Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 46
Offentligt
N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S E U R O P AU D V AL G
25. oktober 2013
Delegeret retsaktKommissionens delegerede forordning (EU) om ændring af Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EU) nr. 347/2013 om retningslinjer for den transeuropæiske energi-infrastruktur, hvad angår EU-listen over projekter af fælles interesse.C(2013) 6766 final1. Resumé
Kommissionen har udstedt forordningen om EU-listen over projekter af fælles interesse (de-legeret retsakt) vedrørende forordningen om retningslinjer for den transeuropæiske energiin-frastruktur (infrastrukturforordningen). Det er den første EU-liste over projekter af fælles in-teresse, der er nødvendige for at fuldføre de transeuropæiske net og leve op til udfordringerneved at gøre energisystemet konkurrencedygtigt, bæredygtigt og sikkert. Den vil blive indføjetsom et bilag til infrastrukturforordningen, der indeholder en beføjelse til, at Kommissionenhvert andet år kan vedtage en delegeret retsakt, som fastsætter EU-listen over projekter affælles interesse. EU-listen bygger på regionale lister over projekter af fælles interesse, somfastlagt i infrastrukturforordningen. Alle foreslåede danske el- og gasprojekter er med på li-sten.Den delegerede retsakt træder i kraft den 3. januar 2014, med mindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse i den mellemliggende 2-måneders periode. Den delege-rede retsakt vurderes generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kanstøtte forslaget og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.Fristen for indsigelse er den 11. november 2013.2. BaggrundKommissionens forordning C(2013) 6766 final af 14. oktober 2013 indeholder en liste overde første projekter af transeuropæisk energiinfrastruktur af fælles interesse. Listen vil bliveindføjet som et bilag til Infrastrukturforordningen af 17. april 2013 som følge af beføjelser tilKommissionen om hvert andet år at kunne vedtage en delegeret retsakt, der fastsætter en sam-let liste over projekter af fælles europæisk interesse (EU-liste). EU-listen er sat sammen af re-gionale lister over projekter af fælles interesse. Disse lister har været behandlet i regionalegrupper parallelt med forhandlingerne om infrastrukturforordningen.Hjemmelsgrundlag
Side 1
Forordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 347/2013 af17. april 2013 om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur, i overensstem-melse med artikel 3, stk. 4, i forordning (EU) nr. 347/2013, der giver Kommissionen beføjelsetil hvert andet år at vedtage en delegeret retsakt, som fastsætter EU-listen over projekter affælles interesse. EU-listen skal bygge på de regionale lister over projekter af fælles interesse,som de beslutningstagende instanser vedtager på vegne af de regionale grupper, der er nedsat iforbindelse med forordningen.Forordningen forelægges for Rådet og Europa-Parlamentet, som inden for 2 måneder entenkan tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget.3. Formål og indholdForordningen indeholder den første liste af projekter vedrørende transeuropæiske infrastruk-turkorridorer inden for el, gas, olie og CO2(lagring) af fælles europæisk interesse. Kommissi-onens delegerede forordning beskriver udvælgelsesprocessen baseret på regionale ekspert-grupper og høring af interessenter. Listen over projekter af fælles interesse opdateres hvertandet år. Den endelige beslutning om økonomisk og finansiel støtte til projekterne træffes afKommissionen.Infrastrukturforordningen fastlægger ni strategiske geografiske prioriterede infrastrukturkorri-dorer inden for el, gas og olie og tre prioriterede infrastrukturområder for hele EU for elmo-torveje, intelligente net og CO2-transportnet samt en proces for udvælgelse af projekter, der ernødvendige for at udvikle disse korridorer. Processen bygger på regionalt samarbejde, derinddrager relevante parter på energiområdet. Der er ikke udpeget projekter inden for elmotor-veje og CO2–net, fordi der ikke foreligger projekter, som er tilstrækkeligt modne.De projekter, der er med på den første EU-liste over projekter