Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 391
Offentligt
1398834_0001.png
D AN M AR K S H Ø R I N G S S V AR T I L K O M M I S S I O N E N
Danmarks høringssvar til Europa-Kommissionens offentlige høring om
CO
2
-lækage bestemmelserne under EU’s kvotehandelssystem efter 2020.
27. august 2014
Om behovet for CO
2
-lækageregler.
Med indførelsen af EU’s Kvotehandelssystem er der sat en pris på CO
2
-
udledningen fra de kvotebelagte sektorer. Kvotehandelssystemet medfører i ud-
gangspunktet stigende omkostninger for kvotebelagte virksomheder , både di-
rekte som følge af prissætning af sektorernes CO
2
-udledning og indirekte som
følge af stigende elpriser ved overvæltning af CO
2
-kvoteprisen i elprisen. Disse
prisstigninger kan i princippet medføre udflytning af produktion fra EU til tredje-
lande, som ikke har indført tilsvarende klimapolitisk begrundet regulering. Den-
ne udflytning betegnes ofte som ”CO
2
-lækage”. For at modgå risikoen for CO
2
-
lækage har medlemslandene og Europa-Parlamentet vedtaget EU-regler, som
sikrer tildeling af gratis CO
2
-kvoter til industrielle sektorer, som vurderes at væ-
re i betydelig risiko for udflytning af produktion til tredjelande. Europa-
Kommissionen har tillige vedtaget regler, der muliggør statsstøtte til elintensive
virksomheder.
I Danmark modtager ca. 70 danske produktionsenheder ekstra kvoter, fordi de
er omfattet af CO
2
-lækage reglerne.
Den danske regering vurderer, at der fortsat fremover vil være behov for EU -
regler til at modgå risikoen for CO
2
-lækage men finder, at de nuværende regler
bør revideres. Reglerne bør i højere grad rette sig mod de industrielle sektorer,
som er i størst risiko for CO
2
-lækage.
Vurdering af de nuværende CO
2
-lækageregler i EU.
Flere studier samt Europa-Kommissionens konsekvensanalyser indikerer, at der
ikke hidtil kan konstateres tegn på CO
2
-lækage som følge af EU’s kvotehan-
delssystem. Dette kan bl.a. hænge sammen med, at kvoteprisen p.t. er meget
lav og at kvoteomfattede energitunge industrisektorer samtidig er blevet tildelt
gratis CO
2
-kvoter.
Der kan konstateres en række uhensigtsmæssigheder i de gældende CO
2
-
lækageregler, som bør adresseres ved fremtidige revisioner af bestemmelserne :
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Størstedelen af de sektorer, der med de gældende reglers kriterier vurderes
at være i risiko for CO
2
-lækage, kvalificerer sig alene i kraft af en høj uden-
rigshandelsintensitet. I mange tilfælde er disse sektorer kun i meget be-
grænset omfang påvirket af udgifter i forbindelse med, at kvotesystemet
sætter en pris på udledningen af CO
2
.
I dag vurderes risikoen for CO
2-
lækage for de enkelte sektorer og undersek-
torer på EU-niveau. Dermed tages der ikke højde for, at risikoen kan variere
på tværs af EU alt efter, i hvor høj grad virksomhederne konkurrerer med
virksomheder i tredjelande.
De fleste af de energitunge sektorer har på EU-niveau, ifølge Europa-
Kommissionens konsekvensanalyser, hidtil modtaget flere gratis kvoter end
deres udledning, hvilket blandt andet skyldes, at kvotetildelingen er baseret
på et historisk højere produktionsomfang i årene før finanskrisen . Ved en
reduktion på mere end 50 pct. i forhold til virksomhedernes historiske pro-
duktionsniveau sker der dog med de nye regler i 3. kvoteperiode en reduk-
tion af kvotetildelingen på mindst 50 pct. Virksomhederne skal derfor årligt
angive deres aktivitetsniveau til de nationale kvotemyndigheder, hvorefter
myndighederne skal afgøre, om der skal ske en regulering af kvotetildelin-
gen. Det giver en vis sikkerhed for, at der ikke tildeles for mange kvoter,
men det resulterer, som det er designet i dag, i et forholdsvist tungt admini-
strativt reguleringssystem.
Europa-Kommissionens vurdering af sektorernes omkostninger baseres i
medfør af Kvotehandelsdirektivets bestemmelser på en forventet kvotepris
på ca. 225 kr. Denne ligger langt over den aktuelle kvotepris på ca. 45 kr.,
hvilket må antages at føre til en overallokering af gratis kvoter.
