nyhedsbrev fra veks
no.3 · årgang 21 · september 2014
så kom veks af banen
I Hvidovre har VEKS etableret en speciel glasfiberbro, som formentlig aldrig ser sin lige
Umiddelbart til højre for den nye rørbro, gemmer den nye station sig 8 meter under vejen
Når en ny bane skal anlægges, støder
den jo ind i forhindringer undervejs.
– Ringstedbanen tordner jo frem gen-
nem landskabet, og i Hvidovre lå to
af VEKS’ bygninger desværre i banens
tracé, fortæller projektleder Arne Kamp.
Den ene bygning, Allingevej Afgrening,
er ganske stor, og overlevede heldigvis,
da man kunne justere banens linjefø-
ring, så banen kun kom til at ”strejfe”
den underjordiske bygning.
Men den anden bygning, Hvidovre
Hospital Afgrening, stod ikke til at
redde. VEKS måtte i gang med at bygge
et helt nyt knudepunkt: En underjor-
disk station, der fordeler varmen ud til
Hvidovre Hospital, Hvidovre Midt &
Nord samt CTR.
Kompleks løsning
t
t
t
t
t
Ud over at opføre den nye station skul-
le VEKS også krydse banen. Den eksi-
sterende rørforbindelse fra afgreningen
til Hvidovre Hospital og Hvidovre Midt
lå i forerør under Holbæk-motorvejen
og ville kollidere med den nye banes
linjeføring.
Et anlægsprojekt af den dimension
og kompleksitet er jo ikke lige gjort
over natten. VEKS’ forhandlinger
med Banedanmark startede allerede i
2010, og det praktiske projekt er først
gennemført i de seneste par år. – Men
NU flyder vandet til kunderne gennem
det nye system. Selve omkoblingen til
det nye rørsystem, før vi kappede det
gamle, skete ikke uden problemer -
men heldigvis uden gene for
vores kunder, forsikrer Arne
VEKS’ rørbro i Hvidovre
Kamp. Ikke så snart VEKS var
Krydser den nye bane København-Ringsted
af banen, fortsatte BaneDan-
Fremstillet i glasfiber
Har en diameter på 720 mm
mark sit anlægsarbejde med
Har et 15 meters spænd - limet sammen af to
den nye bane.
meter lange rørstykker
Indeholder et tungt fjernvarme-prærør i hvert
bærerør
Indbygget bue, hvor røret er 15 cm højere midtpå,
for at broen ikke visuelt skal hænge - pilhøjde
Styrke næsten som stål, men er fx mere mod-
standsdygtigt ift. brand
Vedligeholdelsesfri
Pris: En million kroner
dende analyser om banekrydsningen til
Hvidovre Hospital og Hvidovre Midt
var koncentreret om at bore sig vej un-
der banen, men undersøgelser viste, at
man undervejs ville støde ind i mange
hindringer i form af megen kalk og højt
grundvand.
– Derfor kiggede vi op! I første omgang
arbejdede VEKS med et løsningsforslag
Fortsættes på bagsiden
Den nye station på cirka 100 m
2
er et
centralt knudepunkt for fordeling af VEKS’ varme
t
Glasfiber
En banekrydsning kræver
altid en overordentlig grundig
vurdering af risici. De indle-
t
t
t
t