Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 405
Offentligt
1401771_0001.png
Høringsudkast 24. september 2014
Forslag
til
lov om ændring af .... lov om fremme af besparelser i
energiforbruget
.
.
.
§X
I lov om fremme af besparelser i energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065 af 12. november
2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 345 af 8. april 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »information til forbrugerne om«: »energiforbrug og«.
2.
I
§ 2 a
indsættes efter »inden for«: »§ 6, stk. 3, og«.
3.
I
§ 6
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om fakturering og
faktureringsoplysninger til forbrugere af el, gas eller varme, der får målt og afregnet deres
energiforbrug ved bimålere, og om disse forbrugeres adgang til forbrugsoplysninger.«
.
.
.
§Y
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
.... § X træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
.
.
.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0002.png
Høringsudkast 24. september 2014
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
Indledning og baggrund
Lovforslagets hovedindhold
...
...
...
...
...
...
Faktureringsoplysninger og omkostninger ved adgang til målings- og
faktureringsoplysninger for slutkunder af energi, hvis forbrug måles og afregnes
med bimålere
2.7.1. Gældende ret
2.7.2. Lovforslagets udformning
...
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder m.v.
Sammenfattende skema
2.8.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget indeholder forslag til ændringer af .... og lov om fremme af besparelser i
energiforbruget.
......
Desuden stilles forslag om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget. De
foreslåede ændringer indebærer, at klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler, der for så vidt angår energiforbrug målt via såkaldte bimålere er med til at sikre
fuld gennemførelse af artikel 10 og 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af
direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF (herefter benævnt energieffektivitetsdirektivet) . De pågældende
direktivbestemmelser drejer sig om faktureringsoplysninger samt omkostninger ved adgangen til
disse og til forbrugsoplysninger. For så vidt angår energiforbrugere, hvis forbrug måles og afregnes
via bimålere, skal det bl.a. sikres, at forbrugerne her kan få fakturaer og nøjagtige
faktureringsoplysninger, der bygger på det faktiske energiforbrug, hvis dette er teknisk muligt og
økonomisk begrundet, ligesom de skal sikres gratis adgang til disse oplysninger samt gratis
passende adgang til forbrugsoplysninger. Bestemmelserne skal i henhold til direktivet finde
anvendelse senest den 31. december 2014, og den foreslåede hjemmel vil blive udmøntet inden for
denne frist.
.....
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0003.png
Høringsudkast 24. september 2014
2.
Lovforslagets hovedindhold
....
2.7.
Faktureringsoplysninger og omkostninger ved adgang til målings- og
faktureringsoplysninger for slutkunder af energi, hvis forbrug måles og afregnes med bimålere
2.7.1.
Gældende ret
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 forpligter medlemsstaterne til, at de, i det omfang det er
teknisk muligt og økonomisk begrundet, sikrer slutkunder, der ikke har fået installeret såkaldte
intelligente målere, en ret til at få fakturaer og nøjagtige faktureringsoplysninger baseret på det
faktiske forbrug i et nærmere bestemt omfang, der er afgrænset i direktivets bilag VII. Ved
slutkunde forstås i direktivet »en fysisk eller juridisk person, der køber energi til egen
slutanvendelse«. Herudover indeholder artikel 10 bl.a. bestemmelser, der vedrører indholdet af
oplysninger, der skal ledsage en faktura, slutkunders mulighed for at anmode om elektroniske
fakturaer og faktureringsoplysninger og om at energifakturering og oplysninger om hidtidigt
forbrug stilles til rådighed for leverandører af energitjenester, samt adgangen for slutkunder med
intelligente målere til supplerende oplysninger om hidtidigt forbrug og relevante tekniske krav til
disse målere. Efter direktivets artikel 11 skal det sikres, at slutkunderne modtager alle fakturaer og
faktureringsoplysninger gratis samt på passende vis har gratis adgang til forbrugsoplysninger.
Herudover indeholder artikel 11 krav om, at fordelingen af omkostninger for
faktureringsoplysninger for individuelt forbrug af varme og køling i ejendomme med flere
lejligheder og bygninger til flere formål gennemføres på nonprofitbasis. Baggrunden for disse
bestemmelser i direktivet er bl.a., at udnyttelse af alt eksisterende potentiale for energibesparelser
kræver en integreret tilgang, der også omfatter slutanvendelsessektorerne. Her er det gavnligt, at
slutkunderne har mulighed for at kontrollere deres eget energiforbrug, så de på basis heraf kan
regulere dette fremadrettet.