af fælles interesse, blev vurde-ret af regionale grupper, som er nedsat i henhold til infrastrukturforordningen, og som ersammensat af repræsentanter for medlemsstaterne, de nationale regulerende myndigheder,transmissionssystemoperatørerne (TSO’erne) samt Kommissionen, agenturet for samarbejdemellem energireguleringsmyndigheder (ACER) og sammenslutningen af de europæisketransmissionssystemoperatører for elektricitet og gas (ENTSO-E og ENTSO-G). Alle foreslå-ede danske el- og gasprojekter er med på listen.Der er seks infrastrukturprojekter med på listen, der direkte berører Danmark. Det drejer sigom følgende el-projekter: En ny forbindelse mellem Danmark og Tyskland i forbindelse medden kommende havmøllepark Kriegers Flak i Østersøen, et kabel mellem Danmark og Hol-land, en ny forbindelse mellem Danmark og Tyskland ved vestkysten og en udbygning af deneksisterende jyske forbindelse mellem Danmark og Tyskland fra Kassø. Der er to gasprojektermed på listen, der berører Danmark: En udvidelse af transportkapaciteten i Nordslesvig for atøge importkapaciteten til Danmark og Baltic Pipe mellem Polen og Danmark.De udpegede projekter vil i deres gennemførelse blandt andet være omfattet af infrastruktur-forordningens forenklede tilladelsesprocedurer og bedre regulering af omkostningsfordeling.For visse projekter vil der være mulighed for tilskud til undersøgelser og adgang til finansielleinstrumenter samt tilskud til anlægsarbejder. En separat forordning, Connecting Europe Faci-liteten, indeholder tilskuds-, låne- og finansieringsordninger for sådanne projekter af fælleseuropæisk interesse.Side 2
Processen med at opstille den første EU-liste blev indledt i marts 2012 parallelt med forhand-lingerne om infrastrukturforordningen af hensyn til fristen for EU’s næste flerårige finansielleramme.4. Europa-Parlamentets udtalelseParlamentet vil i overensstemmelse med de gældende regler for delegerede retsakter have mu-lighed for at tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget inden for en frist af 2 måneder regnetfra den dato, hvor Kommissionen forelægger forslaget for Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er led i udfyldelsen af infrastrukturforordningens bilag VII.Nærhedsprincippet blev vurderet i forbindelse med infrastrukturforordningen, hvor Kommis-sionen argumenterede for, at energiinfrastruktur har transeuropæisk eller i alle tilfælde grænse-overskridende natur eller konsekvenser. Medlemslandenes reguleringer er ikke indrettet på græn-seoverskridende projekter, og individuelle nationale administrationer har ikke kompetence til atbeskæftige sig med sådanne projekter i deres helhed. Ud fra et økonomisk perspektiv kan udvik-ling af energinetværk bedst opnås, når det planlægges ud fra et europæisk perspektiv, som omfat-ter såvel EU som medlemslandenes aktiviteter med respekt for begges respektive kompetencer.Således mener Kommissionen, at nærhedsprincippet er respekteret.Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt, idet den nødvendige og væsentlige ud-bygning af grænseoverskridende energiinfrastruktur ikke kan gennemføres alene ved initiativerpå medlemsstatsniveau men kræver samordning på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk retForslaget til forordning vil, hvis den vedtages af Kommissionen og tiltrædes af Rådet samtEuropaparlamentet, være direkte gældende i Danmark. Det skal derfor ikke implementeres idansk lovgivning.7. KonsekvenserForordningen har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser.Etseparat instrument i Connecting Europe Facility-pakken til finansiering af visse projekter harkonsekvenser for EU’s budget.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forordningen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.8. HøringDet fremgår af den delegerede retsakt, at der i forbindelse med de regionale gruppers arbejdeblev foretaget en høring af organisationer, der repræsenterer de relevante interesseparter ogherunder producenter, distributionssystemoperatører, forsyningsvirksomheder, forbrugere ogmiljøbeskyttelsesorganisationer. Sagen er sendt i høring i klima-, energi- og byggepolitiskspecialudvalg den 25. oktober.
