Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 49
Offentligt
J.nr. 13-5368474Den 5. november 2013
TilFolketinget –Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Under henvisning til samråd A-C i FolketingetsKlima-, Energi- og Bygningsudvalg den 30. okto-ber 2013 fremsendes til udvalgets orientering talepapir vedrørende samrådsspørgsmål A-C.Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at det talte ord gælder.
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
1/4
Samrådsspørgsmål A
Ministrene bedes uddybe deres svar på§ 20-spørgsmålene om, hvorvidt mini-strene kan afvise at gennemføre konkre-te forslag i regeringens klimaplan.Ministrene bedes forklare, hvad rege-ringen vil gøre, hvis erhvervslivet og ci-vilsamfundet ikke frivilligt vil gå med tilat gennemføre klimatiltag, der tilsam-men opfylder målet i regeringens kli-maplan om at reducere DanmarksCO2-udledning med 4 mio. ton i 2020?Ministrene bedes forklare, hvem derskal betale for at gennemføre forslagenei regeringens klimaplan, når der for detførste står direkte i klimaplanen, at ”deri de kommende år er stærkt begrænsetmulighed for offentlig finansiering afinitiativerne”, samt at der ikke kommer”generelle forhøjelser af skatter og af-gifter”, og når regeringen for det andethar lovet, at regeringens klimaplan ikkemå svække dansk erhvervslivs konkur-renceevne eller koste danske arbejds-pladser.
Samrådsspørgsmål B
Samrådsspørgsmål C
2/4
Svar:
Ligesom på de øvrige områder gælder detfor skatte- og afgiftsområdet, at de virke-midler, som indgår i bruttovirkemiddelkata-loget,ikkeskal ses som et udtryk for rege-ringens politik eller som regeringens valg aftiltag til reduktion af Danmarks udledningaf drivhusgasser.Vi harikkelagt os fast på konkrete ændrin-ger af skatter og afgifter, men skatter og af-gifter kan bringes i spil for at nå vores målom en reduktion af drivhusgasudledningenpå 40 pct.Vi har dog lagt os fast på, at vi ikke vil på-lægge erhvervslivet nye generelle forhøjel-ser af skatter og afgifter, men der skal væreplads til fornuftige omlægninger af skatterog afgifter.Eksempelvis lægger vi op til senere at gen-nemføre en provenuneutral omlægning afafgifterne på personbiler, så det bliver mereattraktivt at vælge en energirigtig og miljø-venlig bil.Jeg kan også sige, at vi ikke har planer omat afskaffe befordringsfradraget. Det vil re-
3/4
ducere mobiliteten på arbejdsmarkedet ogvære i strid med regeringens politik om atøge vækst og beskæftigelse.Det er afgørende, at eventulle ændringer,som gennemføres på skatte- og afgiftsom-rådet som et led i klimaindsatsen, sker un-der hensyntagen til regeringens politik i øv-rigt, som bidrager til at styrke vækst, kon-kurrenceevne, beskæftigelse og sikre sundeoffentlige finanser.Samtidig skal eventuelle afgiftsændringernaturligvis gennemføres under hensyntagentil de fordelingsmæssige virkninger forvirksomheder og borgere.
4/4