I forhold til måling og afregning af energiforbrug opereres i Danmark som udgangspunkt med et
system af hovedmålere og bimålere. Forbrugere med en hovedmåler har et direkte kundeforhold
med energivirksomheden og afregner energiforbrug direkte med denne. I villaer samt parcel-,
række-, kæde- og dobbelthuse vil der typisk alene forekomme hovedmålere. Bimålere kan være
opsat i bygninger med flere bolig- eller erhvervsenheder, typisk etageboliger og kontorer.
Slutkunder med bimålere har ikke et direkte kundeforhold med energivirksomheden, men vil, ofte
via en fordelingsnøgle, betale brugeren af hovedmåleren, typisk et boligfællesskab eller en
bygningsejer, ejerforening eller udlejer, for den del af regningen, der svarer til deres forbrug.
I forhold til en forbruger, der har en hovedmåler, og som derfor faktureres for sit forbrug direkte
fra sin leverandør af energi, vil gennemførelse af energieffektivitetsdirektivets krav i artikel 10 og
11 blive sikret gennem regler, der fastsættes i medfør af el-, gas- og varmeforsyningslovene (også
kaldet forsyningslovene).
Dette gælder imidlertid ikke for slutkunder, der ikke er direkte tilsluttet en hovedmåler, men i
stedet får deres energiforbrug målt og afregnet via en bimåler. Der er i gældende lovgivning ikke
hjemmel til at fastsætte regler om fakturaer samt fakturerings- og forbrugsoplysninger i forhold til
denne kategori af slutkunder.
2.7.2.
Lovforslagets udformning
Forbrugere med bimålere er slutkunder i energieffektivitetsdirektivets forstand. For at kunne
fastsætte regler, der sikrer gennemførelse af direktivets artikel 10 og 11 for disse slutkunder, stilles
forslag om, at der indsættes en hjemmel i lov om fremme af besparelser i energiforbruget således, at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0004.png
Høringsudkast 24. september 2014
klima-, energi- og bygningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler, der sikrer fuld
gennemførelse af kravene i artikel 10 og 11 for så vidt angår denne gruppe af slutkunder og for så
vidt kravene er relevante for bimålere. F.eks. vedrører kravene i artikel 10, stk. 2, målere, der bliver
installeret i overensstemmelse med direktiv 2009/72/EF og 2009/73/EF. Bimålere bliver ikke
installeret i overensstemmelse med disse direktiver og derfor er kravene i artikel 10, stk. 2, ikke
relevante i forhold til bimålere.
Med den foreslåede hjemmel vil ministeren vil bl.a kunne udstede regler, der dels stiller krav til
de fakturaer og faktureringsoplysninger, som brugere af hovedmåleres videregiver til slutkunder
med bimålere, der er knyttede til de pågældende hovedmålere, dels sikrer, at slutkunder med
bimålere modtager fakturaer og faktureringsoplysninger for deres energiforbrug gratis og på
passende vis har gratis adgang til deres forbrugsoplysninger.
....
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
...
Det forventes, at forslaget til ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget kan
medføre begrænsede administrative konsekvenser for statslige, regionale og kommunale brugere af
hovedmålere, typisk bygningsejere eller udlejere. Det ligger til grund for denne vurdering, at det må
antages, at direktivets krav normalt vil kunne blive opfyldt i forhold til slutkunder med bimålere,
uden at der skal ske målinger af energiforbruget på bimålere udover dem, som allerede skal finde
sted ifølge de gældende regler. Det skal bemærkes, at intet i lovgivningen forpligter til
opretholdelse af et bimålersystem.
....
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det forventes, at forslaget til ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget kan
medføre begrænsede administrative konsekvenser for statslige, regionale og kommunale brugere af
hovedmålere, typisk bygningsejere eller udlejere. Det ligger til grund for denne vurdering, at det må
antages, at direktivets krav normalt vil kunne blive opfyldt i forhold til slutkunder med bimålere,
uden at der skal ske målinger af energiforbruget på bimålere udover dem, som allerede skal finde
sted ifølge de gældende regler. Det skal bemærkes, at intet i lovgivningen forpligter til
opretholdelse af et bimålersystem.
....
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
....
Forslaget om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, der gennemfører dele af
energieffektivetsdirektivet, vil have positive effekter på miljøet, idet det forventes at fremme
energibesparelser og effektiv energianvendelse.
.....
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0005.png
Høringsudkast 24. september 2014
7.
Forholdet til EU-retten
.....
Forslaget til ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget vil muliggøre fastsættelse
af regler, der gennemfører dele af energieffektivitetsdirektivet.
8.
Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. september 2014 til den 1. oktober 2014 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk
Arkitektforening, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Bio-Energipark Tønder, Boligselskabernes
Landsforening, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen
for bygningssagkyndige og energikonsulenter, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BAT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, Byggeri, Informationsteknologi,
Produktivitet og Samarbejde (BIPS), Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i
Danmark, Cepos, CO-industri, Concito, Dajolka, DAKA, Dakofo, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), Danisco – Genencor, Danish Offshore Industry, Danmarks
Naturfredningsforening, Danish Operators, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU),
Danmarks Vindmølleforening, Dansk affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Energi, Dansk Energibranche forening
(DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk
Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Shell, Dansk Skovforening, Dansk Solvarmeforening, Dansk Standard, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Varme Service, Dansk Ventilation, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk
Vand- og Spildevandsforening), Datatilsynet, De Danske Bilimportører, De Grønne, DELTA Dansk
Elektronik, Det Økologiske Råd, DI ITEK, De frie energiselskaber, DI – Organisation for
erhvervslivet, DONG Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk & Industri, DTU – Afdelingen for
myndighedsbetjening, DTU – Afdelingen for vindenergi, Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og
olieforum, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energitilsynet,
Energitjenesten, E.ON Danmark A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af
Varmepumpefabrikanter i Danmark, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Frederiksberg Kommune, Frie
Elforbrugere, FSR Danske revisorer, GasTech- Energi A/S, Greenpeace, Grundfos, GTS (Godkendt
Teknologisk Service), Haahr Benzin, Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HOFOR A/S, Hveiti,
Håndværksrådet, Inbicon, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk og
Teglværksforeningen, KL (Kommunernes Landsforening), KL – Økonomisk sekretariat,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0006.png
Høringsudkast 24. september 2014
KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Københavns
Kommune, Københavns Kommune –Teknik- og Miljøforvaltning, Københavns Kommune –
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landsbyggefonden, LCA Center, Landforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Mellemfolkeligt
Samvirke, Mærsk Olie og Gas A/S, Mærsk Drilling, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, Nephentes,
NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Novozymes, Olie Gas
Danmark, Organisationen for Vedvarende Energi, Partnerskabet for brint og brændselsceller,
RenoSam, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning (REO),
Registreringsordningen for energisynskonsulenter, Rigsrevisionen, Rockwool A/S, Sammensluttede
Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, Siemens Wind Power, Statens
Byggeforsknings Institut, Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S, Tekniq, Teknologisk Institut,
Teleindustrien, Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Varmepumpefabrikantforeningen, Varmepumpeordningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
VELTEK - VVS og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind
systems A/S, Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden, Østkraft,
Aalborg Universitet.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for det offentlige
Negative
konsekvenser/merudgifter
Udmøntning af den
foreslåede hjemmel til
gennemførelse af
energieffektivitetsdirektivet
s krav angående
faktureringsoplysninger
vurderes at medføre
begrænsede økonomiske og
administrative konsekvenser
for det offentlige.
Udmøntning af den
foreslåede hjemmel til
gennemførelse af
energieffektivitetsdirektivet
s krav angående
faktureringsoplysninger
vurderes at medføre
begrænsede økonomiske og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Ingen
Postive miljøeffekter.
Forslaget vil muliggøre fastsættelse af regler til
gennemførelse af dele af energieffektivitetsdirektivet.
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0007.png
Høringsudkast 24. september 2014
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
........
Til § X
Til nr. 1
Det overordnede formål med lov om fremme af besparelser i energiforbruget er i henhold til
lovens § 1 at fremme energibesparelser og energieffektivisering hos forbrugerne i
overensstemmelse med klima- og miljømæssige hensyn og hensyn til forsyningssikkerhed og
samfundsøkonomi. Inden for denne målsætning skal loven særligt sikre prioriteringen af
energibesparelsesaktiviteter, fremme samarbejde og koordinering om udførelsen af aktiviteterne og
fremme en effektiv anvendelse af energi gennem kampagner, markedsintroduktion og information.
Efter den gældende bestemmelse i lovens § 2, stk. 1, i finder loven i henhold til ordlyden bl.a.
