Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 42
Offentligt
TALEMANUSKRIPT
Det talte ord gælder.Transportministerens supplerende tale til åbentsamråd om klimaplanenGodt samarbejde
om Klimaplanen
Side 1 af 4
Først og fremmest vil jeg sige, at jegstøtter op om Klima-, Energi ogBygningsministerens gennemgang afspørgsmålene. Der har i forbindelse medKlimaplanen været et rigtig godtsamarbejde mellem ministerierne.Som det er blevet nævnt før er det nuressortministerierne, der skal følge op påKlimaplanen. Dén opgave overtager jegmed glæde, for det er centralt, at vihandler i tide.På transportområdet har den danskeregering en målsætning om at blivefossilfri inden 2050. Det er en ambitiøsmålsætning og kræver et stort stykkearbejde.Der er i Klimaplanen mange gode bud påhvordan vi kan reducere udledningen afCO2 på transportområdet. Derfor erKlimaplanens virkemiddelkatalog ogsåén af grundstenene i mit videre arbejde.Vi har længe støttet udviklingen henimod en grønnere transportsektor.
Gode bud på
tiltag i
Klimaplanen
Side 2 af 4
Afgiftsfritagelse
af el-biler til og
med 2015
På den lange bane er det bl.a. vigtigt at fånye drivmidler på banen. Vi har derforafgiftsfritaget el-biler til og med år 2015.Det skal være med til at sætte skub imarkedet for el-biler.Det skal også være mere attraktivt atbruge den kollektive transport, så vikører mindre i bil. Jeg håber derfor, atTogfonden kan være det første storeskridt i denne retning.Jeg vil desuden fremhæve ’Puljen tilFremme af Forsøgsprojekter medEnergieffektive Transportløsninger’, derudmøntes af Trafikstyrelsen.Med midler fra denne pulje er der igangsat en række meget forskelligeprojekter. De spænder vidt - fra forsøgmed drivmidler og teknologiudvikling tiladfærd og mobilitet.Fælles for dem alle er, at de søger atfinde energieffektive løsninger påfremtidens transportformer.Erfaringerne fra forsøgsprojekternekommer løbende i de næste par år - og
Forsøgsprojekter
med
energieffektive
transportløsninge
r
Side 3 af 4
gør os klogere på transportløsninger tilfordel for klimaet.Roadmap for en
fossilfri
transportsektor i
2050
Som I kan høre, er der mange ben vi kanstå på, når vi vil udlede mindre CO2 fratransportområdet i fremtiden. Vi bliverløbende klogere - og det har vi brug for –for det er ingen let opgave at gøretransportsektoren fossilfri inden 2050.Jeg har derfor i iværksat et arbejde medat lave en køreplan for udfasning affossile brændstoffer i transportsektoren.Vi laver en køreplan fordi det ikke ’blot’drejer sig om en grøn transportsektor,men også at sikre - og udvikle -mobiliteten i fremtiden af hensyn tilvores vækst og velfærd.Det har hidtil været overordentligvanskeligt at afkoble transportensklimabelastning fra den økonomiskevækst og væksten i transport, og det vilblive en af de helt store udfordringerfrem mod 2050.Konkret er embedsmænd i mitministerium sammen med dereskollegaer i Klima-, Energi- og
Side 4 af 4
Bygningsministeriet påbegyndt arbejdet,der skal munde ud i en plan, derbeskriver, hvordan de forskellige muligeløsninger kan bringes i spil for at opnåden nødvendige omstilling.Dette arbejde sker i dialog med relevanteinteressenter i såvel transportsektorensom i energisektoren.Derfor er der nedsat to følgegrupper delsmed centrale brancheorganisationer itransportbranchen og dels medrepræsentanter fra de grønneorganisationer og nye teknologier.Der vil desuden blive holdt en rækketemamøder i løbet af efteråret, hvorfølgegrupperne står for den fagligetilrettelæggelse således, atperspektiverne for grøn transport bliverbelyst så bredt som muligt.Jeg forventer, at planen er klar i løbet afdet nye år og håber, at den vil kunneskabe rammerne for, hvordan vi på bådekort og lang sigt arbejder med en grønomstilling af transportområdet.