Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 414
Offentligt
1404806_0001.png
Høringsversion
Bekendtgørelse om forbrugeraftaler om levering af elektricitet
1
I medfør af § 6 a i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 92:
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på forbrugeraftaler om salg af elektricitet, som en
elhandelsvirksomhed indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig
handler uden for sit erhverv, jf. dog stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse på den
netbenyttelsesaftale, der gælder mellem en forbruger og en netvirksomhed.
Stk. 2.
Denne bekendtgørelse finder ikke anvendelse, i det omfang anden lovgivning måtte give
forbrugeren en bedre retsstilling.
Stk. 3.
§ 12, stk. 5 og 6, finder tillige anvendelse på aftaleforhold, der gælder mellem en
elhandels- eller netvirksomhed og en slutkunde, der handler inden for sit erhverv.
Elhandelsvirksomheder
§ 2.
Forbrugere og elhandelsvirksomheder skal i forbindelse med etablering af et kundeforhold
indgå kontrakt om salg af elektricitet. Kontrakten skal som minimum angive de oplysninger som
følger af forbrugeraftalelovens § 8 for så vidt angår aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted eller ved fjernsalg og § 17 for så vidt angår andre aftaler end aftaler indgået uden for
den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg, herunder:
1) hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes,
2) hvilket varsel forbrugeren skal give virksomheden, hvis forbrugeren agter at flytte fra
adressen, hvor ydelserne leveres, og forbrugeren ønsker at opsige kontrakten,
3) hvorvidt kunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse og betingelserne
herfor,
4) frist for virksomhedens udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør eller ved
kundens flytning til en anden adresse uden at kundeforholdet ophører,
5) oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hvis
kontrakten ikke overholdes, herunder ved unøjagtig og forsinket fakturering og
6) oplysning om klageadgang og om fremgangsmåden ved klage.
Stk. 2.
Kontrakten skal være skriftlig og betingelserne i kontrakten skal være rimelige,
gennemsigtige og klart forståelige. Der skal gives oplysning om betingelserne forud for kontraktens
indgåelse. Dette gælder også, hvis kontrakten indgås via mellemmænd eller ved fjernsalg.
§ 3.
For aftaleforhold, som er indgået inden den 1. maj 2013 mellem en forsyningspligtig
virksomhed og en forbruger, som modtager elektricitet på grundlag af virksomhedens
forsyningspligt, er der ikke krav om indgåelse af kontrakt, jf. § 2, stk. 1. Forbrugeren har dog efter
anmodning ret til at modtage en skriftlig kontrakt.
Stk. 2.
For aftaleforhold, som er indgået efter den 1. maj 2013 mellem en forsyningspligtig
virksomhed og en forbruger, som modtager elektricitet på grundlag af virksomhedens
forsyningspligt, skal virksomheden fremsende kontrakten, jf. § 2, stk. 1, skriftligt til forbrugeren
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om
fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt
om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høringsversion
senest 10 arbejdsdage efter, virksomheden har fået meddelelse om, at den har overtaget leveringen.
Kontrakten er gyldig uden forbrugerens udtrykkelige accept.
Stk. 3.
En elhandelsvirksomhed, hvis eksisterende bevilling til at drive forsyningspligtig
virksomhed udløber, skal fremsende en kontrakt, jf. § 2, stk. 1, til forbrugere, der efter underretning
i henhold til § 34 a, stk. 3, i lov om elforsyning, ikke vælger at skifte til et andet produkt eller en
anden leverandør hurtigst muligt og senest 10 arbejdsdage efter forsyningspligtbevillingens udløb.
Kontrakten er gyldig uden forbrugerens udtrykkelige accept.
§ 4.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne
til ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel på mindst 3
måneder, jf. dog § 34 a, stk. 3, i lov om elforsyning. Ændringer i skatter, afgifter og lignende kan
dog gennemføres uden varsel. Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-
mail, faktura, adresseret kundeblad eller lignende individuel kommunikation.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende priser eller gebyrer, som
forhøjer det berørte priselement med 10 pct. eller mere og som samtidig forhøjer den samlede
betaling med mindst 40 kr. pr. måned inklusiv moms, ændringer i leveringsbetingelser og
kontraktbetingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspris i aftaler om fast pris og
ændringer af prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel pris.