anvendelse på »information til forbrugerne om energibevidst adfærd«. Af forarbejderne fremgår, at
information til forbrugerne om energibevidst adfærd er omfattet af anvendelsesområdet, »således at
forbrugerne bliver motiveret til at anvende energi effektivt (gennem informationskampagner,
individuel rådgivning af forbrugerne, databaser om energiforbrug m.v.) og tillige får generel viden
om og forståelse for behovet for energibesparelser«.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen i
§ 2, stk. 1,
indebærer en præcisering af bestemmelsens
ordlyd, således, at det tydeliggøres, at information til forbrugere bl.a. kan omfatte konkrete
oplysninger om deres energiforbrug. Denne tydeliggørelse af selve lovteksten skal ses i lyset af den
foreslåede ændring af lovens § 6, jf. forslagets § X, nr. 3, der skal muliggøre gennemførelse af
artikel 10 og 11 i energieffektivitetsdirektivet for så vidt angår slutkunder, hvis energiforbrug bliver
målt og afregnet med en bimåler. Direktivet stiller bl.a. krav til fakturaer, faktureringsoplysninger
og adgang til forbrugsoplysninger for denne gruppe af energiforbrugere. Baggrunden for direktivets
krav på dette område er bl.a., at udnyttelse af alt eksisterende potentiale for energibesparelser
kræver en integreret tilgang, der også omfatter slutanvendelsessektorerne, jf. betragtning nr. 12 i
direktivet. For at slutkunderne kan regulere deres eget energiforbrug er det gavnligt, at de, i det
omfang det er teknisk muligt og økonomisk begrundet, løbende har mulighed for at kontrollere
dette, jf. herved bl.a. betragtning nr. 28 og 30. Ved »slutkunde« forstås i henhold til artikel 2, nr. 23,
i direktivet »en fysisk eller juridisk person, der køber energi til egen slutanvendelse«.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til forslagets § X, nr. 3, nedenfor.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af bestemmelsen i lovens § 2 a indebærer, at klima-, energi- og
bygningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler med henblik på opfyldelse af Danmarks
forpligtelser i henhold til EU-retten inden for § 6, stk. 3. Bemyndigelsen tænkes anvendt ved mindre
ændringer eller justeringer af energieffektivitetsdirektivet eller ved gennemførelse af andre retsakter
i medfør af direktivet, der overvejende er af teknisk karakter, eller hvis det viser sig, at der er behov
for yderligere regler for at gennemføre direktivet. Bemyndigelsen kan også tænkes anvendt i
tilfælde, hvor Danmark og de øvrige EU-lande er forpligtede til at gennemføre en ændring af
direktivet i national lovgivning, og hvor den enkelte medlemsstat ikke overlades noget
betydningsfuldt skøn i forhold til gennemførelsen af indholdet af direktivet. Bestemmelsen vil finde
anvendelse som supplement til de bemyndigelser, der indgår i loven i øvrigt.
Til nr. 3
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0008.png
Høringsudkast 24. september 2014
Den foreslåede bestemmelse i
§ 6, stk. 3,
er ny og giver klima-, energi- og bygningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om fakturering og faktureringsoplysninger, samt adgangen til
disse og forbrugsoplysninger om energiforbrug, der måles og afregnes med bimålere.
Hensigten er at anvende den foreslåede hjemmel til at gennemføre de krav, der ligger i artikel 10
og 11 i energieffektivitetsdirektivet i forhold til slutkunder, hvis energiforbrug bliver målt og
afregnet via en bimåler, og som derfor ikke kan påberåbe sig de rettigheder til fakturerings- og
forbrugsoplysninger, som el-, naturgas- og varmeforsyningslovgivningen vil sikre slutkunder med
et direkte kundeforhold til energivirksomheden. Ved »slutkunde« forstås i henhold til artikel 2, nr.
23, i energieffektivitetsdirektivet »en fysisk eller juridisk person, der køber energi til egen
slutanvendelse«.
Artikel 10 i energieffektivitetsdirektivets forpligter bl.a. medlemsstaterne til, i det omfang det er
teknisk muligt og økonomisk begrundet, at sikre, at slutkunder, der ikke har intelligente målere, får
faktureringsoplysninger, der er nøjagtige og bygger på det faktiske forbrug. Bilag VII til direktivet
stiller bl.a. detaljerede mindstekrav til fakturering og faktureringsoplysninger baseret på det faktiske
forbrug. Bl.a. anføres det, at faktureringen her bør finde sted mindst en gang årligt, og
faktureringsoplysningerne bør stilles til rådighed mindst hvert kvartal, på anmodning eller hvis
forbrugerne har valgt elektronisk fakturering, ellers to gange årligt. Krav som disse vil blive
gennemført i det omfang, det, i overensstemmelse med direktivets rammer, er teknisk muligt og
økonomisk begrundet. Herudover indeholder artikel 10 bl.a. bestemmelser, der vedrører slutkunders
mulighed for at anmode om, at energifakturering og oplysninger om hidtidigt forbrug stilles til
rådighed for leverandører af energitjenester, og for at vælge elektroniske faktureringsoplysninger og
fakturaer samt hvilke oplysninger, der skal ledsage en faktura. Efter direktivets artikel 11 skal det
sikres, at slutkunderne gratis modtager alle deres fakturaer og faktureringsoplysninger samt på
passende vis har gratis adgang til forbrugsoplysninger. Herudover indeholder artikel 11 krav om, at
fordelingen af omkostninger for faktureringsoplysninger for individuelt forbrug af varme og køling
i ejendomme med flere lejligheder og bygninger til flere formål gennemføres på nonprofitbasis.
