Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 412
Offentligt
1403969_0001.png
Prioriterede klima- og energisager i EU, 2. halvår af 2014
2030-rammen for klima og energi og energiforsyningssikkerhed
Spørgsmålet om en klima- og energipolitik for EU frem mod 2030 er sat på
dagsordenen for Det Europæiske Råds møde i oktober 2014 med henblik på, at
der opnås en aftale herom blandt stats- og regeringscheferne. Det italienske
formandskab (ITFSMK) har signaleret, at sagen vil blive prioriteret højt og , at
forberedelsesprocessen, der blev igangsat med Det Europæiske Råds m øde i
marts 2014, vil fortsætte. ITFMSK har sat sagen på dagsordenen på det ufor-
melle energirådsmøde d. 6. oktober, hvor der er planlagt en fælles session mel-
lem hhv. klima- og energiministre, som forberedelse til DER i slutningen af m å-
neden.
Drøftelsen af en fremtidig ramme for EU’s klima- og energipolitik er i forbindelse
med situationen i Ukraine blevet tæt kædet tæt sammen med spørgsmålet om
energiforsyningssikkerhed. På anmodning af Det Europiske Råd har Kommiss i-
onen d. 28. maj 2014 fremlagt en meddelelse om en strate gi for EU’s energifor-
syningssikkerhed samt en dybdegående analyse af EU’s energiforsyningssi k-
kerhed. Strategien har til hensigt at nedbringe EU’s energiafhængighed ved
hjælp af en række foranstaltninger. ITFMSK har udarbejdet et udkast til en råds-
rapport om energiforsyningssikkerhed på baggrund af energiarbejdsgruppens
drøftelser om energiforsyningssikkerhed. Rådsrapporten er blevet forhandlet i
energiarbejdsgruppen og forventes at være energirådsformationens indspil til
Det Europæiske Råds drøftelser om energiforsyningssikkerhed den 23.-24. ok-
tober 2014.
EU og Råstoffer
29. september 2014
IKKMI / MASAM
J.nr. 2014-2450
Rådet - Miljø
Som sædvanligt vil der på oktober-rådsmødet i Luxembourg være vedtagelse af
rådskonklusioner til den kommende UNFCCC COP, der i år afholdes i Lima, P e-
ru, fra 1.-12. december 2014. Indholdsmæssigt formodes de primære tematikker
at være forhandlingerne om en global klimaaftale til vedtagelse i 2015 og ikraf t-
trædelse i 2020 samt arbejdsprogrammet om at øge det globale ambitionsn i-
veau før 2020.
Kommissionens forslag om en permanent kvotereserve er blandt de retsakter,
ITFMSK forventes at prioritere højt. Kommissionens forslag vil etablere en per-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
manent kvotereserve med ikrafttrædelse i 2021, og der vil årligt blive udtaget 12
pct. af kvoteoverskuddet til reserven, hvis overskuddet af kvoter i cirkulation er
større end 833 mio. Hensigten med forslaget er at bidrage til at øge kvoteprisen
og stabilisere prisen på lang sigt.
Forslaget om en overvågnings-, rapporterings og verifikationsmekanisme for
skibsfartens emissioner (MRV søfart) forventes at kunne lukkes under ITFMSK.
Forslaget er sat på til endelig vedtagelse på miljørådsmødet i december .
Rådet – Energi
Det forventes, at ITFMSK ønsker at vedtage energirådskonklusioner om status
for gennemførelsen af det indre marked for energi. Denne prioritet skal ses i for-
længelse af Det Europæiske Råds (DER) konklusioner (fra 2011, 2013 og 2014)
om, at det indre energimarked skal være gennemført ved udgangen af 2014.
Den fulde og effektive gennemførelse af det indre energimarked vil have posit i-
ve virkninger i form af øget konkurrence, lavere energipriser, bedre integration
af vedvarende energi i energinettene, øget forsyningssikkerhed og større invo l-
vering af forbrugerne i markedet. Det er ITFMSK’s ambition at konklusionerne
(med udgangspunkt i en kommende meddelelse fra Kommissionen) skal levere
en status for gennemførelsen, herunder bl.a. ift. til de elementer, som også l ø-
bende er blevet fremhævet i Det Europæiske Råds konklusioner : implemente-
ringen af tredje liberaliseringspakke, infrastrukturforbind elser og netværkskoder.
2