N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S E U R O P AU D V AL G
Klima-, Energi- og Bygnings-
ministeriet
26. september 2014
Kommissionsforordning om detaljerede definitioner af stærkt nedbrudte arealer og stærkt
forurenede arealer til brug for bilag IV i Europa-parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF og bilag
V i Europa-Parlaments og Rådets direktiv 2009/28/EF.
KOM-nr: [Følger]
1. Resumé
Kommissionen har den 25. juni 2014 fremsendt til komitéen vedrørende biobrændstoffers og flydende
biobrændslers bæredygtighed sit forslag til kommissionsforordning om detaljerede definitioner af stærkt
nedbrudte arealer og stærkt forurenede arealer. Udkastet vil blive drøftet i næste møde i komit éen, som
ventes at finde sted i 2. halvår af 2014. Forordningen indeholder definitioner af stærkt nedbrudte arealer
og stærkt forurenede arealer til brug for vurdering af, om der er grundlag for tildeling af bonus ved
beregningen af CO2-emissioner fra biobrændstoffer i tilfælde, hvor den anvendte biomasse stammer fra
genoprettede arealer. Forordningen vil være umiddelbart gældende i Danmark og forventes ikke at have
konsekvenser for dansk ret. Forslaget vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark,
da der ikke findes arealer i Danmark, som vil falde ind under bestemmelserne.
Regeringen agter at stemme for kommissionsforordningen.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. juni 2014 fremsendt s it forslag til Kommissionsforordning om detaljerede
definitioner af stærkt nedbrudte arealer og stærkt forurenede arealer til komitéen vedrørende
biobrændstoffers og flydende biobrændslers bæredygtighed. Udkastet vil blive drøftet i næste møde i
komitéen, som ventes at finde sted i 2. halvår af 2014.
Kommissionens forslag stilles med baggrund i VE-direktivets artikel 19, stk. 8 og
brændstofkvalitetsdirektivets artikel 7 d, stk. 8. Forslaget vedtages efter forskriftsproceduren med
kontrol, jf. artikel 5 a stk. 1-4 og artikel 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
3. Formål og indhold
Biobrændstoffer, som anvendes med henblik på at opfylde målet i VE -direktivet om 10 pct. VE i transport
i 2020 og målet om 6 procent reduktion af emissionsintensiteten (m ålt ved g CO2/MJ) i
transportbrændstoffer i 2020 i henhold til brændstofkvalitetsdirektivet, skal opfylde
bæredygtighedskriterierne nævnt i disse direktiver. Et af kriterierne er, at biobrændstoffet skal medføre
en CO2-emissions-reduktion på mindst 35 pct., som skærpes til 50 pct. i 2017 og 60 pct. i 2018 (for nye
anlæg). Reduktionen opgøres ud fra biobrændstoffets livscyklus -emission, dvs. over hele
1