Stk. 3.
Hvis elhandelsvirksomheden foretager uvæsentlige ændringer i kontraktbetingelserne til
ugunst for forbrugeren skal den berørte forbruger informeres herom i et klart og forståeligt sprog
senest én faktureringsperiode efter ændringens ikrafttræden.
Stk. 4.
Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvis
forbrugeren ikke accepterer de nye betingelser. For så vidt angår betaling for allerede leverede
ydelser finder forbrugeraftalelovens § 25, stk. 2, tilsvarende anvendelse. Elhandelsvirksomheden
skal i forbindelse med underretningen efter stk. 1 og 3 orientere forbrugeren om dennes ret til at
hæve kontrakten.
§ 5.
Ved prisnedsættelser og andre ændringer til gunst for forbrugeren er der ikke krav om varsel.
§ 6.
Elhandelsvirksomheden skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og forståelig måde
oplyse forbrugeren om udviklingen i priser og gebyrer, der berører forbrugeren.
Netvirksomheder
§ 7.
Der er ikke krav om indgåelse af kontrakt mellem en netvirksomhed og en forbruger, der
anvender det kollektive elforsyningsnet.
Stk. 2.
Forbrugeren har dog efter anmodning ret til en kontrakt med netvirksomheden, som
angiver oplysningerne i § 2, stk. 1, med undtagelse af oplysningerne i § 2, stk. 1, nr. 3 og 4.
Stk. 3.
Uanset om der indgås kontrakt i medfør af stk. 2, skal netvirksomheden overholde kravene
i § 2, stk. 3, §§ 8-12, 14 og 16 og fremsende de oplysninger, der er nævnt i § 2, stk. 1, med
undtagelse af de oplysninger, der er nævnt i § 2, stk. 1, nr. 3 og 4.
§ 8.
Netvirksomheden skal til hver enkelt forbruger fremsende en kopi af en tjekliste med
elforbrugernes rettigheder, når en sådan er udarbejdet af Europa-Kommissionen efter art. 3, stk. 16,
1. pkt., i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
elektricitet.
Stk. 2.
Europa-Kommissionens tjekliste efter stk. 1, vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside,
www.ens.dk, og skal tillige fremgå af netvirksomhedens hjemmeside.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høringsversion
§ 9.
Hvis netvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i tariffer, vilkår eller gebyrer til
ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel på mindst 3 måneder.
Ændringer i skatter, afgifter og lignende kan dog gennemføres uden varsel. Varslet skal gives i et
klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail, faktura, adresseret kundeblad eller lignende
individuel kommunikation.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende tariffer eller gebyrer, som
forhøjer det berørte priselement med 10 pct. eller mere og som samtidig forhøjer den samlede
betaling med mindst 40 kr. pr. måned inklusiv moms, ændringer i leveringsbetingelser og
kontraktbetingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspris i aftaler om fast tarif og
ændringer af prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel tarif.
§ 10.
Ved tarifnedsættelser og andre ændringer til gunst for forbrugeren er der ikke krav om
varsel.
Stk. 2. Ved midlertidige kortvarige nedsættelser af prisen for netvirksomhedernes ydelser, hvor
prisen efterfølgende sættes op til det hidtidige beløb, er der ikke krav om varsel.
§ 11.
Netvirksomheden skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og forståelig måde oplyse
forbrugeren om udviklingen i priser og gebyrer, der berører forbrugeren.
Betalingsmetode, leverandørskift, flytning, klage og tilsyn
§ 12.
Elhandels- og netvirksomheden skal tilbyde forbrugeren et bredt udvalg af
betalingsmetoder, som ikke må indebære urimelig forskelsbehandling af kunderne. Enhver forskel i
vilkår og betingelser som følge af den valgte betalingsmetode, skal afspejle elhandels- og
netvirksomhedens omkostninger ved forskellige betalingssystemer.
Stk. 2.