Kvotehandelsdirektivets regelsæt har i praksis medført omfattende tildeling
af gratis kvoter til ca. 175 industrielle sektorer og undersektorer , hvilket
mindsker antallet af kvoter, der auktioneres, hvormed medlemsstaternes
statskassers indtægter fra kvotesalget også mindskes.
Regeringens holdning
Danmark har under forhandlinger om revision af kvotehandelsdirektivet i 2008
arbejdet for mere restriktive kriterier for optagelse på CO2 -lækage listen.
Som led i udarbejdelsen af den nye klima- og energipolitiske ramme bør Euro-
pa-Kommissionen overveje nærmere, hvordan CO
2
-lækagereglerne under EU’s
kvotehandelsdirektiv kan præciseres.
Europa-Kommissionen bør analysere nærmere hvilke sektorer, der kan være i
reel risiko for CO
2
-lækage, herunder også ift. hvorvidt ny-investeringer i produk-
tionsanlæg kan tænkes at blive flyttet til tredjelande. Europa-Kommissionen bør
samtidig fremlægge forslag om, hvordan denne risiko bedst modgås.
Danmark lægger vægt på, at andelen af den samlede mængde af CO
2
-kvoter,
der tildeles gratis bør mindskes markant ift. de p.t. gældende regler . Andelen af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kvoter, der auktioneres, bør tilsvarende forøges. Tildelingen af gratis kvoter bør
fokuseres på sektorer i størst risiko for CO
2
-lækage. Indenfor disse rammer bør
Europa-Kommissionen analysere og overveje nedenstående elementer:
Europa-Kommissionen bør analysere, hvordan overallokering af gratis kvo-
ter til de enkelte sektorer kan undgås.
Europa-Kommissionen bør overveje ændring af Kvotehandelsdirektivets
bestemmelser, herunder om analyser af udsathed kan baseres på en reali-
stisk forventet kvotepris.
Europa-Kommissionen bør endvidere overveje, hvordan reglerne for tilde-
ling af gratiskvoter på baggrund af høj udenrigshandelsintensitet kan juste-
res, så bestemmelsen kun anvendes i tilfælde, hvor der er reel risiko for
CO
2
-lækage.
Europa-Kommissionen bør undersøge, om tildelingen af gratiskvoter inden-
for rammerne af et harmoniseret system kan indrettes efter, at risikoen for
CO
2
-lækage indenfor den samme sektor eller undersektor kan variere på
tværs af EU. Dette under forudsætning af, at det samlede antal gratiskvoter
mindskes og med hensyntagen til at begrænse de administrative byrder.
Det bør overvejes fortsat at basere benchmarks for tildeling af gratis kvoter
på de udsatte sektorers mest effektive tilgængelige teknologier og brænds-
ler. Kriterier og benchmarks for tildelingen bør opdateres jævnligt, bl.a. i ly-
set af teknologiudvikling og udviklingen i prisen på CO
2
-kvoter og sektorer-
nes konkurrencesituation. Herunder også i lyset af, om tildeling af gratis
kvoter fortsat vil være nødvendigt for at modgå CO
2
-lækage, såfremt tredje-
lande indfører klimapolitiske virkemidler.
Europa-Kommissionen bør overveje og analysere muligheden for at tildele
CO
2
-kvoter til de mest CO
2
-lækage-udsatte el-intensive sektorer med hen-
blik på at kompensere for elprisstigninger, der opstår som følge af EU’s
kvotehandelssystem. Herved vil man kunne undgå eller mindske konkur-
renceforvridende forskelle mellem medlemsstaterne, der kan følge af de
nuværende statsstøtteregler, hvor medlemsstaterne har mulighed for at gi-
ve statsstøtte. Et sådant initiativ vil isoleret set kunne øge tildelingen af gra-
tis kvoter, hvorfor dette skal ske i kombination med en generel reduktion af
antallet af sektorer, der kan modtage gratis kvoter, samt en reduktion af
gratiskvotetildeling til de enkelte udsatte sektorer , således at gratiskvoter-
nes andel af den samlede kvotemængde reduceres.
Kommissionen bør sigte efter at indføre mindre omfattende og mindre admini-
strativt tunge rapporteringskrav i et i forvejen administrativt tungt kvotetilde-
lingssystem. Et vigtigt designparameter må være, at minimere de administrative
byrder for såvel virksomheder og kompetente myndigheder.
3