Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 401
Offentligt
1400979_0001.png
John Strand
[email protected]
Vedrørende tilsyn med Østkrafts engagement på fibernetområdet
Ministeren
Kære John Strand
Du har ved e-mail af 4. maj 2014 anmodet om aktindsigt i dialog mellem bl.a.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet og Østkraft, Bornholms
Regionskommune m.fl. Aktindsigtsanmodningen er blevet besvaret særskilt.
I din mail rejser du endvidere spørgsmålet om, hvordan de respektive ministre
har tænkt sig at føre tilsyn med fibernetaktiviteterne i Østkraft.
Jeg kan hertil oplyse, at både Klima-, Energi- og Bygningsministeriets
departement og Energistyrelsen klart og tydeligt har meddelt Bornholms
Regionskommune og Østkraft, hvordan rammerne er for kommunalt ejede el -
netselskabers muligheder for at nedlægge bredbånd og fibernet.
Det fremgår af den medsendte skrivelse af 10. april 2014 fra Energitilsynet til
dig, at Bornholms Regionskommune oplyser, at de har fulgt de udstukne
rammer og alene har udøvet lovlig aktivitet på fibernetområdet.
Vedrørende de forhold, som den konkrete henvendelse omhandler, kan det
fremhæves, at Sekretariatet for Energitilsynet holder tilsyn med, at de aftaler
netvirksomhederne indgår med andre virksomheder, herunder
koncernforbundne selskaber, er på markedsvilkår. Energitilsynet behandler
fortrinsvis
koncerninterne
aftaler med henblik på at sikre, at der ikke foretages
krydssubsidiering internt i koncernen. Med hensyn til de
koncerneksterne
aftaler, er netvirksomheden underlagt en økonomisk benchmark ing af
omkostninger. For høje omkostninger vil medføre, at netvirksomheden falder
dårligt ud i Energitilsynets benchmarking med reduktion af virksomhedens
indtægtsramme til følge.
Energitilsynet fører derudover tilsyn med, at varmeforsyningsvirksomhederne
ikke indregner omkostninger i varmeprisen i strid med regler i
varmeforsyningsloven. Energitilsynet fører ikke tilsyn med øvrige
forsyningsselskaber, som opererer på kommercielle vilkår i markedet.
Endelig varetager Energitilsynet de årlige indberetninger fra kommunerne
vedrørende uddelinger fra og vederlag ved afståelse af kommunalt ejede
forsyningsselskaber efter reglerne i elforsyningslovens §§ 37 og 37 a og
13. august 2014
J nr. 2014-1317
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400979_0002.png
varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m. Økonomi- og Indenrigsministeriet
foretager herefter en modregning af dele af beløbet ved at reducere
kommunernes statstilskud efter loven om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommunerne.
På elforsyningsområdet giver elforsyningsloven, under visse forudsætninger,
kommunerne hjemmel til at deltage i aktiviteter. Det følger af den kommunale
styrelseslov, at det er Statsforvaltningen, som fører tilsyn med kommunerne.
Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Statsforval tningen fører således
tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør
af denne lovgivning.
Statsforvaltningen fører dog ikke tilsyn i det omfang, særlige klage- eller
tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.
Statsforvaltningens tilsyn omfatter ikke aktieselskaber, som kommuner deltager
i. Statsforvaltningens tilsyn omfatter således ikke Østkraft A/S.
Statsforvaltningens tilsyn vedrørende Østkraft omfatter således kun
spørgsmålet om, hvorvidt en kommunes deltagelse i et selskab, i dette tilfælde
Bornholms Regionskommune, er lovlig. Hvis en kommune deltager i et
aktieselskab, som varetager ikke kommunale opgaver, vil statsforvaltn ingen
således kunne udtale sig om lovligheden af det kommunale engagement.
Vurderingen af, hvorvidt der er hjemmel i elforsyningslovgivningen til en
kommunes deltagelse i et aktieselskab vil bero på en fortolkning af
elforsyningslovgivningen. Statsforvaltningen vil til brug for en stillingtagen hertil
kunne indhente en udtalelse vedrørende lovligheden af kommunens deltagelse i
aktieskabet fra Energistyrelsen, hvorunder elforsyningslovgivningen henhører ,
og lægge styrelsens udtalelse herom til grund ved vu rderingen af lovligheden af
den kommunale deltagelse.
Endvidere fører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilsyn med
konkurrenceloven, som har til formål at fremme en effektiv samfundsmæssig
ressourceanvendelse gennem virksom konkurrence til gavn for virk somheder og
forbrugere. Loven finder dog ikke anvendelse, hvis en konkurrencebegrænsning
er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering.
Hvis Klima-, Energi- og Bygningsministeriets departement eller Energistyrelsen
fremtidigt bliver opmærksom på, at der foregår aktiviteter på fibernetområdet i
det kommunalt ejede Østkraft, som ikke har hjemmel i reglerne i
elforsyningsloven, vil vi henlede Statsforvaltningens eller Konkurrence - og
Forbrugerstyrelsens opmærksomhed herpå, i det omfang de nævnte instanser
har kompetence til at tage stilling til spørgsmålet.
Med venlig hilsen
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Rasmus Helveg Petersen