Ved acontobetaling skal de anvendte mængder være rimelige og afspejle det forventede
elektricitetsforbrug.
Stk. 3.
Betalingen for elektricitet fra en forsyningspligtig virksomhed, der har opnået bevilling
efter den 1. januar 2013, leveret i virksomhedens egenskab af forsyningspligtig virksomhed, sker
aconto hver tredje måned i 4 lige store rater. Opgørelse og afregning af det faktiske forbrug sker
mindst 1 gang om året. Betalingsfristen er tidligst den 5. dag i den 2. måned i hver 3-måneders
periode. Længere betalingsfrist kan ydes, men ikke kortere.
Stk. 4.
De generelle vilkår og betingelser for betaling skal være rimelige og gennemsigtige. De
skal anføres i et klart og forståeligt sprog og må ikke indeholde ikkekontraktmæssige hindringer for
udøvelsen af forbrugerens rettigheder såsom krav om unødig dokumentation.
Stk. 5.
Elhandels- og netvirksomheden skal tilbyde sine slutkunder, herunder kunder, som handler
inden for deres erhverv, at fremsende faktureringsoplysninger og faktura elektronisk.
Stk. 6.
Hvis kunden anmoder om det, skal elhandels- og netvirksomheden fremsende information
om kundens hidtidige forbrug og fakturering hos virksomheden til en energirådgiver, som er
udpeget af kunden.
§ 13.
Forbrugeren aftaler skift af elhandelsvirksomhed med den fremtidige elhandelsvirksomhed.
Stk. 2.
Forbrugeren melder til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin
elhandelsvirksomhed.
Stk. 3.
Elhandelsvirksomheden meddeler forbrugerens skift af leverandør og den ønskede
skiftedato eller flytning til ny adresse og dato for flytningen til datahubben.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høringsversion
Stk. 4.
Datahubben effektuerer en forbrugers skift af elhandelsvirksomhed inden for 10
arbejdsdage fra modtagelsen af anmodning om leverandørskift, medmindre forbrugeren ønsker en
senere dato, jf. stk. 3.
Stk. 5.
Forbrugeren skal modtage en slutafregning fra elhandelsvirksomheden senest 6 uger efter,
at skift af elhandelsvirksomhed har fundet sted, eller flytning er meddelt til elhandelsvirksomheden.
§ 14.
Når der er tilmeldt mere end én forbruger på et aftagenummer, hvor den ene forbruger er
flyttet fra aftagenummeret, og den anden forbruger fortsat bor på aftagenummeret, kan den
fraflyttede forbruger kræve at blive slettet som forbruger på aftagenummeret med 1 dags varsel med
den virkning, at den fraflyttede forbruger ikke hæfter for fremtidigt forbrug på aftagenummeret. I
disse tilfælde finder § 13, stk. 5, tilsvarende anvendelse.
§ 15.
Elhandelsvirksomheden skal efter anmodning fra Energinet.dk fremlægge dokumentation
for elforsyningsaftalers indgåelse.
Stk. 2.
Energinet.dk fastlægger proceduren for anmeldelse og verifikation af aftaler.
Energinet.dk’s verifikation sker gennem stikprøvekontrol eller, efter Energinet.dk’s vurdering, på
anden måde.
§ 16.
En forbruger har ret til klagebehandling af god standard hos sin elhandels- eller
netvirksomhed. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt.
Ved besvarelse af en klage, skal
elhandels- eller netvirksomheden informere forbrugeren om muligheden for at påklage afgørelsen til
Ankenævnet på energiområdet, hvis klagen ikke fuldt ud imødekommes.
Stk. 2.
En virksomheds afgørelse af en civilretlig klage efter stk. 1, kan påklages til Ankenævnet
på energiområdet.
§ 17.
Forbrugere kan gøre Energitilsynet opmærksom på elhandels- eller netvirksomheders eller
Energinet.dks manglende overholdelse af bekendtgørelsen.
Ikrafttræden
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den xx. xx 2014.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 196 af 27. februar 2013 om forbrugerbeskyttelse i
medfør af lov om elforsyning.
Energistyrelsen, den xx. xx 2014
Morten Bæk
/ Marie Hindhede