Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14, Skatteudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 7, KEB Alm.del Bilag 5, SAU Alm.del Bilag 2, MIU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1285665_0001.png
1285665_0002.png
1285665_0003.png
Fra:Erik Huber [mailto:[email protected]]Sendt:1. oktober 2013 12:29Til:Folketingets OplysningEmne:Vedr. priser og miljø
Kære Folketing.Jeg har i flere år, undret mig over måden der prissættes på fødevare.Ofte ser man en pris på f. eks. Frugt. At prisen sættes på antal og ikke pr. kg.Jeg mener ikke det er rimeligt, hvis nu vi tænker på bananer, så kan kunden før enanden, få 10 store og den næste lidt mindre. Hos slagteren kan købes 5 frikadellereller en bakke leverpostej til én pris, men hvad er kilo prisen? Det har også nogetmed muligheden for, at sammenligne priserne.Når jeg har været i udlandet primært i EU, har jeg ikke set vare prissat på dennemåde.Håber dette giver mening.Jeg kan undres over følgende:Der tales fra politisk hold ofte om co2 udledningen, at denskalnedsættes pga. denglobale opvarmning. Dette giver rigtig god mening og jeg tror ikke, der findes endansker, som ikke kan se vigtigheden af, at dette sker hurtigst muligt. Det er vel ogsåderfor, at der afvikles internationale klima konferencer, hvor Danmark er meget storfortaler for, atalleskal bidrage med, at sænke co2 udslippet, ved bl.a. at bruge dealternativer der findes for at mindske udslippet.I mange år er kravene til bedre isolering skærpet og der opfordres til, at manefterisolere sine huse, dette er godt for miljøet og gavner også beskæftigelsen og forden enkelte en mindre regning til opvarmning. Jeg ved ikke om Statens ejendommeer blevet efterisoleret.Solceller er blevet så billige, at rigtig mange boligejere gerne vil opsætte disse ogmange har allerede fået gjort dette, dette gælder også mig selv. Jeg har fjernet voresradiatorer i stuen og i stedet installeret en luft til luft varmepumpe, denne bliverdrevet af solcellerne og mit næste projekt bliver, installation af en akkumuleringstank, som skal opvarme vandet til de øvrige radiatorer i huset, hver grad denopvarmer, mindsker brugen af naturgas. Jeg tror ikke, at jeg kan udnytte minesolceller bedre og jeg har bidraget med lidt beskæftigelse til håndværkerne om enddet kun er en smule.
Jeg er meget miljøbevidst og vil derfor gerne opsætte flere solceller, men det må jegikke, da jeg ikke er en virksomhed??? Da flere boligejere begyndte, at sætte solcellerop, skulle der pludselig strammes op omkring reglerne for dette. Jeg kan ikke sefornuften i, at gøre investeringen mindre attraktiv, medmindre vigtigheden af co2udslippet ikke længere er så vigtig, men hvorfor så holde klimakonferencer, hvor dergives hånd på nedbringelsen af co2.Det viser sig nu, at vi danskere overvejende køber små biler i dag, disse er miljøvenligere end de store og fylder ikke så meget i byerne og forårsager færre ulykker,sikkert på grund af den begrænsede effekt, bilerne yder. Hvorfor skal diesel værenæsten lige så dyrt som benzin, som jeg har hørt det, skyldes det retfærdighedoverfor de som kører i biler med benzin motorer. Der er ingen som bliver tvunget til,at købe den ene eller anden bil, men de som køber en diesel bil, betaler i forvejenmere for bilen. Dieselbiler har en anden motor karakter, som udmærker sig med etbedre drejningsmoment, som kan være en fordel, når den skal trække en f.eks.campingvogn, den kører derudover længere på litteren.Kan man ikke sætte registreringsafgiften i forhold til bilens miljømæssige placering,således at en bil som er kategoriseret som en A++ bliver beskattet langt mindre enden bil i kategori B. Sådanne tiltag vil være medvirkende til, at begrænse købet af destore og mere forurenende biler. Jeg kan ligeledes ikke begribe, at man som privatperson, kan købe en bil på halvgule farver. Nu hvor vores børn er flyttet hjemmefra,har vi ikke brug for et bagsæde, men vores kørselsbehov er mindst lige så stort,måske endda større, vi kan nu få råd til en større og mere miljø skadende bil pga.den lavere afgift, men da vi havde hjemmeboende børn, havde vi ikke råd til ennyere bil, da der var mange udgifter til dagpleje, Sfo, lejrskole og skolerejser. Det måvære verdens dyreste sæder vi har i Danmark.Mange pensionister har et behov for en bil, men de kører måske 3000km om året ogde må som registreringen er i dag, betale lige så meget for en bil, som vi andre, medet stort km forbrug. Husk også på, at landbruget slider meget på vejene, hvor jegbor, er de tunge traktorer med deres gyllevogne direkte årsag til ødelæggelse afvores veje, men de er ikke underlagt de regler, som vi andre. Hvad med voresvognmænd? De har om nogen svært ved, at drive deres forretning pga.konkurrencen fra udlandet, de får ikke nogen økonomisk håndsrækning.Mit bedste forslag til, at tilgodese så mange som muligt er, at skatten udelukkendesættes på brændstof. Jeg tror det vil begrænse trafikken fordi folk i langt højeregrad, vil fylde bilerne, som er miljøvenlige, da man ellers rammes på pengepungen.
Vi kan alle blive bedre til, at værne om vores miljø, men der skal også fra politiskside gøre det rentabelt hvis de ønsker at være troværdige.Jeg skriver til jer fordi, jeg på den måde, har gjort hvad jeg kan, for at bringe mitbudskab videre til der hvor det hører hjemme.Med venlig hilsenErik HuberNedervej 3, Åstruplund8740 Brædstrup