Side 3
Der er modtaget høringssvar fra tre eksterne høringsparter: 3F, Dansk Energi, VedvarendeEnergi og Forbrugerrådet (ingen bemærkninger).Høringssvarene er gengivet nedenfor.3F finder, at forslaget vil medvirke til at skabe vækst og beskæftigelse i EU, og 3F støtter der-for forslaget.Dansk Energi støtter udstedelsen af den delegerede retsakt, og har følgende kommentarer tilde danske bidrag til El-infrastrukturen i PCI-listen. Dansk Energi mener, at Danmark har væ-ret for afventende i udbygningen af el-infrastruktur mod det kontinentale Europa samt Eng-land.Dansk Energi mener, at Danmark ligesom Norge bør være mere proaktiv i at analysere og ud-vikle nye mulige udlandsforbindelser med positiv samfundsøkonomi.Dansk Energi mener, at Danmark bør arbejde meget mere fokuseret på også at sikre, at bådenye og eksisterende forbindelser bruges rigtig – dvs. er til rådighed for markedet.En forstærkning af Jylland-Tyskland forbindelsen er på PCI-listen, og det hilser Dansk Energimeget velkomment. Men den seneste forstærkning af samme forbindelsessnit i oktober 2012har vist sig ikke at have nævneværdig virkning i praksis, da den tyske TSO begrænser forbin-delsen til gene for markedets funktionalitet og muligheden for at realisere visionen om 50 %vind i 2020.Vedvarende Energi (VE) opfordrer regeringen til at gøre indsigelse mod forslaget, som de ik-ke mener gavner Danmarks omstilling til vedvarende energi. Generelt mener VE, at EU ikkeskal støtte udbygning af infrastruktur til fossil energi, og at alle forslag til gas, olie og CO2-ledninger derfor bør fjernes fra listen, inkl. forslagene om en dansk-polsk gasledning og enudbygning af transmissionskapaciteten mellem Tyskland og Danmark for at muliggøre øgetdansk afhængighed af gasimport.VE mener at have belæg for at mene, at der vil være markante samfundsøkonomiske konse-kvenser ved udbygning med kabler overfor indenlandsk udvikling af fleksibilitet (SmartGridvs. SuperGrid). VE mener, at det vil være samfundsmæssigt og samfundsøkonomisk hen-sigtsmæssigt at sætte alle planer for udbygning med transnationale elforbindelser på standby,mens dette bliver gjort til genstand for grundige undersøgelser og overvejelser. VE mener så-ledes ikke, at Danmark kan støtte en dansk-hollandsk elforbindelse, en udvidet elforbindelsemellem Danmark og Tyskland, endsige en ny dansk-tysk forbindelse gennem det vestligeSønderjylland. VE mener, at Danmarks omstilling til 100 % vedvarende energi med størrefordele kan gennemføres uden disse ekstra elforbindelser. I stedet ønsker vi en kombination afbrug af eksisterende elforbindelser med udbygning af lokal fleksibilitet.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerIdet forslag til listen er udarbejdet i regionale grupper, hvor alle medlemslande har medvirkettil udvælgelsen af projekterne, ventes der ingen indsigelser mod udstedelse af den delegerederetsakt.
Side 4
10. Regeringens generelle holdningRegeringen kan støtte forslaget og agter dermed at støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod ud-stedelsen af denne delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat læg-ge dette til grund.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDen delegerede forordning har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.Energiinfrastrukturforordningen, som EU-listen relaterer sig til, har været forelagt udvalgetden 18. november 2011 (orientering), den 10. februar 2012 (orientering) og den 8. juni 2012(forhandlingsoplæg).
Side 5