energistyrelsen arbejder overordnet på at sikre en større gennemsigtighed omkring valg afantagelser til brug i samfundsøkonomiske analyser på klima- og energiområdet. Det er vig-tigt, at disse forudsætninger bygger på en solid energifaglig vurdering, så samfundsøkonomi-ske gevinster og omkostninger ved tiltag indenfor klima- og energiområdet kan behandles pået objektivt grundlag.Det Økologiske Råd finder det vigtigt, at det også fastlægges hvilken projektperiode, manskal medregne og opfordre til, at det sikres, at langsigtede klimaeffekter inddrages i de sam-fundsøkonomiske beregninger.Energistyrelsens bemærkningerSamfundsøkonomiske analyser i henhold til projektbekendtgørelsen sigter på tiltag med en le-vetid på op til 20-30 år. Såfremt en investering har længere levetid, indregnes denne som enscrapværdi i slutåret. Scrapværdien bestemmes i den samfundsøkonomiske analyse typisk vedsimpel lineær afskrivning af den initiale investeringsomkostning.Energistyrelsen vurderer ikke, at det er fagligt forsvarligt at inddrage konsekvenser udover30 år for analyser, der udføres i henhold til projektbekendtgørelsen. Dertil er den fundamen-tale usikkerhed omkring priser, teknologier, vækst og dermed energisystemet for stor. Det ersåledes ikke muligt indenfor rammen af en projektvurdering at tage højde for, hvordan detSide2
danske energisystem ser ud om 30, 40, 50 eller 60 år. Og det er derfor heller ikke grundlagfor at udtale sig om, hvilken CO2-fortrængning f.eks. en investering i et konkret fjernvarmenetvil give anledning til i hhv. 2045, 2055, 2065 eller 2075.Klimaeffekter inddrages i de samfundsøkonomiske beregninger ved at anvende en samfunds-økonomisk CO2-pris. Denne pris er baseret på New Policy Scenariet i World Energy Outlook.Energistyrelsen vurderer, at New policy scenariet danner den bedste faglige grundlag for defremtidige brændsels- og CO2-priser. Det er således korrekt, at de langsigtede afledte skades-virkning ikke indgår direkte i prisen på et ton CO2, da prisen på CO2er baseret på det Inter-nationale Energiagenturs vurdering af den fremtidige kvotepris på et Europæisk CO2-kvote-marked.
Side3