Baggrunden for disse bestemmelser i direktivet er bl.a., at udnyttelse af alt eksisterende potentiale
for energibesparelser kræver en integreret tilgang, der også omfatter slutanvendelsessektorerne. Her
er det gavnligt, at slutkunderne har mulighed for at kontrollere deres eget energiforbrug, så de på
denne basis kan regulere dette.
Direktivets krav i artikel 10 og artikel 11 vil for så vidt de indebærer rettigheder for brugere af
hovedmålere bliver reguleret i el-, naturgas og varmeforsyningslovene. I forhold til slutkunder af
energi, der ikke har et direkte kundeforhold til energivirksomheden, fordi deres forbrug måles og
afregnes via en bimåler, der er tilknyttet en hovedmåler, kan direktivets rettigheder imidlertid ikke
sikres i forsyningslovgivningen.
Det antages, at direktivets krav for så vidt angår bimålere vil kunne blive opfyldt ved at udnytte
den foreslåede hjemmelsbestemmelse til at fastsætte regler, der forpligter brugere af hovedmålere,
hvortil der er knyttet bimålere, at videregive fakturerings- og forbrugsoplysninger fra
energivirksomheden til brugere af bimålere, uden at der skal ske målinger af energiforbruget på
bimålere udover dem, som allerede skal finde sted ifølge de gældende regler. Endvidere vil der
kunne blive fastsat fornødne bestemmelser med henblik på at sikre, at forbrugere, der afregner via
bimålere, får de oplysninger, som i øvrigt skal sikres i henhold til direktivets artikel 10, og har gratis
adgang til såvel fakturaer og faktureringsoplysninger som forbrugsoplysninger. Endelig bemyndiges
ministeren til at fastsætte fornødne bestemmelser, der sikrer gennemførelse af direktivets krav til
fordeling og fastsættelse af omkostninger, jf. art. 11, stk. 2.
Kravene i artikel 10 og 11 i energieffektivitetsdirektivet bliver alene gennemført i forhold til
slutkunder af energi, hvis forbrug måles og afregnes med bimålere, for så vidt de er relevante for
disse slutkunder. F.eks. vedrører kravene i artikel 10, stk. 2, målere, der bliver installeret i
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0009.png
Høringsudkast 24. september 2014
overensstemmelse med direktiv 2009/72/EF og 2009/73/EF. Bimålere bliver ikke installeret i
overensstemmelse med disse direktiver og derfor er kravene i artikel 10, stk. 2, ikke relevante i
forhold til bimålere.
Til § Y
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2015. Dette skyldes, at ...
I
stk. 2
foreslås, at lovforslagets ... § 6 træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende,
.... I relation til § 6, der skal sikre lovhjemmel til gennemførelse af energieffektiviseringsdirektivets
artikel 10 og 11 for så vidt angår energiforbrug, der måles og afregnes via bimålere, er det ligeledes
vigtigt, at denne træder i kraft så tidligt som muligt og inden udløb af fristen for gennemførelse den
31. december 2014. Det forventes derfor ligeledes, at udmøntningen af hjemlen ved bekendtgørelse
vil ske med ikrafttrædelse samtidigt med loven.
.....
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401771_0010.png
Høringsudkast 24. september 2014
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§X
I lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065
af 12. november 2012, som ændret ved § 1 i lov
nr. 345 af 8. april 2014, foretages følgende
ændringer:
§ 2.
Loven finder anvendelse på effektivisering
og reduktion af energianvendelsen i produkter,
anlæg, processer og bygninger, herunder anlæg
til bygningers egen forsyning med energi, og på
information til forbrugerne om energibevidst
adfærd.
§ 2 a.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte regler med henblik på opfyldelse
af Danmarks forpligtelser i henhold til EU-
retten inden for kapitel 5.
§ 6.
...
Stk. 2. ...
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »information til
forbrugerne om«: »energiforbrug og«.
2.
I
§ 2 a
indsættes efter »inden for«: »§ 6, stk.
3, og«.
3.
I
§ 6
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om
fakturering og faktureringsoplysninger til
forbrugere af el, gas eller varme, der får målt og
afregnet deres energiforbrug ved bimålere, og
om disse forbrugeres adgang til
forbrugsoplysninger.«
§Y
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
.... § 6 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
.....
10